Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av twr »

M_M skrev: Odenplan-Sundbyberg C kan man lika gärna resa med pendeltåg om man inte är sugen på att ta tunnelbanan till Solna C och byta till Tvärbanan.
Precis! Och Odenplan - Solna station kan man också lika gärna åka pendeltåg!

En tunnelbana Hagastaden - Västra skogen handlar naturligtvis inte om Sundbyberg, utan om Huvudsta, Vreten, Duvbo, Rissne, Rinkeby, Tensta och Hjulsta!

Det vill säga om det är så viktigt att binda samman Hagastaden med Blå linjen borde vi väl binda ihop den med båda grenarna på en gång? Och det enklaste sättet att göra det är en station i Västra skogen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

@twr och M_M. Kan man se det att om man tar tog blås linje mot Akalla som en egen linje mot odenplan (och kanske mot KTH senare) att man skulle bygga något som skulle kunna vara riktigt kapacitetstarkt, men mer nytta för de som bor i NO och frjärrtågspendlar (även om man kanske kunde låta en del tåg gå i Hallonbergstunneln till hjulsta), medan Hjulsta som egen linje ger mer sammanbindning men ger inte möjlighet att förstärka längs akalla-linjen?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

gbd skrev:@twr och M_M. Kan man se det att om man tar tog blås linje mot Akalla som en egen linje mot odenplan (och kanske mot KTH senare) att man skulle bygga något som skulle kunna vara riktigt kapacitetstarkt, men mer nytta för de som bor i NO och frjärrtågspendlar (även om man kanske kunde låta en del tåg gå i Hallonbergstunneln till hjulsta), medan Hjulsta som egen linje ger mer sammanbindning men ger inte möjlighet att förstärka längs akalla-linjen?
Vad SL & co än säger så tror jag dessvärre att Hagastadsgrenen i överskådlig tid kommer att utgå från gröna linjen. Då är det bättre att den går mot en gren som inte behöver så stark kapacitet, eftersom gröna linjen bortom Fridhemsplan behöver kapaciteten. Och då tror jag Sundbybergsgrenen är ett klart mycket bättre alternativ.
Jag tror på 20 tåg/timme mot Hässelby (kanske inte ända fram...), 10 mot Hjulsta, 15 mot Akalla och 15 mot nordost. De två första på grön linje, de två senare på blå.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
gbd skrev:@twr och M_M. Kan man se det att om man tar tog blås linje mot Akalla som en egen linje mot odenplan (och kanske mot KTH senare) att man skulle bygga något som skulle kunna vara riktigt kapacitetstarkt, men mer nytta för de som bor i NO och frjärrtågspendlar (även om man kanske kunde låta en del tåg gå i Hallonbergstunneln till hjulsta), medan Hjulsta som egen linje ger mer sammanbindning men ger inte möjlighet att förstärka längs akalla-linjen?
Vad SL & co än säger så tror jag dessvärre att Hagastadsgrenen i överskådlig tid kommer att utgå från gröna linjen. Då är det bättre att den går mot en gren som inte behöver så stark kapacitet, eftersom gröna linjen bortom Fridhemsplan behöver kapaciteten. Och då tror jag Sundbybergsgrenen är ett klart mycket bättre alternativ.
Jag tror på 20 tåg/timme mot Hässelby (kanske inte ända fram...), 10 mot Hjulsta, 15 mot Akalla och 15 mot nordost. De två första på grön linje, de två senare på blå.
Ditt förslag är väl genomtänkt. Jag är inte säker på att jag håller med om det helt i alla detaljer, men det är bättre än vad tunnelbaneförhandlingen har presterat, och det är ju bra jobbat! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

Kantorn skrev:

Det är faktiskt lite frustrerande, det du förespråkar (och om jag får lägga till min förlängning till KTH), skullle med en i sammanhanget låg kostnad kunna öka användbarheten markant på t-baneystemet. Man fårhoppas att någon som bestämmer läser och ändrar de delarna inan arbetet gått för långt
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag tycker inte man ska ändra på tunnelbanesystemet i norr... Bara Odenplan-Hagastaden är för litet och då vill politikerna hitta en ursäkt och förlänga banan till Arenastaden. Jag tycker detta är väldigt löjligt! Plocka fram spårvägsstrategin och bygg spårvägar över hela hagastaden. En avgrening av spårvägsfyran vid Odenplan genom hagastaden och Karolinska mot Solna Centrum och solna station (och vidare med mitt förslag jag skrev nyss i "Vad bör byggas i Stockholm", t.ex.) täcker gott och väl i hagastaden. med tät trafik till och från karolinksa kombinerat med ett antal hållplatser längs stråket i Hagastaden täcker upp fler områden än vad en tunnelbanestation med två uppgångar gör. Dessutom, om man tar stomnätsstrategin så ser man att två spårvägslinjer föreslås gå igenom hagastaden. Dessa täcker upp ännu fler områden, och gagnar Hagastadens invånare mer, då de har fler ställen att åka till än bara Odenplan. Gör man så spårvagnaran och bussarna har endast egna körfält, vilket jag ser som potential längs hela solnavägen och Torsgatan (Och Karlbergsvägen, mot Odenplan) så kan man faktiskt få till ganska snabba spårvagnar med större upptagningsområde och flera destinationer!

Jag ser ingen nytta med en tunnelbana bara ens till Hagastaden!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Nu är jag med på era argument.

Ett problem är att Västra Skogen bara har tre plattformar. (spårplaner över tunnelbanan finns här). Det betyder att om två tunnelbanelinjer ska kunna använda stationen som bytesplats, och om antalet tåg på båda linjerna tillsammans inte är en bra bit under 30 per timme, så behöver det byggas en till plattform. Det rör sig givetvis om mindre pengar än att bygga en helt ny station, men är ändå allt annat än en försumbar kostnad.

Om vi ändå är inne på att bygga om vid befintliga stationer så kunde man kanske istället titta på Fridhemsplan, och bygga en ny dubbelspårig ö-plattform som ansluter Hässelbybanan mot Kungsträdgården. Med ett sådant bygge så kan man lätt "byta kapacitet" mellan blåa och gröna banan. Om man via Hagastaden tar över ett antal av gröna banans tåg söderifrån så kan också motsvarande antal tåg minska på någon av blåa banans nordliga grenar. Det frigör motsvarande kapacitet mot Kungsträdgården och den kapaciteten kan användas av ett antal tåg från Hässelby.

Men hur man än vänder på steken så finns det bara plats för totalt 60 tåg per timme om man slår samman gröna och blåa banan mot T-centralen. Om man inte bygger en ny bana genom centrum så måste den kapaciteten räcka för alla grenar tillsammans.

Vad gäller Kista så kommer tvärbanan att dras mellan tunnelbanestationen och pendeltågstationen (Helenelund). Mer avlägset resande torde vara till/från arbetsplatserna och de ligger inte endast direkt invid tunnelbanestationen utan utspritt över ett större område. (Man kan tycka att Tvärbanan borde få ytterligare en hållplats mellan Kista och Helenelund, även om de skulle ligga nära på galet tätt så skulle det nog finnas resandeunderlag).

Hur ser planerna ut för framtiden söder om Solna C, Hagalund och norr om Hagastaden? Finns det någon poäng att dra en tunnbelbanelinje så att den kan få en station här? Är hela grönområdet kyrkogård och därmed omöjligt att göra så mycket med?
gbd

Inlägg av gbd »

M_M skrev:Nu är jag med på era argument.

Ett problem är att Västra Skogen bara har tre plattformar. (spårplaner över tunnelbanan finns här). Det betyder att om två tunnelbanelinjer ska kunna använda stationen som bytesplats, och om antalet tåg på båda linjerna tillsammans inte är en bra bit under 30 per timme, så behöver det byggas en till plattform. Det rör sig givetvis om mindre pengar än att bygga en helt ny station, men är ändå allt annat än en försumbar kostnad.

Om vi ändå är inne på att bygga om vid befintliga stationer så kunde man kanske istället titta på Fridhemsplan, och bygga en ny dubbelspårig ö-plattform som ansluter Hässelbybanan mot Kungsträdgården. Med ett sådant bygge så kan man lätt "byta kapacitet" mellan blåa och gröna banan. Om man via Hagastaden tar över ett antal av gröna banans tåg söderifrån så kan också motsvarande antal tåg minska på någon av blåa banans nordliga grenar. Det frigör motsvarande kapacitet mot Kungsträdgården och den kapaciteten kan användas av ett antal tåg från Hässelby.

Men hur man än vänder på steken så finns det bara plats för totalt 60 tåg per timme om man slår samman gröna och blåa banan mot T-centralen. Om man inte bygger en ny bana genom centrum så måste den kapaciteten räcka för alla grenar tillsammans.

Vad gäller Kista så kommer tvärbanan att dras mellan tunnelbanestationen och pendeltågstationen (Helenelund). Mer avlägset resande torde vara till/från arbetsplatserna och de ligger inte endast direkt invid tunnelbanestationen utan utspritt över ett större område. (Man kan tycka att Tvärbanan borde få ytterligare en hållplats mellan Kista och Helenelund, även om de skulle ligga nära på galet tätt så skulle det nog finnas resandeunderlag).

Hur ser planerna ut för framtiden söder om Solna C, Hagalund och norr om Hagastaden? Finns det någon poäng att dra en tunnbelbanelinje så att den kan få en station här? Är hela grönområdet kyrkogård och därmed omöjligt att göra så mycket med?
Det får man väl nästan räkna med att en förbindelse mellan hagastaden och västra skogen kräver en ny stationsnivå? Eller kan man klara sig på en perrong till?

Tack för länken förresten
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag tycker man borde klara sig med en perrong "utanför" ("väster om") nuvarande station där spåret mot Hjulsta kan gå, för att sedan knata in i nuvarande tunnel. Sedan blir det mer komplicerat... man kanske får byta plats på spår från Hjulsta och spår från Akalla för att Hjulstaspåret inte ska behöva begå en djupdykning söder om stationen (jag vill minnas att uppgången är i söder, och således är det svårare att ändra där).
Alltså om man räknar från väster till öster:
Spår från Odenplan och Hagastaden mot Hjulsta
Plattform
Spår från Fridhemsplan och Stadshagen mot Solna C

Spår från Solna C mot Stadshagen och Fridhemsplan
Plattform
Spår från Hjulsta mot Hagastaden och Odenplan

Jag minns inte på vilken sida om spåret plattformen norrut är i dag, jag hade för mig att den är väster om spåret, och då borde man kunna spränga för ytterligare ett spår på andra sidan om den plattformen. Är det inte så så blir det svårare.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:(Man kan tycka att Tvärbanan borde få ytterligare en hållplats mellan Kista och Helenelund, även om de skulle ligga nära på galet tätt så skulle det nog finnas resandeunderlag).
Ja, det planeras väl en sådan hållplats?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

Kantorn skrev:Jag tycker man borde klara sig med en perrong "utanför" ("väster om") nuvarande station där spåret mot Hjulsta kan gå, för att sedan knata in i nuvarande tunnel. Sedan blir det mer komplicerat... man kanske får byta plats på spår från Hjulsta och spår från Akalla för att Hjulstaspåret inte ska behöva begå en djupdykning söder om stationen (jag vill minnas att uppgången är i söder, och således är det svårare att ändra där).
Plattform

Plattform

Jag minns inte på vilken sida om spåret plattformen norrut är i dag, jag hade för mig att den är väster om spåret, och då borde man kunna spränga för ytterligare ett spår på andra sidan om den plattformen. Är det inte så så blir det svårare.
Blir inte kurvorna väldigt snäva då?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:(Man kan tycka att Tvärbanan borde få ytterligare en hållplats mellan Kista och Helenelund, även om de skulle ligga nära på galet tätt så skulle det nog finnas resandeunderlag).
Ja, det planeras väl en sådan hållplats?
Ursäkta otydligheten, ytterligare en hållplats jämfört med den enda som planeras nu. Jag tycker alltså att man borde ha totalt sett två hållplatser mellan Kista och Helenelund.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

gbd skrev:
Kantorn skrev:Jag tycker man borde klara sig med en perrong "utanför" ("väster om") nuvarande station där spåret mot Hjulsta kan gå, för att sedan knata in i nuvarande tunnel. Sedan blir det mer komplicerat... man kanske får byta plats på spår från Hjulsta och spår från Akalla för att Hjulstaspåret inte ska behöva begå en djupdykning söder om stationen (jag vill minnas att uppgången är i söder, och således är det svårare att ändra där).
Plattform

Plattform

Blir inte kurvorna väldigt snäva då?
Det beror väl på hur man bygger...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Kantorn skrev:Alltså om ni undrar: så här menar jag.
Om ni inte undrar: strunta i att titta.
http://kartor.eniro.se/m/0IsWB
Ingen dum lösning! Gillar den starkt.

Behov av T-bana till NKS, KI med omnejd finns ja.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Och mitt eget tyckande av en lämplig lösning är:
1. En anslutning Odenplan-K.S- Solna Centrum
2. Ett återöppnande av Hallonbergen-Rinkeby .
Trafiken på blå delas upp i tre linjer
A (Barkarby) Akalla-Solna c- VästraSkogen- City
B Hjulsta-Rinkeby-Hallaonbergen-Solna C-Odenplan-söderut
C Rinkeby-Sundbyberg-Västra skogen- City

Ger ökad belastning från Odenplan och söderut så en anslutning byggs Thorildsplan-Rådhuset så en linje från grön llinje kan länkas över kortaste vägen mot city.
Arenastaden får klara sig med spårväg och pendeltåg , det är mycket nog tycker i vart fall jag.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Lennart Petersen skrev:Och mitt eget tyckande av en lämplig lösning är:

Ger ökad belastning från Odenplan och söderut så en anslutning byggs Thorildsplan-Rådhuset så en linje från grön llinje kan länkas över kortaste vägen mot city.
Arenastaden får klara sig med spårväg och pendeltåg , det är mycket nog tycker i vart fall jag.
Det ser ju trevligt ut, men jag betvivlar att Rinkeby behöver den kapaciteten. Och jag tror också att man så lite som möjligt ska blanda system med varandra. Så tror jag.
Professionell tyckare
gbd

Inlägg av gbd »

OK,så det blir en linje som går från södra Järva via solna till Hagastaden och söderut,men kan du förklara närmare hur den fortsätter söderut,går den i gröns räls?

För Thorildsplan-Rådhuset, går den grön linje som tar den sträckningen vidare i blås tunnel eller tar den en egen tunnel till t-centralen och återansluter till grön där?
gbd

Inlägg av gbd »

@kantorn,om det i ett senare skede skulle vara många resenärer som vill till kista från Areneastadsgrenen och det blir trångt påtågen, skulle man i ett senare skede kunna kompletera med att bygga ett triangelspårenligt min komplettering av ditt förslag?

http://kartor.eniro.se/m/irVh8
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

gbd skrev:
@kantorn,om det i ett senare skede skulle vara många resenärer som vill till kista från Areneastadsgrenen och det blir trångt påtågen, skulle man i ett senare skede kunna kompletera med att bygga ett triangelspårenligt min komplettering av ditt förslag?

http://kartor.eniro.se/m/irVh8
Det låter ju trevligt, men jag kan inte se att den ökningen skulle bli så stor att man ekonomiskt kan motivera det. Det blir ju trots allt inte helt svårt att byta i Solna C. Och blir det trångt på tågen så är det lika trångt på spåren, och det blir inte mindre trångt av att köra två tåg till olika ställen än två tåg till samma ställe.
Professionell tyckare
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev:

Det ser ju trevligt ut, men jag betvivlar att Rinkeby behöver den kapaciteten. Och jag tror också att man så lite som möjligt ska blanda system med varandra. Så tror jag.
Men det är inte för att Rinkeby behöver mer kapacitet utan för att någonstans ska linjerna mötas och det blir där, Rinkeby blir alltså bytesstation i en del relationer.
Skriv svar