Köpenhamns tunnelbana (metro) mm 14 mars 2014

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Köpenhamns tunnelbana (metro) mm 14 mars 2014

Inlägg av Olle »

Köpenhamn hur ju en liten trevlig tunnelbana även om den är lite väl liten för en storstad av Köpenhamns storlek. Jag åkte med likadana vagnar i Brescia och Milano i somras och de tyckte jag var mer anpassade för sin uppgift. Fast Köpenhamn har sina S-tog som jag antar spelat roll av metro i Köpenhamnsregionen. Nåväl, metrolinjerna M1 och M2 har vagnar som i stort sett motsvarar parkopplade låggolvs spårvagnar i många stora städer i Europa. Jag tror att Köpenhamn hade fått mycket mer spårburen högkvalitativ lokaltrafik för pengarna om man hade kört med lågggolvs spårvagnar i samma linjeföring i tunnel genom innerstaden och därefter lagt ut grenlinjer från det nuvarande linjenätet till exempelvis Amager sjukhus från Amager strand, Brönshöj från Vanlöse och liknande. Den nuvarande lösningen ä trevlig, men den blir dyr i ett vittgrenat system. Där blir konventionell spårväg optimal.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:Dlle
:-)lle
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Köpenhamns tunnelbana (metro) mm 14 mars 2014

Inlägg av LÅ1 »

Stationen Kastrup kan ställa till det för den ouppmärksamme och ovane resenären. Den ligger en bit från flygplatsen som i stället ligger vid metrostationen Lufthavnen.

Olle skrev: Bild
Gropen framför centralstationen fanns väl för att vädra ut röken från ångloken en gång i tiden, antar jag.
Vist är den tristare än den skulle behöva vara. Och tänk vilka kommersiella möjligheter som finns på den platsen, om gropen överdäckades och sedan utnyttjades "rätt"! :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpenhamns tunnelbana (metro) mm 14 mars 2014

Inlägg av Olle »

LÅ1 skrev:Stationen Kastrup kan ställa till det för den ouppmärksamme och ovane resenären. Den ligger en bit från flygplatsen som i stället ligger vid metrostationen Lufthavnen.

Olle skrev: Bild
Gropen framför centralstationen fanns väl för att vädra ut röken från ångloken en gång i tiden, antar jag.
Vist är den tristare än den skulle behöva vara. Och tänk vilka kommersiella möjligheter som finns på den platsen, om gropen överdäckades och sedan utnyttjades "rätt"! :?
Ja den platsen gläder väl få, kanske någon tågdiggare men i övrigt ingen. Kan det vara så svårt att snygga till området med att ta bort det fula huset mitt i gropen, plantera buskar och blommor, samt ta bort det som ungarna kladdat på väggar och pelare? Städer borde tänka mer på sitt internationella rykte. Redan att de lade ned sin vackra spårväg var illa nog. Och på det den här fula gropen.

:?lle.
:-)lle
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Köpenhamns tunnelbana (metro) mm 14 mars 2014

Inlägg av stockholm79 »

Intressant hur de byggt de där trågen med spontar.
Det måste väl bespara en del än om man ska borra och fylla borrhålen med något cementliknande och sen göra en till vägg med cement som man brukar?
Dock så hade man kunnat täcka sponten med något fint.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Köpenhamns tunnelbana (metro) mm 14 mars 2014

Inlägg av daniel_s »

Bespara än? Jag tycker att det blir snygga väggar med sponten, de har ju målat dem fint och skurit av dem upptill så att kanten är rak. Hade man täckt dem med något planare så hade man ju bara underlättat för kIottrare.

En sak som jag själv finner lite underlig med metron är att man har gjort stationerna och tågen så små. Man har liksom kombinerat tunnelbanans anläggningskostnader med en ganska spårvägsmässig kapacitet, hur tänkte man där?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Köpenhamns tunnelbana (metro) mm 14 mars 2014

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Bespara än? Jag tycker att det blir snygga väggar med sponten, de har ju målat dem fint och skurit av dem upptill så att kanten är rak. Hade man täckt dem med något planare så hade man ju bara underlättat för kIottrare.

En sak som jag själv finner lite underlig med metron är att man har gjort stationerna och tågen så små. Man har liksom kombinerat tunnelbanans anläggningskostnader med en ganska spårvägsmässig kapacitet, hur tänkte man där?
Det var min tanke också, när jag var där första gången. Förmodligen tänkte man att eftersom de går förarlösa så kan de gå oftare i stället. Frågan är om det räcker i längden.

En annan konstig sak med Metron är att man på åtminstone de flesta (eller alla?) underjordiska stationer har fasta trappor en bit, men rulltrappor största delen ner till perrongen. Hur det är på de stationer som ligger över jord kommer jag inte ihåg. För t.ex. de med barnvagnar, eller de som har svårt att gå i trappor, så hjälper man dem till ca 2/3. Jo, det finns säkert hiss också, men ändå!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Köpenhamns tunnelbana (metro) mm 14 mars 2014

Inlägg av M_M »

Tänk att däcka över "stationsplatsen" med ett glasgolv! :)

Men vad jag minns så finns det väl rätt många meter husfasad och insida av hus i gatuplan som INTE verkar användas till något "för allmänheten"-ändamål, så vad skulle man göra i en överdäckning?

Byggnaden som står inne i spårområdet är väl med största sannolikhet någon "teknikbod" av något slag och då lär det vara rejält dyrt att flytta bort den.


Vad gäller metron så är väl S-tågen i Köpenhamn mer likt tunnelbana än pendeltåg trafikeringsmässigt. Metron är kanske mest tänkt att täcka centrala områden som tidigare inte haft (vettig) spårtrafik.
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Re: Köpenhamns tunnelbana (metro) mm 14 mars 2014

Inlägg av Svend Christensen »

Man kan ikke blive enige om, hvem som er "ejer" af luftrummet over sporene ved hovedbanegården: den danske stat eller Københavns Kommune. Derfor sker der ikke noget :evil:

S-banen i København kan bedre sammenlignes med T-banan i Stockholm end med pendeltågen. S-banen har 100 stationer, hvoraf 25 er på eller inden for ringbanen, d.v.s. i Københavns mere centrale dele. Pendeltågen svarer mere til Øresundstoget i København, der har 7 stationer på strækningen Hellerup - Kastrup Lufthavn, og som kører hver 10. minut. S-banen kører hver 5. minut på linje F, Hellerup - Ny Ellebjerg og hver 10. minut på øvrige linjer, hvilket giver et tog hver 2. minut på fællesstrækningen Dybbølsbro - Svanemøllen

Metroen har rulletrapper helt op til gadeplan på Frederiksberg, men Københavns Kommune ville ikke betale for rulletrapper helt op til gaden i København.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpenhamns tunnelbana (metro) mm 14 mars 2014

Inlägg av Olle »

Svend Christensen skrev:Man kan ikke blive enige om, hvem som er "ejer" af luftrummet over sporene ved hovedbanegården: den danske stat eller Københavns Kommune. Derfor sker der ikke noget :evil:

S-banen i København kan bedre sammenlignes med T-banan i Stockholm end med pendeltågen. S-banen har 100 stationer, hvoraf 25 er på eller inden for ringbanen, d.v.s. i Københavns mere centrale dele. Pendeltågen svarer mere til Øresundstoget i København, der har 7 stationer på strækningen Hellerup - Kastrup Lufthavn, og som kører hver 10. minut. S-banen kører hver 5. minut på linje F, Hellerup - Ny Ellebjerg og hver 10. minut på øvrige linjer, hvilket giver et tog hver 2. minut på fællesstrækningen Dybbølsbro - Svanemøllen

Metroen har rulletrapper helt op til gadeplan på Frederiksberg, men Københavns Kommune ville ikke betale for rulletrapper helt op til gaden i København.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Tack för klargörandena Svend.

:Dlle.
:-)lle
Skriv svar