Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Jag skriver på miljöbloggen Ecoprofile att enhetstaxa är bättre än nolltaxa eftersom man då inte konkurrerar med gång och cykel på korta resor. Artikeln har tidigare publicerats i Göteborgs Fria Tidning som en replik på en positiv artikel om nolltaxa.
Enhetstaxa är redan infört för månadskortet inom SL och behöver inte innebära ökade subventioner, om bara priset sätts på rätt nivå.
Här är min artikel
Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Ecoprofile
Här är artikeln jag replikerar på
Nolltaxa på Tallinns spårvagnar minskar bilismen. Göteborgs Fria Tidning
Enhetstaxa är redan infört för månadskortet inom SL och behöver inte innebära ökade subventioner, om bara priset sätts på rätt nivå.
Här är min artikel
Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Ecoprofile
Här är artikeln jag replikerar på
Nolltaxa på Tallinns spårvagnar minskar bilismen. Göteborgs Fria Tidning
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Jag håller med om att enhetstaxa är bättre än nolltaxa, inte bara av folkhälsoskäl.
Mitt huvudskäl är följande: det som kostar något värderas till något. Det som kostar noll värderas till noll.
Jag tar en parallell till Ölands Djurpark, där allt är gratis när man väl kommit in.
Jag har inte sett någon så misskött minigolfbana som där. Granbarr och kvistar överallt, slitna banor och smutsiga bollar.
Vattenrutschbanan hade vid det tillfälle jag var där en lucka som var lite öppen, så en av dem som var där med mig skrapade upp hela benet och fick köras till sjukhus. Som tur var var det "bara" köttskador så man fick sy, sen var det bra.
Sen är djurhållningen under all kritik, men det är av andra skäl.
Om man har en enhetstaxa, låt oss säga 70 kr per dygn, så skulle man kunna åka från Singö till Torö för 70 kronor, men man skulle dra sig för att åka från T-Centralen till Hötorget för samma pris.
(Jag har, som du ser, utvecklat "enkelbiljett" till "dygnsbiljett".)
Det skulle på detta sätt bli dyrare för mig som modellrallare att ta tunnelbanan till Telefonplan för att knata till Modelljärnvägsspecialisten, men så fick jag ju resan tillbaka på samma biljett oavsett hur länge jag är där och dräglar över allt jag inte har råd med, och således skulle det bli billigare "in alles". De som fick det dyrare skulle vara de som åkte tur och retur inom samma zon, men även det skulle vara marginellt. Även de som åkte enbart enkelresa skulle få det något dyrare, men hur ofta gör man det inom Stockholms län?
Samtidigt skulle 70 kr vara det som gör att man inte "okynnesåker" kollektivt kortare sträckor.
Mitt huvudskäl är följande: det som kostar något värderas till något. Det som kostar noll värderas till noll.
Jag tar en parallell till Ölands Djurpark, där allt är gratis när man väl kommit in.
Jag har inte sett någon så misskött minigolfbana som där. Granbarr och kvistar överallt, slitna banor och smutsiga bollar.
Vattenrutschbanan hade vid det tillfälle jag var där en lucka som var lite öppen, så en av dem som var där med mig skrapade upp hela benet och fick köras till sjukhus. Som tur var var det "bara" köttskador så man fick sy, sen var det bra.
Sen är djurhållningen under all kritik, men det är av andra skäl.
Om man har en enhetstaxa, låt oss säga 70 kr per dygn, så skulle man kunna åka från Singö till Torö för 70 kronor, men man skulle dra sig för att åka från T-Centralen till Hötorget för samma pris.
(Jag har, som du ser, utvecklat "enkelbiljett" till "dygnsbiljett".)
Det skulle på detta sätt bli dyrare för mig som modellrallare att ta tunnelbanan till Telefonplan för att knata till Modelljärnvägsspecialisten, men så fick jag ju resan tillbaka på samma biljett oavsett hur länge jag är där och dräglar över allt jag inte har råd med, och således skulle det bli billigare "in alles". De som fick det dyrare skulle vara de som åkte tur och retur inom samma zon, men även det skulle vara marginellt. Även de som åkte enbart enkelresa skulle få det något dyrare, men hur ofta gör man det inom Stockholms län?
Samtidigt skulle 70 kr vara det som gör att man inte "okynnesåker" kollektivt kortare sträckor.
Professionell tyckare
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Bara man behåller dagens månadskort annars skulle man ge dagens arbetspendlare nästan av fördubbling av sina reskostnader jämfört med dagens periodkort. Sedan är det just priset på enkelresor som gör att många tar bilen istället. Om man åker tillräckligt mycket för att motivera ett periodkort blir resorna billiga.
Bättre alltså att behålla dagens system med den skillnaden att enstaka resor blir billigare för att locka sällanresenärer att ta tåget in på lördagen istället för bilen.
Bättre alltså att behålla dagens system med den skillnaden att enstaka resor blir billigare för att locka sällanresenärer att ta tåget in på lördagen istället för bilen.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Men om man sätter priset på enhetsenkelbiljetterna så att man enligt dagens resmönster inte får mindre intäkter så blir de korta resorna dyrare och minskar i antal varvid intäkterna minskar och de längre resorna som kostar mer att producera ökar i antal varvid kostnaderna ökar för huvudmannen, höjer man då enhetspriset för att ånyo uppnå samma nivå på inkomsterna så minskar de korta resorna ytterligare. 250 miljoner om året kostade enhetstaxan SL förra gången, det är en miljard på fyra år, 2,5 miljarder på tio år...
Vad är fördelen mot dagens system?
Vad är fördelen mot dagens system?
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Jag ser det inte som en nackdel att de korta resorna minskar. Om folk går och cyklar mer så är det bara bra. Att sluta med parkeringsnormer är ett enkelt sätt att motverka ökat bilresande när korta resor blir dyrare.Hechtwagen skrev:Men om man sätter priset på enhetsenkelbiljetterna så att man enligt dagens resmönster inte får mindre intäkter så blir de korta resorna dyrare och minskar i antal varvid intäkterna minskar och de längre resorna som kostar mer att producera ökar i antal varvid kostnaderna ökar för huvudmannen, höjer man då enhetspriset för att ånyo uppnå samma nivå på inkomsterna så minskar de korta resorna ytterligare. 250 miljoner om året kostade enhetstaxan SL förra gången, det är en miljard på fyra år, 2,5 miljarder på tio år...
Vad är fördelen mot dagens system?
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Att enkelresor är dyrare är väl för att minska kontanthanteringen? Men nu har kontanthanteringen nästan avskaffats så det borde inte vara något problem.BSB101 skrev:Bara man behåller dagens månadskort annars skulle man ge dagens arbetspendlare nästan av fördubbling av sina reskostnader jämfört med dagens periodkort. Sedan är det just priset på enkelresor som gör att många tar bilen istället. Om man åker tillräckligt mycket för att motivera ett periodkort blir resorna billiga.
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Kollektivtrafiken, inte minst i en storstad, måste ses som en samhällsservice. Att sätta orimligt höga priser på korta resor är inte acceptabelt. Och redan nu är det allt för många som väljer bilen på längre resor för att kollektivtrafiken kostsr för mycket. För mycket i pengar, i tid och kanske också i ansträngning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Men korta resor är redan dyra per kilometer, jämfört med långa resor, för alla som åker på SLs periodkort. För dem gäller enhetstaxa. Jag tror det har bidragit till att cyklingen ökat så mycket de senaste 20 åren i Stockholm.LÅ1 skrev:Kollektivtrafiken, inte minst i en storstad, måste ses som en samhällsservice. Att sätta orimligt höga priser på korta resor är inte acceptabelt. Och redan nu är det allt för många som väljer bilen på längre resor för att kollektivtrafiken kostsr för mycket. För mycket i pengar, i tid och kanske också i ansträngning.
Med enhetstaxa även för enkelbiljetter skulle kollektivtrafiken bli mer attraktiv som ett alternativ till oregelbundna långa bilresor.
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Det stora problemet är folk som inte kan cykla! Det ser man exempel på var och varannan minut om man rör sig i stan!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Det kanske var dumt av mig att tro att den här tråden inte till slut skulle handla om dumma cyklister. Men som svar på din invändning så är det kanske myndigheterna som är dumma? De blandar fotgängare och cyklister på undermåliga kombinerade gång- och cykelbanor.LÅ1 skrev:Det stora problemet är folk som inte kan cykla! Det ser man exempel på var och varannan minut om man rör sig i stan!
99 procent är uselt. Krister Isaksson
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Tänk om vi helt kunde slippa alla debatter om cyklar och cyklister i detta forum. Jag är själv aktiv cyklist och äger ett flertal cyklar från en gammal postcykel, en mountainbike och en liten hopvikbar stadscykel samt en kärra. Men jag har inget intresse av att läsa om cyklar i ett kollektivtrafikforum! 

- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Men är det ett bra argument mot nolltaxa? Vi har ju parker med nolltaxa till exempel, och en del muséer är avgiftsfria. Samtidigt är det mycket kl-tt-r och nedskräpning i kollektivtrafiken idag, trots att det kostar att åka.Kantorn skrev:Jag håller med om att enhetstaxa är bättre än nolltaxa, inte bara av folkhälsoskäl.
Mitt huvudskäl är följande: det som kostar något värderas till något. Det som kostar noll värderas till noll.
Jag tar en parallell till Ölands Djurpark, där allt är gratis när man väl kommit in.
Jag har inte sett någon så misskött minigolfbana som där. Granbarr och kvistar överallt, slitna banor och smutsiga bollar.
Vattenrutschbanan hade vid det tillfälle jag var där en lucka som var lite öppen, så en av dem som var där med mig skrapade upp hela benet och fick köras till sjukhus. Som tur var var det "bara" köttskador så man fick sy, sen var det bra.
Sen är djurhållningen under all kritik, men det är av andra skäl.
Jag tycker det ligger något i det du säger, men det går att argumentera åt andra hållet också.
Kantorn skrev:Om man har en enhetstaxa, låt oss säga 70 kr per dygn, så skulle man kunna åka från Singö till Torö för 70 kronor, men man skulle dra sig för att åka från T-Centralen till Hötorget för samma pris.
(Jag har, som du ser, utvecklat "enkelbiljett" till "dygnsbiljett".)
Det skulle på detta sätt bli dyrare för mig som modellrallare att ta tunnelbanan till Telefonplan för att knata till Modelljärnvägsspecialisten, men så fick jag ju resan tillbaka på samma biljett oavsett hur länge jag är där och dräglar över allt jag inte har råd med, och således skulle det bli billigare "in alles". De som fick det dyrare skulle vara de som åkte tur och retur inom samma zon, men även det skulle vara marginellt. Även de som åkte enbart enkelresa skulle få det något dyrare, men hur ofta gör man det inom Stockholms län?
Samtidigt skulle 70 kr vara det som gör att man inte "okynnesåker" kollektivt kortare sträckor.
Jag håller med om att en dygnsbiljett vore bra, men det finns redan, kostar 115kr. Som jag förstår så gäller den i hela länet. Jag förstår inte varför den är så dyr. Ett månadskort kostar 790kr, och om jag antar att det används 20 dygn så blir det 40kr/dygn.
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Erik Sandblom skrev:Det kanske var dumt av mig att tro att den här tråden inte till slut skulle handla om dumma cyklister. Men som svar på din invändning så är det kanske myndigheterna som är dumma? De blandar fotgängare och cyklister på undermåliga kombinerade gång- och cykelbanor.LÅ1 skrev:Det stora problemet är folk som inte kan cykla! Det ser man exempel på var och varannan minut om man rör sig i stan!
99 procent är uselt. Krister Isaksson
Det var i alla fall inte jag som började skriva om cykling denna gång!Verspieder skrev:Tänk om vi helt kunde slippa alla debatter om cyklar och cyklister i detta forum. Jag är själv aktiv cyklist och äger ett flertal cyklar från en gammal postcykel, en mountainbike och en liten hopvikbar stadscykel samt en kärra. Men jag har inget intresse av att läsa om cyklar i ett kollektivtrafikforum!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Att enhetstaxa är bättre än nolltaxa är väl i verkligheten inte föremål för någon debatt. I stället borde vi väl debattera huruvida enhetstaxa är bättre än zontaxa, för det är ju en förutsättning för att införa den.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Jag tycker enhetstaxa är bättre än zontaxa eftersom det är svårt att hålla reda på zongränserna. Jag vet ungefär var länsgränserna går, och jag korsar dem sällan när jag åker med lokaltrafiken.
Inom Västtrafik till exempel går zonerna rätt igenom Göteborgs tätort och rätt igenom många av de mest trafikerade linjerna. Dumt.
Inom Västtrafik till exempel går zonerna rätt igenom Göteborgs tätort och rätt igenom många av de mest trafikerade linjerna. Dumt.
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Enhetstaxa har både för- och nackdelar.daniel_s skrev:Att enhetstaxa är bättre än nolltaxa är väl i verkligheten inte föremål för någon debatt. I stället borde vi väl debattera huruvida enhetstaxa är bättre än zontaxa, för det är ju en förutsättning för att införa den.
Om enhetstaxan blir hög så kanske fler tycker att de får anledning att köpa periodbiljett. Men jag är rädd för att korta enstaka resor blir alldeles för dyra. De är dyra nog i dag, speciellt om man råkar passera en zongräns.
Fördelen är att zongränserna försvinner, vilket gör att priserna på korta resor inte skiljer sig åt, och det förenklar också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Men prisskillnaden mellan enkelbiljett och periodbiljett har inget med enhetstaxa att göra.LÅ1 skrev:Om enhetstaxan blir hög så kanske fler tycker att de får anledning att köpa periodbiljett.
Med enhetstaxa syftar jag bara på att avskaffa zonerna, som för månadskorten i Stockholm.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Hur många har ärenden från Singö till Torö tror du ? Och vad är en okynnesresa ? Låter strunt tycker jag.Kantorn skrev:Om man har en enhetstaxa, låt oss säga 70 kr per dygn, så skulle man kunna åka från Singö till Torö för 70 kronor, men man skulle dra sig för att åka från T-Centralen till Hötorget för samma pris.
(Samtidigt skulle 70 kr vara det som gör att man inte "okynnesåker" kollektivt kortare sträckor.
Det är många som gör relativt korta resor och 70kr skulle bli absurt dyrt.
Själv gör jag varannan dag en resa på 6km för att handla mat ,jag hinner fram och tillbaks på de 75min och resan kostar med reducerat och reskassa 15kr vilket är hyfsat.
70kr tycker jag däremot inte är något så värst acceptabelt pris ( något lägre kanske med reducerat)
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Jag håller med dig om att dygnsbiljett inte kan ersätta enkelbiljetter. Men 70kr för en dygnsbiljett i hela SL är inte alls dyrt, om vi jämför med de 35 kronor som en sms-biljett för en zon kostar idag.Lennart Petersen skrev:Hur många har ärenden från Singö till Torö tror du ? Och vad är en okynnesresa ? Låter strunt tycker jag.Kantorn skrev:Om man har en enhetstaxa, låt oss säga 70 kr per dygn, så skulle man kunna åka från Singö till Torö för 70 kronor, men man skulle dra sig för att åka från T-Centralen till Hötorget för samma pris.
(Samtidigt skulle 70 kr vara det som gör att man inte "okynnesåker" kollektivt kortare sträckor.
Det är många som gör relativt korta resor och 70kr skulle bli absurt dyrt.
Själv gör jag varannan dag en resa på 6km för att handla mat ,jag hinner fram och tillbaks på de 75min och resan kostar med reducerat och reskassa 15kr vilket är hyfsat.
70kr tycker jag däremot inte är något så värst acceptabelt pris ( något lägre kanske med reducerat)
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Jag kan tänka mig att det kostar 35 kr för reducerat. Jag tycker att halva priset är bättre än 60 % överlag för reducerat.Lennart Petersen skrev:Hur många har ärenden från Singö till Torö tror du ? Och vad är en okynnesresa ? Låter strunt tycker jag.Kantorn skrev:Om man har en enhetstaxa, låt oss säga 70 kr per dygn, så skulle man kunna åka från Singö till Torö för 70 kronor, men man skulle dra sig för att åka från T-Centralen till Hötorget för samma pris.
(Samtidigt skulle 70 kr vara det som gör att man inte "okynnesåker" kollektivt kortare sträckor.
Det är många som gör relativt korta resor och 70kr skulle bli absurt dyrt.
Själv gör jag varannan dag en resa på 6km för att handla mat ,jag hinner fram och tillbaks på de 75min och resan kostar med reducerat och reskassa 15kr vilket är hyfsat.
70kr tycker jag däremot inte är något så värst acceptabelt pris ( något lägre kanske med reducerat)
Jag tror inte att någon har tänkt att åka resan Singö - Torö mer än i okynne.
Nåja, ett i hast framkastat förslag (i stället för enhetstaxa av den modellen som fanns förut, som kändes lika mycket förhastat) är ju som gjort för att kommentera. Och jag kan inte säga annat än att jag förstår din situation, och inser att mitt förslag inte var bra, åtminstone inte för dig och de i samma situation.
Professionell tyckare