Enkelvagnar i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av hej »

Nu verkar enkelpedaler nästan vara mer regel än undantag.
På samtliga linjer som inte trafikerar Angered syns de. Situationen verkar vara på gränsen till ohållbar. Nya vagnar lär väl dröja minst fem år till så hur kommer man klara situationen fram tills dess? Det inträffar nu ofta att inte alla kommer med på vagnen och om oturen är framme är även nasta vagn en lika fullsatt enkelvagn som den som nyss passerade.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Harald »

Läget har ju blivit ännu värre med den tillfälliga omläggningen av sjuan och elvan som kräver ytterligare två omlopp. I stället för de mer eller mindre slumpmässiga indragningar av andravagnen som nu sker, borde man göra en ordnad neddragning i form av återgång till 10-minuterstrafik. Det skulle reducera antalet omlopp med cirka 15 stycken och då borde vagnarna räcka. Det måste vara bättre att det är lite mera folk på alla turer än att vissa är överfyllda.

Det lättar lite när sjuan och elvan återgår till snabbspåret i november och sedan minskar väl vagnbehovet ytterligare något när ett par linjer dras via Skeppsbron nästa år. Så ska man väl förhoppningsvis få lite flera M32 i trafik med tiden.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Johan »

Snart (nåja) börjar sommartidtabellerna att gälla. Det ser ut att vara 12-minuterstrafik generellt i år igen.
Jag antar att det hjälper till något, eller blir det välbehövlig semester även på reparationssidan?

Annars kunde man väl spara ett och annat omlopp på att korta av några linjer som går dubbelt ända ut till ändstation, t.ex. låta L11 vända vid Nymånegatan eller L2 vid Lana igen.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av roggek »

Johan skrev:Snart (nåja) börjar sommartidtabellerna att gälla. Det ser ut att vara 12-minuterstrafik generellt i år igen.
Jag antar att det hjälper till något, eller blir det välbehövlig semester även på reparationssidan?

Annars kunde man väl spara ett och annat omlopp på att korta av några linjer som går dubbelt ända ut till ändstation, t.ex. låta L11 vända vid Nymånegatan eller L2 vid Lana igen.
Har aldrig VT funderat på att komplettera enkelpedalerna på vissa spårvägslinjer (där det är praktiskt möjligt), med 4 axliga fordon med gummihjul, med brum-brum i ljudet?
Bussar kallas det visst...
Visserligen inte lika sexigt, men ändå?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Harald »

roggek skrev:
Johan skrev:Snart (nåja) börjar sommartidtabellerna att gälla. Det ser ut att vara 12-minuterstrafik generellt i år igen.
Jag antar att det hjälper till något, eller blir det välbehövlig semester även på reparationssidan?

Annars kunde man väl spara ett och annat omlopp på att korta av några linjer som går dubbelt ända ut till ändstation, t.ex. låta L11 vända vid Nymånegatan eller L2 vid Lana igen.
Har aldrig VT funderat på att komplettera enkelpedalerna på vissa spårvägslinjer (där det är praktiskt möjligt), med 4 axliga fordon med gummihjul, med brum-brum i ljudet?
Bussar kallas det visst...
Visserligen inte lika sexigt, men ändå?
Det är svårt att köra på spår med bussar utan man får köra på gatorna på sidan av spåren (i vissa fall långt på sidan) och då kommer man inte till samma hållplatser, vilket är opraktiskt för väntande resenärer.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av roggek »

Harald skrev:
roggek skrev:
Johan skrev:Snart (nåja) börjar sommartidtabellerna att gälla. Det ser ut att vara 12-minuterstrafik generellt i år igen.
Jag antar att det hjälper till något, eller blir det välbehövlig semester även på reparationssidan?

Annars kunde man väl spara ett och annat omlopp på att korta av några linjer som går dubbelt ända ut till ändstation, t.ex. låta L11 vända vid Nymånegatan eller L2 vid Lana igen.
Har aldrig VT funderat på att komplettera enkelpedalerna på vissa spårvägslinjer (där det är praktiskt möjligt), med 4 axliga fordon med gummihjul, med brum-brum i ljudet?
Bussar kallas det visst...
Visserligen inte lika sexigt, men ändå?
Det är svårt att köra på spår med bussar utan man får köra på gatorna på sidan av spåren (i vissa fall långt på sidan) och då kommer man inte till samma hållplatser, vilket är opraktiskt för väntande resenärer.
Men i de centrala delarna av Göteborg borde det gå att komplettera med bussar, (jag misstänker starkt att det är där som det blir "flest" efterlämnade trafikanter på spårvägslinjerna med enkelpedaler?) allt går, bara om man vill...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Harald »

Även i centrala stan är det många sträckor som man inte kan köra buss i spårvagnsspåren, t.ex. Skånegatan, Chalmerstunneln, Annedal och större delen av Masthugget-Majorna. Det blir rätt styckat. Dessutom blir det dyrt om man ska köra med både buss och spårvagn, d.v.s. två förare. Om man dessutom skulle följa en enkelvagn ena vägen så är det ju inte säkert att det finns någon enkelvagn åt det andra hållet när bussen kommer dit där gatuspåret slutar. Rätt opraktiskt alltså. Vad som skulle kunna fungera är att ersätta en hel eller halv linje med bussar under den tid vagnbehovet är som störst. Även där är det begränsat vad som praktiskt går att göra, men en idé som jag har framfört här tidigare vore att förlänga linje 13 till Biskopsgården. Då kunde man ersätta sträckan Södra Guldheden-Hjalmar Brantingsplatsen med bussar. Man missar hållplatsen Frihamnen, men den har ändå mycket mera trafik än vad resandet kräver, så det är inget problem. I Guldheden måste man använda ersättningshållplatserna, men om alla avgångar vissa tider går därifrån så gäller det ju bara att informera ordentligt.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av hej »

En drastisk sak skulle vara att ersätta vissa linje sträckningar med busstrafik fullt ut. Som exempelvis linje 11 från Saltholmen in till stan. Om några veckor börjar spårabetet mellan Sannaplan och Kungssten så bussersättning till stan skulle kunna påbörjas innan dess. Andra tänkbara linjesträckningar som kunde ersättas är hela linje 3. Likaså linje 2 från Centralstationen till Mölndal.
Att korta av tvåan är ingen höjdare dock. När 4an gick själv från Mölndal var den på eftermiddagarna fullastad redan vid Krokslätts fabriker in mot Göteborg.
Olof
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 30 september 2013 18:39
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Olof »

Köra ersättningstrafik med buss är inget bra alternativ för att kompensera spårvagnstrafik.
Därav är det billigare att bygga en tillfällig förbifart i Gamlestan för mer än 150 miljoner kronor....
Plus att det inte finns den mängden bussar att tillgå, för både Angered och Kortedala/Bergsjön. Och sedan finns det inte plats på vägarna/gatorna för alla bussar.
Och samma gäller för andra ställen i stan.

Sedan kör hellre Göteborg Spårvägar med enkelvagn än att drar in en tur, då dom får betala böter för den uteblivna vagnen.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av roggek »

Olof skrev:Köra ersättningstrafik med buss är inget bra alternativ för att kompensera spårvagnstrafik.
Därav är det billigare att bygga en tillfällig förbifart i Gamlestan för mer än 150 miljoner kronor....
Plus att det inte finns den mängden bussar att tillgå, för både Angered och Kortedala/Bergsjön. Och sedan finns det inte plats på vägarna/gatorna för alla bussar.
Och samma gäller för andra ställen i stan.

Sedan kör hellre Göteborg Spårvägar med enkelvagn än att drar in en tur, då dom får betala böter för den uteblivna vagnen.
Vem har sagt att man skall ersätta spårvägslinjerna helt? Mitt förslag var att komplettera "enkelpedalerna" på de mest belastade sträckorna i centrala Göteborg, inte en hel spårvägslinje. men som hr Sandblom förespråkar, "man kan ju alltid cykla"...
Annars kan man nog på egen verkstad bygga relativt snabbt och billigt några sådana här, och koppla till "enkelpedalerna" :roll:
Eller köpa/låna tillbaka "allt som går" av dessa vagnar
"Gammal teknik" brukar vara beprövad... :cheesygrin:
Även i "kristider"
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Fredrik E »

PÅ de mest belastade sträckorna går det ju även befintlig busstrafik, dock ej på Skånegatan då men de är förpassade till Södra vägen istället.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av hej »

Eftersom man inte har spårvagnar i tillräckligt stor omfattning bör man fundera över om det finns sträckor man kan ersätta trafiken med buss. Angered, Bergsjön, Hisingen och Frölunda har såpass många resande att 30 m tåg behövs, enkelpedaler blir snabbt överfulla i rusningstrafiken och bussersättning på dessa sträckor är inte enkel att genomföra. Krävs för många bussar och restiden skulle förlängas markant.
Däremot så finns det sträckor med lägre belastning där man mycket väl skulle få med alla passagerarna i en buss utan att resstiden förlänges särdeles mycket. Sådana exempel är linje 11 från Saltholmen till stan och linje 10.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

hej skrev:Eftersom man inte har spårvagnar i tillräckligt stor omfattning bör man fundera över om det finns sträckor man kan ersätta trafiken med buss. Angered, Bergsjön, Hisingen och Frölunda har såpass många resande att 30 m tåg behövs, enkelpedaler blir snabbt överfulla i rusningstrafiken och bussersättning på dessa sträckor är inte enkel att genomföra. Krävs för många bussar och restiden skulle förlängas markant.
Däremot så finns det sträckor med lägre belastning där man mycket väl skulle få med alla passagerarna i en buss utan att resstiden förlänges särdeles mycket. Sådana exempel är linje 11 från Saltholmen till stan och linje 10.
Under helgen har vagnarna till Saltholmen varit knôkfulla och jag tror inte att bussersättning på långa vägar hade kunnat ta hand om den rusningen. Visserligen väderberoende till viss del, men vagnarna är ofta välbesatta hela vägen ut till Saltholmen, och borde snarare förlängas till 45 m vagnar. Linje 10 upp till Guldheden skulle kunna ersättas, men snarare i sådant fall med pendelbuss, eller kanske en pendelvagn. Det blir lite svårt att vända vi Wavrinskys Plats, men om en kort Linje 10 införs kan den gå ner till Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken - Domkyrkan - Grönsakstorget - Vasaplatsen och tillbaka upp till Guldheden. Det borde spara några omlopp, och kanske skulle en sådan linje kunna köras uteslutande med enkelpedaler. Dock är ju förstärkningen 10 ger på Hisingen viktig, då det inte blir så trångt på de övriga vagnarna.

Vi närmar oss allt mer att de föreslagna 100 M33:orna inte kommer att räcka till för all kommande planerad trafik. Beställningen borde utökas till ca 130-140 vagnar.

Sedan få vi väl hoppas på att de M32:or som behöver den stora rostsaneringen/revisionen får den snarast.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Martin »

Det finns säkert flera anledningar (för mig okända) varför följande idé inte är genomförbar om en extrem vagnbrist fortsätter efter sommaren. Nåväl, min idé går ut på att man hyr in Ringlingens A-banetåg och trafikerar det ena spåret från Wavrinskys plats till Dr Sydows gata, samtidigt som Linje 13 dras ut till Biskopsgården. Det borde räcka med ett tåg för att tillgodose trafiken på denna sträcka. Bygger man en provisorisk hållplats söder om rondellen vid Wavrinskys slipper vagnen korsa trafikkarusellen på "fel"spår i någon av riktningarna.
Nackdelen är väl att det blir ett byte för samtliga resenärer vid Wavrinskys. Annars kan man som någon tidigare nämnt ersätta Guldhedssträckan med buss.

Hur många omlopp skulle man få loss om man drog in spårvagnstrafiken helt på 10:an samtidigt som 13 förlängs till Biskopsgården?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Johan »

darthjpp skrev: Under helgen har vagnarna till Saltholmen varit knôkfulla och jag tror inte att bussersättning på långa vägar hade kunnat ta hand om den rusningen. Visserligen väderberoende till viss del, men vagnarna är ofta välbesatta hela vägen ut till Saltholmen, och borde snarare förlängas till 45 m vagnar.
Tycker också att det låter som en dum idé men snart får vi chansen att göra fullskaligt test.
http://www.vasttrafik.se/?_escaped_frag ... ng/171248/

Att alla skolungdomar skall få åka gratis också på sommarlovet är tydligen viktigare (det är ju valår...) än att göra det så drägligt som möjligt för de betalande resenärer som redan finns. :(
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.235 ... a-sommaren
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Kloker »

Att inte det där automobilorienterade enfrågepartiet utnyttjar den havererade spårvagnstrafiken mer i sin propaganda är märkligt.

Pedalvagnar i Götet 2030, någon som vill sätta emot?
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av hej »

Att ersätta 11an under soldränkta sommarvarma helger låter sig inte göras så lätt men på helger är inte vagnsbristen så stor. Vardagar är dock inte det tillnärmelsevis lika många resande.
Nästa vecka kommer i vilket fall som helst 11an att ersättas från Godhemsgatan ut till Saltholmen med buss på grund av spårarbeten.
Skriv svar