Ja, det är möjligt. Men jag tror fortfarande att en slinga totallåser all utbyggnad norrut/mot nordväst. Jag blir inte besviken om tian inte går till Sollentuna.Lennart Petersen skrev:De politiker som låg bakom aktuellt förslag till Hjulsta-Barkarby knytningen pekade just på att det gav goda möjligheter till förlängning och det är då delar av Järfälla som är aktuella.Kantorn skrev:Jag tror inte på en Barkarbyslinga. Den skulle förvisso vara diggabel, och den skulle lätt ta folk från norra till södra Järvafältet och tvärt om. Men den skulle knappast betjäna resten av blå linje. Bättre då bygga spårväg mellan norra och södra Järvafältet, exvis Akalla - Kista - Rinkeby - Hjulsta. Sedan förlänga Akalla till Barkarby och vidare samt Hjulsta till Sollentuna och vidare till t ex Edsberg - ev med bytesstation mellan de två någonstans mellan Akalla och Barkarby, eller i Akalla.
En slinga låser hela blå i nordost, och det kommer aldrig att ske en förlängning, hur varm man än pratar sig om detta.
Så tror jag.
Vad bör byggas i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad bör byggas i Stockholm
Professionell tyckare
Spårväg till Universitetet vore trevligt. 

Mitt förslag är som följer:
En förlängning av tvärbanan från Solna via Frösunda på gatuspår, under E4 och sedan över E18 på egna spår, vidare upp på Björnstigen på gatuspår, över Stocksundet på separat bro intill E18, på bro ovanför bussterminalen vid Danderyd - eller ytterligare en rejäl ombyggnad av terminalen så spårvägen kan gå på samma nivå - sedan över E18 vid sidan om Vendevägen till Mörbyleden, gatuspår vidare på Vendevägen till rondellen, där det blir gatuspår på Angantyrvägen till Djursholms Ösby - och därifrån utspikad till Näsbypark.
Är någon förvånad?
Om detta bör byggas eller inte vet jag inte, men görs det så är det mitt förslag från början
http://kartor.eniro.se/m/XbXs5
En förlängning av tvärbanan från Solna via Frösunda på gatuspår, under E4 och sedan över E18 på egna spår, vidare upp på Björnstigen på gatuspår, över Stocksundet på separat bro intill E18, på bro ovanför bussterminalen vid Danderyd - eller ytterligare en rejäl ombyggnad av terminalen så spårvägen kan gå på samma nivå - sedan över E18 vid sidan om Vendevägen till Mörbyleden, gatuspår vidare på Vendevägen till rondellen, där det blir gatuspår på Angantyrvägen till Djursholms Ösby - och därifrån utspikad till Näsbypark.
Är någon förvånad?
Om detta bör byggas eller inte vet jag inte, men görs det så är det mitt förslag från början

Professionell tyckare
Jag tycker att det är ett bra förslag, och jag ska komma ihåg att det var du som kom på det!Kantorn skrev:Mitt förslag är som följer:
Är någon förvånad?

Jag har en del funderingar kring detaljerna, men idén som sådan är bra, tycker jag!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag med. En fundering jag har är om endast varannan vagn ska gå till Näsbypark och den andra till annan plats, tex Nora/Sätra äng.twr skrev:Jag tycker att det är ett bra förslag, och jag ska komma ihåg att det var du som kom på det!Kantorn skrev:Mitt förslag är som följer:
Är någon förvånad?
http://kartor.eniro.se/m/XbXs5![]()
Jag har en del funderingar kring detaljerna, men idén som sådan är bra, tycker jag!
Professionell tyckare
Kantorn skrev:Jag med. En fundering jag har är om endast varannan vagn ska gå till Näsbypark och den andra till annan plats, tex Nora/Sätra äng.
Ahh,din gamla käpphäst om näsbyparkgrenen

Jepp, om det är något jag gör, så är det att jag aldrig förnekar mig! (Eller hur det nu blir...)gbd skrev:Kantorn skrev:Jag med. En fundering jag har är om endast varannan vagn ska gå till Näsbypark och den andra till annan plats, tex Nora/Sätra äng.
Ahh,din gamla käpphäst om näsbyparkgrenen(Vilket jag tycker är en rimlig idé faktiskt)
Professionell tyckare
Det här är ett av mina förslag...
Roslagsbanan:
-Näsby park-grenen konverteras till spårväg, ungefär som Kantorn föreslog.
-Resten av nätet görs om till riktig järnväg, som ansluter till värtabanan antingen vid albano eller i hagaparken. Den senare alternativen kräver en ny dragning längs brunnsviken. Eller så bygger man en ny tunnel under nationalstadsparken och fram till Hagastaden. Den första alternativet skapar en enkelspårig flaskhals genom parken...
En avgrening görs efter Stockholm Odenplan som angör Östra Hagastaden och ansluter roslagsbanan enligt ovan förslag.
-Stocksund läggs ner, en tvärbanehållplats enligt kantorns förslag täcker upp stocksund, tillsammans med lokal busstrafik.
-I Djursholms Ösby ansluter Pendeltågen och tvärbanan varandra. Stationen flyttas i en nordligare läge, mellan nuvarande Ösby och Bråvallavägen. Den senare läggs ner.
-Ekeby läggs ner och ersätts ev. med busstrafik.
-Plattformen i Täby C förlängs så pass österut så Galoppfältets station kan slopas.
-En ny dubbelspårig sträckning från Viggbyholm passerar igenom Arninge till Rydbo. Hägernäs läggs ner och ersätts med busstrafik. (Finns väl en utredning för en ny sträckning över Arninge, tror jag.)
-Åkers runö dras in. Busstrafik ersätter. Täljö är jag osäker om den ska finnas kvar...
-Tuna Gård dras in. Åkersberga och Österskär täcker väl in stationen med sina nya längre plattformar för 2x X60-enheter.
-Ensta och Visinge läggs ner och en ny station öppnas mellan dessa stationer (Ensta-Visinge?)
-Bällsta dras in. Buss!
-Molnby, Frösunda och Ekskogen dras in. Här kan man lägga om järnvägen mellan Ormsta och Kårsta för att göra den rakare och snabbare. Är ju bara små (och jag menar verkligen, riktigt små) villasamhällen där ändå.
-Järnvägen återinvigs, nu normalspårig, till Rimbo (Säckstation), Finsta, och en ny tunnel under norrtälje med 3 stationer i Västra Knutby, Centrum och Kvistholmen, och en sista sträcka, för godstrafik, ut till Kapellskär.
Jag lär nog ta fram nya förslag.
Roslagsbanan:
-Resten av nätet görs om till riktig järnväg, som ansluter till värtabanan antingen vid albano eller i hagaparken. Den senare alternativen kräver en ny dragning längs brunnsviken. Eller så bygger man en ny tunnel under nationalstadsparken och fram till Hagastaden. Den första alternativet skapar en enkelspårig flaskhals genom parken...
En avgrening görs efter Stockholm Odenplan som angör Östra Hagastaden och ansluter roslagsbanan enligt ovan förslag.
-Stocksund läggs ner, en tvärbanehållplats enligt kantorns förslag täcker upp stocksund, tillsammans med lokal busstrafik.
-I Djursholms Ösby ansluter Pendeltågen och tvärbanan varandra. Stationen flyttas i en nordligare läge, mellan nuvarande Ösby och Bråvallavägen. Den senare läggs ner.
-Plattformen i Täby C förlängs så pass österut så Galoppfältets station kan slopas.
-En ny dubbelspårig sträckning från Viggbyholm passerar igenom Arninge till Rydbo. Hägernäs läggs ner och ersätts med busstrafik. (Finns väl en utredning för en ny sträckning över Arninge, tror jag.)
-Åkers runö dras in. Busstrafik ersätter. Täljö är jag osäker om den ska finnas kvar...
-Tuna Gård dras in. Åkersberga och Österskär täcker väl in stationen med sina nya längre plattformar för 2x X60-enheter.
-Ensta och Visinge läggs ner och en ny station öppnas mellan dessa stationer (Ensta-Visinge?)
-Bällsta dras in. Buss!
-Molnby, Frösunda och Ekskogen dras in. Här kan man lägga om järnvägen mellan Ormsta och Kårsta för att göra den rakare och snabbare. Är ju bara små (och jag menar verkligen, riktigt små) villasamhällen där ändå.

-Järnvägen återinvigs, nu normalspårig, till Rimbo (Säckstation), Finsta, och en ny tunnel under norrtälje med 3 stationer i Västra Knutby, Centrum och Kvistholmen, och en sista sträcka, för godstrafik, ut till Kapellskär.
Detaljer visserligen, men ändå; borde man inte låta Tvärbanan gå genom, eller strax intill Ritorp så att Ritorp/Järva krog får en hållplats också? Där finnas säkert en utbyggnadspotential för både bostäder och kontor. Och då blir det nog passage av E18 före passage av E4. (Det är ju dessutom en hållplats för Arlandabussarna vid Järva krog.)Kantorn skrev:...
En förlängning av tvärbanan från Solna via Frösunda på gatuspår, under E4 och sedan över E18 på egna spår, vidare upp på Björnstigen på gatuspår,
...
Eller blir detta en för stor omväg? Så mycket genar man väl inte genom att gå närmare Brunnsviken där? Eller bygger man mycket nytt vid SAS-huset så att det motiverar den dragning där?
__
När det gäller idén om en slinga för de båda blåa T-banelinjerna så tror jag mer på en gemensam slutstation, t.ex. Barkaby flygfält. Då kan båda linjerna byggas vidare. M_M har gjort en skiss på det tidigare.
Senast redigerad av LÅ1 den onsdag 23 april 2014 18:50, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Usch, buss, det var ett fult ord...ADDE skrev:Det här är ett av mina förslag...
Roslagsbanan:
-Bällsta dras in. Buss!
-Molnby, Frösunda och Ekskogen dras in. Här kan man lägga om järnvägen mellan Ormsta och Kårsta för att göra den rakare och snabbare. Är ju bara små (och jag menar verkligen, riktigt små) villasamhällen där ändå.![]()
Skämt åsido - men jag tror att om du gör om Roslagsbanan på det sättet så tror jag du får leda om järnvägen ända från Roslags Näsby. Jag tror nämligen inte att Djursholmsborna vill ha snabba pendeltåg genom sina områden, vad jag förstår vill de helst att Roslagsbanan går där så sällan som möjligt... Dessutom menar jag lite allvar - ska alla småstationer läggas ner och trafiken ersättas med matarbuss, då behövs det ingen buss. Då börjar de flesta åka bil, och resten blir isolerade. Som till exempel sträckan Ormsta - Kårsta. Samma sak med Hägernäs, Täljö och Runö. Det är min teori. Det finns ett skäl till att tågen fortfarande stannar där...
Professionell tyckare
Du har nog rätt. Jag tänkte att det var lite grötigt vid Järva krog, men det är det ju av en anledning.LÅ1 skrev:Detaljer visserligen, men ändå; borde man inte låta Tvärbanan gå genom, eller strax intill Ritorp så att Ritorp/Järva krog får en hållplats också? Där finnas säkert en utbyggnadspotential för både bostäder och kontor. Och då blir det nog passage av E18 före passage av E4. (Det är ju dessutom en hållplats för Arlandabussarna vid Järva krog.)Kantorn skrev:...
En förlängning av tvärbanan från Solna via Frösunda på gatuspår, under E4 och sedan över E18 på egna spår, vidare upp på Björnstigen på gatuspår,
...
Eller blir detta en för stor omväg? Så mycket genar man väl inte genom att gå närmare Brunnsviken där? Eller bygger man mycket nytt vid SAS-huset så att det motiverar wen dragning där?
Professionell tyckare
Jo,det är ju en bra idé, det svåra är väl att bestämma sig hur den ska koppls ihop med övriga nätetKantorn skrev:Jepp, om det är något jag gör, så är det att jag aldrig förnekar mig! (Eller hur det nu blir...)gbd skrev:Kantorn skrev:Jag med. En fundering jag har är om endast varannan vagn ska gå till Näsbypark och den andra till annan plats, tex Nora/Sätra äng.
Ahh,din gamla käpphäst om näsbyparkgrenen(Vilket jag tycker är en rimlig idé faktiskt)
En sak man faktiskt ska komma ihåg är att Nabyparksborna i större utsträckning är intresserade av att komma till Stockholms innerstad än till Solna. vikten och värdet av den viljan i förhållande till annat kan man naturligtvis diskuteragbd skrev:Kantorn skrev:Jag med. En fundering jag har är om endast varannan vagn ska gå till Näsbypark och den andra till annan plats, tex Nora/Sätra äng.
Dock bör man känna till lite produktionsförutsättningar: Det mest effektiva sättet att lägga tidtabellen på RB är att låta de tåg som tar mellanstationerna Mörby-Näsby ligga precis före Närbyparkståget på uppgång och vice versa på nedgående tåg.
D.v.s. så länge vi kör tåg som stannar på mellanstationerna i Djursholm på "stambanan" uppkommer en plats för ett ytterligare tåg mellan stan och Djursholms Ösby som lämpligen går till Näsbypark.
Så för att göra kapacitetsvinsten av att sluta köra Näsbyparkslinjen till stan på RB bör också mellanstationerna Bråvallavägen, Djursholms ekeby, Enebyberg och kanske Djursholms Ösby läggas ner.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Hur kan läge vara för tub4? (eler tub3,5)
Jag har funderat på om en avgrening av mörbyrödpå tvären över "övre city" och sedan nord-syd över centrala kungsholmen skulle var en idé? (mao en avgrening mellan linljeholemn och KTH/östermalmstorg) Man skulle sedan kunna använda en del av kapaciteten som "blir över" till en gren till i de söder och kanske österut också över östermalm mot radiohuset (förberedd för att förlängas om de södra delarna av gärdet bebyggs)?
Något sånt härhar jag funderat på (se länk), men jag vet ju inte om:
a/ finns det nog med resande, speciellt för en linje som missar centralen.
b/På samma tema, med en spårvägskonverterad 4:a och spårväg city förbi radiohuset, blir det onödig redundans? (Redundans är ju bra men till vilka pengar?)
c/ Finns det plats för tunnlarna utan att stationerna blir för djupa eller tunnelkurvor för tajta. (Det är lätt att rita linjer på en karta
,men man saknar ju ofta kunskapen om hur andra tunnlar och installationer ligger och hur de går i höjdled)
d/ Om man ska grena av i söder, så kanske en station i årstaberg ärrimlig men sedan vet jag inte, kanskeårstafältet, men om tvärbanan grenas av dit så kanske det inte behövs
http://kartor.eniro.se/m/fgzSq
Här har jag även plitat i min kista-länk (kisellinan) där avgreningen till hagastaden skiljs av från grön och blir en gren på blå mellan barkaby station och gärdets station,över KTH.
http://kartor.eniro.se/m/datSF
Alla synpunkter mottas varmt, så länge de inte innehåller personangrepp
Jag har funderat på om en avgrening av mörbyrödpå tvären över "övre city" och sedan nord-syd över centrala kungsholmen skulle var en idé? (mao en avgrening mellan linljeholemn och KTH/östermalmstorg) Man skulle sedan kunna använda en del av kapaciteten som "blir över" till en gren till i de söder och kanske österut också över östermalm mot radiohuset (förberedd för att förlängas om de södra delarna av gärdet bebyggs)?
Något sånt härhar jag funderat på (se länk), men jag vet ju inte om:
a/ finns det nog med resande, speciellt för en linje som missar centralen.
b/På samma tema, med en spårvägskonverterad 4:a och spårväg city förbi radiohuset, blir det onödig redundans? (Redundans är ju bra men till vilka pengar?)
c/ Finns det plats för tunnlarna utan att stationerna blir för djupa eller tunnelkurvor för tajta. (Det är lätt att rita linjer på en karta

d/ Om man ska grena av i söder, så kanske en station i årstaberg ärrimlig men sedan vet jag inte, kanskeårstafältet, men om tvärbanan grenas av dit så kanske det inte behövs
http://kartor.eniro.se/m/fgzSq
Här har jag även plitat i min kista-länk (kisellinan) där avgreningen till hagastaden skiljs av från grön och blir en gren på blå mellan barkaby station och gärdets station,över KTH.
http://kartor.eniro.se/m/datSF
Alla synpunkter mottas varmt, så länge de inte innehåller personangrepp
Hmm... om vi tar med min järnvägsförslag och gör om den lite... Om Djursholmsborna så gärna vill bli av med roslagsbanan och ersätta den med buss/bil så visst!
Där kårstagrenen och österskärsgrenen i mitt förslag ovan breddas till normalspår så går de nu västerut mellan Enebygerg och Skarpäng och till Rinkeby (Danderyd) och därefter längs danderydsleden till Sollentuna, där den ansluter Ostkustbanan. Nya stationer blir då: Roslags Näsby (Nytt läge) Kärrdal, Edsberg... Därefter når den Sollentuna station.
Tunnelbanan kan förlängas från mörby centrum till Täby genom ett uppehåll i Danderydsberg, sedan gör den en "ögla" under E18 till Östra sidan och har en station under ett gymnasium i västra Djursholms ekeby, därefter går den upp till ytan och tar över befintliga roslagsbanan i höjd med E18 och stn. Enebyberg samt (gamla) Roslags näsby på den befintliga banan innan Tunnelbanan går under jord igen för att göra ett sista stopp under Täby C med anslutning till Pendeltågen mot Österskär och bussterminalen.
Där kårstagrenen och österskärsgrenen i mitt förslag ovan breddas till normalspår så går de nu västerut mellan Enebygerg och Skarpäng och till Rinkeby (Danderyd) och därefter längs danderydsleden till Sollentuna, där den ansluter Ostkustbanan. Nya stationer blir då: Roslags Näsby (Nytt läge) Kärrdal, Edsberg... Därefter når den Sollentuna station.
Tunnelbanan kan förlängas från mörby centrum till Täby genom ett uppehåll i Danderydsberg, sedan gör den en "ögla" under E18 till Östra sidan och har en station under ett gymnasium i västra Djursholms ekeby, därefter går den upp till ytan och tar över befintliga roslagsbanan i höjd med E18 och stn. Enebyberg samt (gamla) Roslags näsby på den befintliga banan innan Tunnelbanan går under jord igen för att göra ett sista stopp under Täby C med anslutning till Pendeltågen mot Österskär och bussterminalen.
Aha! Nu kan jag se strecket på Eniro-kartan. Syntes inte för mig i går, så jag tänkte att länken bara var en hänvisning så att man kunde följa beskrivningen som fanns i texten. Men har nu förstått vilken tracker som jag måste tillåta för att det ritade skall synas på kartan. Då ser jag att den tänkta bansträckningen inte korsar E4:an så tidigt som jag trodde, och kommer nära Ritorp även i utgångsförslaget.Kantorn skrev:Du har nog rätt. Jag tänkte att det var lite grötigt vid Järva krog, men det är det ju av en anledning.LÅ1 skrev:Detaljer visserligen, men ändå; borde man inte låta Tvärbanan gå genom, eller strax intill Ritorp så att Ritorp/Järva krog får en hållplats också? Där finnas säkert en utbyggnadspotential för både bostäder och kontor. Och då blir det nog passage av E18 före passage av E4. (Det är ju dessutom en hållplats för Arlandabussarna vid Järva krog.)Kantorn skrev:...
...
Eller blir detta en för stor omväg? Så mycket genar man väl inte genom att gå närmare Brunnsviken där? Eller bygger man mycket nytt vid SAS-huset så att det motiverar wen dragning där?
(Jag har Ghostery installerat som hindrar att onödig information lämnas till tredje part. Och det har inte hindrat i situationer som denna tidigare. Men nu måste jag tillåta Innometrics att spionera på mig.

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Näsbyparksfolket, ska de verkligen till området kring Stockholms Östra? Om inte, så är väl anknytningen till T-röd väl så bra vid Danderyds sjukhus som vid Tekniska högskolan.CS skrev:En sak man faktiskt ska komma ihåg är att Nabyparksborna i större utsträckning är intresserade av att komma till Stockholms innerstad än till Solna. vikten och värdet av den viljan i förhållande till annat kan man naturligtvis diskuteragbd skrev:Kantorn skrev:Jag med. En fundering jag har är om endast varannan vagn ska gå till Näsbypark och den andra till annan plats, tex Nora/Sätra äng.
Resten av ditt inlägg kommenterar jag inte, eftersom jag helt enkelt inte har något bra svar.
Professionell tyckare
Men hur stort behov finns det av ytterligare förlängningar? Och hur stor är chansen att de kommer? Banan är snart 40 år och nu görs en modest förlängning, kommer det bli mer? Och din föreslagna spårväg är ju bra lång, det kommer att kosta en del.Kantorn skrev:Jag tror inte på en Barkarbyslinga. Den skulle förvisso vara diggabel, och den skulle lätt ta folk från norra till södra Järvafältet och tvärt om. Men den skulle knappast betjäna resten av blå linje. Bättre då bygga spårväg mellan norra och södra Järvafältet, exvis Akalla - Kista - Rinkeby - Hjulsta. Sedan förlänga Akalla till Barkarby och vidare samt Hjulsta till Sollentuna och vidare till t ex Edsberg - ev med bytesstation mellan de två någonstans mellan Akalla och Barkarby, eller i Akalla.
En slinga låser hela blå i nordost, och det kommer aldrig att ske en förlängning, hur varm man än pratar sig om detta.
Så tror jag.
Dina idéer är vettiga och spårväg är alltid trevligt, men i just det här fallet tycker jag att en tunnelbana i slinga ger väldigt mycket för i sammanhanget ganska lite pengar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Du menar den "grå linjen" mellan Arenastaden och Odenplan? man får nog skippa antingen Solna centrum eller Solna station/Arenastaden, annars blir det en ganska konstig sträckning.gbd skrev: För att lasta om resande från nordost till Solna och vidare västerut,skulle inte en omdaning av den gröna linjen till egen linje som får fortsätta västerut till solna centrum och upp på blå där. Österut från odenplan får den fortsättamot tekniska högskola (med förberedelser för att fortsätta österut mot hamnen), dvs en blå linje från barkaby station till KTH. Skulle det vara ett alternativ ?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ja, det finns ju inget som gör det omöjligt bara för att banorna korsar varandra och har en gemensam station.Lennart Petersen skrev:De politiker som låg bakom aktuellt förslag till Hjulsta-Barkarby knytningen pekade just på att det gav goda möjligheter till förlängning och det är då delar av Järfälla som är aktuella.Kantorn skrev:Jag tror inte på en Barkarbyslinga. Den skulle förvisso vara diggabel, och den skulle lätt ta folk från norra till södra Järvafältet och tvärt om. Men den skulle knappast betjäna resten av blå linje. Bättre då bygga spårväg mellan norra och södra Järvafältet, exvis Akalla - Kista - Rinkeby - Hjulsta. Sedan förlänga Akalla till Barkarby och vidare samt Hjulsta till Sollentuna och vidare till t ex Edsberg - ev med bytesstation mellan de två någonstans mellan Akalla och Barkarby, eller i Akalla.
Så tror jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.