Varför får jag mobilversionen?

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Varför får jag mobilversionen?

Inlägg av Harald »

Jag kör Firefox. Om jag klickar på Forum i historiken så får jag först upp desktopversionen, men sedan byts den omedelbart till mobilversionen. Jag har försökt bli av med detta genom att radera alla poster i historiken där det står mobile=on, logga ut och radera alla cookies för sparvagssallskapet.se och starta om webbläsaren. Det hjälper inte, nästa gång jag klickar i historiken får jag lika förbannat upp mobilversionen. Detta händer bara på min dator hemma. Hur ska jag göra för att bli av med detta?
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2227
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Varför får jag mobilversionen?

Inlägg av Thomas Lange »

Jag delar problemet (om det kan vara någon tröst), men har inte hittat någon lösning. Skickar en drirektlänk till webmaster så får vi se.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Varför får jag mobilversionen?

Inlägg av webmaster »

1) Vilken webbläsare och version?
2) Vilket os och version?
3) Tömt hela cachen, inte bara för sparvagssallskapet?
4) Startat om datorn?
5) Provat andra webbläsare?

Harald, du säger att det bara är hemma. Tolkar det då som nåt i din dator/webbläsare.


Skickas från min iPad via Tapatalk
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Varför får jag mobilversionen?

Inlägg av Harald »

webmaster skrev:1) Vilken webbläsare och version?
2) Vilket os och version?
3) Tömt hela cachen, inte bara för sparvagssallskapet?
4) Startat om datorn?
5) Provat andra webbläsare?

Harald, du säger att det bara är hemma. Tolkar det då som nåt i din dator/webbläsare.


Skickas från min iPad via Tapatalk
1 Firefox 29.0.1
2 Windows 7 Professional med SP 1
3 Ja då, och raderat alla cookies och hela historiken för sparvagssallskapet.se
4 Minst en gång om dagen
5 Chrome, och där händer det inte.

Jag har också varit inne på något i webbläsaren, men hittar inget. Dessutom så får jag ju desktopversionen först men den byts snabbt till mobilversionen. Om det är min webbläsare som begär mobilversionen så borde jag ju få den på en gång. Frågan är också varför den skulle vilja ha mobilversionen av Forum, men inga andra webbplatser. Sedan är det så att när jag har begärt desktopversionen så håller det sig så länge jag inte stänger webbläsaren, även om jag har lämnat sparvagssallskapet.se ett tag. Det verkar finnas en cookie som håller reda på det, men den raderas när jag stänger webbläsaren.

Tillägg: Cookien heter phpbb3_nb7mh_mobile. Om den har värdet "desktop" så får jag desktopversionen. Om den saknas så får jag mobilversionen. Den raderas när jag stänger webbläsaren.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Varför får jag mobilversionen?

Inlägg av M_M »

En nödlösning kan kanske vara att installera någon cookie-editor till Firefox (det verkar finnas flera) och manuellt redigera / lägga till nyss nämnda cookie och göra den till den permanenta typen istället för den typ som försvinner när webbläsaren stängs.

Det rättar givetvis inte vad som nu buggar, men kan kanske duga som work-around.

P.S. det kan kanske vara värt att prova att skapa en ny profil för Firefox och provköra som den nya profilen. Om det då fungerar där så kan det kanske vara värt att prova att titta vilka tillägg (extensions) du har i din vanliga profil, och prova att lägga till dem ett i taget på den nya profilen och se ifall något strular.

Det går också att laborera med att slå av och på vilka plugins (d.v.s. sådant som t.ex. Flash, Silverlight o.s.v.) som tillåts köras.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Varför får jag mobilversionen?

Inlägg av Kantorn »

Det är klart att man ska kolla att allt funkar på firefox. Det är ju sååååå mycket bättre än IE :twisted:
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varför får jag mobilversionen?

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Det är klart att man ska kolla att allt funkar på firefox. Det är ju sååååå mycket bättre än IE :twisted:
Det är den ju! Firefox klarar normalt sidor som följer W3-standard, vilket inte är så säkert att IE gör. (Det är en gammal MS-tradition att avvika från standard, bara för att låsa upp utvecklare och användare till just deras produkter. Men nu tycks utvecklarna ha tröttnat på att lägga till avvikelser från standard för att program och webbsidor skall fungera även på MS-produkter som IE.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Varför får jag mobilversionen?

Inlägg av hgsldf »

Det var ännu värre för 20 år sedan då var Bill helt rabiat! Måhända ot, men kunde inte låta bli!
Skriv svar