Nu är jag med på era argument.
Ett problem är att
Västra Skogen bara har tre plattformar. (
spårplaner över tunnelbanan finns här). Det betyder att om två tunnelbanelinjer ska kunna använda stationen som bytesplats, och om antalet tåg på båda linjerna tillsammans inte är en bra bit under 30 per timme, så behöver det byggas en till plattform. Det rör sig givetvis om mindre pengar än att bygga en helt ny station, men är ändå allt annat än en försumbar kostnad.
Om vi ändå är inne på att bygga om vid befintliga stationer så kunde man kanske istället titta på Fridhemsplan, och bygga en ny dubbelspårig ö-plattform som ansluter Hässelbybanan mot Kungsträdgården. Med ett sådant bygge så kan man lätt "byta kapacitet" mellan blåa och gröna banan. Om man via Hagastaden tar över ett antal av gröna banans tåg söderifrån så kan också motsvarande antal tåg minska på någon av blåa banans nordliga grenar. Det frigör motsvarande kapacitet mot Kungsträdgården och den kapaciteten kan användas av ett antal tåg från Hässelby.
Men hur man än vänder på steken så finns det bara plats för totalt 60 tåg per timme om man slår samman gröna och blåa banan mot T-centralen. Om man inte bygger en ny bana genom centrum så måste den kapaciteten räcka för alla grenar tillsammans.
Vad gäller Kista så kommer tvärbanan att dras mellan tunnelbanestationen och pendeltågstationen (Helenelund). Mer avlägset resande torde vara till/från arbetsplatserna och de ligger inte endast direkt invid tunnelbanestationen utan utspritt över ett större område. (Man kan tycka att
Tvärbanan borde få ytterligare en hållplats mellan Kista och Helenelund, även om de skulle ligga nära på galet tätt så skulle det nog finnas resandeunderlag).
Hur ser planerna ut för framtiden söder om Solna C, Hagalund och norr om Hagastaden? Finns det någon poäng att dra en tunnbelbanelinje så att den kan få en station här? Är hela grönområdet kyrkogård och därmed omöjligt att göra så mycket med?