"Den nya busstiden" infaller om drygt två veckor i Finland. Det innebär att ett flertal orter med stadstrafik övergår till upphandlad busstrafik. Tills nu har busstrafiken skett i privat regi (förutom Helsingforsregionen, Tammerfors och Åbo). Den största privata bussfirman är busskoncernen Koiviston Auto (850 bussar) med huvudsäte i Lahtis. Inledningsvis startar jag lämpligtvis inför midsommaren med en "midsommarmardröm" i form av det udda bussmärket Kabus (kâbus - mardröm på turkiska ). Koiviston Auto startade Kabus-tillverkningen på 1970-talet och nu på hösten upphör verksamheten.
Den första stadsbussmodellen (tillverkningsår 1983 och 1986), TD-4/7250, byggdes med aluminiumkaross + Detroit Diesel 4-71T motor + Allison-automatväxel. På 1990-talet fick bussarna en ny motor av märket MAN med ZF-automatväxel.
12 bussar tillverkades år 1983 för dotterbolaget Kuopion Liikenne och tilldelades inv. nr 201-212. Här är en närbild på häcken på 205:n
12 bussar tillverkades år 1986, varav 10 gick till Kuopio (inv nr. 229-238) och 2 till dotterbolaget Lahden Liikenne i Lahtis (324 & 325). Dessa överfördes senare till Kuopio och omnumrerades till 239 (på bilden härunder) & 240. Dörrställningen är 1-2-0.
På interiörbilden ser man pallarna med det typiska "Kabus-tyget" i blått. Guuben i bild tappade några slantar (om jag minns rätt) i dörrbrunnen. Han klev ner och plockade upp dessa.
Den sista trotjänaren (Kuopion Liikenne 240, ex Lahden Liikenne 325) togs ur trafik så sent som för ett år sedan, efter 27 år (!) i trafik. Bortom bussen skymtar stadshuset i Kuopio.
En märklig omställning skedde 2008-09, då alla bussarna från 1983- och en buss från 1986-serien flyttades över till dotterbolaget Jyväskylän Liikenne. Dessa då ca 25 år gamla bussarna tejpades om i Jyväskylä-färger (gick i trafik 1-3 år) och fick nya inv.nr (772 - 784), här är Jyväskylän Liikenne 773 (ex Kuopion Liikenne 206).
forts...
Tour de Finlande, start...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Re: Tour de Finlande, start...
Koiviston Auto köpte upp olika bussfirmor runt om i Finland. 1979 köpte firman upp den dubbelt så stora firman Kuopion Liikenne (med stadstrafik i Varkaus och Kuopio). Kuopion Liikenne byggde även egna bussar i Varkaus. 1984 införlivades Varkausfabriken med Kabus i Lahtis. Arbetsfördelningen blev då den, att karosserna byggdes i Varkaus, medan Lahtis stod för det övriga arbetet. Verksamheten i Varkaus upphörde 1988 och de sista 12 bussarna (av totalt 400 byggda bussar) levererades till Jyväskylä 1987-88.
Modellen TG-6L/7000 hade en brittisk motor av märket Gardner 6LXCT + en manuell (senare automat)växel ZF. Jyväskylän Liikenne gav bussarna inv.nr i serien 441 - 452. Det berättas att under den kalla årstiden spydde 443:n (härunder på bild) sina avgaser in i passagerarutrymmet.
444:n framför den nuvarande huvudkyrkan (ex Taulumäki kyrka) i Jyväskylä. Kyrkan blev färdig 1928 och ritades av Elsi Borg. På den tiden ansågs det opassande att en arkitekt av det täcka könet ritar kyrkor.
447:n visar häcken åt kameran.
Bussarna togs ur trafik åren 2007-09.
Nästa generation av Kabussar var modellen TM-6Z1/6800. Fem bussar, som blev de sista höggolvsKabussarna, byggdes ursprungligen för Oy Liikenne Ab (inv.nr 131 - 135) för firmans interna linjer i Helsingfors. Motorn var av märket MAN + ZF automatväxel. Koiviston Auto upphörde med huvudstadsverksamheten vid millennieskiftet och bussarna fick en ny hemvist hos Kuopion Liikenne (med inv.nr 76 - 80). Till en början rullade de i Kuopio, men överfördes senare till Varkaus (där följande bilder är tagna).
80:n visar upp sin dörrsida...
... och dörrlösa sida.
En av bussarna (77:n) togs ur trafik i våras. De övriga försvinner nu när den nya busstiden startar.
forts...
Modellen TG-6L/7000 hade en brittisk motor av märket Gardner 6LXCT + en manuell (senare automat)växel ZF. Jyväskylän Liikenne gav bussarna inv.nr i serien 441 - 452. Det berättas att under den kalla årstiden spydde 443:n (härunder på bild) sina avgaser in i passagerarutrymmet.
444:n framför den nuvarande huvudkyrkan (ex Taulumäki kyrka) i Jyväskylä. Kyrkan blev färdig 1928 och ritades av Elsi Borg. På den tiden ansågs det opassande att en arkitekt av det täcka könet ritar kyrkor.
447:n visar häcken åt kameran.
Bussarna togs ur trafik åren 2007-09.
Nästa generation av Kabussar var modellen TM-6Z1/6800. Fem bussar, som blev de sista höggolvsKabussarna, byggdes ursprungligen för Oy Liikenne Ab (inv.nr 131 - 135) för firmans interna linjer i Helsingfors. Motorn var av märket MAN + ZF automatväxel. Koiviston Auto upphörde med huvudstadsverksamheten vid millennieskiftet och bussarna fick en ny hemvist hos Kuopion Liikenne (med inv.nr 76 - 80). Till en början rullade de i Kuopio, men överfördes senare till Varkaus (där följande bilder är tagna).
80:n visar upp sin dörrsida...
... och dörrlösa sida.
En av bussarna (77:n) togs ur trafik i våras. De övriga försvinner nu när den nya busstiden startar.
forts...
Re: Tour de Finlande, start...
Så tar vi fram kälkarna. Kabusmodellen, med smeknamnet Kelkka-Kabus (Kälke-Kabus), Volvo B58-65/Kabus 2C var egentligen bara till hälften Kabus. Bara karossen var av Kabustillverkning, medan chassit (en Volvo B58) togs från en utrangerad buss. 24 chassin (av årgång 1970...78) sanerades, förlängdes med en halv meter och försågs med en Allison-automatväxel åren 1990-92.
16 bussar rullade runt på stadens gator i Jyväskylä...
... varav de flesta (förutom 3) inte hade någon bakruta
I Lahtis fanns 8 bussar + 2 bussar, som sgs skrotningsfärdiga överfördes från Jyväskylä (och hann vara i trafik i ett par års tid)
OBS. Bussen står inte felparkerad, då det på tilläggsskylten står "Gäller inte lokaltrafikens bussar".
Den sista av kälkarna försvann i maj 2009 - Lahden Liikenne 306 på bilden härunder. Karossen var då bara 18 år gammal och chassit bara 28 år gammalt.
Har tyvärr ingen interiörbild, men det var en lång gång mellan entredörren fram och den dubbla avstigningsdörren (invid en stor plattform med endast ståplatser) längst bak.
forts...
16 bussar rullade runt på stadens gator i Jyväskylä...
... varav de flesta (förutom 3) inte hade någon bakruta
I Lahtis fanns 8 bussar + 2 bussar, som sgs skrotningsfärdiga överfördes från Jyväskylä (och hann vara i trafik i ett par års tid)
OBS. Bussen står inte felparkerad, då det på tilläggsskylten står "Gäller inte lokaltrafikens bussar".
Den sista av kälkarna försvann i maj 2009 - Lahden Liikenne 306 på bilden härunder. Karossen var då bara 18 år gammal och chassit bara 28 år gammalt.
Har tyvärr ingen interiörbild, men det var en lång gång mellan entredörren fram och den dubbla avstigningsdörren (invid en stor plattform med endast ståplatser) längst bak.
forts...
Re: Tour de Finlande, start...
En slutspurt i denna nolletapp av Tour de Finlande.
Låggolvstidevarvet påbörjades hos Kabus 1999-2001 med byggandet av 9 stycken bussar av typ TM-6Z2/6800 (med MAN-motor + ZF-automatväxel) för stadstrafiken i Lahtis.
Samma bild med en större upplösning
Nästa generation av låggolvsentrébussar kom 2005, då ett antal städer där Koiviston Auto trafikerade, krävde en föryngring av bussflottan. Medelåldern för bussarna var då ungefär 13-14 år.
Jyväskylä fick 2005-06 15 stycken TC-6A4/6450 -bussar med aluminiumchassi, en pansarvagnsmotor Euro3 (Cummins ISBe 220) + Allison-automatväxel
Ovanifrån ser man det här. (Ifall Jyväskylä hade förverkligat planerna på en trådbusslinje, kunde man idag få se spröten på taket )
Interiören är mitt tycke aningen plastisk och dyster
En av de 15 bussarna ("protobussen" Lahden Liikenne 301, senare Jyväskylän Liikenne 416) provombyggdes till en hybridbuss med superkondensatorer år 2007. Är inte helt säker på att just den bussen byggdes åter om, till batteribussen eBUS. Batteribussen testkördes med passagerare i Esbo under vecka 18.
I december 2006 startades tillverkningen med Euro4 -motorer (Cummins ISBe4 160B). Modellbeteckningen blev TC-4A4/6450. Utvändigt ingen förändring.
(förutom den blå randen i Kuopio )
Totalt byggdes åren 2006-11:
28 st för Kuopio
32 st för Lahtis
25 st för Jyväskylä
25 st för Uleåborg
5 st för Borgå
Totalt alltså 15 TC-6A4/6450 + 115 TC-4A4/6450 = 130 bussar.
Låggolvstidevarvet påbörjades hos Kabus 1999-2001 med byggandet av 9 stycken bussar av typ TM-6Z2/6800 (med MAN-motor + ZF-automatväxel) för stadstrafiken i Lahtis.
Samma bild med en större upplösning
Nästa generation av låggolvsentrébussar kom 2005, då ett antal städer där Koiviston Auto trafikerade, krävde en föryngring av bussflottan. Medelåldern för bussarna var då ungefär 13-14 år.
Jyväskylä fick 2005-06 15 stycken TC-6A4/6450 -bussar med aluminiumchassi, en pansarvagnsmotor Euro3 (Cummins ISBe 220) + Allison-automatväxel
Ovanifrån ser man det här. (Ifall Jyväskylä hade förverkligat planerna på en trådbusslinje, kunde man idag få se spröten på taket )
Interiören är mitt tycke aningen plastisk och dyster
En av de 15 bussarna ("protobussen" Lahden Liikenne 301, senare Jyväskylän Liikenne 416) provombyggdes till en hybridbuss med superkondensatorer år 2007. Är inte helt säker på att just den bussen byggdes åter om, till batteribussen eBUS. Batteribussen testkördes med passagerare i Esbo under vecka 18.
I december 2006 startades tillverkningen med Euro4 -motorer (Cummins ISBe4 160B). Modellbeteckningen blev TC-4A4/6450. Utvändigt ingen förändring.
(förutom den blå randen i Kuopio )
Totalt byggdes åren 2006-11:
28 st för Kuopio
32 st för Lahtis
25 st för Jyväskylä
25 st för Uleåborg
5 st för Borgå
Totalt alltså 15 TC-6A4/6450 + 115 TC-4A4/6450 = 130 bussar.