Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 794
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöbanan
På begäran!
Välkommen med relevanta inlägg om projektet Lidingöbanan (del av Program Spårväg City).
Välkommen med relevanta inlägg om projektet Lidingöbanan (del av Program Spårväg City).
Jourhavande forummoderator.
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Det finns färdiga vagnar att hyra från Edinburgh. Dom har ett ganska stort överskott då inte hela banan blev byggd som tänkt. I väntan på utbyggnad kan man nog tänka sig att hyra ut dom.
Kunde kanske hjälpa även Göteborg ur sin kris?
-Per
Kunde kanske hjälpa även Göteborg ur sin kris?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
http://en.wikipedia.org/wiki/Edinburgh_Tram_(vehicle)
10st vagnar á 42m 750VDC, normal spårvidd. Passar det på spårväg city eller gbg (har inte gbg 30m hållplatslängd?)? Om så, får man enkelt hyra eller finns det någon upphandlingsregel som sätter stopp?
10st vagnar á 42m 750VDC, normal spårvidd. Passar det på spårväg city eller gbg (har inte gbg 30m hållplatslängd?)? Om så, får man enkelt hyra eller finns det någon upphandlingsregel som sätter stopp?
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Man upphandlar uthyrningen, finns likvärdiga vagnar till lägre pris, desto bättre!
HS
HS
- Thomas Lange
- Inlägg: 2241
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Första A36 nr 551 till Stockholm i mitten av augusti.
Till Lidingö i mitten av oktober.
Sjunde, nr 557, till Lidingö i mitten av januari.
Räknas detta som relevant, tro?
Till Lidingö i mitten av oktober.
Sjunde, nr 557, till Lidingö i mitten av januari.
Räknas detta som relevant, tro?
Ju förr dess bättre.
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Göteborg har haft 45 meter för inte så jättemånga år sen. Ett helt gäng hållplatser är fortfarande 45m eller till och med ännu längre. Om man väljer linjer med omsorg skulle nog 42m-vagnar fungera, speciellt om signalsystem & co kan fungera bra även om vagnarna sticker ut en smula framför/bakom själva hållplatsen. (Området mellan vagnände och närmaste dörr behöver givetvis inte vara inom hållplatsen, men det är förstås bra med viss marginal så att föraren inte måste stanna med decimeterprecision).gbd skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Edinburgh_Tram_(vehicle)
10st vagnar á 42m 750VDC, normal spårvidd. Passar det på spårväg city eller gbg (har inte gbg 30m hållplatslängd?)? Om så, får man enkelt hyra eller finns det någon upphandlingsregel som sätter stopp?
Sen finns det femtioelva andra detaljer som måste undersökas, t.ex. hur vagnarna beter sig i kurvor, hur väl de fungerar ihop med befintliga vagnar när de körs via samma kontaktledning (störningar, över/underspänningar o.s.v., i båda riktningar) & co. Ja, och sen är det förstås alla icke-tekniska saker som måste hanteras.
Fixas enkelt av den händige [tm]
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Det är naturligtvis relevant när vagnarna kommer, men ännu mer spännande är när körförbudet på A35 hävs!
HS
HS
- Thomas Lange
- Inlägg: 2241
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Som kanske hur man får plats med 7 inlånade vagnar som ska ersätta de köpta A36 som redan är under leverans och kommer att fylla den provisoriska vagnhallen så att den svämmar över. (Läs: Den sista vagnen som tvättas får inte plats i uppställningshallen).M_M skrev: ......Sen finns det femtioelva andra detaljer som måste undersökas, t.ex. hur vagnarna beter sig i kurvor, hur väl de fungerar ihop med befintliga vagnar när de körs via samma kontaktledning (störningar, över/underspänningar o.s.v., i båda riktningar) & co. Ja, och sen är det förstås alla icke-tekniska saker som måste hanteras.
Fixas enkelt av den händige [tm]
Men det fixas naturligtvis enkelt av den händige.
Ju förr dess bättre.
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
När man tvättar vagnen är den ju inte i uppställningshallen
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Om A36 inte går att använda, så kan CAF behålka dem tills dom fungerar. Dom kan ställas Edinburgh där de inhyrda vagnarna står idag. CAF har personal som kan trimma in dem där!
HS
HS
- R.Lindmark
- Inlägg: 238
- Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
- Ort: Vallentuna
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Nu tror och hoppas jag att man får fason på A35 och A36 men om vi utgår från att skiten fortsätter att träffa fläkten och andra vagnar behöver hyras in så kan ju faktiskt levererade vagnar stå och skämmas i Ulvsunda (eller Bromma) tillsammans med sina mindre syskon tills man har fått ordning på dem.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Det är nu sammanhängande spår öster om Aga till Gåshaga brygga förutom 55m vid provisoriska vägkorsninge gamla gåshaga!
HS
HS
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Högberga-Kottla som förut hade sth 75 är nu nedsatt till 60 Km/:'(h:-(
Vi får vara glada om nya banan klarar samma restid som den gamla:'(
HS
Vi får vara glada om nya banan klarar samma restid som den gamla:'(
HS
- Hechtwagen
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Hoppsan! Vad kan en sådan sänkning av hastigheten bero på? Hade snarare förväntat mig en höjning till 80 km/h, eller km/tim som det heter på SL-språk.
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Jo det borde väl heta km/timme eller km/timma, dock är väl förkortningen tim ganska ok! Km/h hör väl inte hemma i det här landet (möjligtvis på någon ö i Atlanten), näe då kunde vi lika gärna säga Stunden-km !Hechtwagen skrev:Hoppsan! Vad kan en sådan sänkning av hastigheten bero på? Hade snarare förväntat mig en höjning till 80 km/h, eller km/tim som det heter på SL-språk.
/Göran
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Nej, det ska det inte göra. Antingen förkortar man och då är det km/h eller km/tim beroende på sammanhang, eller så förkortar man inte och då heter det kilometer per timme.hgsldf skrev:Jo det borde väl heta km/timme eller km/timma,
Jo det gör det visst. Det hör hemma i hela världen eftersom h är den internationella symbolen för timme på samma sätt som t.ex. den grekiska bokstaven omega är den internationella symbolen för ohm.hgsldf skrev:Km/h hör väl inte hemma i det här landet
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Exakt. "Kilometer i timmen" kan man dock också säga/skriva, åtminstone i mer lediga sammanhang.Harald skrev:Nej, det ska det inte göra. Antingen förkortar man och då är det km/h eller km/tim beroende på sammanhang, eller så förkortar man inte och då heter det kilometer per timme.hgsldf skrev:Jo det borde väl heta km/timme eller km/timma,
Jo det gör det visst. Det hör hemma i hela världen eftersom h är den internationella symbolen för timme på samma sätt som t.ex. den grekiska bokstaven omega är den internationella symbolen för ohm.hgsldf skrev:Km/h hör väl inte hemma i det här landet
- mamma Ulla
- Inlägg: 223
- Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
- Ort: Åmotfors
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Naturligtvis är Km/h fel, eftersom det betyder [Kelvin*meter/timme], vilket verkar som någon sorts värmeutbredning. km/h är ju det riktiga.Harald skrev:Nej, det ska det inte göra. Antingen förkortar man och då är det km/h eller km/tim beroende på sammanhang, eller så förkortar man inte och då heter det kilometer per timme.hgsldf skrev:Jo det borde väl heta km/timme eller km/timma,
Jo det gör det visst. Det hör hemma i hela världen eftersom h är den internationella symbolen för timme på samma sätt som t.ex. den grekiska bokstaven omega är den internationella symbolen för ohm.hgsldf skrev:Km/h hör väl inte hemma i det här landet
We Are Really Worried About You
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Ja, enda orsaken att i ett sådant hypotetiskt scenario ha A36 på Lidingö är väl om just den vagntypen drabbats av något ATC-problem. Om det är ATC-problem och inget annat så verkar det dock inte direkt någon vidare idé att hyra in andra vagnar (som sannolikt inte har Lidingöbanans ATC)...R.Lindmark skrev:Nu tror och hoppas jag att man får fason på A35 och A36 men om vi utgår från att skiten fortsätter att träffa fläkten och andra vagnar behöver hyras in så kan ju faktiskt levererade vagnar stå och skämmas i Ulvsunda (eller Bromma) tillsammans med sina mindre syskon tills man har fått ordning på dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Man kan göra som på tvärbanan och köra utan atc i några år.