Lyon: Åttatrådig trådbussträcka

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Lyon: Åttatrådig trådbussträcka

Inlägg av gek »

Bild

I Lyon finns det "stomlinjer" (lignes fortes) varav en del trafikeras med trådbuss. För en månad sedan tittade jag lite på trådbussanläggningen på den branta sträckan Montée des Soldats - Caluire Place Foch, högst upp på denna linjeplan: http://www.tcl.fr/var/tcl/storage/origi ... 32bda4.pdf

Det finns plats för tre körfält, varav det i mitten är reserverat för kollektivtrafik och trafikeras i den mest belastade riktningen. Bommar hindrar övrig trafik. På bilden ovan syns infart/utfart för busskörfältet vid Place Foch.

Inga trådbussar på bilden nedan, det tycktes ha blivit stopp i trafiken. Stönande och stånkande personer började däremot röra sig uppför backen, samtidigt som ett fordon från räddningstjänsten med blåljus rullade nerför samma backe.

Bild

Efter en stund började trådbussar återigen passera. För att smidigt kunna använda både kollektivkörbanan och de yttre körfälten finns totalt fyra par trådar. När jag tog bilderna var det eftermiddag och bussar på väg uppför backen använder då normalt mittkörbanan. Trådbussen på bilden nedan gjorde inte det.

Bild

Orsaken till körning i ytterkörfält visade sig vara att en trådbuss blivit stående vid hållplatsen Montée des Soldats

Bild

Efter ett kort stopp började man utnyttja det högra trådparet för att komma förbi.

Bild

Vad räddningstjänsten eventuellt gjorde i samband med trafikstoppet vet jag inte, men snart blev den stillastående bussen körduglig igen, och det mesta var som vanligt. Förutom att bommen i nedre änden av kollektivkörbanan blivit förvirrad och fastnat i uppfällt läge.

Bild

På platsen finns goda möjligheter att lägga an strömavtagare mot valfritt trådpar
/Gunnar Ekeving