Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Om man läser själva utredningen så är det inte 60 m spårvagn som det syftar på utan att man anser att spårvägen skall för framtida behov vara anpassad för stadsbana.
Alltså att man behöver tänka pre-metro när.man anlägger banan.
Ev stadsbana ligger ca 20 år framåt i tiden men det börjar allt mer pratas om det.
Alltså att man behöver tänka pre-metro när.man anlägger banan.
Ev stadsbana ligger ca 20 år framåt i tiden men det börjar allt mer pratas om det.
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Sant. Men 45/60m långa spårvagnståg ligger mig veterligen inte så fasligt långt fram i framtiden.
Om man tänker en "akutlösning" så fort det finns färdig spårväg vid Lindholmen så skulle man kunna köra 60m-tåg Lindholmen-Angered/Bergsjön. Det ger visserligen antagligen rejält tryck på byten vid Nordstan och Centralen, men lättar åtminstone upp en del på dessa banor.
Vi får väl hoppas att M33 beställs multningsbar. Oavsett vilket så behövs ju fler spårvagnar för att kunna utöka trafiken (hälsar Captain Obvious), och om det nu skulle köpas fler 30m-vagnar som inte går att multa så är en nödlösning att köra längre pedalvagntåg. I så fall så är det väl Lindholmen-Bergsjön som är enda tänkbara sträcka.
Vad gäller "stadsbana" så tycker jag att man verkligen bör tänka igenom vad man vill uppnå, och vad som krävs för att uppnå det, istället för att först bestämma sig för att det finns ett par kategorier av spårtrafik och sen se vilken som passar bäst. De enda kategorier som man bör ha som förbestämda tänkbara alternativ är dels "Trafikverket-järnväg" (som garanterat lär finnas inom överskådlig framtid) och något som är kompatibelt med dagens spårväg och spårvagnar.
Jag är rätt övertygad om att snabba linjer mellan förorter/ytterstad och centrums kanter kombinerat med korta hållplatsavstånd som leder till kort gångavstånd i centrum är ett rätt så vinnande koncept. Däremot skulle det antagligen vara bra med mer snabbspår av olika slag, kanske en "stadsbana" från Linnéplatsen till Brunnsparken/Centralen med kanske ett enda stopp längs vägen.
När det går bra att köra 60m-spårvagnståg i Gröndal, Sjöstaden/Sickla o.s.v. i Stockholm, 54m-spårvagn på "boulevardspåren" i Budapest o.s.v. så borde det gå att köra 60m-tåg även på Göteborgs spårvägsnät där bara en liten del av spårfilerna får trafikeras av annat än spårvagnar och bussar.
Om man tänker en "akutlösning" så fort det finns färdig spårväg vid Lindholmen så skulle man kunna köra 60m-tåg Lindholmen-Angered/Bergsjön. Det ger visserligen antagligen rejält tryck på byten vid Nordstan och Centralen, men lättar åtminstone upp en del på dessa banor.
Vi får väl hoppas att M33 beställs multningsbar. Oavsett vilket så behövs ju fler spårvagnar för att kunna utöka trafiken (hälsar Captain Obvious), och om det nu skulle köpas fler 30m-vagnar som inte går att multa så är en nödlösning att köra längre pedalvagntåg. I så fall så är det väl Lindholmen-Bergsjön som är enda tänkbara sträcka.
Vad gäller "stadsbana" så tycker jag att man verkligen bör tänka igenom vad man vill uppnå, och vad som krävs för att uppnå det, istället för att först bestämma sig för att det finns ett par kategorier av spårtrafik och sen se vilken som passar bäst. De enda kategorier som man bör ha som förbestämda tänkbara alternativ är dels "Trafikverket-järnväg" (som garanterat lär finnas inom överskådlig framtid) och något som är kompatibelt med dagens spårväg och spårvagnar.
Jag är rätt övertygad om att snabba linjer mellan förorter/ytterstad och centrums kanter kombinerat med korta hållplatsavstånd som leder till kort gångavstånd i centrum är ett rätt så vinnande koncept. Däremot skulle det antagligen vara bra med mer snabbspår av olika slag, kanske en "stadsbana" från Linnéplatsen till Brunnsparken/Centralen med kanske ett enda stopp längs vägen.
När det går bra att köra 60m-spårvagnståg i Gröndal, Sjöstaden/Sickla o.s.v. i Stockholm, 54m-spårvagn på "boulevardspåren" i Budapest o.s.v. så borde det gå att köra 60m-tåg även på Göteborgs spårvägsnät där bara en liten del av spårfilerna får trafikeras av annat än spårvagnar och bussar.
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Nej, den är förmodligen ganska omöjlig om bara något år - eller åtminstone lika omöjlig som resten av nätet.M_M skrev:I så fall så är det väl Lindholmen-Bergsjön som är enda tänkbara sträcka.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Vilka förändringar är på gång där? Hållplats Gamlestadstorget, eller?2763 skrev:Nej, den är förmodligen ganska omöjlig om bara något år - eller åtminstone lika omöjlig som resten av nätet.M_M skrev:I så fall så är det väl Lindholmen-Bergsjön som är enda tänkbara sträcka.
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Intressant i förslaget för nya skyskrapa vid Lindholmen är att spårvagnshållplatsen i situationsplanen är en mittplattform.
http://www.arkitekt.se/s81971
http://www.arkitekt.se/s81971
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Det visar väl bara att en arkitekt kan rita ihop ett komplett förslag utan att sätta sig in i de lokala förutsättningarna.hej skrev:Intressant i förslaget för nya skyskrapa vid Lindholmen är att spårvagnshållplatsen i situationsplanen är en mittplattform.
http://www.arkitekt.se/s81971
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Det var ju en rolig lapsus.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Kanske har arkitekten ritat in spårkryss före och efter hållplatsen?
HS
HS
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Dubbelriktade M33 hade förenklat utbyggnaden på Lindholmen mot Eriksberg dessutom kunnat skapat bättre förbindelse mellan spårvagn och båt vid Saltholmen.
M32 är väl lätt att bygga om till dubbelriktning, bara ta hytt och dörrar från icke-fungerande och montera i fungerande.
M32 är väl lätt att bygga om till dubbelriktning, bara ta hytt och dörrar från icke-fungerande och montera i fungerande.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Vissa vagnar i nästa beställning kan komma att byggas tvåriktnings. Hur många eller om det alls blir så är inte bestämt, dom lär ju i vart fall inte heta M33...
Detta frsmgår av anbudsunderlaget för M33
HS
Detta frsmgår av anbudsunderlaget för M33
HS
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Det var SOM (Skidmore Owings & Merrill) som vann. De har bland annat ritat Burj Kahlifa.
De har kontor på flera ställen världen över, och just Polstjärnan ritades av deras Londonkontor. Förhoppningsvis kan projektet få byggstart om två-tre år då Serneke AB äger de flesta tomterna runt om, samt att (nästan) alla sakägare är med på projektet. Det har även börjat röra på sig med spårvägsplanerna, där det inte längre är så att nya Hisingsbron måste vara klar innan byggstart. Samma gäller för övrigt för Kvillehallen, där en byggstart kan ske så tidigt som 2016.
De har kontor på flera ställen världen över, och just Polstjärnan ritades av deras Londonkontor. Förhoppningsvis kan projektet få byggstart om två-tre år då Serneke AB äger de flesta tomterna runt om, samt att (nästan) alla sakägare är med på projektet. Det har även börjat röra på sig med spårvägsplanerna, där det inte längre är så att nya Hisingsbron måste vara klar innan byggstart. Samma gäller för övrigt för Kvillehallen, där en byggstart kan ske så tidigt som 2016.
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Det räcker inte att byta byta ut högersidans dörrar mot fungerade. Du måste nog ta upp dörrhålen på vänstersidan också... (jag förstod att du menade det kunde bara inte låta bli med tanke på allt strul som varit med dörrarna)hej skrev: M32 är väl lätt att bygga om till dubbelriktning, bara ta hytt och dörrar från icke-fungerande och montera i fungerande.
Med reservation för tyckfel.
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Det har aldrig varit en begränsning i att nya bron skulle vara klar. Den begränsning som funnits har hela tiden varit att brons läge skulle vara bestämt, låst och klart.darthjpp skrev:Det var SOM (Skidmore Owings & Merrill) som vann. De har bland annat ritat Burj Kahlifa.
De har kontor på flera ställen världen över, och just Polstjärnan ritades av deras Londonkontor. Förhoppningsvis kan projektet få byggstart om två-tre år då Serneke AB äger de flesta tomterna runt om, samt att (nästan) alla sakägare är med på projektet. Det har även börjat röra på sig med spårvägsplanerna, där det inte längre är så att nya Hisingsbron måste vara klar innan byggstart. Samma gäller för övrigt för Kvillehallen, där en byggstart kan ske så tidigt som 2016.
Med reservation för tyckfel.
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Vad jag menade var att projekten Kvillehallen och Spårväg Norra Älvstranden kommer att löpa på, trots att den nya Hisingsbron skall en vända genom Mark och Miljödomstolen med efterföljande vända i Mark och Miljööverdomstolen. Hur ramperna kommer att landa beror på vilken seglingsfri höjd som fastställs av domstolen, och projekten får anpassas i efterhand till detta.2763 skrev:Det har aldrig varit en begränsning i att nya bron skulle vara klar. Den begränsning som funnits har hela tiden varit att brons läge skulle vara bestämt, låst och klart.darthjpp skrev:Det var SOM (Skidmore Owings & Merrill) som vann. De har bland annat ritat Burj Kahlifa.
De har kontor på flera ställen världen över, och just Polstjärnan ritades av deras Londonkontor. Förhoppningsvis kan projektet få byggstart om två-tre år då Serneke AB äger de flesta tomterna runt om, samt att (nästan) alla sakägare är med på projektet. Det har även börjat röra på sig med spårvägsplanerna, där det inte längre är så att nya Hisingsbron måste vara klar innan byggstart. Samma gäller för övrigt för Kvillehallen, där en byggstart kan ske så tidigt som 2016.
Inte den bästa lösningen, men det är så det får bli när man totalt ignorerar ett riksintresse.
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Så är det säkert. Men det var inte det du sktev. Jag är tacksam för förtydligandet.
Med reservation för tyckfel.
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/0 ... -sparvagn/
Se sista stycket, stämmer det att spårvägen till backa och N älvstranden dröjer? Om ja, hur mycket?
Se sista stycket, stämmer det att spårvägen till backa och N älvstranden dröjer? Om ja, hur mycket?
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Sista ordet är inte sagt, men det finns ambitioner om att påbörja etapper till N Älvstr och Brunnsbo innan 2020.gbd skrev:http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/0 ... -sparvagn/
Se sista stycket, stämmer det att spårvägen till backa och N älvstranden dröjer? Om ja, hur mycket?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden
Jag tycker att en intressant detalj i sammanhanget är kostnaden, Ramboell eller vardenuheter, hade ju beräknat kostnaden för 5 km med åtta hållplatser till ca 750-1000 miljoner kr, jag utgår ifrån att det handlar mestadels om spårväg förlagd i gatumiljö. På vissa andra ställen kostar det betydligt mer, men i tex Helsingfors lyckades man ju tydligen nyligen med en byggnation på mindre än halva den kostnaden per kilometer.
Genius on call