Tunnelbanevagnar till Lidingö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av Per Lind »

twr skrev:M_M:s förslag (om jag förstår det rätt) är ju en bro med 2 spår, som delas av tunnelbanan och spårvägen. Och de flesta här säger att det ger mer problem än det löser. Jag är inte heller byggnadsingenjör :D , men jag tror att hela idén är för krånglig, även om den är lite kittlande.
Det går att bygga en tvåvåningsbro:
Tunnelbana på övre dck och spårväg + GC på undre. Öppnngsbar går det också att göra på den undre delen om så behövs.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
vips
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 19 mars 2014 8:33
Ort: Stockholm - Lidingö

Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av vips »

Skall man klara kravet på segelfri höjd så måste det nog bli omvänt, T-banans läge i Ropsten är nog redan anpassat för att klara det kravet... :)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av M_M »

twr skrev:Det har diskuterats förut. Bara investeringarna i fler tunnelbanetåg går på några 100 miljoner. Jag tycker att det är en sympatisk idé, men med ganska blygsam exploatering på Lidingö är det nog i dagsläget svårt att motivera en investering i tunnelbana, i jämförelse med många andra projekt. För spårvägsbron är ett kommunalt ansvar, men om det även skulle köras tunnelbana skulle nog landstinget förväntas bidra med pengar. Och landstinget har mycket annat att lägga pengar på.
Fast det måste ju alltid vara lönsamt att köra tunnelbana istället för buss om resandeunderlaget är stort nog, annars är vi framme vid de Sydamerikanska BRT-fiaskona. :D Lidingötrafiken är ju i princip merparten av underlaget vid Ropsten. Förvisso kommer spårvagnarna ändå alltid ge byte vid Ropsten (om man inte skulle skippa hållplats där vid en hypotetisk förlängning av tunnelbanan till Lidingö C och omdragning av spårvägen där), men bussarna vore rätt skönt att flytta.

Går det inte att få bilmaffian med sig på detta? De "får" ju bussfilerna på bron & co att använda som bilfiler.
twr skrev:Jag tycker det är olyckligt att skriva "riggat" även om jag förstår vad du menar. I detta fall har en tunnelbana till Lidingö inte ingått i förutsättningarna, vilket naturligtvis påverkar slutsatserna. Utan det handlade enbart om att lägga om Lidingöbanan.
Det är kanske inte jättesnyggt, men som jag skrev i annan tråd så kommer utredningar ibland fram till ungefär vad man vill att utredningarna ska komma fram till. Det här är väl ytterligare ett praktexempel på att man bör utreda med både långsiktig heltid och små korttidsaktuella detaljer medtagna i samma utredning.
twr skrev:Det ska förstås vara öppet för fantasin och jag kan förstå hur du tänker. Samtidigt som jag kan tycka att det är fullkomligt orealistiskt att tro att Bogesundslandet skulle exploateras och få tunnelbana över Lidingö men ingen bilväg motsvarande sträcka. Jag tror inte att det kommer att hända helt enkelt.

Vad gäller exploateringen kanske det händer förr eller senare om befolkningstrycket blir tillräckligt stort och/eller synen på behovet av naturområden förändras. Men jag tror att Stockholm hellre ska växa inåt. På samma sätt som jag hellre ser nya bostäder än i Söderort än på Värmdö.
Fast Bogesundslandet skulle restidsmässigt väl ligga på acceptabelt avstånd från centrum? Röda banan är ju redan byggd med lite högre medelhastighet än gröna banan, så det är väl inte otänkbart att kunna klå gröna banans ytterändar med en del marginal?

twr skrev:
vips skrev:Ja, det vore ju en spännande teknisk lösning, fast den känns inte så framtidssäker den heller, misstänker att man alltför snabbt kommer att nå kapacitetstaket. Som jag förstått det tänker man sig 5-minuterstrafik till AGA med spårvagnarna vad det lider. Inte helt optimalt om man måste börja vända T-banetåg i Ropsten eller Gärdet för att det är fullt på bron... :)
5 minuters trafik med spårvagn, 5 minuters med tunnelbana. Rent kapacitetsmässigt bör det fungera, i teorin.
Det bör fungera även i praktiken. Tunnelbana kan klara tätare tåg än varannan minut, och spårväg klarar också markant högre turtäthet än i detta exempel.
twr skrev:Men vi får två invävningar, vilket gör det störningskänsligt. För spårvägen tillkommer ytterligare problem i att depåtrafiken måste passera sträckan, och att Spårväg City/Lidingöbanan redan är störningskänslig på grund av enkelspår på Lidingö etc.
Fast depåtrafiken kan bara vara ett problem om vagnarna körs tomma samtidigt som det är rusning i den riktning vagnarna körs. Om det nu är rusning i den riktning vagnarna körs så är det givetvis direkt dumt att köra dem tomma.
twr skrev:Sträckan måste förstås ha dubbla elsystem, dubbla signalsystem etc. Och stationslägena måste vara separata, både för kapaciteten och för olika fordonsbredd och instegshöjd.
Nja, det är säkerligen en bra idé att ha separata överströmskydd för spårväg och tunnelbana (men antagligen sammankopplad så att båda bryts om ett systems överströmsskydd löser ut), men givetvis kan man dela de rätt kostsamma likriktarstationerna. Signalsystemet inte bara bör utan måste vara samma, men däremot behöver man antingen ha dubbla ATC-system på banan eller dubbla ATC-system på tågen, om man inte i framtiden skulle ha samma ATC på tunnelbanan och spårvägen i allmänhet.
twr skrev:Så allt sammantaget kanske det är enklare med 4 spår på sträckan. Och då kan du mycket väl ha rätt i att det i praktiken är två olika broar och därmed två olika projekt. Vilket är just vad det är nu (eller snarare det ena är ett projekt, det andra är inte aktuellt för tillfället).
Givetvis är det alltid enklare att dra på sig högre kostnader för att slippa behöva lösa olika former av problem. :wink:

Hela poängen vore alltså att göra allt på en gång och dela bro, annars kommer det "aldrig" bli nån förlängning av tunnelbanan.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 688
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Kommande vagnbrist på Lidingöbanan

Inlägg av /jes »

Är det ingen som läser rubriken till denna tråd? Så fort som Lidingö förs på tal börjar det handla om tunnelbana till Lidingö. Det är inte aktuellt, varken nu eller inom överskådlig framtid. SL säger nej, och det på goda grunder om man sätter sig in i hur det ser ut och fungerar på Lidingö. Jag undrar om det bland alla tunnelbanekramarna finns någon mer än Henrik Schütz och jag som bor på Lidingö? :)
Det finns ingen plats till bussterminal i lilla Lidingö centrum, och om man ska bygga tunnelbana ut till Lidingö ska bussarna förstås inte köra över bron, eller hur? Någon bussdepå på Lidingö finns inte längre, bussarna har fått respass till Frihamnen. Ja, ja, Keolis ledbussar står fortfarande provisoriskt på AGA, Tomteboda är väl inte klart ännu.

Varför kan ingen starta en tråd om tunnelbana till Södersjukhuset med norra Europas största akutmottagning? Alla verkar ha snöat in på Karolinska, det nya sjukhuset blir ju mindre än det nuvarande med färre vårdplatser och inga dagpatienter. Helst ska det vara svåra fall som kan ge Nobelpris. Det är klart - Karolinska är status det, skillnad mot Södersjukhuset som bara är för vanligt folk. I kundnöjdhetsmätningar får Karolinska alltid sämre betyg än sina Stockholmskollegor, bäst får Danderyd. Men det beror förstås på att de har en tunnelbanestation ... :)

Kan inte jourhavande moderator starta en tråd som heter Tunnelbana till Lidingö och förpassa alla önsketänkade personer dit så att vi får diskussion och information om relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöbanan :?:
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av Jourmaster »

Diskussionstråden har nu fått ny rubrik.
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kommande vagnbrist på Lidingöbanan

Inlägg av M_M »

/jes skrev:Det finns ingen plats till bussterminal i lilla Lidingö centrum,
Men det behövs inte nån terminal i klass med den i Ropsten! Eftersom det faktiskt skulle vara meningsfullt att sitta kvar ombord på en buss som nått Lidingö C så skulle linjenätet givetvis vara uppbyggt med genomgående linjer som passerar Lidingö C. Ankommande bussar till Lidingö C skulle ha samma tidhållningsproblem oavsett om det är en ändhållplats/terminal eller om bussen kör genomgående. Avgående bussars resenärer kan kanske reta sig på något större förseningsrisker än idag, men skillnaden behöver inte bli särskilt stor.
/jes skrev:och om man ska bygga tunnelbana ut till Lidingö ska bussarna förstås inte köra över bron, eller hur?
Givetvis är ett syfte att slippa köra bussarna t.o.r. över bron.
/jes skrev:Någon bussdepå på Lidingö finns inte längre, bussarna har fått respass till Frihamnen. Ja, ja, Keolis ledbussar står fortfarande provisoriskt på AGA, Tomteboda är väl inte klart ännu.
Fast det går ju att lösa dels genom att just depåkörningarna går över bron och dels genom att faktiskt åter igen bygga en bussdepå. Den kan ju ligga underst-bakom-längst-bort, bara den ligger på Lidingö och därmed inte drabbas av vägträngseln som kanske finns på fastlandet och på bron dit.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Kommande vagnbrist på Lidingöbanan

Inlägg av CS »

M_M skrev:
/jes skrev:Det finns ingen plats till bussterminal i lilla Lidingö centrum,
Men det behövs inte nån terminal i klass med den i Ropsten! Eftersom det faktiskt skulle vara meningsfullt att sitta kvar ombord på en buss som nått Lidingö C så skulle linjenätet givetvis vara uppbyggt med genomgående linjer som passerar Lidingö C. Ankommande bussar till Lidingö C skulle ha samma tidhållningsproblem oavsett om det är en ändhållplats/terminal eller om bussen kör genomgående. Avgående bussars resenärer kan kanske reta sig på något större förseningsrisker än idag, men skillnaden behöver inte bli särskilt stor.
/jes skrev:och om man ska bygga tunnelbana ut till Lidingö ska bussarna förstås inte köra över bron, eller hur?
Givetvis är ett syfte att slippa köra bussarna t.o.r. över bron.
/jes skrev:Någon bussdepå på Lidingö finns inte längre, bussarna har fått respass till Frihamnen. Ja, ja, Keolis ledbussar står fortfarande provisoriskt på AGA, Tomteboda är väl inte klart ännu.
Fast det går ju att lösa dels genom att just depåkörningarna går över bron och dels genom att faktiskt åter igen bygga en bussdepå. Den kan ju ligga underst-bakom-längst-bort, bara den ligger på Lidingö och därmed inte drabbas av vägträngseln som kanske finns på fastlandet och på bron dit.
Om man förlänger tunnelbanan till Lidingö C och således flyttar bytet mellan tunnelbana och Lidingöbuss till Lidingö C bör man vara medveten om ett par saker. Egentligen är det samma fenomen vid alla förlänga-tunnelbanan-och-flytta-ut bytet-till-buss-projekt, d.v.s. även Nacka.

De som har gångavstånd till den nya tunnelbanestationen tjänar på det. Övriga tenderar att förlora på det, men det kan kompenseras av tvärförbindelser.

Från Ropsten finns det ett par andra trafikströmmar än bara med tunnelbanan in till city.
Vi har 76:ans väg mot Norra Djurgårdsstaden och därvarande arbetsplatser. I en framtid fortsätter stråket kanske in i österleden till Nacka. I framtiden utförs den trafiken av den genomgående trafiken på SpvC, båttrafik i form av Sjövägen och någon form av kollektivtrafik i Österledenstråket.
Vi har har 73:ans väg mot KTH, Odenplan, Nordost, Solna/Sundbyberg.
I framtiden utförs den trafiken av stomlinje E/6 och motorvägsbussar från Nordost.

Flyttar vi Lidingöbussarna bort från Ropsten behöver dessa tvärförbindelser hänga med till den nya knutpunkten, d.v.s. Lidingö C. Annars uppstår en massa tvåbytesresor från Lidingö. Dessa tvåbytesresor förlänger restiden med kollektivtrafiken vilket minskar kollektivtrafikens attraktivitet och ökar bilismen.

Busstrafik som utgår från Lidingö C bör utformas som någon slags stjärntrafik där alla bussar ankommer och avgår samtidigt. Detta för att erbjuda förbindelser mellan olika delar av ön och samtrafik med tunnelbanan i dess glesare trafikregim. P.g.a. den trafikplaneringsönskan behövs en bussterminal där bytet mellan tunnelbana och buss ska ske.

Så frågan är ju om vi anser att kollektivtrafiken ska bli bättre om vi investerar i den eller om vi fokuserar på att investeringar i kollektivtrafiken gör att dess driftskostnader ska minska och att plats för exploatering uppstår.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
vips
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 19 mars 2014 8:33
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Kommande vagnbrist på Lidingöbanan

Inlägg av vips »

/jes skrev:Är det ingen som läser rubriken till denna tråd? Så fort som Lidingö förs på tal börjar det handla om tunnelbana till Lidingö. Det är inte aktuellt, varken nu eller inom överskådlig framtid. SL säger nej, och det på goda grunder om man sätter sig in i hur det ser ut och fungerar på Lidingö. Jag undrar om det bland alla tunnelbanekramarna finns någon mer än Henrik Schütz och jag som bor på Lidingö? :)
Jodå, nån mer finns det allt... ;)

För att återknyta till trådens tema; vad är egentligen sannolikheten att man tar steget och hyr/köper/lånar in andra vagnar tills A36 är redo? Det blir ju ett litet projekt i sig, kan tänka mig att det krävs risk för en större försening för att man verkligen skall göra det. Men det har ju varit rätt tyst på forumet om systervagnarna på sista tiden, svårt att bedöma oddsen... :)
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av daniel_s »

Noll skulle jag tro, vagnarna är ju inte det enda som är försenat.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av M_M »

CS:

Bra poänger.

I min idé ingår alltså som sagt att dela spår för tunnelbana och omdragning av Lidingöbanan när man ändå bygger ny bro. Det här lär ju aldrig bli byggt före Spårväg City är "snart klar", så 73 blir ju automatiskt ersatt med spårvagnar med byte till bussarna vid Lidingö C.

73 kan man kanske dra ut på Lidingö, men då faller min idé att skaffa dragkraft från "bilmaffian" genom att lova bort bussfilerna, antar jag.

Min tanke med detta är att kollektivtrafiken verkligen ska bli bättre, men drar till med eventuella "sänkt driftkostnad"-argument ifall det går :wink:
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av daniel_s »

Jag tror att du blandar ihop 73:an med 76:an, det är den som går i spårvägens blivande sträckning.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:Jag tror att du blandar ihop 73:an med 76:an, det är den som går i spårvägens blivande sträckning.
Ja, såhär skulle det förstås stå:

"I min idé ingår alltså som sagt att dela spår för tunnelbana och omdragning av Lidingöbanan när man ändå bygger ny bro. Det här lär ju aldrig bli byggt före Spårväg City är "snart klar", så 76 blir ju automatiskt ersatt med spårvagnar med byte till bussarna vid Lidingö C.

73 kan man kanske dra ut på Lidingö, men då faller min idé att skaffa dragkraft från "bilmaffian" genom att lova bort bussfilerna, antar jag."
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av ADDE »

73:an går längs nuvarande Lidingövägen till Valhallavägen. jag tror inte det har bussfiler, och bussen går inte så ofta. att den förlängs till Lidingö C tror jag inte ska vara några problem, bara några km mer på samma stora bilväg.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av M_M »

Bra poäng. Då kan vi alltså lova bort bussfilerna till bilmaffian om bilmaffian ger draghjälp för tunnelbaneförlängning :)
vips
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 19 mars 2014 8:33
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av vips »

M_M skrev:Bra poäng. Då kan vi alltså lova bort bussfilerna till bilmaffian om bilmaffian ger draghjälp för tunnelbaneförlängning :)
Ledsen att göra alla besvikna, men proppen ligger inte på bron, den är dimensionerad för långt mycket mer trafik än kommunens 45000 innevånare någonsin kommer att kunna generera. Motorvägen skulle ju dras vidare den också enligt planen. Stoppet blir på Lidingövägen upp mot Stadion eller på avfarten ner mot infartsparkeringen i Ropsten. Inte ens nu med bara en fil förbi bygget i Ropsten har det varit köer på samma sätt som på andra infartsleder i stan, finns nog inte befolkningsunderlag för det, så man skalll nog inte hoppas på för mycket draghjälp av bilisterna... :)

Man kan tillägga att kommunen på egen hand ser till att generera den kö som blir genom att alla skolor på ön startar samma tid: 8:15. Skolorna öppnar kl 8:00 (för den som inte har extra fritids på morgonen) och kort efter det börjar kön byggas upp på allvar när alla börja hinna fram till och över bron. Åker man lite före det brukar det gå rätt smidigt...
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Tunnelbanevagnar till Lidingö

Inlägg av Henrik Schütz »

Motorvägen över lidingö var tänkt att gå en egen bro.Nuvarande bilbro är tänkt för lokaltrafiken på ett Lidingö med betydligt fler än dagens 45000 invånare.

Tunnelbanan skulle gå mellan de två vägbroarna.

HS
Skriv svar