Tunnelbanans museitåg [Bilder]

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Joakim W
Kontakt:

Tunnelbanans museitåg [Bilder]

Inlägg av Joakim W »

Är väl lika bra att lägga ut bilderna även här!

Bild
Tåget passerar över Riddarfjärden(?)

Bild
Utsidan av tåget

Bild
..å insidan

Bild
Tårta i stora mängder serverades!

Bild
Tåget möter en nyare kollega

Bild
En bild på när tåget passerar mellan Slussen och Gamla stan

Bild
Ett tag senare passerade tåget Kristineberg

Bild
Och ännu ett tag senare passerade det Stadshagen

De va väl allt. Ska försöka slänga ut lite andra bilder från dagen på hemsidan senare,

//Jocke :)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Re: Tunnelbanans museitåg [Bilder]

Inlägg av mjtag »

Mycket trevliga bilder från dig, och alla andra också.

Mycket kul att se tåget rulla för egen maskin. Det brukar ju annars ha följevagnar med sig men dom fick kanske något undantag från detta nu?

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Fast vad är detdär för grön nyans? Nu blev det väl ändå helt fel?!!!!
Persson

Inlägg av Persson »

Vackert! Kul att se tåget på alla tre banorna.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Hechtwagen skrev:Fast vad är detdär för grön nyans? Nu blev det väl ändå helt fel?!!!!
Kallas "kulör för rentvättad tunnelvagn av C2-typ" till skillnad från den alldagliga kulören "Tunnelvagn typ C2 med bromsdamm och ingrodd skit i daglig trafik i 30 år"... :roll:
(Eller du kanske menade marsipanfärgen på tårtan, en prinsesstårta blir aldrig tunnelvagnsgrön, hur mycket en bagare än försöker... :roll: :cheesygrin:)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

mjtag skrev:Det brukar ju annars ha följevagnar med sig men dom fick kanske något undantag från detta nu?
De körde med "bruten hs" tyckte jag de sa.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tramman skrev:
mjtag skrev:Det brukar ju annars ha följevagnar med sig men dom fick kanske något undantag från detta nu?
Ja, det är just för att undvika det som man normalt skall ha ledarvagnar med Siemens ATP-utrustning (C13/C14) vid färd över T-bana 1. Emellertid är det ju numera så, att de Cx-vagnarna kör omkring med en föråldrad programvaruversion för ATP som inte är anpassad till de uppdateringar som gjorts av linjeutrustningen. Därför har man infört restriktioner på T-bana 1 som i praktiken innebär att ett sådant tåg ur trafikledningssynpunkt måste hanteras på samma sätt som ett tåg som framförs med urkopplat HS, utan att det för den skull blir så särskilt mycket säkrare. Och då kan det nog vara ungefär lika lämpligt att köra tåget med urkopplat HS i stället.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

daniel_s skrev:
Tramman skrev:
Ja, det är just för att undvika det som man normalt skall ha ledarvagnar med Siemens ATP-utrustning (C13/C14) vid färd över T-bana 1. Emellertid är det ju numera så, att de Cx-vagnarna kör omkring med en föråldrad programvaruversion för ATP som inte är anpassad till de uppdateringar som gjorts av linjeutrustningen. Därför har man infört restriktioner på T-bana 1 som i praktiken innebär att ett sådant tåg ur trafikledningssynpunkt måste hanteras på samma sätt som ett tåg som framförs med urkopplat HS, utan att det för den skull blir så särskilt mycket säkrare. Och då kan det nog vara ungefär lika lämpligt att köra tåget med urkopplat HS i stället.
HS står alltså för hyttsignalsystem om jag inte är fel ute. I övrigt är jag inte så hemma på signalsystem och sådant och begriper därför inte så mycket av det ovan. Bra info i alla fall.

Snart ska ju röda linjen få nytt signalsystem och då blir det väl bara blå linjen kvar att köra på utan restriktioner om jag inte har fel.
Nu när man fått ordning på veterantåget igen, är det någon som vet i fall det finns några planer på att bygga in nyare signalsystem i vagnarna? Vet att inte är musieelt men det känns som om det kommer behövas snart.

Ha det bra.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

mjtag skrev:Snart ska ju röda linjen få nytt signalsystem och då blir det väl bara blå linjen kvar att köra på utan restriktioner om jag inte har fel.
Nu när man fått ordning på veterantåget igen, är det någon som vet i fall det finns några planer på att bygga in nyare signalsystem i vagnarna? Vet att inte är musieelt men det känns som om det kommer behövas snart.

Ha det bra.
Jag är nog ledsen att göra dig besviken, men min egen magkänsla angående museitåget (och alla turer runt det, ingen verkar vilja ha ansvar!), är att det kommer nog framledes att "bara" användas på typ "stillastående evenemang" som vid Liljeholmen. Men vi skall iså fall vara extremt glada att vi har ett tåg som är bevarat till eftervärlden.

Må någon motbevisa mig... :cry:
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

roggek skrev:
mjtag skrev:Snart ska ju röda linjen få nytt signalsystem och då blir det väl bara blå linjen kvar att köra på utan restriktioner om jag inte har fel.

Ha det bra.
Jag är nog ledsen att göra dig besviken, men min egen magkänsla angående museitåget (och alla turer runt det, ingen verkar vilja ha ansvar!), är att det kommer nog framledes att "bara" användas på typ "stillastående evenemang" som vid Liljeholmen. Men vi skall iså fall vara extremt glada att vi har ett tåg som är bevarat till eftervärlden.

Ja, innerst inne har jag lite av samma känsla men jag hoppas ändå inte att det blir så. Att tåget visades upp nu och var i fint skick tände ändå en liten gnutta hopp och jag fortsätter hoppas på en åktur snart.

Ha det bra.
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

roggek skrev:

Ha det bra.

Nä, planerna verkar vara att använda det för evenemang och uthyrning från vad jag har hört. Dock har jag hört att det är för dyrt att installera ny signalutrustning, och att det skulle vara synligt och därmed inte estetiskt eller historiskt korrekt.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag läste i äldre trådar eller från annat håll att man kan använda en eller två av de C13-orna som används som tjänstetåg och göra om det till Museitåg. Jag tycker verkligen man ska ha ett tåg med den moderna korgen med i museitåget, för de kommer att försvinna likaså.

en C6H-a tycker jag ska sparas till eftervärlden. en C4+C6:a skulle representera röda linjen ganska väl. Har C6H ATP?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Jag läste i äldre trådar eller från annat håll att man kan använda en eller två av de C13-orna som används som tjänstetåg och göra om det till Museitåg. Jag tycker verkligen man ska ha ett tåg med den moderna korgen med i museitåget, för de kommer att försvinna likaså.

en C6H-a tycker jag ska sparas till eftervärlden. en C4+C6:a skulle representera röda linjen ganska väl. Har C6H ATP?
Nej, och dessutom är en ensam C6 inte mycket att ha att köra med. De fungerar inte alls bra i multipel med C2 heller.

C13 har däremot ATP och nya korgen, och är utan problem multipelkörbara med C2-tåget. Med lite förändrad programvara i ATP är det åtminstone i teorin möjligt att få dem att fungera utan restriktioner på T-bana 1 och de blir då utmärkta ledarvagnar till C2-tåget då detta går på T-bana 1.
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

daniel_s skrev:
ADDE skrev:...
Nej, och dessutom är en ensam C6 inte mycket att ha att köra med. De fungerar inte alls bra i multipel med C2 heller.

...
Det finns ju faktiskt en C4 kvar också, men jag vet inte vad planerna är för den.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

En C6 plus tre C4 var den vanligaste tågsammansättningen kvällstid på T-bana 2 halva 90-talet :cheesygrin:
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Kanske man ska vända på steken och bevara 3 C6:or och C4:an :cheesygrin:
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Tramman skrev: Nä, planerna verkar vara att använda det för evenemang och uthyrning från vad jag har hört. Dock har jag hört att det är för dyrt att installera ny signalutrustning, och att det skulle vara synligt och därmed inte estetiskt eller historiskt korrekt.
Jag vet inte egentligen vad som skulle vara fel med att installera ATP i en C2:a, kan någon mer insatt förklara (då det tydligen anses ej musealt korrekt?), måste ju finnas massor med plats under sofforna, eller?
Jag skall väl åka en nostalgiresa med tåget, sen hur förarhytten ser ut det är mindre relevant...

Skulle en ATP-installation verkligen förstöra museitågets utförande och handhavande så till den milda grad, så att det ej längre anses musealt?
Med dagens teknik när allt blir mindre, så borde väl en ATP-installation inte förstöra så mycket av tågets utseende...
Möjligtvis ljudmässigt då HS-summer och ringklocka är viktigt för att beskriva hur det lät på den tiden det begav sig...
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Joakim W skrev: Bild
Där är ju jag till höger! :D
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Förlåt en gammal mans tankar men färgen invändigt på väggarna känns fel, har för mig att dom var blekgröna på 50-talet, dörrarna var också gröna invändigt, takfärgen känns däremot rätt. Någon annan gamling här som har minne om hur dom såg ut invändigt?

Skyltarna låg under sätet utmärkt med en prick på långsidan.
Markus E

Inlägg av Markus E »

Ja då, jag minns i detalj hur dessa vagnar såg ut invändigt (fast jag är inte lastgammal;)! Dörrarna var inte gröna invändigt utan gick i samma grågula ton som väggarna i vestibulerna och de övre väggfälten hade. Det stämmer att museivagnarnas kulörton på dessa väggar är alldeles för varmgul, så såg vagnarna aldrig ut. Kulören var betydligt mer ljust gulgrå, åt det kalla hållet. Det går att se denna kulör på C2 2417 som står på museet. Den är reviderad 1975 med rätt kulörer. Men det är den underliggande kulören som är korrekt som kan skönjas på väggpartier där kl-tt-r tagit fram den. Den senaste ommålningen invändigt på 2417 skedde 1986/87 och även denna är något för varmgul.

I övrigt hade vagnarna i slutet av 50-talet (vilken är den period man får anse att de återställts till) rullgardiner och en betydligt kallare lysrörsbelysning. Karakteristika för vagnarna var att interiören uppfattades som kall, vilken den tyvärr inte gör på museitåget.
Skriv svar