Behövs Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spårsnoken

Behövs Saltsjöbanan?

Inlägg av spårsnoken »

Mitt tidigare inlägg att mot ljuset av planerad tunnelbana till Nacka skippa den inre delen av Saltsjöbanan väckte inget större gensvar. Nu kommer jag med ett ännu radikalare förslag: Skippa Saltsjöbanan helt och kör buss i stället när tunnelbanan till Nacka är klar.

Upprustningen av Saltsjöbanan kostar oproportionerligt mycket i förhållande till trafiknyttan. Delar av banvallen kan nyttjas som bussbana för det relativa fåtal bussar som krävs för att ersätta Saltsjöbanan. Att köra buss kan bli lika miljövänligt om man hänger upp en tråd till och nyttjar Saltsjöbanans likriktarstationer för det elektrifierade bussstråket där bussarna laddas under körning så att de kan köra på befintligt gatunät längre i båda ändar.Ur miljösynpunkt skulle det kunna bli en win-win-situation genom att Värmdöbussarna skulle kunna bli pluginelektriska.

Detta kommer givetvis att ogillas av en del spårfanatiker men saken kommer faktiskt i ett annat läge när det blir tunnelbana till Nacka och det behöver inte vara någon dålig lösning speciellt inte ekonomiskt.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Behövs Saltsjöbanan?

Inlägg av Kantorn »

spårsnoken skrev:Mitt tidigare inlägg att mot ljuset av planerad tunnelbana till Nacka skippa den inre delen av Saltsjöbanan väckte inget större gensvar. Nu kommer jag med ett ännu radikalare förslag: Skippa Saltsjöbanan helt och kör buss i stället när tunnelbanan till Nacka är klar.

Upprustningen av Saltsjöbanan kostar oproportionerligt mycket i förhållande till trafiknyttan. Delar av banvallen kan nyttjas som bussbana för det relativa fåtal bussar som krävs för att ersätta Saltsjöbanan. Att köra buss kan bli lika miljövänligt om man hänger upp en tråd till och nyttjar Saltsjöbanans likriktarstationer för det elektrifierade bussstråket där bussarna laddas under körning så att de kan köra på befintligt gatunät längre i båda ändar.Ur miljösynpunkt skulle det kunna bli en win-win-situation genom att Värmdöbussarna skulle kunna bli pluginelektriska.

Detta kommer givetvis att ogillas av en del spårfanatiker men saken kommer faktiskt i ett annat läge när det blir tunnelbana till Nacka och det behöver inte vara någon dålig lösning speciellt inte ekonomiskt.

mvh/spårsnoken
Menar du trådbuss på hela Saltsjöbanan? Jag vet egentligen inte vad Saltsjöbanan och tunnelbanan till Nacka har med varandra att göra, jag trodde t-banan skulle stanna lite för långt bort från spåret för att det skulle kunna ha nån effekt.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

spårsnoken skrev:Mitt tidigare inlägg att mot ljuset av planerad tunnelbana till Nacka skippa den inre delen av Saltsjöbanan väckte inget större gensvar. Nu kommer jag med ett ännu radikalare förslag: Skippa Saltsjöbanan helt och kör buss i stället när tunnelbanan till Nacka är klar.

mvh/spårsnoken
Saltsjöbanan ska väl rustas för 1,3 miljarder, är det så fruktansvärt mycket tycker du?

Du måste räkna på driftskostnaderna också. Fisksätra är en ganska stor förort, en typisk tunnelbaneförort egentligen. Det bli nog ganska mycket buss som behövs. Förutom driften blir det större och dyrare bussterminaler i Slussen och/ellelr Nacka centrum också med ditt förslag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det blir som sagt rätt mycket buss för att ersätta Saltsjöbanan, som (som vi alla väl vet) kör med sexvagnarståg av Cx-typ, som tätast i 10-min-trafik. Saltsjöbanan har alltså kapacitet för 5184 passagerare per timme och riktning (räknat på lika många stående som sittande, som det är räknat i vagnhallen här). Om vi räknar på 80 resande per buss så blir det knappt 65 bussar per timme för att klara den resandemängden.

Många bussar blir det, som uppfinnaren i Sundbyberg skulle sagt... :roll:

Visst, allt utbud behövs inte ända längst österut och resor från östra delarna kanske kan matas till tunnelbanan så att det inte behöver köras buss ända in till t.ex. Slussen, men då blir det en försämring för resenärerna och det kommer ändå gå åt riktigt många bussar längs hela sträckan.

Det kommer med andra ord inte finnas något att växa i inför framtiden.

Om banan rustas så går det alltid att som en långsiktig framtidsåtgärd ordna dubbelspår längs hela banan och förlänga till t.ex. "10 vagnar", då har vi ökat kapaciteten drygt åtta gånger.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag förespråkar tunnelbanekonvertering av järnvägen... Jag har spånat flera dubbelspårutbyggnader längs med banan som kan ge tätare trafik... Största problemet skulle bli plankorsningar, men jag har läst att landstinget har som mål att göra sig av med alla plankorsningar i länet, så de kommer förr eller senare att ryka i alla fall!

Med en T-banekonvertering och en gren av Blå linjen (med avgrening i Sickla) så kan man köra tätare trafik och då kan områdena som banan går längs med byggas ut ordentligt! Denna utveckling hämmas om man ersätter saltsjöbanan med buss. och då måste det gå rätt många bussar för att transportera ett stort mängd människor främst till o från Fisksätra, men också skärgårdsresenärer till och från Saltsjöbaden...

Mitt förslag 1:
Nackabanan kommer efter hammarby sjöstad gå upp i ytan vid Sickla, går längs Saltsjöbanans sträckning till Järla, och där grenas båda banorna av. Nackabanan går in i tunnel igen mot Nacka Forum (och vidare mot Orminge...) Saltsjöbanan, nu T-banekonverterad blir dubbelspårig förbi Lillängen. Storängens plankorsning så sänks vägen så den går under banan i en tunnel. Saltsjö-Duvnäs plankorsning blir att banan går över vägen i en viadukt, eller så går vägen över banan på en viadukt. Norr om saltsjö-Duvnäs blir terrängen oftast trång och jag tror inte det blir dubbelspår här ännu. utan att endast Östervik blir mötesstation. Plankorsningen norr om Östervik: Vägen går under saltsjöbanan, som blir en bro. Fistsätra blir åter dubbelspårig. Plankorsningen norr om Fisksätra: även här sänks vägbanan som går i en tunnel under det dubbelspåriga Saltsjöbanan.

Mellan Igelboda och Neglinge finns det ett antal plankorsningar. Båda vägarna som korsar banan här sänks också under banan. Efter Neglinge blir det enkelspår igen. Vid ringvägen så sänks vägen och går under banan, men i Saltsjöbaden så höjs banan och den slutar som en viadukt vid dess nuvarande läge. 8Fast egentligen vill jag riva huset framför banan och förlänga det hela vägen ut mot bryggan, så blir det en direktanslutning mot båttrafik.

Mot solsidan då: Här blir det lätt som en plätt... Det är möjligt emd dubbelspår hela vägen. och det enda plankorsningen, den vid Tattby, blir en gångbro över banan.

Jag föreslår att samtliga stationer har mittplattformar och oftast en utgång brukar duga fint. Särskilt mot de intilliggande föreslagna planskilda korsningarna. Slussen och Henriksdals stationer lär nog ryka till förmån för den nya sträckan förbi Hammarby Sjöstad och Sofia. En annan station som kan ryka är Nacka och Erstaviksbadet. Ringvägen blir nog den enda hållplatsen på en enkelspårssträcka, om man inte tar det lilla stationshuset i anspråk...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Nu minns jag inte riktigt hur höjdprofilen (djupprofilen? :wink: ) för de olika förslagen för Nackatunnelbanan såg ut. Hur blir lutningen om man ska upp till ytan vid Sickla?

Mitt förslag för tunnelbanekonvertering är som sagt att istället dra om banan via Forum Nacka, och på så vis göra sig av med enkelspåret och stationen Lillängen. Det blir nog för övrigt svårt att få plats med eventuellt dubbelspår förbi Lillängen, och det är väl en ej försumbar NIMBY-risk där. Man har väl redan svårt att nyttja banans fulla hastighet p.g.a. NIMBY-buller här?

Jag har svårt att föreställa mig en storskalig utbyggnad vid Solsidan som kräver dubbelspår.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag jämförde dock Lillängen med Stureby, men med tanke på vad du säger så kan man lika gärna jämföra Lillängen emd Djursholmsborna... En sväng förbi nacka Forum blir nog bra... och ev. ny station innan den går åter vid storängen eller öster om...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Och jag som är forums glädjedödare vad gäller Saltis säger att jag tror att tunnelbanan snarare ska byggas ut mot Orminge än mot Saltsjöbanan. Det finns en fungerande anläggning som behöver rustas upp lite. Orminge har "bara" bussar. Bygg tunnelbana till Orminge med station i Björknäs och förbered för station i Ektorp om det inte finns tillräckligt med folk från början. Bygg en rejäl bussterminal i Orminge på en överdäckning av parkeringen i Orminge Centrum. Då kan man minska bussparken i Stockholm - i stället för att öka - genom att dra Värmdöbussarna utanför Orminge till just T-Orminge, de bussar som går runt Nacka kan terminera i Nacka och övriga bussar kan stanna där det är lämpligt.
Bättre då att ge Saltsjöbanan högre status genom modernare vagnar, typ dubbla X20 (fast nyare och något bredare variant) eller spårvagnstyp av modernt snitt. Flytta Saltsjöbanan till T-Nacka, ja visst, men det finns hållplatser "innanför" som får sämre kollektivtrafik om SB läggs ner innanför Nacka. Om man använder "duospårväg" som var så populärt för tiotalet år sedan, så kan man i stället för Stadsgården låta spårvagnen gå via Folkungagatan - Tjärhovsgatan - Katarinavägen och vidare Skeppsbron till Norrmalmstorg till exempel.
Professionell tyckare
gbd

Inlägg av gbd »

När ni pratar om t-banekonvertering, menar ni då att man ska konvertera den helt till befintlig T-banestandard, eller bara att man ser till at den är trafikseparerad?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Visst, planerna är väl att fortsätta mot Orminge, men det vore väl märkligt om en bana mot Orminge har underlag för 4-min-trafik inom den närmast överskådliga framtiden.

Bygger man en "Camden Town"-mässig station vid Nacka Forum, och givetvis också behåller Saltsjöbanan mot Slussen, så kan man göra så att både Orminge och Saltsjöbaden (eller snarast Fisksätra, vändplats där?) har tät trafik och vissa tåg på båda dessa grenar går mot Slussen, resten mot Kungsträdgården. Fast det blir säkert otroligt svårt att få någon beslutsfattare att betala för nåt sånt...
Freiztan

Inlägg av Freiztan »

M_M skrev:Det blir som sagt rätt mycket buss för att ersätta Saltsjöbanan, som (som vi alla väl vet) kör med sexvagnarståg av Cx-typ, som tätast i 10-min-trafik. Saltsjöbanan har alltså kapacitet för 5184 passagerare per timme och riktning (räknat på lika många stående som sittande, som det är räknat i vagnhallen här). Om vi räknar på 80 resande per buss så blir det knappt 65 bussar per timme för att klara den resandemängden.
Saltsjöbanan körs med som tätast 20-minuterstrafik, och är innan den beslutade utbyggnaden inte heller möjlig att köra i tätare trafik än så. Kapaciteten, givet övriga parametrar i din uträkning, motsvarar alltså drygt trettio bussar per timme i maxtimmen. I verkligheten är beläggningen f.n. under normala förhållanden lägre.
Freiztan

Inlägg av Freiztan »

Kantorn skrev:Bättre då att ge Saltsjöbanan högre status genom modernare vagnar, typ dubbla X20 (fast nyare och något bredare variant) (...)
Ja, gôtt! Jag ser gärna X20-sätt på Saltsjöbanan, men man måste förstås bygga om alla plattformar. Att dessa gamla Hilding Carlsson-rälsbussar från 50-talet skulle vara "modernare" än tunneltågvagnar från mitten av 70-talet är väl kanske tveksamt om medelresenären håller med om, men det är roligare att åka rälsbuss än någon modern tunnelbana som t.ex. ett C20-sätt. ;)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Freiztan skrev:
Kantorn skrev:Bättre då att ge Saltsjöbanan högre status genom modernare vagnar, typ dubbla X20 (fast nyare och något bredare variant) (...)
Ja, gôtt! Jag ser gärna X20-sätt på Saltsjöbanan, men man måste förstås bygga om alla plattformar. Att dessa gamla Hilding Carlsson-rälsbussar från 50-talet skulle vara "modernare" än tunneltågvagnar från mitten av 70-talet är väl kanske tveksamt om medelresenären håller med om, men det är roligare att åka rälsbuss än någon modern tunnelbana som t.ex. ett C20-sätt. ;)
Oj så pinsamt :oops:
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag håller med kantorns sträckningsförslag mot Orminge, men med Ektorp öppen redan ifrån början. Det kan nog behövas! (Observera att jag kan snabbt ändra åsikter när det rör Saltsjöbanan. Ibland vill jag ha kvar den, konverterad på något mer standardmässigt sätt, och ibland vill jag inte ha kvar den... och allt däremellan.)

Idag tror jag inte riktigt att Saltsjöbanan behövs i alla lägen... Man kan nog köra bussar till Nacka Forum eller så... men om Nacka ska bygga ut riktigt ordentligt längs banans sträckning så tror jag nog den behövs kvar och byggas ut för att möta den ökade efterfrågan.

Ska jag vara ärlig så blir jag tveksam till att inkorporera saltsjöbanan med blå linjens nackagren. Det blir allt för många grenar i Söder hos blå linjen om man gör så. men jag har några alternativa tankar om man endast gör Saltsjöbanan till T-bane-standard, men med tåglängd motsvarande 2st C20 till en början. från Storängen utåt går den som vanligt, så som jag beskrev ovan. Men här kan den vika av, möta T-banan i Nacka Forum och avsluta sin färd i Nacka Strand.

Tunnelbanan tar istället över Saltsjöbanans gamla sträckning mellan Sickal och Saltsjö-Järla. Vips blir det lite T-bana i markplan. Härligt! Järla blir kvar som den är... Jag tror plattformen är tillräcklig lång för 8-vagnars CX idag. så allt som behövs är en biljetthall, och ingen tråkig trappa ner mot en mörk gångtunnel... Sickla lär ha ett nytt läge mellan nuvarande stn. Sickla och Nacka, där även Tvärbanan ansluter mer eller mindre... Nacka ryker då som station.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Freiztan skrev:
M_M skrev:Det blir som sagt rätt mycket buss för att ersätta Saltsjöbanan, som (som vi alla väl vet) kör med sexvagnarståg av Cx-typ, som tätast i 10-min-trafik. Saltsjöbanan har alltså kapacitet för 5184 passagerare per timme och riktning (räknat på lika många stående som sittande, som det är räknat i vagnhallen här). Om vi räknar på 80 resande per buss så blir det knappt 65 bussar per timme för att klara den resandemängden.
Saltsjöbanan körs med som tätast 20-minuterstrafik, och är innan den beslutade utbyggnaden inte heller möjlig att köra i tätare trafik än så. Kapaciteten, givet övriga parametrar i din uträkning, motsvarar alltså drygt trettio bussar per timme i maxtimmen. I verkligheten är beläggningen f.n. under normala förhållanden lägre.
Ja, just ja, sant. 10-min-trafik är väl vad som skulle gå att ordna med inte så kostsamma ombyggnader.
Freiztan skrev:
Fast det är bara höjden som är fel! :D
http://nordpilen.se/forum/showthread.php?pid=7051
(Ja, det är Y7 och inte X20 på bilderna, men korgarna var väl lika breda).
Verspieder

Re: Sv: Behövs Saltsjöbanan?

Inlägg av Verspieder »

Många bussar blir det, som uppfinnaren i Sundbyberg skulle sagt... :roll:
Med 80 st resenärer per buss i snitt får man även betänka att 25 st av dessa är stående, då den vanligaste ledbussen i SL-trafik idag (Volvo B9S) endast har 55 st stolar på sina 18,75 meters längd.
Vill man dessutom förhindra att alla bussar alltid är fyllda med stående, så får man väl "kasta in" ytterligare ett antal avgångar per timme? Då börjar det bli trångt, och bussarna lär hinna upp varandra och hindra varandra, vilket påminner lite om linjerna 1-4.
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:Och jag som är forums glädjedödare vad gäller Saltis säger att jag tror att tunnelbanan snarare ska byggas ut mot Orminge än mot Saltsjöbanan. Det finns en fungerande anläggning som behöver rustas upp lite. Orminge har "bara" bussar. Bygg tunnelbana till Orminge med station i Björknäs och förbered för station i Ektorp om det inte finns tillräckligt med folk från början. Bygg en rejäl bussterminal i Orminge på en överdäckning av parkeringen i Orminge Centrum. Då kan man minska bussparken i Stockholm - i stället för att öka - genom att dra Värmdöbussarna utanför Orminge till just T-Orminge, de bussar som går runt Nacka kan terminera i Nacka och övriga bussar kan stanna där det är lämpligt.
Bättre då att ge Saltsjöbanan högre status genom modernare vagnar, typ dubbla X20 (fast nyare och något bredare variant) eller spårvagnstyp av modernt snitt. Flytta Saltsjöbanan till T-Nacka, ja visst, men det finns hållplatser "innanför" som får sämre kollektivtrafik om SB läggs ner innanför Nacka. Om man använder "duospårväg" som var så populärt för tiotalet år sedan, så kan man i stället för Stadsgården låta spårvagnen gå via Folkungagatan - Tjärhovsgatan - Katarinavägen och vidare Skeppsbron till Norrmalmstorg till exempel.
Som vanligt håller jag med dig, i stora drag åtminstone. Det här påminner om debatten om Roslagsbanan i en annan tråd. Saltsjöbanan och Roslagsbanan är visserligen lite udda fåglar vilket är opraktiskt på vissa sätt, men jag tror man lägger alldeles för stor vikt vid att standardisera för sakens skull. Det blir dyrt och i många fall inte ens bättre.

Jag tycker inte att spårtrafik är bättre än buss i alla lägen, men jag tror att man ska tänka till en extra gång innan man ger upp befintliga spår, för de kan vara svåra att få tillbaka. Saltsjöbanans banvall Saltsjö-Järla - Slussen är för värdefull för att ge upp, vilket talar emot både bussersättning och sammankoppling med tunnelbana vid Nacka centrum. Behåll Saltsjöbanan och rusta upp den som planerat. På lång sikt kanske den ingår i något större system, men då gäller det att vi har behållit spårområdet under tiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev:
Kantorn skrev:Och jag som är forums glädjedödare vad gäller Saltis säger att jag tror att tunnelbanan snarare ska byggas ut mot Orminge än mot Saltsjöbanan. Det finns en fungerande anläggning som behöver rustas upp lite. Orminge har "bara" bussar. Bygg tunnelbana till Orminge med station i Björknäs och förbered för station i Ektorp om det inte finns tillräckligt med folk från början. Bygg en rejäl bussterminal i Orminge på en överdäckning av parkeringen i Orminge Centrum. Då kan man minska bussparken i Stockholm - i stället för att öka - genom att dra Värmdöbussarna utanför Orminge till just T-Orminge, de bussar som går runt Nacka kan terminera i Nacka och övriga bussar kan stanna där det är lämpligt.
Som vanligt håller jag med dig, i stora drag åtminstone. Det här påminner om debatten om Roslagsbanan i en annan tråd. Saltsjöbanan och Roslagsbanan är visserligen lite udda fåglar vilket är opraktiskt på vissa sätt, men jag tror man lägger alldeles för stor vikt vid att standardisera för sakens skull. Det blir dyrt och i många fall inte ens bättre.

Jag tycker inte att spårtrafik är bättre än buss i alla lägen, men jag tror att man ska tänka till en extra gång innan man ger upp befintliga spår, för de kan vara svåra att få tillbaka. Saltsjöbanans banvall Saltsjö-Järla - Slussen är för värdefull för att ge upp, vilket talar emot både bussersättning och sammankoppling med tunnelbana vid Nacka centrum. Behåll Saltsjöbanan och rusta upp den som planerat. På lång sikt kanske den ingår i något större system, men då gäller det att vi har behållit spårområdet under tiden.
Med tanke på hur Nacka-Värmdö området beräknas växa , man räknar med upp emot 200 000 boende och många erbetsplatser så behövs nog både T-bana och Saltsjöbana.
Och behåll spårprofilen så kan man beställa breda vagnar med stor kapacitet kanske något som motsvarar Köpenhamns S-tåg.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Nacka kommun har tagit beslut om 5-650 nya bostäder i Fisksätra, men med tanke på att SLL skickar nya signaler vad gäller trafikförsörjning vart annat år, är det lätt att förstå kommunens obeslutsamhet när det gäller etablering av nya bostadsområden utmed Saltsjöbanan. Jag känner inte till några konkreta förhandlingar mellan, SLL, Nacka Kommun och Staten och då är det väl lämpligt att inte spåna för mycket!

Tunnelbana till Nacka är ju i någon form beslutad och därför är det befogat att diskutera vidareutbyggnad efter Nacka Forum. Jag tycker inte att det under de närmsta årtiondena kommer att finnas något underlag för tunnelbana i Björknäs. Däremot är Ektorp sedan 60 år ett relativt tätt bebyggt område med flerbostadshus. Ektorp har de senaste 15 åren förtätats både på höjden och med nya flerbostadshus. Vidare avses det byggas 425 nya lägenheter kring Ektorps Centrum, varav merparten skall vara student och ungdomsbostäder och likaså butiker och arbetsplatser.
http://www.nacka.se/web/bo_bygga/projek ... fault.aspx
http://www.nacka.se/web/bo_bygga/projek ... fault.aspx
och att tunnelbanan skall vidare till Orminge, behöver väl inte diskuteras (där planeras det också förtätning).
/Göran
twr

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:Nacka kommun har tagit beslut om 5-650 nya bostäder i Fisksätra
Alltså någonstans mellan 500 och 650?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar