Det är ett för fyrkantigt resonemang. Nacka i sig motiverar inte en tunnelbana, men i kombination med östra Söder och Hammarby sjöstad blir underlaget större. Medan däremot Djurgården inte ger tillräckligt stora nyttor för att motivera den extra restiden.M_M skrev: Om restidsförlängning är ett problem så bör man snarast skrota stationen på östra Södermalm. Det är i princip ett bostadsområde och lär väl inte få så värst stor ökning av arbetsplatser och kommersiellt utbud tack vare en tunnelbanestation. De boende där har såpass nära till Slussen, Medborgarplatsen och en kommande "Sickla"-station att deras resebehov gott och väl borde vara tillgodosett med en kommande innerstadsspårväg och i väntan på det befintliga busslinjer.
Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Håller med om att Globen är olämpligt, och Slakthuset låter lite konstigt. Söderstaden är bättre, men känns lite "påhittat". Bäst är väl att lägga en uppgång vid något torg i området, och ge det torget ett lämpligt namn. "Slakthusplan" eller något i den stilen. Det känns som att det stämmer bättre med traditionen. (I samma anda skule jag hellre se till exempel namnet "Hagaplan" än "Hagastaden" på den planerade tunnelbanestationen.)M_M skrev:Om det inte går smidigt att byta till/från Tvärbanan så bör stationen INTE ha samma namn som tvärbanans station/hållplats. Om båda ska heta Globen så bör Tvärbanans hållplats få ett tillägg som t.ex. "Tvärbanan väst" eller liknande. Helst bör de ha helt olika namn.ADDE skrev:men tycker att stationen borde ha namn, antingen "Söderstaden" eller "Globen", en av de stationer den ersätter. Låter mer relevant, tycker jag. Möjligen en rulltrappsschakt till egen entré i Mårtensdal eller vid skanstullsslussen i så fall.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Särskilt som Slakthuset faktiskt funnits som namn men ansågs inte vara bra så det fick byta till Isstadion och senare till Globen.twr skrev:Håller med om att Globen är olämpligt, och Slakthuset låter lite konstigt. Söderstaden är bättre, men känns lite "påhittat". Bäst är väl att lägga en uppgång vid något torg i området, och ge det torget ett lämpligt namn. "Slakthusplan" eller något i den stilen. Det känns som att det stämmer bättre med traditionen. (I samma anda skule jag hellre se till exempel namnet "Hagaplan" än "Hagastaden" på den planerade tunnelbanestationen.)M_M skrev:Om det inte går smidigt att byta till/från Tvärbanan så bör stationen INTE ha samma namn som tvärbanans station/hållplats. Om båda ska heta Globen så bör Tvärbanans hållplats få ett tillägg som t.ex. "Tvärbanan väst" eller liknande. Helst bör de ha helt olika namn.ADDE skrev:men tycker att stationen borde ha namn, antingen "Söderstaden" eller "Globen", en av de stationer den ersätter. Låter mer relevant, tycker jag. Möjligen en rulltrappsschakt till egen entré i Mårtensdal eller vid skanstullsslussen i så fall.
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Visst är det fyrkantigt, men vi lever i en kantig värld. Ett "problem" är att Sofia och hela Hagsätragrenen ligger inom samma kommun, så det finns inga egentliga motparter i frågan om huruvida Hagsätrabanans tåg alltid ska stanna i Sofia. Hade det varit separata kommuner eller om det på annat sätt funnits separata företrädare (fastighetsägarförening eller nåt sånt?) så hade det gått att ställa mer krav.twr skrev:Det är ett för fyrkantigt resonemang. Nacka i sig motiverar inte en tunnelbana, men i kombination med östra Söder och Hammarby sjöstad blir underlaget större. Medan däremot Djurgården inte ger tillräckligt stora nyttor för att motivera den extra restiden.M_M skrev:Om restidsförlängning är ett problem så bör man snarast skrota stationen på östra Södermalm. Det är i princip ett bostadsområde och lär väl inte få så värst stor ökning av arbetsplatser och kommersiellt utbud tack vare en tunnelbanestation. De boende där har såpass nära till Slussen, Medborgarplatsen och en kommande "Sickla"-station att deras resebehov gott och väl borde vara tillgodosett med en kommande innerstadsspårväg och i väntan på det befintliga busslinjer.
Samhällsekonomiskt är det nog svårt att räkna in lönsamhet på att båda grenarnas tåg stannar vid Sofia, och de samhällsekonomiska siffrorna för Hagsätragrenens omkoppling torde väl bli bäst om de tågen inte stannar vid Sofia.
Kan inte gamla hederliga Isstadion få återuppstå?Lennart Petersen skrev:Särskilt som Slakthuset faktiskt funnits som namn men ansågs inte vara bra så det fick byta till Isstadion och senare till Globen.twr skrev:Håller med om att Globen är olämpligt, och Slakthuset låter lite konstigt. Söderstaden är bättre, men känns lite "påhittat". Bäst är väl att lägga en uppgång vid något torg i området, och ge det torget ett lämpligt namn. "Slakthusplan" eller något i den stilen. Det känns som att det stämmer bättre med traditionen. (I samma anda skule jag hellre se till exempel namnet "Hagaplan" än "Hagastaden" på den planerade tunnelbanestationen.)M_M skrev:[Om det inte går smidigt att byta till/från Tvärbanan så bör stationen INTE ha samma namn som tvärbanans station/hållplats. Om båda ska heta Globen så bör Tvärbanans hållplats få ett tillägg som t.ex. "Tvärbanan väst" eller liknande. Helst bör de ha helt olika namn.
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Okej, jag förstod inte att du menade att stationen skulle byggas men tågen inte stanna. Då säger jag väl att samhällsekonomi inte är allt. Det blir svårt att förklara varför tågen bara ska susa förbi, och du tar ju bort bytesmöjligheten mellan Hagsätra och Nacka.M_M skrev:Visst är det fyrkantigt, men vi lever i en kantig värld. Ett "problem" är att Sofia och hela Hagsätragrenen ligger inom samma kommun, så det finns inga egentliga motparter i frågan om huruvida Hagsätrabanans tåg alltid ska stanna i Sofia. Hade det varit separata kommuner eller om det på annat sätt funnits separata företrädare (fastighetsägarförening eller nåt sånt?) så hade det gått att ställa mer krav.twr skrev:Det är ett för fyrkantigt resonemang. Nacka i sig motiverar inte en tunnelbana, men i kombination med östra Söder och Hammarby sjöstad blir underlaget större. Medan däremot Djurgården inte ger tillräckligt stora nyttor för att motivera den extra restiden.M_M skrev:Om restidsförlängning är ett problem så bör man snarast skrota stationen på östra Södermalm. Det är i princip ett bostadsområde och lär väl inte få så värst stor ökning av arbetsplatser och kommersiellt utbud tack vare en tunnelbanestation. De boende där har såpass nära till Slussen, Medborgarplatsen och en kommande "Sickla"-station att deras resebehov gott och väl borde vara tillgodosett med en kommande innerstadsspårväg och i väntan på det befintliga busslinjer.
Samhällsekonomiskt är det nog svårt att räkna in lönsamhet på att båda grenarnas tåg stannar vid Sofia, och de samhällsekonomiska siffrorna för Hagsätragrenens omkoppling torde väl bli bäst om de tågen inte stannar vid Sofia.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Okej, jag förstod inte att du menade att stationen skulle byggas men tågen inte stanna. Då säger jag väl att samhällsekonomi inte är allt. Det blir svårt att förklara varför tågen bara ska susa förbi, och du tar ju bort bytesmöjligheten mellan Hagsätra och Nacka.[/quote]twr skrev:[Samhällsekonomiskt är det nog svårt att räkna in lönsamhet på att båda grenarnas tåg stannar vid Sofia, och de samhällsekonomiska siffrorna för Hagsätragrenens omkoppling torde väl bli bäst om de tågen inte stannar vid Sofia.
Ungefär som om en gren skulle gå förbi Västra Skogen ! Nej det är ingen bra idé och T-Sofia får ju dessutom ett rätt stort upptagningsområde med det tätt befolkade östra Södermalm.
Och Isstadion som namn på den nya stationen är kanske inte heller det bästa för Isstadion är ju den minsta och mest obetydliga av arenorna där numera.
Kanske Globen trots allt och så får tvärbanestationen ett nytt namn ?
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Svårt det där med citat tydligen...
Ingen som förespråkar triangelspår?
Ingen som förespråkar triangelspår?
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Ja jag tycker det är krångligt med citaten i det här forumet, sånt borde skötas automatiskt.daniel_s skrev:Svårt det där med citat tydligen...
Ingen som förespråkar triangelspår?
Men det stod ju ett quote i alla fall.
Triangelspår låter fantasifullt men tja , om vi tänker oss in i en avlägsen framtid när Nacka-Värmdö växt så kanske-kanske det finns underlag för ett triangelspår och en snabb förbindelse ner mot Gullmarsplan och Älvsjö. Men det kanske är att sväva ut i fantasin vilket ju dock är gratis
Senast redigerad av Lennart Petersen den måndag 14 april 2014 2:36, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Citat är svårt
Menar ni verkligen att 4-min-trafik, d.v.s. endast Nackagrenens tåg, inte skulle räcka i Sofia i rusningen?
Utanför rusningen med lägre turtäthet så blir det plötsligt en bättre samhällsekonomi i att låta alla tåg stanna. Dels så slipper man den rent företagsekonomiska kostnaden att det lär väl kanske gå åt ett tågsätt till ifall Hagsätragrenens tåg ska stanna i den dimensionerande rusningen. Dels så är det väl mer samhällsekonomi i att korta av genomsnittsväntetiden i Sofia från säg 5 till 2½ minut (10-min-trafik på varje gren) än i rusningen från 2 till 1 minut (4-min-trafik på varje gren).
Vad gäller triangelspår så är det kanske inte första stället ett sådant skulle kunna byggas. "Problemet" med ett sådant är att det skulle nästan bli en parallell till Saltsjöbanan+Tvärbanan.
Menar ni verkligen att 4-min-trafik, d.v.s. endast Nackagrenens tåg, inte skulle räcka i Sofia i rusningen?
Utanför rusningen med lägre turtäthet så blir det plötsligt en bättre samhällsekonomi i att låta alla tåg stanna. Dels så slipper man den rent företagsekonomiska kostnaden att det lär väl kanske gå åt ett tågsätt till ifall Hagsätragrenens tåg ska stanna i den dimensionerande rusningen. Dels så är det väl mer samhällsekonomi i att korta av genomsnittsväntetiden i Sofia från säg 5 till 2½ minut (10-min-trafik på varje gren) än i rusningen från 2 till 1 minut (4-min-trafik på varje gren).
Vad gäller triangelspår så är det kanske inte första stället ett sådant skulle kunna byggas. "Problemet" med ett sådant är att det skulle nästan bli en parallell till Saltsjöbanan+Tvärbanan.
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Det gör det ju också, för de vanligaste funktionerna, alltså att citera hela inlägget (inklusive ev gamla citat i högst tre led) eller att citera ett sammanhängande textstycke skrivet av en och samma författare. Ska man göra krångligare saker, så får man göra det själv, och då gäller det att ta bort citaten inifrån och ut. Inte så svårt om man koncentrerar sig lite.Lennart Petersen skrev:Ja jag tycker det är krångligt med citaten i det här forumet, sånt borde skötas automatiskt.daniel_s skrev:Svårt det där med citat tydligen...
Ingen som förespråkar triangelspår?
Redan depåfrågan motiverar väl ett triangelspår tycker jag.Men det stod ju ett quote i alla fall.
Triangelspår låter fantasifullt men tja , om vi tänker oss in i en avlägsen framtid när Nacka-Värmdö växt så kanske-kanske det finns underlag för ett triangelspår och en snabb förbindelse ner mot Gullmarsplan och Älvsjö. Men det kanske är att sväva ut i fantasin vilket ju dock är gratis
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Hur lång avstängning kan vi vänta oss när blå och grön kopplas ihop? ett år känns som normal SL takt!
HS
HS
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Ett år eller två för det bästa alternativet. Enligt utredningen som har gjorts.Henrik Schütz skrev:Hur lång avstängning kan vi vänta oss när blå och grön kopplas ihop? ett år känns som normal SL takt!
HS
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Varför måste det ta sån tid. Varför kan man inte bygga så att alltär nästan förberett och sedan en kortare avstängning när sista biten ska göras kopplas in pådet gamla?
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Jag kan hålla med dig om att det borde gå att göra så i Kungsträdgården. Två avstängningar: En längre - men knappast årslång - vid sprängningar till tunnlarna och en kortare - någon eller ett par veckor - vid själva ihopkopplandet av spår borde räcka. Tycker jag.gbd skrev:Varför måste det ta sån tid. Varför kan man inte bygga så att alltär nästan förberett och sedan en kortare avstängning när sista biten ska göras kopplas in pådet gamla?
Vid Hagsätragrenen tror jag det blir svårare - där krävs nog en längre avstängning tror jag.
Jag är väl medveten om att jag inte kan något om detta utan bara är "vanlig" amatör. Kan någon sakligt förklara varför det inte skulle gå på detta sättet utan att säga till mig att jag inte kan något - eftersom jag redan påpekat detta - så blir jag tacksam.
Professionell tyckare
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
I kungsträdgården är det inga större problem. Här kan man utrymma stationen i ca. 10-20 minuter eller så ett par gånger om dagen i samband vid sprängningar vid stationen, på samma sätt som man gjorde i T-Centralen för Citybanan. I början kanske man behöver stänga av Kungsträdgården ett längre tag så man kan få ner arbetsfordon och börja spränga från tunnlarna bakom Kungsträdgården och ut mot Blasieholmen på ett säkert sätt. I vilket fall som helt så kan ju tågen bara vända vid T-Centralen. Sedan är det bara gångavstånd, tycker jag. Spårväg City, Buss 52 och Buss 65 är nog bra alternativ annars!
I hagsätragrenen kan det behövas en längre avstängning. Man måste ju på ett säkert sätt bygga om söder om Sockenplan så det nya spårtunneln ansluter mot den befintliga banan. Antingen stänger man av banan för att förbereda en anslutning vid början av projektet, i några månader eller så... sedan räcker det att stänga av banan en andra gång för den nya spåranslutningen och signaluppgradering. Därefter när den nya förbindelsen är klar kan man börja riva gamla banan förbi globen, däcka över tvärbanan och bygga nya bostäder och kontorshus. Det tror jag blir den bästa minst störningskänsliga lösningen.
I hagsätragrenen kan det behövas en längre avstängning. Man måste ju på ett säkert sätt bygga om söder om Sockenplan så det nya spårtunneln ansluter mot den befintliga banan. Antingen stänger man av banan för att förbereda en anslutning vid början av projektet, i några månader eller så... sedan räcker det att stänga av banan en andra gång för den nya spåranslutningen och signaluppgradering. Därefter när den nya förbindelsen är klar kan man börja riva gamla banan förbi globen, däcka över tvärbanan och bygga nya bostäder och kontorshus. Det tror jag blir den bästa minst störningskänsliga lösningen.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Kanske går det att göra en smidig anslutning om man kan köra på enkelspår en kort sträcka och sedan ansluta spåren ett i sänder ?ADDE skrev:I kungsträdgården är det inga större problem. Här kan man utrymma stationen i ca. 10-20 minuter eller så ett par gånger om dagen i samband vid sprängningar vid stationen, på samma sätt som man gjorde i T-Centralen för Citybanan. I början kanske man behöver stänga av Kungsträdgården ett längre tag så man kan få ner arbetsfordon och börja spränga från tunnlarna bakom Kungsträdgården och ut mot Blasieholmen på ett säkert sätt. I vilket fall som helt så kan ju tågen bara vända vid T-Centralen. Sedan är det bara gångavstånd, tycker jag. Spårväg City, Buss 52 och Buss 65 är nog bra alternativ annars!
I hagsätragrenen kan det behövas en längre avstängning. Man måste ju på ett säkert sätt bygga om söder om Sockenplan så det nya spårtunneln ansluter mot den befintliga banan. Antingen stänger man av banan för att förbereda en anslutning vid början av projektet, i några månader eller så... sedan räcker det att stänga av banan en andra gång för den nya spåranslutningen och signaluppgradering. Därefter när den nya förbindelsen är klar kan man börja riva gamla banan förbi globen, däcka över tvärbanan och bygga nya bostäder och kontorshus. Det tror jag blir den bästa minst störningskänsliga lösningen.
Hur var det när man anslöt nya banan i Bagarmossen ?
Och i rätt modern tid hade vi ju två överflyttningar mellan Tranebergsbroarna där vad jag minns anlutningarna flyttades på ett snabbt och elegant sätt ?
Kungsträdgården är väl minsta problemet, där är ju banan redan utsprängd en bit bortom stationen i rät riktning ? Och f.ö är an avstängning av station Kungsträdgården inga större problem, stationen har få resande och de kan lätt ta sig fram på annat vis.
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Försvårar inte det faktum att bana 1 och bana 3 har olika signalsystem en snabb överflyttning av Hagsätragrenen? Ganska mycket t.o.m?
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Egentligen inte, alla C20 tål ju båda systemen och det finns sedan starten en lösning för gränssnittet mellan systemen som ger "sömlös" övergång utan att tåget behöver stanna. Den lösningen är idag i drift dels på förbindelsespåret vid Fridhemsplan, dels vid Söderströmsbron.Gyllis skrev:Försvårar inte det faktum att bana 1 och bana 3 har olika signalsystem en snabb överflyttning av Hagsätragrenen? Ganska mycket t.o.m?
Men mycket vatten hinner ju flyta både under den och på andra ställen innan någon ny sträckning kan vara klar, och vid det laget är kanske både 1:ans och 3:ans signalsystem utbytesmogna. Kanske till en bakåtkompatibel variant som kan trafikeras med C20 med befintlig utrustning? (Om nu C20 ens håller så länge, alltså!)
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Intressant! Tack för svar!
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
I utredningen som länkats i den här eller nån annan tråd (av nån anledning verkar det poppis att samtidigt ha flera trådar om ungefär samma ämne - jag undviker iaf att starta nya trådar på det sättet) så framgår det att det finns två alternativ för anslutningen av Hagsätragrenen.gbd skrev:Varför måste det ta sån tid. Varför kan man inte bygga så att alltär nästan förberett och sedan en kortare avstängning när sista biten ska göras kopplas in pådet gamla?
Det ena är att använda ett så brett område att gamla + nya banan i princip kan ha spår bredvid varandra och att man då kan ha en kort avstängning. Det andra alternativet är att inte nyttja mer plats än vad som slutgiltligt behövs, och då går det åt längre avstängning.
Problemet med alternativet med kortare avstängning är att då måste man lösa in (eller hyra?!?) massor av privat tomtmark.
Hur som helst - ifall man börjar med förlängning till Älvsjö - är avstängning ett så stort problem (förutom det drifttekniska med depåer & co)?