Var byggs denna gamla spårväg

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Re: Var byggs denna gamla spårväg

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Det konstiga är att man ser en ensam räl. Det skulle naturligtvis vara ännu konstigare om det handlade om en smalspårig bana.

Jag tycker trots allt att den ensamma rälen ser ut att vara en gaturäl av rännskenstyp, med rännskena vänd mot fotografen, det är alltså i så fall den bortre rälen på det spår vars hitre räl av någon anledning inte går att se.
Att man inte ser den beror på att den ligger hitom bildkanten. Jag tittade på några av Spårvägsmuseets bilder och där ser man att det får plats 5½-6 storgatsten mellan rälerna. Det mesta man ser hitom den ensamma rälen på bilden är 4½ sten.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:Det konstiga är att man ser en ensam räl. Det skulle naturligtvis vara ännu konstigare om det handlade om en smalspårig bana.

Jag tycker trots allt att den ensamma rälen ser ut att vara en gaturäl av rännskenstyp, med rännskena vänd mot fotografen, det är alltså i så fall den bortre rälen på det spår vars hitre räl av någon anledning inte går att se.
Att man inte ser den beror på att den ligger hitom bildkanten. Jag tittade på några av Spårvägsmuseets bilder och där ser man att det får plats 5½-6 storgatsten mellan rälerna. Det mesta man ser hitom den ensamma rälen på bilden är 4½ sten.
Nja, man ser drygt 5 stenar i den rad som slutar näst längst till höger längs bildens nedre kant, men det är nog som du säger. Det är nog perspektivet som lurar mig lite, antar att det är ett sånt där gammeldags kamerastativ där kameran är i midjehöjd (eller om det var navelhöjd på den tiden :P )
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Spekulationerna på vykortsforumet går vidare. Någon har framkastat Hornsgatan 72. Någon som vet hur det såg ut där vid tiden för vykortet?
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

bark skrev:Spekulationerna på vykortsforumet går vidare. Någon har framkastat Hornsgatan 72. Någon som vet hur det såg ut där vid tiden för vykortet?
Hornsgatan 72 är ett bra förslag. Det skulle mycket väl kunna vara kvarteret Gropen.
Huset man ser i bakgrunden till vänster på vykortet torde i så fall vara Brännkyrkagatan 61.

Länk till karta anno 1885: http://www.stockholmskallan.se/Jamfor-kartor/ Zooma in till Hornsgatan 72.

Och länk till Google Streetview hur det ser ut i nutid: https://www.google.se/maps/@59.318354,1 ... Y9ml3Q!2e0

Föreslår

Kjell L
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
Per Lind skrev:Längst till höger är halv man i uniform.
Hela bilden ser Du här: http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_ ... p?TID=6488
-Per
Han är hel om man har tillräcklig bredd på fönstret. Forums programvara klipper ju tyvärr höger bildkant om bredden inte räcker till, och man får ingen skrollist så att man kan flytta bilden i sidled.
Ett sidospårstips är att det finns ett greasemonkeyscript (som kan köras automagiskt i Firefox och Chrome med rätt inställningar) som ändrar layouten så att användarnamn & co hamnar till vänster och utrymmet för bilder växer stort nog att rymma varje bild (så att hela webbsidan får scrollas i sidled om man har för smal skärm). Någon stans i arkiven här finns mer info.

Vad gäller trådens egentliga ämne så kommer mina gissningar/spekulationer, de kanske har något värde:

Att det står Pellerins Margarin torde väl vara rätt så säkerställt.

Vad gäller surrougatkaffe så förekom väl det även under andra världskriget? Jag kan minnas fel och det finns inte längre någon möjlighet att fråga, men vad jag minns så har släktingar födda i början på 1920-talet berättat att det förekom just surrougatkaffe under andra världskriget. Men visst "ser" det nog äldre ut. Å andra sidan, om det hade varit säg på 1910-talet eller äldre så hade väl en fotografering varit såpass högtidligt att man inte råkat få med ett ovidkommande barn längst till vänster? Dessutom brukade väl personalen stå i "givakt" eller liknande på riktigt gamla fotografier?

Längs till vänster högt upptill på fasaden på det högra huset ser man ett tydligt tecken på att banan är elektrifierad, d.v.s. hästspårväg torde gå att utesluta. Å andra sidan ser man just en häst till höger i bild - användes hästar t.ex. under andra världskrigets kristider?

Längst till vänster är det något som sluter på "...TEN" och "60". Om någon har tillgång till telefonkataloger från anno dazumal så kan man kanske titta på alla nummer som slutar på 60 och se ifall de passar något som kan tänkas sluta på "...TEN".

Utan att alls veta så undrar jag om man kanske kan utesluta vissa städer/tidsperioder baserat på gatubelysningen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Apropå hästen:
1. Hästen är ju skarp i bilden, vilket tyder på en kort slutartid. Jag kan inte fotograferingskonstens historia, men det kanske kan ha betydelse vid bedömning av fotots ålder?
2. Åkarehästar användes väl i viss utsträckning långt in på 1950-talet, och kanske förbi det decenniet också. Så förekomsten av en skackelspänd häst ger nog ingen direkt ledtråd till fotots ålder.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Aha.

Surrougatkaffet är väl då enda ledtråden. Ihop med hästen så kan vi alltså utesluta dels från och med strax efter andra världskriget och vi kan nog också utesluta merparten av åren mellan världskrigen.

Synd att det inte hjälpte så jättemycket...

Har kanske Pellerins Margarin-loggan eller något annat på bilden ändrats genom åren?

I Göteborg finns det t.ex. en gammal "fasadmålning" där det står Pellerins Margarinfabrik om jag inte minns fel. Var det så att man under vissa år konsekvent skrev ut fabrik och under andra år konsekvent avstod?
Låst