Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av TKO »

Jag startar en ny diskussionstråd med anledning av detta inlägg:
M_M skrev:Logiken är egentligen ganska enkel. Antingen finns det tillräckligt resandeunderlag till Nacka för tunnelbana och då är Saltsjöbanan tänkbar att ansluta till tunnelbana - eller så finns det inte resandeunderlag längs Saltsjöbanan för tunnelbaneanslutning och då behövs inte heller någon tunnelbana till Nacka över huvud taget.
Det verkar finnas en överdriven uppfattning bland många skribenter på detta forum att Saltsjöbanan har ett trafikunderlag som motsvarar en tunnelbanegren. Jag skulle vilja hävda att resandet idag snarare motsvarar en tätt trafikerad busslinje - lite mer än mitt kära jämförelseobjekt 160, men i samma storleksordning.

Resandet på Saltsjöbanan verkar dessutom ha minskat de senaste åren...

Så vad talar egentligen för att behålla spårtrafiken till Fisksätra och Saltsjöbaden när tunnelbanan når Nacka?

Kan vi förvänta oss en massiv bostadsexploatering på Solsidan t ex?

Thomas K Ohlsson
rabulist
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av spårsnoken »

Man kan givetvis bygga en del bostäder längs Saltsjöbanan också. Men givetvis är slutsatsen delvis riktig - vad skall man göra med Saltsjöbanan när tunnelbanan till Nacka är klar? Tja - förlänga Tvärbanan på Saltsöbanans spår är nog mitt förslag. Då kan man välja att byta till T-bana i Nacka eller vid Gullmarsplan. Plus en ny 'Tvärbanegren' till Orminge (-Gustavsberg). Saltsjöbanan längre in mot Slussen läggs ned.

mvh/spårsnoken
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av Henrik Schütz »

Trots den bedrövliga standarden gjordes 19000 resor om dagen med saltsjöbanan 2011, med små medel skulle banan kunna få tiominuterstrafik med stabil takt vilket torde öka resandet avsevärt.

Buss 160 ligger något under.

Saltsjöban och tunnelbanan har tämligen olika upptagningområden, nacka forum nås närmast med buss idag. Man kan lika gärna diskutera varför tvärbanan till hammarby sjöstad från gullmarplan behövs när det ligger en tunbelbanestation i hsmnarby sjöstad.

Tunnelbanan torde ha marginell påverkan på saltsjöbanans resande, möjligtvis ökar resandet ifall trängseln vid slussen minskar i tunnelbanan.

HS
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av august »

TKO skrev:Så vad talar egentligen för att behålla spårtrafiken till Fisksätra och Saltsjöbaden när tunnelbanan når Nacka?
Att spåren redan är lagda.

Det vore naturligtvis ekonomiskt att integrera Saltis med valfritt annat spårtrafiksystem, tex tunnelbanan som matarlinje (kräver nyelektrifiering) eller Tvärbanan (nya plattformar). Gemensam vagnpark, gemensamma verkstadsresurser ...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av TKO »

Jag tar standardfrågan:

- Vad kostar trafiken på Saltsjöbanan idag - per resandekilometer?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Erik
Inlägg: 21
Blev medlem: tisdag 09 augusti 2005 19:14

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av Erik »

august skrev:
TKO skrev:Så vad talar egentligen för att behålla spårtrafiken till Fisksätra och Saltsjöbaden när tunnelbanan når Nacka?
Att spåren redan är lagda.

Det vore naturligtvis ekonomiskt att integrera Saltis med valfritt annat spårtrafiksystem, tex tunnelbanan som matarlinje (kräver nyelektrifiering) eller Tvärbanan (nya plattformar). Gemensam vagnpark, gemensamma verkstadsresurser ...
Man kan också tänka sig att man låter Saltsjöbanan få vända vid Sickla, det blir säkerligen en blygare kostnad än att integrera den i befintligt nät
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av CS »

TKO skrev:Jag startar en ny diskussionstråd med anledning av detta inlägg:
M_M skrev:Logiken är egentligen ganska enkel. Antingen finns det tillräckligt resandeunderlag till Nacka för tunnelbana och då är Saltsjöbanan tänkbar att ansluta till tunnelbana - eller så finns det inte resandeunderlag längs Saltsjöbanan för tunnelbaneanslutning och då behövs inte heller någon tunnelbana till Nacka över huvud taget.
Det verkar finnas en överdriven uppfattning bland många skribenter på detta forum att Saltsjöbanan har ett trafikunderlag som motsvarar en tunnelbanegren. Jag skulle vilja hävda att resandet idag snarare motsvarar en tätt trafikerad busslinje - lite mer än mitt kära jämförelseobjekt 160, men i samma storleksordning.

Resandet på Saltsjöbanan verkar dessutom ha minskat de senaste åren...

Så vad talar egentligen för att behålla spårtrafiken till Fisksätra och Saltsjöbaden när tunnelbanan når Nacka?

Kan vi förvänta oss en massiv bostadsexploatering på Solsidan t ex?

Thomas K Ohlsson
rabulist

http://www.sll.se/Handlingar/Trafiknämn ... öbanan.pdf

Tyvärr misslyckas jag med att länka till trafinkämnden 21 maj 2013. Men i tjutet som projektavdelningens chef, Johan von Schantz har skrivit under står
Johan von Schantz skrev: För att få en uppfattning om vilka effekter en ökad turtäthet ger har trafikanalyser utförts. Analysen har jämfört 20- och 10-minuters trafik för prognosåret 2030, med eller utan tunnelbana till Nacka via östra Södermalm.Analysen utan tunnelbana till Nacka visar på att antalet påstigande på hela banan mellan kl. 6-9 en vintervardag ökar från 5710 till 7540 vid 10 minuters trafik jämfört med 20-minuterstrafik, vilket är en ökning med 32 %. Med tunnelbana till Nacka ökar antalet påstigande från 5560 till 7250, vilket är en ökning med 30 %. Resultatet från analysen påvisar att antalet påstigande ökar väsentligt med en tätare trafik både med eller utan en tunnelbana till Nacka, vilket troligen kan förklaras med att Saltsjöbanan har ett stort upptagningsområde bortom Nacka C.
Vill du få dygnssifforna kan du multiplicera 6-9 -siffrorna med 4-4,5.

Så det som talar för att behålla spårtrafiken på Saltsjöbanan är väl att det, med ganska små medel går att utveckla resandet ganska rejält. Utan att förlänga restiderna för en mängd bussresenärer. Det i sin tur kan kanske avlasta busstrafiken något. Åtgärden skulle t.o.m. kunna vara samhällsekonomiskt lönsam. Ur ett systemperspektiv utgör Saltsjöbanan en tung kollektivtrafikförbindelse mellan Centrala Nacka och Södermalm med därtill hörande röd/grön tunnelbana.


Även om det är en lokalbana, så får man åka tunnelvagn. Så om du blundar när du åker känns det som om du var i tunnelbanan och det känns ju rätt att satsa på, eller hur :wink:
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av LÅ1 »

CS skrev:Även om det är en lokalbana, så får man åka tunnelvagn. Så om du blundar när du åker känns det som om du var i tunnelbanan och det känns ju rätt att satsa på, eller hur :wink:
Tom. som om man åkte på den gamla goda tiden, med mjukt stoppade sittdynor! Men de känns inte riktigt likadana som de gamla, klädda med grön galon, eller inbillar jag mig bara? Ville inte skära upp sätet och kontrollera innehållet! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6902
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av Odd »

En lösning på TKOs lilla problem är att kalla Saltsjöbanan för Tunnelbana, fast egentligen inte göra något mer än att rusta upp den.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av M_M »

TKO skrev:Jag startar en ny diskussionstråd med anledning av detta inlägg:
M_M skrev:Logiken är egentligen ganska enkel. Antingen finns det tillräckligt resandeunderlag till Nacka för tunnelbana och då är Saltsjöbanan tänkbar att ansluta till tunnelbana - eller så finns det inte resandeunderlag längs Saltsjöbanan för tunnelbaneanslutning och då behövs inte heller någon tunnelbana till Nacka över huvud taget.
Det verkar finnas en överdriven uppfattning bland många skribenter på detta forum att Saltsjöbanan har ett trafikunderlag som motsvarar en tunnelbanegren.
Det verkar från din sida finnas en överdriven uppfattning om att en tunnelbanegrens resandeunderlag måste motsvara ungefär halva eller kanske en tredjedel av kapacitetsbehovet på en tunnelbanelinjes centrala sträcka. Så är givetvis inte fallet, det går utmärkt att ha en gren med mycket lägre turtäthet än så.
TKO skrev:Jag skulle vilja hävda att resandet idag snarare motsvarar en tätt trafikerad busslinje - lite mer än mitt kära jämförelseobjekt 160, men i samma storleksordning.
Jag skulle vilja hävda att Saltsjöbanans existensberättigande påverkas inte av huruvida det finns hårdbelastade busslinjer med samma resandeunderlag.

Om man vill göra märkliga jämförelser så kan man jämföra ett X2-tågsätt (sexvagnars) som (om jag räknar rätt) har 214 sittplatser i andra klass och 96 i första klass = 310 resenärer (inklusive rullstolsplatser men exklusive bistroplatserna). Det motsvarar cirka fyra bussar. Vissa tåg körs multade och därmed med 620 sittplatser och enstaka gånger per dygn så körs mer än ett tåg per timme. Å andra sidan är tågen knappast proppfulla på varje avgång. Resandet torde vara i samma storleksordning som Saltsjöbanan eller busslinje 160.

Retorisk fråga: Det måste vara mycket dyrare att köra snabbtågen Stockholm-Göteborg än tågen på Saltsjöbanan så då är det nog bäst att vi lägger ned snabbtågen först. Eller?
TKO skrev:Resandet på Saltsjöbanan verkar dessutom ha minskat de senaste åren...
Hur ser det ut i förhållande till faktiskt utförd trafik?
TKO skrev:Så vad talar egentligen för att behålla spårtrafiken till Fisksätra och Saltsjöbaden när tunnelbanan når Nacka?
Omedelbart motiv 1: för att det är enkelt att ansluta banan till tunnelbanan.
Omedelbart motiv 2: för att Saltsjöbanan även fortsatt skulle vara snabbaste och smidigaste alternativet för att åka från Nacka till Slussen eller någon station på röda tunnelbanan bortom Slussen.

Kommande motiv: En delsträcka från Storängen kan nyttjas för en framtida gren mot t.ex. Tyresö.
TKO skrev:Kan vi förvänta oss en massiv bostadsexploatering på Solsidan t ex?
Om de enormt stora och "heliga" naturreservaten kan tillåtas naggas i kanten så går det att exploatera enorma områden från strax bortom Storängen till Fisksätra.
TKO skrev:Jag tar standardfrågan:

- Vad kostar trafiken på Saltsjöbanan idag - per resandekilometer?
Nej, ta istället frågan hur samhällsekonomin ser ut i nuläget och vid tänkbara framtida förändringar.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av Christer J »

TKO skrev:
M_M skrev:
TKO skrev:Jag startar en ny diskussionstråd med anledning av detta inlägg:
Logiken är egentligen ganska enkel. Antingen finns det tillräckligt resandeunderlag till Nacka för tunnelbana och då är Saltsjöbanan tänkbar att ansluta till tunnelbana - eller så finns det inte resandeunderlag längs Saltsjöbanan för tunnelbaneanslutning och då behövs inte heller någon tunnelbana till Nacka över huvud taget.
Det verkar finnas en överdriven uppfattning bland många skribenter på detta forum att Saltsjöbanan har ett trafikunderlag som motsvarar en tunnelbanegren.
Nej, det är främst hos M_M denna villfarelse finns. Detta har upprepats åtskilliga gånger (bland annat) här att olika kapacitetsunderlag/-behov har sina naturliga fordonsslag. Saltsjöbanan tillhör låt oss kalla det mellanklassen där det är lämpligt med en lättare bana till en lägre kostnad. Detta med bygg-, drift- och underhållskostnader får man inte glömma. Dessa bör passa till trafikunderlaget för att inte bli oproportionerligt stora eller små. I tråden om tunnelbanornas topologi kan man läsa att Stockholm valt att definiera tunnelbana på ett annat sätt än Oslo. Stockholms definition innebär trafik på spår som är helt skilda från övrig trafik. Enhetliga tåg, strömförsörjningsmetoder och längder (som Oslo först på de senaste åren reglerat) samt dubbelspårsdrift.
M_M skrev:Det verkar från din sida finnas en överdriven uppfattning om att en tunnelbanegrens resandeunderlag måste motsvara ungefär halva eller kanske en tredjedel av kapacitetsbehovet på en tunnelbanelinjes centrala sträcka. Så är givetvis inte fallet, det går utmärkt att ha en gren med mycket lägre turtäthet än så.
Få saker är i dagens tekniskt högt utvecklade samhälle omöjligt, men det innebär inte att det alltid är lämpligt eller passande. För Stockholm är det att tunnelbanan skall vara ett system som tar hand om stora transportbehov som inte kan täckas av andra "enklare" system som lätta banor eller buss.

När tunnelbanan började projekteras på 1930-talet så räknade man med att fyra linjer skulle gå samman i Johanneshovsområdet för en gemensam sträcka in till stadens centrum. DÅ kunde ditt resonemang varit naturligt. Men när man på 1940-talet började räkna på inflyttningen som skulle ske efter krigets slut, så kom man fram till att kapaciteten inte skulle räcka till om man lät fyra grenar gå ihop till en gemensam sträcka genom staden. Dels tog man beslut att kapa en gren (Årstabanan), dels höjde man kapaciteten rejält genom att utöka tåglängden från sex till åtta vagnar. Det innebar att man tog ett ordentligt kliv från det tyska synsättet att genom steget premetro bygga upp sig till stadsbana så tog man klivet upp till att direkt bygga en fullvuxen tunnelbana (eller enligt den mer adekvata engelska benämningen heavy metro).
M_M skrev:
TKO skrev:Jag skulle vilja hävda att resandet idag snarare motsvarar en tätt trafikerad busslinje - lite mer än mitt kära jämförelseobjekt 160, men i samma storleksordning.
Jag skulle vilja hävda att Saltsjöbanans existensberättigande påverkas inte av huruvida det finns hårdbelastade busslinjer med samma resandeunderlag.
Vi har inte ifrågasatt Saltsjöbanans existens (dvs ingen vill lägga ned spårtrafiken på den). Däremot anser vi inte att den skall vara en del av tunnelbanan. Det är där TKO befinner sig i sitt resonemang (dvs han jämför med sitt egna projekt om att omvandla 160 till spårväg). Alltså att varje kapacitet har sina naturlig fordons- och bantyper.
M_M skrev:Om man vill göra märkliga jämförelser så kan man jämföra ett X2-tågsätt (sexvagnars) som (om jag räknar rätt) har 214 sittplatser i andra klass och 96 i första klass = 310 resenärer (inklusive rullstolsplatser men exklusive bistroplatserna). Det motsvarar cirka fyra bussar. Vissa tåg körs multade och därmed med 620 sittplatser och enstaka gånger per dygn så körs mer än ett tåg per timme. Å andra sidan är tågen knappast proppfulla på varje avgång. Resandet torde vara i samma storleksordning som Saltsjöbanan eller busslinje 160.
Retorisk fråga: Det måste vara mycket dyrare att köra snabbtågen Stockholm-Göteborg än tågen på Saltsjöbanan så då är det nog bäst att vi lägger ned snabbtågen först. Eller?
Visst är det dyrare, men det är därför SJ tar ute ett betydligt högre pris för den tjänsten, så att den blir lönsam. Det folk betalar för där är högre komfort och att man snabbare kommer bort från Göteborg (ett pris väl värt att betala). :wink: Slutligen så samutnyttjar SJ denna sträcka med andra operatörer, så man behöver bara betala en mindre del av infrastrukturkostnaderna. På Saltsjöbanan finns inga alternativa operatörer (ej heller i framtiden) som kan hjälpa till med infrastrukturkostnaderna. Skulle man bygga om banan till tunnelbanestandard så försvinner den möjligheten fullständigt. Du jämför päron och äpplen! :roll:
TKO skrev:Så vad talar egentligen för att behålla spårtrafiken till Fisksätra och Saltsjöbaden när tunnelbanan når Nacka?
M_M skrev:Omedelbart motiv 1: för att det är enkelt att ansluta banan till tunnelbanan.
Nej, se mitt resonemang ovan. Det blir dyrt och kräver en omfattande ombyggnad av bana och stationer - som dessutom kommer skapa stora negativa opinioner (om att stationer breder ut sig kraftigt i närområdet och skapar stora barriäreffekter). Nej vi bygger inte tunnelbana enligt Oslo(väst)-stuket.
M_M skrev:Omedelbart motiv 2: för att Saltsjöbanan även fortsatt skulle vara snabbaste och smidigaste alternativet för att åka från Nacka till Slussen eller någon station på röda tunnelbanan bortom Slussen.
Det är inte självklart. En sammankoppling med tvärbanan i Sickla ger en restid till Liljeholmen som bara är ca en till två minuter längre. Till Gullmarsplan och söderut går det till och med snabbare. I båda fallen så slipper man byta och har större möjlighet till sittplats hela vägen. Dessutom får du en direkt anslutning till pendeln söderut som inte finns idag.
M_M skrev:Kommande motiv: En delsträcka från Storängen kan nyttjas för en framtida gren mot t.ex. Tyresö.
Lägg ner. Restiden till stan skulle bli alldeles för lång jämfört med den tid det tar idag att resa in till Gullmarsplan med buss. Tillkommer kostnaden för antingen en lång bro över fjärden eller en tunnel under. Dessutom så är det logiskt fel att först åka bort från stan innan man vänder tillbaka genom en helt annan del av förorten för att nå innerstaden. Nackabanan skall slutligen i en framtid även ta hand om inresandet från Värmdö - när banan förlängs ut till Orminge och Gustavsberg.
M_M skrev:Om de enormt stora och "heliga" naturreservaten kan tillåtas naggas i kanten så går det att exploatera enorma områden från strax bortom Storängen till Fisksätra.
Vilket är lika sannolikt som att vi river Gamla Stan och där bygger skyskrapor för 200- 300 tusen innevånare. Det har inget reellt värde att skapa kontrafaktiska ideér om vad man skulle kunna göra. Det ger inget svar på hur regionen bör växa enligt de förutsättningar som regionplanen ger. Vill du att vi inte skall jobba enligt regionplanen så får du allt pallra dig hit och bosätta dig här och sedan gå in i politiken för att försöka ändra på denna regionplan. Lycka till. :twisted:
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
twr
Inlägg: 9276
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av twr »

Christer J skrev:
M_M skrev:Om de enormt stora och "heliga" naturreservaten kan tillåtas naggas i kanten så går det att exploatera enorma områden från strax bortom Storängen till Fisksätra.
Vilket är lika sannolikt som att vi river Gamla Stan och där bygger skyskrapor för 200- 300 tusen innevånare. Det har inget reellt värde att skapa kontrafaktiska ideér om vad man skulle kunna göra. Det ger inget svar på hur regionen bör växa enligt de förutsättningar som regionplanen ger. Vill du att vi inte skall jobba enligt regionplanen så får du allt pallra dig hit och bosätta dig här och sedan gå in i politiken för att försöka ändra på denna regionplan. Lycka till. :twisted:
Skulle det verkligen rymmas 300 00 invånare i Gamla stan? Hur höga skulle skyskraporna behöva vara? :wink:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av M_M »

Oldest thread ever... :wink:
Christer J skrev:
TKO skrev:
M_M skrev:Logiken är egentligen ganska enkel. Antingen finns det tillräckligt resandeunderlag till Nacka för tunnelbana och då är Saltsjöbanan tänkbar att ansluta till tunnelbana - eller så finns det inte resandeunderlag längs Saltsjöbanan för tunnelbaneanslutning och då behövs inte heller någon tunnelbana till Nacka över huvud taget.
Det verkar finnas en överdriven uppfattning bland många skribenter på detta forum att Saltsjöbanan har ett trafikunderlag som motsvarar en tunnelbanegren.
Nej, det är främst hos M_M denna villfarelse finns. Detta har upprepats åtskilliga gånger (bland annat) här att olika kapacitetsunderlag/-behov har sina naturliga fordonsslag. Saltsjöbanan tillhör låt oss kalla det mellanklassen där det är lämpligt med en lättare bana till en lägre kostnad. Detta med bygg-, drift- och underhållskostnader får man inte glömma. Dessa bör passa till trafikunderlaget för att inte bli oproportionerligt stora eller små. I tråden om tunnelbanornas topologi kan man läsa att Stockholm valt att definiera tunnelbana på ett annat sätt än Oslo. Stockholms definition innebär trafik på spår som är helt skilda från övrig trafik. Enhetliga tåg, strömförsörjningsmetoder och längder (som Oslo först på de senaste åren reglerat) samt dubbelspårsdrift.
Nej, jag påstår inte att Saltsjöbanan har trafikunderlag i klass med en tunnelbanegren. Däremot påstår jag att den med relativt enkla ändringar kan få kapacitetsstyrka i klass med en tunnelbanegren. Om man i värsta fall bygger dubbelspår hela vägen eller i enklare fall bara gör vissa smärre förändringar (t.ex. dubbla säckspår vid Slussen) så klarar Saltsjöbanan det underlag som en tunnelbanegren till Nacka är tänkt att "sluka".

Det kan nog kvitta vad man idag tycker kan vara "medelklass" och hur Oslo definerat sin spårtrafik.
Christer J skrev:
M_M skrev:Det verkar från din sida finnas en överdriven uppfattning om att en tunnelbanegrens resandeunderlag måste motsvara ungefär halva eller kanske en tredjedel av kapacitetsbehovet på en tunnelbanelinjes centrala sträcka. Så är givetvis inte fallet, det går utmärkt att ha en gren med mycket lägre turtäthet än så.
Få saker är i dagens tekniskt högt utvecklade samhälle omöjligt, men det innebär inte att det alltid är lämpligt eller passande. För Stockholm är det att tunnelbanan skall vara ett system som tar hand om stora transportbehov som inte kan täckas av andra "enklare" system som lätta banor eller buss.
Hur man än vänder sig så kommer ändå nästan alla tunnelbanor ha överkapacitet närmast ändstationerna, därmed "passar" inte tunnelbanan längs hela sin sträcka...
Christer J skrev:När tunnelbanan började projekteras på 1930-talet så räknade man med att fyra linjer skulle gå samman i Johanneshovsområdet för en gemensam sträcka in till stadens centrum. DÅ kunde ditt resonemang varit naturligt. Men när man på 1940-talet började räkna på inflyttningen som skulle ske efter krigets slut, så kom man fram till att kapaciteten inte skulle räcka till om man lät fyra grenar gå ihop till en gemensam sträcka genom staden. Dels tog man beslut att kapa en gren (Årstabanan), dels höjde man kapaciteten rejält genom att utöka tåglängden från sex till åtta vagnar. Det innebar att man tog ett ordentligt kliv från det tyska synsättet att genom steget premetro bygga upp sig till stadsbana så tog man klivet upp till att direkt bygga en fullvuxen tunnelbana (eller enligt den mer adekvata engelska benämningen heavy metro).
En avsevärd skillnad mellan dåvarande beslut (och dess underlag) respektive nuläget är att idag har vi redan en spårtrafiklinje till Saltsjöbaden som trafikeras med normalspåriga tunnelbanevagnar. Förvisso fanns Saltsjöbanan med som en femte gren som du glömde ta med i sammanställningen ovan, men de grenar som faktiskt byggdes på gröna banan fanns till största del inte när beslutet fattades.
Christer J skrev:
M_M skrev:
TKO skrev:Jag skulle vilja hävda att resandet idag snarare motsvarar en tätt trafikerad busslinje - lite mer än mitt kära jämförelseobjekt 160, men i samma storleksordning.
Jag skulle vilja hävda att Saltsjöbanans existensberättigande påverkas inte av huruvida det finns hårdbelastade busslinjer med samma resandeunderlag.
Vi har inte ifrågasatt Saltsjöbanans existens (dvs ingen vill lägga ned spårtrafiken på den). Däremot anser vi inte att den skall vara en del av tunnelbanan. Det är där TKO befinner sig i sitt resonemang (dvs han jämför med sitt egna projekt om att omvandla 160 till spårväg). Alltså att varje kapacitet har sina naturlig fordons- och bantyper.
Den uppdelningen blir bara "naturlig" om man just envisas med att upprätthålla uppdelningen.
Christer J skrev:
TKO skrev:Så vad talar egentligen för att behålla spårtrafiken till Fisksätra och Saltsjöbaden när tunnelbanan når Nacka?
M_M skrev:Omedelbart motiv 1: för att det är enkelt att ansluta banan till tunnelbanan.
Nej, se mitt resonemang ovan. Det blir dyrt och kräver en omfattande ombyggnad av bana och stationer - som dessutom kommer skapa stora negativa opinioner (om att stationer breder ut sig kraftigt i närområdet och skapar stora barriäreffekter). Nej vi bygger inte tunnelbana enligt Oslo(väst)-stuket.
Vilka större ombyggnader anser du behövs?

Det torde väl snarast vara så att villorna invid nuvarande bana förbi Lillängen lär bli glada att bli av med tågbullret om banan dras om via Forum Nacka...
Christer J skrev:
M_M skrev:Omedelbart motiv 2: för att Saltsjöbanan även fortsatt skulle vara snabbaste och smidigaste alternativet för att åka från Nacka till Slussen eller någon station på röda tunnelbanan bortom Slussen.
Det är inte självklart. En sammankoppling med tvärbanan i Sickla ger en restid till Liljeholmen som bara är ca en till två minuter längre. Till Gullmarsplan och söderut går det till och med snabbare. I båda fallen så slipper man byta och har större möjlighet till sittplats hela vägen. Dessutom får du en direkt anslutning till pendeln söderut som inte finns idag.
Javisst, men Saltsjöbanan blir ändå snabbare till i princip varje plats på Södermalm. (Och ja, de där två minuterna är väl inte så tokiga att få behålla).
Christer J skrev:
M_M skrev:Kommande motiv: En delsträcka från Storängen kan nyttjas för en framtida gren mot t.ex. Tyresö.
Lägg ner. Restiden till stan skulle bli alldeles för lång jämfört med den tid det tar idag att resa in till Gullmarsplan med buss. Tillkommer kostnaden för antingen en lång bro över fjärden eller en tunnel under. Dessutom så är det logiskt fel att först åka bort från stan innan man vänder tillbaka genom en helt annan del av förorten för att nå innerstaden.
Om man tittar på en karta så ser man att banan från Storängen så ser man att den redan går på en fin bro, och på södra sidan av vattnet så ligger Tyresö söder/sydsydsydsydväst ut, d.v.s. det blir ingen "tillbaka"-sträcka västerut. Dagens bussar går längs en väg i ungefär samma nord-sydliga väderstreck men parallellförskjuten västerut.
Christer J skrev:Nackabanan skall slutligen i en framtid även ta hand om inresandet från Värmdö - när banan förlängs ut till Orminge och Gustavsberg.
Ja, och den dagen banan Nacka-Kungsträdgården inte klarar trafikmängden så tunnelbanekonverterar man västra Saltsjöbanan som en delsträcka på ytterligare ett tunnelbanesystem...
Christer J skrev:
M_M skrev:Om de enormt stora och "heliga" naturreservaten kan tillåtas naggas i kanten så går det att exploatera enorma områden från strax bortom Storängen till Fisksätra.
Vilket är lika sannolikt som att vi river Gamla Stan och där bygger skyskrapor för 200- 300 tusen innevånare. Det har inget reellt värde att skapa kontrafaktiska ideér om vad man skulle kunna göra. Det ger inget svar på hur regionen bör växa enligt de förutsättningar som regionplanen ger. Vill du att vi inte skall jobba enligt regionplanen så får du allt pallra dig hit och bosätta dig här och sedan gå in i politiken för att försöka ändra på denna regionplan. Lycka till. :twisted:
Givetvis är det av intresse att diskutera vad man anser vara det faktiskt bästa sättet att bygga - oavsett hur beslutstrenderna ser ut. Vi sitter trots allt inte (här) i en politisk församling utan skriver på ett diskussionsforum...
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av BSB101 »

Det behövs inte exploateras några naturreservat för att få fram byggbar mark och bostäder i Stockholmsområdet. Mark finns det gott om inom 20 - 30 minuters restid från centrala Stockholm. Om man också hela tiden tar allt mer av naturreservaten finns det till slut inga naturreservat kvar.
twr
Inlägg: 9276
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av twr »

M_M skrev: Nej, jag påstår inte att Saltsjöbanan har trafikunderlag i klass med en tunnelbanegren. Däremot påstår jag att den med relativt enkla ändringar kan få kapacitetsstyrka i klass med en tunnelbanegren. Om man i värsta fall bygger dubbelspår hela vägen eller i enklare fall bara gör vissa smärre förändringar (t.ex. dubbla säckspår vid Slussen) så klarar Saltsjöbanan det underlag som en tunnelbanegren till Nacka är tänkt att "sluka".
I samband med ombyggnaden av Slussen byggs även två vändspår för Saltsjöbanan, i stället för ett som nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9276
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av twr »

M_M skrev:
Christer J skrev:
M_M skrev:Kommande motiv: En delsträcka från Storängen kan nyttjas för en framtida gren mot t.ex. Tyresö.
Lägg ner. Restiden till stan skulle bli alldeles för lång jämfört med den tid det tar idag att resa in till Gullmarsplan med buss. Tillkommer kostnaden för antingen en lång bro över fjärden eller en tunnel under. Dessutom så är det logiskt fel att först åka bort från stan innan man vänder tillbaka genom en helt annan del av förorten för att nå innerstaden.
Om man tittar på en karta så ser man att banan från Storängen så ser man att den redan går på en fin bro, och på södra sidan av vattnet så ligger Tyresö söder/sydsydsydsydväst ut, d.v.s. det blir ingen "tillbaka"-sträcka västerut. Dagens bussar går längs en väg i ungefär samma nord-sydliga väderstreck men parallellförskjuten västerut.
Vill du rita upp hur du tänker dig Saltsjö/Tyresöbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Den fria mannen
Inlägg: 45
Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av Den fria mannen »

Förr att återknyta lite till originalinlägget, och dels besvara lite av M_M:s meningar: samtliga politiska partier i landstinget och tjänstemännen på Trafikförvaltningen ser en framtid för Saltsjöbanan, nu och i framtiden. Nacka planerar för nya bostäder både i Fisksätra och Saltsjöbadens centrum. Dessutom så är det ju redan beslutat om en omfattande upprustning och modernisering, vilket inkluderar kapacitetshöjning i form av mötesspår och andra åtgärder. http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... system.pdf

men...
M_M skrev:
Nej, jag påstår inte att Saltsjöbanan har trafikunderlag i klass med en tunnelbanegren. Däremot påstår jag att den med relativt enkla ändringar kan få kapacitetsstyrka i klass med en tunnelbanegren. Om man i värsta fall bygger dubbelspår hela vägen eller i enklare fall bara gör vissa smärre förändringar (t.ex. dubbla säckspår vid Slussen) så klarar Saltsjöbanan det underlag som en tunnelbanegren till Nacka är tänkt att "sluka".
Någonting så kostsamt som en konvertering till en fullskalig tunnelbanegren skulle nog kräva en mycket större exploatering i sydöstra Nacka, och det är även så det har fungerat med Stockholmsförhandlingen. Utan ett löfte från kommunernas sida om över 100 000 nya bostäder, så hade nog en tunnelbanegren till Nacka inte ens ha varit på tapeten inom statens väggar.
twr
Inlägg: 9276
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av twr »

M_M skrev: Om man tittar på en karta så ser man att banan från Storängen så ser man att den redan går på en fin bro, och på södra sidan av vattnet så ligger Tyresö söder/sydsydsydsydväst ut, d.v.s. det blir ingen "tillbaka"-sträcka västerut. Dagens bussar går längs en väg i ungefär samma nord-sydliga väderstreck men parallellförskjuten västerut.
Jag fattar inte hur du menar, faktiskt. Vilket vatten? Vilken bro? Tänker du dig en sträckning från Storängen mot Älta och vidare mot Bollmora?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9276
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av twr »

ursäkta M_M och ni andra, jag citerar från en annan tråd för att hålla mig till ämnet:
M_M skrev:
twr skrev:Mitt förslag är:

Gör Högdalendepån blå. Bygg några uppställningsspår bortom Nacka centrum à la Mörby. Bygg något motsvarande i Barkarby om det behövs. Bygg en ny grön depå i Skarpnäck, som även kan rymma Arenastaden-tågen.
Om man ändå ska bygga uppställningsspår bortom Nacka så kan man väl lika gärna bygga dem i riktning mot Storängen, och lägga på lite växlar och omdragning av Saltsjöbanan så kan man lätt bygga en hel depå t.ex. i Fisksätratrakten eller liknande...
Intressant tanke. Frågan är dock om det vettigaste är att en möjlig framtida fortsättning går vidare på Saltsjöbanan eller mot Orminge? Kanske kan Saltsjöbanan komplettera tunnelbanan snarare än att bli en del av den? Det finns väl en poäng med en spårförbindelse mellan Nacka och Slussen, tycker du inte?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev:ursäkta M_M och ni andra, jag citerar från en annan tråd för att hålla mig till ämnet:
M_M skrev:
twr skrev:Mitt förslag är:

Gör Högdalendepån blå. Bygg några uppställningsspår bortom Nacka centrum à la Mörby. Bygg något motsvarande i Barkarby om det behövs. Bygg en ny grön depå i Skarpnäck, som även kan rymma Arenastaden-tågen.
Om man ändå ska bygga uppställningsspår bortom Nacka så kan man väl lika gärna bygga dem i riktning mot Storängen, och lägga på lite växlar och omdragning av Saltsjöbanan så kan man lätt bygga en hel depå t.ex. i Fisksätratrakten eller liknande...
Intressant tanke. Frågan är dock om det vettigaste är att en möjlig framtida fortsättning går vidare på Saltsjöbanan eller mot Orminge? Kanske kan Saltsjöbanan komplettera tunnelbanan snarare än att bli en del av den? Det finns väl en poäng med en spårförbindelse mellan Nacka och Slussen, tycker du inte?
Bägge kan kanske behövas när Nacka-Värmdö expanderar och kan i en framtid få upp emot 200000 invånare och ett stort antal arbetsplatser.
Och lite ovanpå det har Värmdö ett rekord i fritidsboende.
Så behåll Saltsjöbanan till Slussen men bygg en bra omstigningsstation till T-bana.
Och när nya vagnar blir aktuellt så återgå till vagnar som utnyttjar banans breda profil, t.ex något som danska S-tåg ?
Skriv svar