Hjulklappar till alla

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:Men det finns väl sådana som håller fast vid svartvita TV-apparater också. Men programmen anpassas för dem som har apparater som visar färg.
Programmen anpassas för widescreen, färg och HD. Inte slutar de med det, för att några har svartvita fet-tv. Programmen kan ses i en svart-vit teve, men blir inte lika bra. Ett val som tittaren gjort
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:
LÅ1 skrev:Men det finns väl sådana som håller fast vid svartvita TV-apparater också. Men programmen anpassas för dem som har apparater som visar färg.
Programmen anpassas för widescreen, färg och HD. Inte slutar de med det, för att några har svartvita fet-tv. Programmen kan ses i en svart-vit teve, men blir inte lika bra. Ett val som tittaren gjort
Spelar det någon roll för bildformatet om man har en fet-tv eller platt-tv? :roll:

Man kan i alla fall notera att många youtube-klipp uppenbarligen är gjorda av folk som inte behärskar skillnaden mellan bred och smal tv-bild...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:
LÅ1 skrev:Men det finns väl sådana som håller fast vid svartvita TV-apparater också. Men programmen anpassas för dem som har apparater som visar färg.
Programmen anpassas för widescreen, färg och HD. Inte slutar de med det, för att några har svartvita fet-tv. Programmen kan ses i en svart-vit teve, men blir inte lika bra. Ett val som tittaren gjort
Min tanke var att man man inte på något sätt anpassade programmen för de som tittade på programmet i svar-vitt. Man brydde sig nog inte om i fall kontrasten mellan två färger var märkbara i svartt-vitt. På samma sätt så får man väl anse att HTML5 är standard och de som inte anpassar sig till det får stå sitt kast. Men å andra sidan är det många webbsidor som fortfarande använder Flash, även om dessa sidor inte kan ses på många moderna enheter.

(I många år så tog man hänsyn till de som hade svart-vita teveapparater. Men man slutade med det vid någon tidpunkt. Vet inte när. )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1022
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Christer J »

Kantorn skrev:
webmaster skrev: Nu fungerar inte detta fullt ut med Internet Explorer, och då har jag testat version 11! Reponsiv design bygger nämligen på html5 och css3, vilket inte ens den senaste versionen av IE stöder. Den stöder ju för tusan inte ens över 10 år gamla standarder som html4 och css2 fullt ut. Så får ni problem, byt till en webbläsare. En riktig webbläsare. Internet Explorer är det inte.
Jag är glad så länge sidan fungerar hjälpligt med IE. Att göra en hemsida som inte fungerar för en webbläsare, och sedan skylla på dem som besöker hemsidan att de har valt fel - det tycker jag är ett oskick bland "förståsigpåare". När min bror satt på Icon Medialab gjorde han hemsidor som fungerade från den nyaste ner till Netscape Navigators första. Allt var inte i funktion på alla sidor - ungefär som här - men det som inte fungerade var löst på annat sätt.
Problemet är väl att PytteMjuk inte förstått att man inte längre har en vebbläsare som anger vad som skall vara standard. Det fungerar väl hjälpligt när det inte är så stor skillnad mellan det IE klarar och vad som är html och css-standard. Problemet upp stå när standarderna utvecklas och IE inte gör det. Det går att töja en gummisnodd till en viss gräns, men till slut går den av och man står där med en produkt som inte fungerar och som inte går att åter fås att fungera. Det blir då till slut hopplöst att skapa nätplatser som klarar av både gamla vebbläsare som inte följer med tiden och de som hela tiden justeras och rättas till för att läsarna skall fungera som det är tänkt sig. Se bara på den utvecklingsstab som Mozilla sitter med för att bevaka att Firefox beter sig som det är tänkt. Hur står det till på PytteMjuk? Är man där lika lyhörd för marknaden som på övriga håll? Jag uppfattar det inte så.

Pröva på Firefox eller Chrome. De är inte så svåra att installera och de uppdateras med jämna mellanrum.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Bussmicke »

Vad är en riktig webbläsare enligt dig?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av 2763 »

Förmodligen en som följer standard vilket ie aldrig gjort.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:
webmaster skrev: Nu fungerar inte detta fullt ut med Internet Explorer, och då har jag testat version 11! Reponsiv design bygger nämligen på html5 och css3, vilket inte ens den senaste versionen av IE stöder. Den stöder ju för tusan inte ens över 10 år gamla standarder som html4 och css2 fullt ut. Så får ni problem, byt till en webbläsare. En riktig webbläsare. Internet Explorer är det inte.
Jag är glad så länge sidan fungerar hjälpligt med IE. Att göra en hemsida som inte fungerar för en webbläsare, och sedan skylla på dem som besöker hemsidan att de har valt fel - det tycker jag är ett oskick bland "förståsigpåare". När min bror satt på Icon Medialab gjorde han hemsidor som fungerade från den nyaste ner till Netscape Navigators första. Allt var inte i funktion på alla sidor - ungefär som här - men det som inte fungerade var löst på annat sätt.
När du skrev ovanstående så valde du att göra det på svenska, ett språk som 99,7% av jordens befolkning inte förstår. Jag gissar att du uteslöt dem av praktiska skäl, "kan de inte svenska så får de skylla sig själva"? För inte var det väl av ren elakhet? ;-)

Numera ägnar jag dagarna åt att vara med och utveckla en av Sveriges mest välbesökta sajter, och för oss är det här ett stort problem. Om vi utesluter en grupp potentiella kunder från vissa funktioner så förlorar vi pengar, men en massa speciallösningar kostar också pengar. Dels för tiden det tar att få allt att fungera, dels för tiden det tar att testa igenom alla ändringar på diverse plattformar, dels för tiden det tar att göra ändringar i den alltmer röriga och svåröverskådliga koden, dels i det potentiella intäktsbortfallet när en svårhittad bugg gör sajten oanvändbar, dels i det reella intäktsbortfallet när kommande funktioner måste vänta för att folk sitter och letar buggar istället. Till det kommer att webbutvecklarnas engagemang och kreativitet långsamt vissnar när de måste jobba med en tungrodd sajt som ser ut att vara designad på 90-talet, istället för att använda de senaste teknikerna för att snabbt och enkelt ta fram nya funktioner som kunderna efterfrågat i åratal.

För övrigt räcker det inte längre med en gammal tjockteve för att se de statliga utsändningarna, det måste till någon form av digitalbox också eftersom staten tyckte att de som satt med föråldrad teknik fick skylla sig själva.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av LÅ1 »

Om man nu älskar IE så kan man väl ha den till det som den är bra för. Möjligen så säger vissa banker att deras sidor fungerar bäst på den? Men webbplatser som är skrivna med modern teknik kan man då hantera i en webbläsare som följer med sin tid och som stöder dagens standard. Det går alldeles utmärkt att ha flera webbläsare installerade. Det har väl de flesta?

Misstänker att även de flesta som jobbar på Microsoft föredrar andra webbläsare än företagets egna! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:Om man nu älskar IE så kan man väl ha den till det som den är bra för. Möjligen så säger vissa banker att deras sidor fungerar bäst på den? Men webbplatser som är skrivna med modern teknik kan man då hantera i en webbläsare som följer med sin tid och som stöder dagens standard. Det går alldeles utmärkt att ha flera webbläsare installerade. Det har väl de flesta?

Misstänker att även de flesta som jobbar på Microsoft föredrar andra webbläsare än företagets egna! :)
Faktiskt så tycker jag Nordeas banksajt fungerar sämst med IE! Bäst med Firefox men funkar med Chrome. Och det är av samma anledning som webmaster skriver, att IE inte stöder alla standarder.

På mitt jobb är det IE som gäller, men vi har fått dispens att använda Firefox då IE inte fungerar med vårt ärendesystem. Och gissa varför? :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:På mitt jobb är det IE som gäller, men vi har fått dispens att använda Firefox då IE inte fungerar med vårt ärendesystem. Och gissa varför? :D
Chefen skulle få löneförhöjning men beslutet kunde inte verkställas utan ett fungerande ärendesystem? :wink:
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av bruse »

Ännu ett skäl till att inte köra IE: Skadlig kod spreds via Aftonbladets annonser
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7476
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:Ännu ett skäl till att inte köra IE: Skadlig kod spreds via Aftonbladets annonser
Jo tack, jag märkte det. Bara att stänga sidan, så var det avklarat.
Professionell tyckare
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Joakim W »

Hmm, upptäckte en sak, är jag inne på min smartphone så finner jag inte nån knapp som leder till medlemssidorna! Hade underlättat lite om man vill in i mubs på mobilen :) (eller är jag blind? :D)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Joakim W »

Hmm, vore det inte bra med en knapp till MUBS på mumas hemsida? Jag har nämligen alltid skrivit muma.se när jag ville in där då den adressen är kortare.. funkar ju sådär nu för tiden.. :D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av webmaster »

Joakim W skrev:Hmm, vore det inte bra med en knapp till MUBS på mumas hemsida? Jag har nämligen alltid skrivit muma.se när jag ville in där då den adressen är kortare.. funkar ju sådär nu för tiden.. :D
För att www.muma.se vänder sig till Museispårvägens besökare, inte till initierade medlemmar. För detta finns www.sparvagssallskapet.se med all medlemsinfo.
Men jag har en plan! Håll ut! :idea:
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7476
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:Eftersom IE diskuteras:
http://www.bbc.com/news/technology-18440979
Det var ju riktigt bra. Man bör hålla sig uppdaterad med senaste programvaran, och när det gäller gratisprogram som tex de stora webbläsarna så är man fel ute om man inte uppdaterar. Embå.
Professionell tyckare
Skriv svar