gbd: Kanske inte exakt svar på din fråga, men kanske ändå ett svar du vill ha:
Om man inte vill köra Google Earth så kan man titta på KMZ-filer genom att helt enkelt surfa in till Google Maps och klistra in dropbox-länken i sökfältet.
Direktlänk till Google Maps som visar KMZ-filen
2763:
Jag gillar dina förslag. Jag har nog tjatat om det till leda redan, men tjatar ytterligare lite:
Vore det inte bättre att bygga fyrspår längs en återbyggd VGJ än längs VSB? Givetvis måste det då finnas en länk mellan VGJ och VSB så att det blir meningsfullt att köra regional- och snabbtåg från "Skövde & co" via de snabba spåren på en fyrspårig VGJ. Den svåra frågan är väl var man bygger en sådan länk. Man får kanske ta kostnaden att anlägga en dyrare bana och bygga t.ex. Gråbo-Västra Bodarne, eller om pengarna räcker till än hellre bygga ett par mastodontbroar för att få en rak och fin bana Sjövik-Alingsås. Det sistnämnda alternativet ersätter en mer lättbyggd men långsammare länk Brobacka-Alingsås.
Hur ofattbart dyrt kan det tänkas bli att bygga två mil järnväg varav drygt halva sträckan på broar?
Förslag på karta
Notera hur det blir en i princip rak linje mellan befintlig station i Alingsås och gamla banvallen i Sjövik.
Om man räknar med fyrspår från början så kan man i Gråbo låta långsamma tåg gå längs gamla banvallen medan snabba tåg går en ny genare sträckning.
Vi kan väl för övrigt förhoppningsvis vara rörande överens om att en återbyggd bana inte bör följa samma krok som den gamla banvallen gör via Gunnilse. (Den gamla banvallen kan kanske däremot vara ett läge man kan erbjuda för en ny "autentiskare sätt att åka"-sträcka.
För att röra till allt så bör man väl också komma ihåg att det går mer eller mindre en dalgång Älvängen-Skepplanda-Sollebrunn. Ett ytterst hypotetiskt framtida scenario vore dubbelspår Hjällbo-Sjövik-Sollebrunn-vara-Skara-Skövde, fyrspår Göteborg-Älvängen och dubbelspår Älvängen-Sollebrunn. Inte särskilt realistiskt dock
P.S. är det bara för mig som färgerna inte riktigt stämmer med beskrivningen (t.ex. blålila istället för vitt) och också några befintliga linjer saknas (spårvägen till Mölndal t.ex.)?