Veckans 12:a

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
JohanB

Re: Veckans 12:a

Inlägg av JohanB »

Som jag hört så började vagnen att backa (!) när broms pålades. Klart skumt och opålitligt beteende. Inte kul att vara varken beställare eller leverantör när såna här stora problem uppkommer.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Tagbitaren skrev:Ja. nu lär ni i alla fall få vänta ett bra tag innan ni ser en A35-a i trafik igen. Efter ytterligare bromsbortfall och en del andra underligheter i tågstyrningen (som jag inte behöver gå in på här) har Arriva beslutat att ställa av alla A35-or, eftersom man inte vill ta på sitt ansvar att trafikera så opålitliga vagnar. Det verkar genomgående som om CAF dras med problem pga. av nyutvecklad och otillräckligt uttestad styrprogramvara i vagnen (ungefär på samma sätt som General Electric och signalsystemet på Solnagrenen), eftersom man hela tiden bemöter alla problem med - "det löser vi i nästa release av TCMS". TCMS - Train Control Management System - är CAF:s benämning på både styrsystemet i vagnarna och dess programvara.
Tänk vad Ängbyvagnar hade varit bra att ha... :roll: :o
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

roggek skrev:Tänk vad Ängbyvagnar hade varit bra att ha... :roll: :o
Men det var ju ett jättebra beslut att skrota alla A30(b)/B30(b) (utöver någon avisningsvagn och museifordon) innan A35 levererats, och jag (med flera?) ansångs vara driftkuckun som här argumenterade för att SL borde sparat vagnarna till A35 visats funktionsdugliga i erfoderligt antal...

(det är ju för övrigt inte precis så att SL haft dåligt om plats att härbärgera A30/B30-vagnarna, eftersom Brommahallen i Alvik ändå verkar avses rivas framöver så kunde man väl till och med ställt vagnarna direkt på betonggolvet i hallen, om än elakt mot hjulens flänsar, om man nu inte varit sugen på att ställa dem på provisoriska räler...).
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Här är jag igen. Det har varit mycket händelsefattigt på 12:an i en månad. 304 gick ett par gånger som Isvagn för 2-3 veckor sedan, och A35 har knappast varit på banan. Ibland ser man A35 på luftning utanför BM, och det högsta numret jag sett är 461.

Inatt gick dock en A35 ett varv i början av trafikfria tiden, dvs vid tvåtiden. Den var skyltad som trafiktåg. Nu är det frostmorgon och 426 som tur 1 kämpar med frosten, den var 10 minuter försenad på vägen ut. Men det går lättare att ta igen förseningarna på vardagsmorgnarna då omloppstiden är 40 minuter, än på helgerna med sina 30 minuter.

På Solnalinjen går bara A32-enkelvagnar, av allt att döma pga vagnbrist.

//henrik
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Ålstensgatan för ett par veckor sedan...:)
ImageUploadedByTapatalk1395755265.025963.jpg
ImageUploadedByTapatalk1395755265.025963.jpg (70.85 KiB) Visad 7359 gånger
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

I dag var man ute och luftade A30 304 ett antal varv på Nockebybanan.

Bild
Olovslund mot Alvik

Bild
Alléparken mot Nockeby
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Borde det inte vara enkelt och billigt att "neutralisera" nummerkrukan? Det visar ju ständigt "12". Linjenummer bör ju endast skyltas om vagnen verkligen går i trafik på den linjen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Borde det inte vara enkelt och billigt att "neutralisera" nummerkrukan? Det visar ju ständigt "12". Linjenummer bör ju endast skyltas om vagnen verkligen går i trafik på den linjen.
Vagnen är ju sällan ute under ordinarie trafiktid och de få gånger den är det, så är det oftast i samband med något evenemang e d där det är befogat att skylta "12". Så jag skulle påstå att skyltningen fortfarande gör mer nytta än skada, de som springer benen av sig brukar göra det för att hinna ta en bild med sin IpHONE :cheesygrin:
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Vagn 458 vid Rimmargatan 31 mars 2014
Vagn 458 vid Rimmargatan 31 mars 2014
003a.jpg (115.62 KiB) Visad 6720 gånger
Idag är A35 på banan igen, förutom 458 så är även 457 i trafik nu i morgonrusningen.

//henrik
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Ja, efter förra veckans provkörning fann man att CAf rättat till en del på kravlistan, en del kvarstod och nya fel hade introducerats. Det blir väl sådär när man är inne och rotar i en styr- och reglermodell som man inte riktigt förstår. Nu kommer A35 att köras i begränsad omfattning på linje 12, först i form av en eller två insatsvagnar, därefter på någon stomvagn.

Först när CAF åtgärdat större delen av fellistan kan det bli aktuellt att åter köra vagntypen på Solnagrenen
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Vad är det som gör att den kan gå på Nockeby men Inte på Tvärbanan? Är det banan som är olika (spårledningar/axelräknare)

HS
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Ja idag är det tre vagntyper igång på 12:an. 459 och 453 var ute på tur 3 och 4 imorse, det är de som går in först efter morgonrusningen. Nu är 304 ute på nåt som mest liknar förarutbildning.

Trots avlastningen från A35 på 12:an så går det ändå bara A32-enkelvagnar på Solnalinjen. Så orsaken verkar inte vara vagnbrist.

304 har ni ju sett många gånger här, så det blir ett annorlunda perspektiv från mitt arbetsrum idag :D

//h
Bilagor
003a.jpg
003a.jpg (110.42 KiB) Visad 6468 gånger
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

ålstensgård skrev:Ja idag är det tre vagntyper igång på 12:an. 459 och 453 var ute på tur 3 och 4 imorse, det är de som går in först efter morgonrusningen. Nu är 304 ute på nåt som mest liknar förarutbildning.

Trots avlastningen från A35 på 12:an så går det ändå bara A32-enkelvagnar på Solnalinjen. Så orsaken verkar inte vara vagnbrist.

304 har ni ju sett många gånger här, så det blir ett annorlunda perspektiv från mitt arbetsrum idag :D

//h
Anledningen till att endast 2 A35-vagnar (mer eller mindre) provkörs på två insatsturer på linje 12 är att Arriva vill förvissa sig om att vagnarna överhuvud taget är användbara och går att köra säkert (även i gatuspår). Hittills tycker jag väl att CAF bara har lyckats sådär med att åtgärda det vi påtalat. Den uppmärksamme resenären lägger märke till att nu är det ännu svårare att stanna vagnen mjukt och utan en rejält ryck på slutet. Dessutom har CAF på SL/TF:s beställning smugit in ytterligare en ljudsignal i A35-ans redan akustiskt skräpiga miljö. När dörrarna är frigivna - på t-banan säger man visst passöppna - ljuder en kontinuerlig pipsignal i kupén: tre högfrekventa ljudpulser i sekunden, ett slags högljutt fågelkvitter. Det här blir man ju tokig av - ex.vis när vagnen står åtskilliga minuter vid ändhållplatserna. Eftersom man är osäker på klimatanläggningens kapacitet i kupén, särskilt sommartid (jmfr. X60 pendeltågen) är frigivning den enda tillåtna typen av dörröppning.

Ofattbart att Arriva och personalens skyddsombud kunde godkänna detta! Anledningen till att det infördes sades vara att de som inte ser så bra ska kunna veta när dörrarna är frigivna. Men det är fel lösning på problemet! Frågan är om det rent av inte är fel problem man löser. Om arbetsmiljökraven kommer i konflikt med handikappanpassningen tycker jag nog det förra väger tyngre.

Två A35-or på två insatsturer är ju inte mycket till avlastning. Fn. består A32-vagnparken av 30 körbara vagnar (två är test/experimentvagnar för GE:s ATC-system, fem är avställda pga. krockskador eller komponentbrist - bl.a knycklade ju en lastbilsdrulle till ytterligare en vagn här nu i veckan. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=37114)

Med nuvarande utsättning (bl.a. enkelvagnståg på Solnagrenen) går det åt 29 vagnar i maxtimmen.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Henrik Schütz skrev:Vad är det som gör att den kan gå på Nockeby men Inte på Tvärbanan? Är det banan som är olika (spårledningar/axelräknare)

HS
Henrik, det finns förstås inga tekniska hinder mot att köra A35 både på Nockebybanan och Solnagrenen. Anledningen till att man gör såhär inledningsvis har jag berättat om ovan. Däremot kan har trafikledarna berättat att A35 skapat betydligt fler axelräknarfel på Solnagrenen än A32 - det har varit lugnare på den fronten på senare tid, när banan trafikerats enbart med A32-or. Vad det här kan bero på vet förstås inte jag. CAF har nästintill gått ed på att de tillverkat vagnshjulen med de dimensioner och materialval som SL/TF specificerat. Det är kanske det som är problemet..............
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Rykten gör gällande att det är Mg bromsarna på A35 som ytterst sällan räknas som en hjulaxel, men det är många passager, och även en liten felandel ställer till stora bekymmer. Om dom alltid registrerades som hjulaxlar vore det naturligtvis inget problem

HS
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Tagbitaren skrev:
Henrik Schütz skrev:Vad är det som gör att den kan gå på Nockeby men Inte på Tvärbanan? Är det banan som är olika (spårledningar/axelräknare)

HS
Henrik, det finns förstås inga tekniska hinder mot att köra A35 både på Nockebybanan och Solnagrenen. Anledningen till att man gör såhär inledningsvis har jag berättat om ovan. Däremot kan har trafikledarna berättat att A35 skapat betydligt fler axelräknarfel på Solnagrenen än A32 - det har varit lugnare på den fronten på senare tid, när banan trafikerats enbart med A32-or. Vad det här kan bero på vet förstås inte jag. CAF har nästintill gått ed på att de tillverkat vagnshjulen med de dimensioner och materialval som SL/TF specificerat. Det är kanske det som är problemet..............
Aha, de fantastiska axelräknarna eliminerade spårledningsfelen, men gav oss istället axelräknarfelet det hade man aldrig kunnat tro :).

Tackar Tagbitaren för de goda redogörelserna angående vad som händer i Bromma.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Henrik Schütz skrev:Rykten gör gällande att det är Mg bromsarna på A35 som ytterst sällan räknas som en hjulaxel, men det är många passager, och även en liten felandel ställer till stora bekymmer. Om dom alltid registrerades som hjulaxlar vore det naturligtvis inget problem

HS
Ja, man brukar anföra det ibland. Det står lite om den saken i denna Wikipedia-artikel (med reservation, förstås, för Wikipedias allmänna pålitlighet som källa):
http://en.wikipedia.org/wiki/Axle_counter
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

A35-trafiken på 12:an präglas nu av en relativ regelbundenhet med tur 3 och 4 i morgonrusningen samt för det mesta tur 8 eller 9 i kvällsrusningen. Fortfarande sackar A35:orna efter en aning jämfört med A32 så att A35 typiskt kommer en aning sent till tågmötena. När man åker med dem så känns det som ständiga små fördröjningar vid hållplatserna

Det underliga är det begränsade urvalet av vagnar: bara 453, 457 och 459 tycks vara i drift. 458 var igång fram till i torsdags, men byttes ut mot 453 under pågående morgonrusning; den verkar ha braxat. Men det finns ju minst 11 vagnar, är det fel på alla de andra också - någon som vet?

//henrik
Användarens profilbild
Roy M

Inlägg av Roy M »

ålstensgård skrev:A35-trafiken på 12:an präglas nu av en relativ regelbundenhet med tur 3 och 4 i morgonrusningen samt för det mesta tur 8 eller 9 i kvällsrusningen. Fortfarande sackar A35:orna efter en aning jämfört med A32 så att A35 typiskt kommer en aning sent till tågmötena. När man åker med dem så känns det som ständiga små fördröjningar vid hållplatserna
Jo det stämmer, A32 är kvickare i precis allt. A35 har fördröjningar på i princip varenda kommando. Framför allt tar det längre tid att starta, och att kunna öppna dörrarna efter att man stannat.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Roy M skrev:
ålstensgård skrev:A35-trafiken på 12:an präglas nu av en relativ regelbundenhet med tur 3 och 4 i morgonrusningen samt för det mesta tur 8 eller 9 i kvällsrusningen. Fortfarande sackar A35:orna efter en aning jämfört med A32 så att A35 typiskt kommer en aning sent till tågmötena. När man åker med dem så känns det som ständiga små fördröjningar vid hållplatserna
Jo det stämmer, A32 är kvickare i precis allt. A35 har fördröjningar på i princip varenda kommando. Framför allt tar det längre tid att starta, och att kunna öppna dörrarna efter att man stannat.
Kan man inte övertala Holländarna att sälja ytterligare några A32 :?:
/Göran
Skriv svar