Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
För att påsken inte bara blir ett frosseri i pasha eller memma, så frossar vi här med bilder på Funchals gula bussar. Rubriken kunde även vara "Resor gjorda i oktober 2013 & april 2014"
Dagens dos börjar med Gulliver:
Operatören Horários do Funchal har fyra dylika ackubussar, som trafikerar "linha eco" - en cityringlinje lik en liggande åtta.
En buss på "mjuka linjen"
Bussarna i inv.nummerserien på 100 skaffades vid millennieskiftet:
Tre små "påsktippor" på Avenida do Mar:
Babosas invid Monte besökte jag flera gånger. Här har vi en interiörbild på buss 171 strax innan ändhållplatsen för linje 22 mot Babosas
Nej, bussen har inte fönster i mjölkglas. Dimman var tät, med en sikt på max 10 meter. Kändes lite kusligt då de branta backarna var insvepade i tjock dimma. Dimman visade sej vara ett åskmoln, åskan mullrade och det regnade och regnade och regnade...
Babosas har även sina soliga dagar. Buss 154 har just startat färden ner mot centrum.
Vägen var för smal, så bussen fick backa...
och backa...
för att ge plats åt lastbilen fullastad med...
... forts. följer
Dagens dos börjar med Gulliver:
Operatören Horários do Funchal har fyra dylika ackubussar, som trafikerar "linha eco" - en cityringlinje lik en liggande åtta.
En buss på "mjuka linjen"
Bussarna i inv.nummerserien på 100 skaffades vid millennieskiftet:
Tre små "påsktippor" på Avenida do Mar:
Babosas invid Monte besökte jag flera gånger. Här har vi en interiörbild på buss 171 strax innan ändhållplatsen för linje 22 mot Babosas
Nej, bussen har inte fönster i mjölkglas. Dimman var tät, med en sikt på max 10 meter. Kändes lite kusligt då de branta backarna var insvepade i tjock dimma. Dimman visade sej vara ett åskmoln, åskan mullrade och det regnade och regnade och regnade...
Babosas har även sina soliga dagar. Buss 154 har just startat färden ner mot centrum.
Vägen var för smal, så bussen fick backa...
och backa...
för att ge plats åt lastbilen fullastad med...
... forts. följer
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
Stäckolördagens bildkompott från Funchal...
Från Babosas och Monte kan man ta sej ner till stan inte bara med en gul buss (på linje 20, 21, 22 eller 48, totalt trafikerar Horários do Funchal drygt 50 stadsbusslinjer), men med linbanan Teleférico do Funchal
eller i en korgsläde
Fram till 1943 kunde man även åka med ett ångdrivet kugghjulståg. Det som återstår av banan är gatunamnen Caminho de Ferro (på ovanstående bild) resp. Caminho do Comboio (comboio = tåg) och en väggkakelmålning i centrum
Den forna tågsträckan är ganska brant, det ser man på den igenfyllda vatten(?)bassängen
1,8 km senare och 400 meter (en lutning på 220‰ i snitt) lägre ner håller fotsulorna på att säga upp kontraktet. Dessutom bjuder himlen på en överraskande liten regnskur. Buss 187 på linje 27 brummar förbi som en räddande ängel
Från centrum tar vi buss 290 på linje 8A upp till shoppinghelvetet Madeira Shopping
Bussarna i 2xx -serien är de äldsta stadsbussarna i trafik, levererade på 1990-talet. Chauffören har en egen dörr
På interiörbilden ser vi att det är gott om ståplatser vid mittdörren. Mellan framdörren och mittdörren sitter man 2+2 och bortom mittdörren 1+1 (ingen bakdörr)
Bakrutan har olika utformning, stort och kantigt på de äldre kärrorna
och aningen mindre och rundare på de nyare
Glad stäckolördag.
Från Babosas och Monte kan man ta sej ner till stan inte bara med en gul buss (på linje 20, 21, 22 eller 48, totalt trafikerar Horários do Funchal drygt 50 stadsbusslinjer), men med linbanan Teleférico do Funchal
eller i en korgsläde
Fram till 1943 kunde man även åka med ett ångdrivet kugghjulståg. Det som återstår av banan är gatunamnen Caminho de Ferro (på ovanstående bild) resp. Caminho do Comboio (comboio = tåg) och en väggkakelmålning i centrum
Den forna tågsträckan är ganska brant, det ser man på den igenfyllda vatten(?)bassängen
1,8 km senare och 400 meter (en lutning på 220‰ i snitt) lägre ner håller fotsulorna på att säga upp kontraktet. Dessutom bjuder himlen på en överraskande liten regnskur. Buss 187 på linje 27 brummar förbi som en räddande ängel
Från centrum tar vi buss 290 på linje 8A upp till shoppinghelvetet Madeira Shopping
Bussarna i 2xx -serien är de äldsta stadsbussarna i trafik, levererade på 1990-talet. Chauffören har en egen dörr
På interiörbilden ser vi att det är gott om ståplatser vid mittdörren. Mellan framdörren och mittdörren sitter man 2+2 och bortom mittdörren 1+1 (ingen bakdörr)
Bakrutan har olika utformning, stort och kantigt på de äldre kärrorna
och aningen mindre och rundare på de nyare
Glad stäckolördag.
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
Sukkasunnuntain ratoksi (Nöjet denna "strumpsöndag"):
Horários do Funchal gula bussar i 300-serien. De äldre bussarna skaffades efter millennieskiftet. Här är 311 på linje 8 på väg mot centrum
Hittade en youtubevideo där man får åka ned från Monte med en galen chaufför bakom ratten
Scary! Crazy Bus Driver! Downhill bus ride from Monte in Funchal
Videon har två fel. För det första är det inte en nedförstur från Monte, utan en resa med linje 31 el. 31A från Botaniska trädgården. För det andra är chauffören långt ifrån galen, han kör bussen i stil med typisk madeirensisk rattning. Galen däremot var chauffören på denna buss ner från Monte
Hade lust att göra som påven efter landning vid statsbesök brukar, kyssa trottoaren då jag steg av bussen.
De nyare 300-bussarna skaffades för ca 5-7 år sedan. Formen på karossen är nu rundare an tidigare. Här är 322 på linje 24 mot "Gröna Papegojan"
Även de nyare 300-bussarna har en skild chaufförsdörr
324 på linje 47 inväntar på avgångstid från ändhållplatsen (med en magnifik utsikt över stan) São João Latrão.
De nyare bussarna har en rullstolslift vid mittdörren (dörrställning 1-1-1)
Undrar om instr.boken endast är på svenska, engelska och tyska, men inte på portugisiska?
Adios för denna gången.
Horários do Funchal gula bussar i 300-serien. De äldre bussarna skaffades efter millennieskiftet. Här är 311 på linje 8 på väg mot centrum
Hittade en youtubevideo där man får åka ned från Monte med en galen chaufför bakom ratten
Scary! Crazy Bus Driver! Downhill bus ride from Monte in Funchal
Videon har två fel. För det första är det inte en nedförstur från Monte, utan en resa med linje 31 el. 31A från Botaniska trädgården. För det andra är chauffören långt ifrån galen, han kör bussen i stil med typisk madeirensisk rattning. Galen däremot var chauffören på denna buss ner från Monte
Hade lust att göra som påven efter landning vid statsbesök brukar, kyssa trottoaren då jag steg av bussen.
De nyare 300-bussarna skaffades för ca 5-7 år sedan. Formen på karossen är nu rundare an tidigare. Här är 322 på linje 24 mot "Gröna Papegojan"
Även de nyare 300-bussarna har en skild chaufförsdörr
324 på linje 47 inväntar på avgångstid från ändhållplatsen (med en magnifik utsikt över stan) São João Latrão.
De nyare bussarna har en rullstolslift vid mittdörren (dörrställning 1-1-1)
Undrar om instr.boken endast är på svenska, engelska och tyska, men inte på portugisiska?
Adios för denna gången.
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
Instruktionsbok, finns sånt för stadsbussar? I så fall är det nog en akademisk fråga, det första man gör när bussen levereras är väl att slänga instruktionsböckerna eller om man nu låser in dem någonstans där inte förarna kommer åt demPiirka skrev:De nyare bussarna har en rullstolslift vid mittdörren (dörrställning 1-1-1)
Undrar om instr.boken endast är på svenska, engelska och tyska, men inte på portugisiska?
(Och även om den fanns i bussen har jag svårt att föreställa mig en förare som läser den )
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
Noen av bussene minner meg størelsesmessig om bussene jeg så langs Amalfikysten i Italia i 2009.
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
Gatorna och vägarna i Funchal är både branta och smala. Visst finns det undantag som den 4-filiga Estrada Monumental med en bussfil åtminstone mot stanAndy skrev:Noen av bussene minner meg størelsesmessig om bussene jeg så langs Amalfikysten i Italia i 2009.
Men tar man buss 22 mot Babosas, så får chauffören ty sej till rattakrobatik med backningsmanövrar (i båda körriktningarna) vid korsningen mellan Rua Cidade de Santos och Estrada dos Marmeleiros
karta (c) Openstreetmap
Första bilden funkar som en åsnebrygga till dagens dos av gula bussar. Horários do Funchal skaffade en hög med låggolvsbussar i januari 2008. Här är 401 på ringlinje 12 mot Jamboto
Även dessa har en särskild chaufförsdörr
Interiören ser ut så här
Sisådär 2009 startades Linha Verde - Linha alta frequência (Gröna linjen 01 med hög turtäthet, 5 min i högtrafik)
Senare har iden med alta frequência vattnats ur, då linjen delades i 3 nya 0X -linjer (med 2-3 turer / timme per linje).
På Gröna linjerna samt linjerna 48 och 50 kan man ta med sej cykeln på cykelstället bak
Såg faktiskt att någon faktiskt använde cykelstället
414:n har däremot blivit av med cykelstället. HdF har kanske fattat, att de är onödiga och monterar dem bort
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
...och stationshuset i Monte!Piirka skrev:Fram till 1943 kunde man även åka med ett ångdrivet kugghjulståg. Det som återstår av banan är gatunamnen Caminho de Ferro (på ovanstående bild) resp. Caminho do Comboio (comboio = tåg) och en väggkakelmålning i centrum
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
En intressant detalj på kaklet är marken framför släden. När mina föräldrar var där första gången 1972 var det stenläggning hela vägen från Monte ner till Funchal. De två "förarna" hade fullt upp med att försöka bromsa släden. När jag åkte första gången, jag tror att det var 1987, var det asfalt på en hel del ställen, det verkade som om de aldrig lade tillbaka stenarna när de hade grävt för vatten, avlopp, kablar m m. Varje gång släden fick upp farten kom det en fläck asfalt och bromsade ordentligt. När jag var där senast, 2006, var det asfalt hela vägen och jag nöjde mig med att titta på när andra åkte. Solen sken och asfalten var så mjuk att "förarna" fick dra släden lika mycket som de åkte bakpå. Sedan gick jag förbi stället där de stod och vilade upp sig i väntan på nästa körning, och det var ingen av dem som var påtagligt nykter. De som var mest illa däran var förvisade till en bänk i skymundan så att turisterna inte skulle se dem. Snacka om att långsamt förstöra en gammal välkänd turistattraktion.Piirka skrev:eller i en korgsläde
PS. Trevliga bilder! DS.
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
Haha, missade huset helt och hållet, trots att jag stod och stirrade på det i en halv timme i väntan på att åskösregnet skulle avta.NerdBoy skrev: ...och stationshuset i Monte!
Tackar och bockar. Ingen verkade vara av det drucknare slaget nu i höstas eller nu under det senaste besöket. Stod och väntade vid en kurva för att plåta nästa släde och killarna fick ty sej till muskelkraft för att hålla upp farten.NerdBoy skrev:När jag var där senast, 2006, var det asfalt hela vägen och jag nöjde mig med att titta på när andra åkte. Solen sken och asfalten var så mjuk att "förarna" fick dra släden lika mycket som de åkte bakpå. Sedan gick jag förbi stället där de stod och vilade upp sig i väntan på nästa körning, och det var ingen av dem som var påtagligt nykter. De som var mest illa däran var förvisade till en bänk i skymundan så att turisterna inte skulle se dem. Snacka om att långsamt förstöra en gammal välkänd turistattraktion.
PS. Trevliga bilder! DS.
Slädarna står staplade längs vägen från Babosas mot Monte. Kunde inte motstå frestelsen att fingra på en av medarna. Fick nästan stickor i fingrarna. Inget vax eller annan smörjmedel tycks de använda. Å andra sidan, ett smörjmedel kanske gör asfalten alltför hal, så att bilarna kanar okontrollerat i nedförsbackarna.
I morgon blir det några bilder till från Madeira.
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
och en kylskåpsmagnet Motivet skiljer sej något från kakelmålningen (tanten har bytt kön) i centrumNerdBoy skrev:...och stationshuset i Monte!
Ögnade igenom högen med bilder från resorna och hittade en liten serie på linje 29 i Curral do Romeiros. Bussen har strax tidigare startat färden från ändhållplatsen ner mot stan och slingrar längs vägen, som här har formen av ett ZAndy skrev:Noen av bussene minner meg størelsesmessig om bussene jeg så langs Amalfikysten i Italia i 2009.
På många ändhållplatser saknas en "vändslinga", så chaufförerna får triangelvända bussen vid en lämplig sidogata. Även då är den korta längden på bussen en fördel.
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
Kortkorta bussar är bra på Funchals linje 90:
med en Scania / Camo buss på 340 (?) hästkrafter.
Inga låggolv var det här, snarare megahöggolv:
Dörren döljer hälften av trappstegen upp till golvhöjden på nära halvannan meter - fyra branta steg...
Inne i bussen:
En stark motor är ett måste:
På mången håll var det ännu brantare vägar - kusligt branta för en på linjen ovan turist
Hej då!
ira
Linje 90 trafikeras bl a via Barreira. Barreira är stadsnätets nordligaste punkt. Ligger på ca 750 möh - höjdskillnaden mellan ändhållplatsen i Trapiche och Barreira torde vara kanske 300 meter - på en sträcka på ca 1 km! Får kolla noggrannare, när jag får möjligheten att kolla datat från navigatorn.
med en Scania / Camo buss på 340 (?) hästkrafter.
Inga låggolv var det här, snarare megahöggolv:
Dörren döljer hälften av trappstegen upp till golvhöjden på nära halvannan meter - fyra branta steg...
Inne i bussen:
En stark motor är ett måste:
På mången håll var det ännu brantare vägar - kusligt branta för en på linjen ovan turist
Hej då!
ira
Linje 90 trafikeras bl a via Barreira. Barreira är stadsnätets nordligaste punkt. Ligger på ca 750 möh - höjdskillnaden mellan ändhållplatsen i Trapiche och Barreira torde vara kanske 300 meter - på en sträcka på ca 1 km! Får kolla noggrannare, när jag får möjligheten att kolla datat från navigatorn.
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
Jag frågar mig varför man inte kan ta minibussar istället?
De går till och med att handikappanpassa, en del av de nya minibussarna i Riga har en extra (smal) dubbelbladdörr längst bak med lågt insteg och plats för en rullstol eller dyl.
http://www.delfi.lv/news/national/polit ... d=45727506
(resan börjar 5:15, som märks så är gatorna i Riga inte i världens bästa skick...)
/or
De går till och med att handikappanpassa, en del av de nya minibussarna i Riga har en extra (smal) dubbelbladdörr längst bak med lågt insteg och plats för en rullstol eller dyl.
http://www.delfi.lv/news/national/polit ... d=45727506
(resan börjar 5:15, som märks så är gatorna i Riga inte i världens bästa skick...)
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
Ser lite malplacerat ut när man baserat bussens chassi och kaross på en trailerdragbil... Men den lär ju ha motorstyrkan som behövs för de branta backarna och jag antar att det var målet för bussbygget.
Genius on call
Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal
Visst finns det "paketbussar" eller "mommobussar" i Funchal:
Ifjol trafikerades citylinjen "linha eco" med minielbussar (se första inlägget i tråden), men nu fanns inga i trafik. Istället trafikerar man med dessa, inte så "eco"bussar från år 2011:
Låggolv är dom inte:
Bussarna har, förutom en instignings- (fram) och utstigningsdörr (bak), en dubbeldörr i bakändan för rullstolsliften. Även linje 43 Praia Formosa - Romeiras trafikeras med busstypen - här triangelvänder bussen vid ändhållplatsen i Praia Formosa:
Såsom Odd konstaterade, så behövs det motorstyrka uppför backarna på linje 90. Rullstolspassagerare är knappast målgruppen på linjen, då hållplatserna inte är plana. Varje gång bussen stannade på en hållplats i uppförsbacke, knyckte bussen ett litet språng bakåt vid starten, innan chaffisen fick upp farten. Varje gång bussen stannade på en hållplats i nedförsbacke, gnisslade bromsarna alldeles förfärligt.
Ifjol trafikerades citylinjen "linha eco" med minielbussar (se första inlägget i tråden), men nu fanns inga i trafik. Istället trafikerar man med dessa, inte så "eco"bussar från år 2011:
Låggolv är dom inte:
Bussarna har, förutom en instignings- (fram) och utstigningsdörr (bak), en dubbeldörr i bakändan för rullstolsliften. Även linje 43 Praia Formosa - Romeiras trafikeras med busstypen - här triangelvänder bussen vid ändhållplatsen i Praia Formosa:
Såsom Odd konstaterade, så behövs det motorstyrka uppför backarna på linje 90. Rullstolspassagerare är knappast målgruppen på linjen, då hållplatserna inte är plana. Varje gång bussen stannade på en hållplats i uppförsbacke, knyckte bussen ett litet språng bakåt vid starten, innan chaffisen fick upp farten. Varje gång bussen stannade på en hållplats i nedförsbacke, gnisslade bromsarna alldeles förfärligt.