Veckans 12:a

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

Vilka då? De de hade har ju redan kommit hit. Hoppet står till Istanbul :)
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

hgsldf skrev:
Roy M skrev:
ålstensgård skrev:A35-trafiken på 12:an präglas nu av en relativ regelbundenhet med tur 3 och 4 i morgonrusningen samt för det mesta tur 8 eller 9 i kvällsrusningen. Fortfarande sackar A35:orna efter en aning jämfört med A32 så att A35 typiskt kommer en aning sent till tågmötena. När man åker med dem så känns det som ständiga små fördröjningar vid hållplatserna
Jo det stämmer, A32 är kvickare i precis allt. A35 har fördröjningar på i princip varenda kommando. Framför allt tar det längre tid att starta, och att kunna öppna dörrarna efter att man stannat.
Kan man inte övertala Holländarna att sälja ytterligare några A32 :?:
/Göran
Som daniel säger så har SL/TF redan köpt alla 6 A32-vagnar som fanns i Nederländerna. Där var det ju fråga om ett tidsbegränsat prov, så förr eller senare skulle ju vagnägaren kränga av dem. SL/TF fick betala i stort sett nypris för vagnarna.

I Istanbul har de ju många A32-lika vagnar men jag tror knappast att de vill sälja. På linje T1 har man ju istället kompletterat med Alstom Citadis-vagnar. Se vidare följade bildreportage av Olle:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ul#p271837

samt denna stämningsskapande video från banan:
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

ålstensgård skrev:A35-trafiken på 12:an präglas nu av en relativ regelbundenhet med tur 3 och 4 i morgonrusningen samt för det mesta tur 8 eller 9 i kvällsrusningen. Fortfarande sackar A35:orna efter en aning jämfört med A32 så att A35 typiskt kommer en aning sent till tågmötena. När man åker med dem så känns det som ständiga små fördröjningar vid hållplatserna

Det underliga är det begränsade urvalet av vagnar: bara 453, 457 och 459 tycks vara i drift. 458 var igång fram till i torsdags, men byttes ut mot 453 under pågående morgonrusning; den verkar ha braxat. Men det finns ju minst 11 vagnar, är det fel på alla de andra också - någon som vet?

//henrik
Det kan ju bero på hur det går med rostsaneringen undertill. 453 mår bra, bytet berodde på att man misstänkte vagnfel men det var av allt att döma ett rent handhavandefel, har det sagts mig. Däremot blir det knappast någon utökad trafik innan man har fått bort det där förb-nnade fågelkvittret i kupéerna.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Övningståg på 12:an idag med 453+457. En imponerande tåglängd för vår lilla grannskapsbana :D
Bilagor
005a.jpg
005a.jpg (124.94 KiB) Visad 7534 gånger
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

I går var det finmöte på tolvan i Alvik

A30 304 möter A35 457 och A32 432

Bild

/A32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

En A35 har lämnat Nockeby mot Alvik....

Bild
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Mycket snygg bild A32 med alla tre vagntyperna i Alvik!

Påsken har varit händelsefattig på 12:an, för att inte tala om Solnalinjen som har haft ersättningsbussar hela tiden. Det känns som en befrielse att det är vardag igen.

Idag har 12:an haft A35 453 och 458 på tur 3 och 4 samt 457 som går på tur 9 i skrivande stund och i så fall blir den första A35 i nattrafik hos oss inatt. 456 har gått som övningsvagn idag. Det sägs att en del vagnar är undanställda i den nya vagnhallen i Ulvsunda, och när det gäller 451, 452, 454, 455, 460, 461 och ev högre nummer så stämmer det nog för dessa lyser med sin frånvaro sedan länge här.

//henrik
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Liten uppdatering av A35-situationen från mitt trafikantperspektiv. Fredagen den 25 april var det final för den ganska regelbundna A35-trafiken, inklusive den ensamma natturen natten till lördagen. Trafikvagnar var 453, 455, 457, 458 och 459, övriga var inte med i den förra perioden.

Därefter har jag ej sett A35 på banan förrän igår 15 maj, då 453 gjorde först ett varv mitt på dagen utom trafik (bilden) och sedan mitt i kvällsrusningen ytterligare ett varv utom trafik. Med tanke på den höga farten var det knappast fråga om någon förarutbildning. Ja ja de går i alla fall fort och är snygga.

Intressant med en 7:e tur på banan i rusningen. Om inte förr så kommer 5-minuterstrafiken med 7 tåg att behövas senare när T-banan stängs väster om Alvik, och 12:an invaderas av Mälaröborna. Eller ska vi sätta upp en bom för dem liknande den på Gubbkärrsvägen för bilar? Eller slopa busshållplatsen i Nockeby?

Och just i denna stund passerar 453 igen här, oklart om den är i trafik eller ej.

//henrik
Bilagor
002a.jpg
002a.jpg (131.48 KiB) Visad 7061 gånger
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

ålstensgård skrev:Om inte förr så kommer 5-minuterstrafiken med 7 tåg att behövas senare när T-banan stängs väster om Alvik, och 12:an invaderas av Mälaröborna. Eller ska vi sätta upp en bom för dem liknande den på Gubbkärrsvägen för bilar? Eller slopa busshållplatsen i Nockeby?

Och just i denna stund passerar 453 igen här, oklart om den är i trafik eller ej.

//henrik
kan inte Mälaröbussarna fortsätta till Fridhemsplan? Så återfår vi historien?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

ålstensgård skrev:Liten uppdatering av A35-situationen från mitt trafikantperspektiv. Fredagen den 25 april var det final för den ganska regelbundna A35-trafiken, inklusive den ensamma natturen natten till lördagen. Trafikvagnar var 453, 455, 457, 458 och 459, övriga var inte med i den förra perioden.

Därefter har jag ej sett A35 på banan förrän igår 15 maj, då 453 gjorde först ett varv mitt på dagen utom trafik (bilden) och sedan mitt i kvällsrusningen ytterligare ett varv utom trafik. Med tanke på den höga farten var det knappast fråga om någon förarutbildning. Ja ja de går i alla fall fort och är snygga.

Intressant med en 7:e tur på banan i rusningen. Om inte förr så kommer 5-minuterstrafiken med 7 tåg att behövas senare när T-banan stängs väster om Alvik, och 12:an invaderas av Mälaröborna. Eller ska vi sätta upp en bom för dem liknande den på Gubbkärrsvägen för bilar? Eller slopa busshållplatsen i Nockeby?

//henrik
Ser att lilla fotopallen du ställt i trädgården kommer till nytta :wink:
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Här på 12:an lider vi mest av en konstig sommartidtabell som präglas av "15-minuterstrafik med 3 tåg" stora delar av trafikdygnet. Med de minutsiffror som gäller blir det trångt i Alvik. Personalen gillar säkert de långa pauserna i Alvik, men eftersom det även sker en ganska omfattande provkörning med A35 blir det segt i Alvik när två trafiktåg står på varsin plats där. Och "extrasäcken" har jag ännu inte sett användas.

Sedan 26 april har jag ej sett A35 som trafiktåg men jag har ju ej total överblick. De senaste dagarna har 451, 455 och 456 körts ganska mycket som provtåg, och just nu är 455 ute på banan.

Tvärbanans stump mellan Alvik och Gröndal med en tidtabellsmässig körtid på 6 minuter går till stor del som "15-minuterstrafik med 2 tåg". Måste vara en mycket trevlig arbetssituation för personalen.

//henrik
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Jag hör inte hört några klagomål från kollegor om trafiken på 12:an, tydligen goda tider och gott om chans att få lite luft i sig, men situationen på Gröndalsexpressen är dock en helt annan, jag kan säga att om man som förare lyckas komma bort från den här sommaren efter att ha kört mer än fem dagar på Gröndalsexpressen utan att ha hamnat på psykiskanstalt så har man lyckats.
SL´s framtvingade 10 minuterstrafik trots protester från mer kunniga i branschen om att 15 minuter vore bättre är ju en fars i sig.
Tågen går nästan alltid sena från Alvik , situationen är något bättre från Gröndal men oftast sena ändå, ett evigt tjatande på tågradion om tillstånd dit och tillstånd dit samtidigt som du ska köra och hålla koll på hastighetsmätaren, skyltar, hållplatsutrop, ännu mer TLC anrop om att du passerat vissa signaler på banan etc mm mm mm .
Man kör med ATC inkopplad från Alvik till Gröndal, från Gröndal till Alvik litar nämligen SL på oss förare att vi klarar att köra utan ATC inkopplad.
När man kommer till Alvik igen så måste man avaktivera vagnen och byta körände, när du gjort det måste försäkra dig om att ingen står i dörröppningarna så du kan aktivera vagnen igen för trafikantdörrarna slår nämligen igen med all kraft så fort du aktiverar från den andra hytten, en perfekt nyckelbensknäckare på äldre människor när de träffas av en stängande dörr och faller hjälplöst på plattformen.
Sen måste du vänta och vänta på att den extremt snabba ATC inkopplingen startar och sedan ska du kvittera saker tills du blir blå och då ska du ställa in destinationssystemet och aktivera utropen igen, redan då är du ca 2-3 minuter sen.
OM du har tur och inte vagnen protesterar att du kört utan och med ATC några varv och bestämmer sig för att ge dig FAIL i ATC panelen vilket gör att du måste göra om allt igen.
Ingen chans till toalettbesök eller att ens prata med någon på plattformen för då blir du ännu mer sen.
17 varv på en förartjänst är väl den tjänsten som slår rekord mellan Alv-Grd-Alv.

Ang A35 så kör man hårt med utbildning/fortbildnings till att öva på CAF´s skräpvagn, men lite har man gjort för att förbättra körningen.

Nu i Juli kommer det att hända grejer uppe i Alvik när man ska byta broarna över Drottningholmsvägen i Alvik, 12:an berörs såklart av detta.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

FAIL är förresten en lustig felkod, displayen har 4 tecken 0-F vilket ger 16^4 = 65536 olika felkoder att välja mellan, men tydligen tyckte någon ändå att det behövdes en 65537:e och valde då FAIL, till skillnad från vadå liksom :roll: :cheesygrin:
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Daniel...man valde väl FAIL för att det täcker hela displayrutan och måste då vara ett viktigt fel :D

Glömde i förra inlägget att berömma TLC personalen som har samma situation som förarna fastän man sitter i en annan lokal, dom har ju uppgift att loggföra och hålla reda på allt tjafs som sägs och görs under en hel trafikdag. Man hör på deras röster efter en lång dag att dom är nära och ge upp dom med.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Sidospår...
Om jag minns rätt så har [FAIL], liksom [o10o] och [oo5o] egentligen en hexadecimal felkod, men som man i visningen översätter till dessa för att ge föraren bättre information. [FAIL] inträffar när ett fel inträffar som systemet inte kan hantera och därför stoppar helt, egentligen är det väl tänkt att det aldrig skall behöva komma upp eller så har man bedömt att det skall ske så sällan att det inte behöver hanteras. En intressant detalj i sammanhanget är att ATCn vet inte om hurvida nyckeln i aktiverad hytt står i vänta eller till-läge. När ATCn vill göra bromsprov så måste nyckeln vara i till-läge och är den inte det så får man [FAIL] eftersom bromsprovet misslyckas. Detta sker rätt så ofta i samband med att stressade förare behöver springa på dass samtidigt som man behöver omaktivera.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Idag går vagn 451 som trafikvagn i morgonrusningen, den första A35 jag sett på länge i denna roll.

Efter dagens trafik så minskar vagnbehovet till 3 vagnar på 12:an och 2 vagnar på Gröndalsexpressen, en rekordlåg nivå. Ska bli spännande att se vad brobytena i Alvik innebär för 12:an, kanske blir det nattparkering däruppe i Alvik några gånger?

//henrik
Bilagor
Vagn 451 vid Rimmargatan 27.6.14
Vagn 451 vid Rimmargatan 27.6.14
006a.jpg (131.5 KiB) Visad 6677 gånger
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Det visar sig nu att 451 går som heldagstur idag. Enligt mina noteringar är detta första gången och ytterligare en milstolpe i A35:s ovanliga roll som trafikvagn. Men jag är inte vattentät eftersom jag varit bortrest ganska mycket. Vagnen är kroniskt försenad trots 45 minuters omloppstid med 15-minuterstrafiken, vilket iofs delvis beror på den felgjorda tidtabellen som ger all prioritet åt långa pauser i Alvik. Jag har åkt med 451 ett par gånger idag, och nu hörde jag min första hjulplatta på A35. Ja, antagligen är det inte ett slitageproblem utan ett stilleståndsproblem, eller vad tror ni andra?

455 står overksam i extrasäcken i Alvik sedan i morse. Suck...

//henrik
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Menar du att vagnen skulle stått stilla så länge att en hjulplatta bildats?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Gyllis skrev:Menar du att vagnen skulle stått stilla så länge att en hjulplatta bildats?
:lol: :lol:

455 är inte alls overksam, den används till utbildning så det trycks på knappar och övningssöks i tågdatorn för fullt i denna vagn... om det inte är lunch förstås.
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Nu har 455 verkligen lämnat overksamheten, sedan klockan 8 idag går den som tur 2. Det blir nog en bra dag att fota A35 på 12:an idag menar jag.

//henrik
Skriv svar