Det sker i Helsingfors

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
J. Nordlund
Inlägg: 303
Blev medlem: onsdag 13 oktober 2004 5:18
Kontakt:

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av J. Nordlund »

17AGR skrev:Har ni i Helsingfors inga bilder på linje 1 och 3 när dom kör via Sörnäs?
Jag har några bilder med 1A, 3B och 3T på tillfällig rutt. Men bilderna blev ej tagna i Sörnäs. Sådana kan ses här.

Med HKL 161 skall det bli klart snart.
Albert
Inlägg: 170
Blev medlem: tisdag 16 augusti 2005 12:58
Ort: Helsinki

Undantagsrutter i trafikering sommaren 2008

Inlägg av Albert »

Albert
Inlägg: 170
Blev medlem: tisdag 16 augusti 2005 12:58
Ort: Helsinki

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av Albert »

Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av Piirka »

Styrelsen för HRT (Helsingforsregionens trafik) behandlar den 25 mars ärendet om utvecklandet av spårvägslinjenätet 2014-2024, se karta. Alla linjer förutom tian berörs av utvecklingsplanen.

Linje 1 Eira - Kottby får ändrad körsträcka mellan Eira sjukhus och korsningen mellan Sturegatan/Backasgatan via Skillnaden - Tölö - Sörnäs(M). Linje 1A upphör. Trafikeras må-fr kl 6-19, lö kl 8-18 och sö 10-18.
Linje 2 Ändhållplatsen flyttas från Nordenskiöldsgatan till Östra Böle (kopplingen till linje 3 på Nordenskiöldsgatan upphör).
Linje 3 förlängs från Nordenskiöldsgatan till slingan vid Granvägen (ditto koppling till linje 2 upphör, men linjerna kopplas fortfarande med varandra vid Olympiaterminalen).
Linje 4 Skatudden - Munksnäs inga ändringar förutom att turerna på linje 4T flyttas över till moderlinjen.
Linje 4T ersätts av en ny linje 5 Skatuddens terminal - centrum (via en slinga Alexandersgatan - Mikaelsgatan - Brunnsgatan - Mannerheimvägen - Alexandersgatan). Trafikeras endast vid färjeavgångarna/ankomsterna.
Linje 6 Ändhållplatsen flyttas från Sandviken till Ärtholmen
Linje 7 upphör som ringlinje. Ny sträcka: Västra terminalen - Kronohagen - Sörnäs - Böle - Mejlans. Tvåan ersätter gamla sjuan i Tölö.
Linje 8 Linjeförlängning från Utterhällen till Västra terminalen
Linje 9 Linjeförlängning i båda ändorna. I söder till den nya Västra terminalen och i norr från Böle till Ilmala

Turtätheten blir 6 min i högtrafiken för linjerna 4 och 10. På de andra linjerna planeras glesare trafik (10 min). Nattrafik på linjerna 2, 3, 4, 6 och 7 med 20 min intervaller. Sista nattvagnen mot Arabia gick i trafik år 1977! Kottby återfår alltså lö/sö-trafik, lördagstrafiken upphörde år 2004 och söndagstrafiken år 1978.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Det sker i Helsingfors när?

Inlägg av AGR »

Piirka skrev:Styrelsen för HRT (Helsingforsregionens trafik) behandlar den 25 mars ärendet om utvecklandet av spårvägslinjenätet 2014-2024, se karta. Alla linjer förutom tian berörs av utvecklingsplanen.

Linje 1 Eira - Kottby får ändrad körsträcka mellan Eira sjukhus och korsningen mellan Sturegatan/Backasgatan via Skillnaden - Tölö - Sörnäs(M). Linje 1A upphör. Trafikeras må-fr kl 6-19, lö kl 8-18 och sö 10-18.
Linje 2 Ändhållplatsen flyttas från Nordenskiöldsgatan till Östra Böle (kopplingen till linje 3 på Nordenskiöldsgatan upphör).
Linje 3 förlängs från Nordenskiöldsgatan till slingan vid Granvägen (ditto koppling till linje 2 upphör, men linjerna kopplas fortfarande med varandra vid Olympiaterminalen).
Linje 4 Skatudden - Munksnäs inga ändringar förutom att turerna på linje 4T flyttas över till moderlinjen.
Linje 4T ersätts av en ny linje 5 Skatuddens terminal - centrum (via en slinga Alexandersgatan - Mikaelsgatan - Brunnsgatan - Mannerheimvägen - Alexandersgatan). Trafikeras endast vid färjeavgångarna/ankomsterna.
Linje 6 Ändhållplatsen flyttas från Sandviken till Ärtholmen
Linje 7 upphör som ringlinje. Ny sträcka: Västra terminalen - Kronohagen - Sörnäs - Böle - Mejlans. Tvåan ersätter gamla sjuan i Tölö.
Linje 8 Linjeförlängning från Utterhällen till Västra terminalen
Linje 9 Linjeförlängning i båda ändorna. I söder till den nya Västra terminalen och i norr från Böle till Ilmala

Turtätheten blir 6 min i högtrafiken för linjerna 4 och 10. På de andra linjerna planeras glesare trafik (10 min). Nattrafik på linjerna 2, 3, 4, 6 och 7 med 20 min intervaller. Sista nattvagnen mot Arabia gick i trafik år 1977! Kottby återfår alltså lö/sö-trafik, lördagstrafiken upphörde år 2004 och söndagstrafiken år 1978.
Intresanta linjeändringar. När börjar linjeändringarna och vilka linjer börjar man med? Finns det en slinga i Mejlans?
Undrar AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Det sker i Helsingfors när?

Inlägg av Piirka »

AGR skrev:Intresanta linjeändringar. När börjar linjeändringarna och vilka linjer börjar man med? Finns det en slinga i Mejlans?
Nix. Om man bara hade sparat fyrans slinga i Mejlans då fyran(*) och linje M slogs ihop till en ny linje 4 år 1951. (* = klicka på årtalsknappen 1939-1951 på kartan över fyrans olika linjedragningar. Sulje = stänger den valda linjedragningen). Fiffigaste vore att dra sjuan ända ut till Munksnäs, för då kunde man skippa den kommande "nolljokerns", busslinje 500 västra del från Böle mot Munksnäs.

Kollade vad som behöver göras för att det nya linjenätet kan genomföras enligt förslaget. (Länkar till OpenStreetMap).

Ettan, fyran, femman och tian. Inga nya spår
Tvåan. Nytt spår på Topeliusgatan (Topeliuksenkatu) och Nordenskiöldsgatan och på Bölegatan (Pasilankatu) i Västra Böle, söder om Böle bro + och från Böle bro rakt in på Stinsgatan (Asemapäällikönkatu) i Östra Böle
Trean. Nytt spår på Grejusgatan (Reijolankatu)
Sexan. Nytt spår på Sandvikstranden (Hietalahderanta), Docksgatan (Telakkakatu) och Eirastranden (Eiranranta) och därefter vidare på Skeppsgatan (Laivakatu), som förlängs mot heliporten (Hernesaaren helikopterikenttä).
Sjuan. Förutom de med tvåan och trean gemensamma nya spåren i Östra Böle + Grejusgatan även på Busholmen: Medelhavsgatan (Välimerenkatu) till åttans nuvarande slinga och vidare längs med ett inte utbyggt gatunät till en ny terminalslinga på södra Busholmen.
Åttan. Delar på nytt spår med sjuan från slingan på Busholmen till den nya terminalslingan
Nian. Ca 500 meter nytt spår på Busholmen till den nya terminalslingan. I Östra Böle nytt spår på Bölegatan, Radiogatan (Radiokatu) fram till Ilmalagränden (Ilmalankuja)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av M_M »

Piirka skrev:Linje 1 Eira - Kottby får ändrad körsträcka mellan Eira sjukhus och korsningen mellan Sturegatan/Backasgatan via Skillnaden - Tölö - Sörnäs(M). Linje 1A upphör. Trafikeras må-fr kl 6-19, lö kl 8-18 och sö 10-18.
Intressanta ändringar!

Har Kottby annan alternativ kollektivtrafik på de tider linje 1 inte går?

(Om man skulle vilja ha spårvagnstrafik till Kottby även på övriga tider, men inte vill köra hela linje 1, så kunde man kanske förlänga vissa turer på linje 2?)
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av Piirka »

M_M skrev:(Om man skulle vilja ha spårvagnstrafik till Kottby även på övriga tider, men inte vill köra hela linje 1, så kunde man kanske förlänga vissa turer på linje 2?)
För att tvåan kunde svänga norrut på Backasgatan (mot Kottby), måste en ny spårkurva byggas från Banbyggarvägen (Radanrakentajantie) norrut in på Backasgatan (Mäkelänkatu). Följaktligen...
M_M skrev:Har Kottby annan alternativ kollektivtrafik på de tider linje 1 inte går?
Ettan har en längre tid varit nedläggningshotad. Bussar mot centrum i högtrafik, bussar i dagtrafik, bussar i lågtrafik är vad som gäller. 70 bussturer i timmen i morgonhögtrafiken och kring 40 dagtrafikturer i timmen från hpl. Kottbyplatsen mot centrum jämfört med ettans 6 resp. 2-3 turer / timme från hpl. Kottbyplatsen. Tvärbusslinje 51 (trafikeras må-lö) har en nästan identisk rutt från Kottbyplatsen via Berghäll till Hagnäs och anses klara av ettans bortfall i Berghäll. Vid behov kan linje 51 förlängas från Hagnäs till Kronohagen som kompensation för ettans bortfall i Kronohagen. Förlängingen beräknas öka den årliga trafikeringskostnaden med ca 310.000 € (ca. 2,75 milj SEK) för linje 51.

I morgondagens (HRT:s) styrelsemöte behandlas planen. Kollade föredragningslistan och där ges en planerad tidtabell för linjeändringarna.
* Grejusgatan xxxx, ingen tidsplan har tagits fram (trean & sjuan)
* Medelhavsgatan år 2017 (sjuan)
* från Sandviken till Dockstranden 2018 (sexan)
* från Böle till Ilmala 2021 (nian)
* från Utterhällen (på busholmen) till Västra terminalen 2023 (sjuan & åttan)
* från Dockstranden till Ärtholmen 2020-talet (sexan)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av M_M »

Aha!

Saknas det inte ett spår på Openstreetmap för att tvåan ska kunna vända, d.v.s. rakspår österut i Asemapäällikönkatu (Stinsgatan) där det är ritat kurvor mot Ratapihantie (Bangårdsvägen)?

(P.S. finns det något pågående arbete för att lägga in svenska namn på finska platser i Openstreetmap? Jag noterar att Google Maps verkar vara tvåspråkig.)

Är problemet med ettan alltså i stort sett att ändhållplatsen ligger på ett dåligt ställe, och det ändå behövs köras bussar vidare i olika riktningar?

Skulle ettan kanske kunna få ett lite bättre "läge" om den förlängdes (eller drogs om) till järnvägsstationen Käpylän asema?
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av Piirka »

M_M skrev:Saknas det inte ett spår på Openstreetmap för att tvåan ska kunna vända, d.v.s. rakspår österut i Asemapäällikönkatu (Stinsgatan) där det är ritat kurvor mot Ratapihantie (Bangårdsvägen)?
(P.S. finns det något pågående arbete för att lägga in svenska namn på finska platser i Openstreetmap? Jag noterar att Google Maps verkar vara tvåspråkig.)
Jag skrev tidigare
Byggandet av ett rakt spår in på Stinsgatan från Bölebron krävs alltså. Svenskspråkiga namn finns på OpenStreetMap, men att få namnen att synas, det är något som "går över mjället" på mej. Harr alltså inget hum om hur namnen på svenska fås fram på kartan.
M_M skrev: Är problemet med ettan alltså i stort sett att ändhållplatsen ligger på ett dåligt ställe, och det ändå behövs köras bussar vidare i olika riktningar? Skulle ettan kanske kunna få ett lite bättre "läge" om den förlängdes (eller drogs om) till järnvägsstationen Käpylän asema?
Problemet är inte läget för ändhållplatsen, utan mängden förortsbussar mot centrum. Ettan har tynat bort, helt egentligen. Planer på att förlänga ettan mot Åggelby (Oulunkylä), för att ersätta busslinje 65A, genomfördes aldrig. I tråden Linjer som aldrig blev av (i Helsingfors) - år 1918 osv. tag jag upp olika utvecklingsplaner för spårvägen. År 2006 hade man sex olika alternativ för hur nätet skulle se ut år 2015. I fyra av dem skulle ettan helt och hållet bort eller förkortas att gå till Vallgård (åttans gamla slinga vid Pauluskyrkan). Att förlänga ettan till + förkorta förortsbussarna till Kottby station kunde vara en möjlig lösning. Jag vet inte om det går att bygga en bussterminal vid stationen. Motorvägen Tuusulanväylä (Tusbyleden) tror jag utgör en försvårande faktor i så fall. Fiffigare vore kanske att förlänga enligt gamla planer ut mot Åggelby, så att man kan knyta den ihop med den (eventuellt) kommande jokerspårvägen (OpenStreetMap).

Helsingfors får under sommaren återigen en enkelspårig spårsträcka. Vecka 26 förkortas Munksnäslinjerna 4/4T så att ett enkelspårigt passeringsspår kan byggas på Paciusgatan (Paciuksenkatu) invid bron över Hoplaxviken. Passeringsspåret byggs inför byggnationen av en GC-vägtunnel under Paciusgatan. Efter att tunneln färdigställts, blir det en veckas uppehåll för fyrorna då passeringsspåret på hösten tas bort. Den sista enkelspåriga spårsträckan fanns på Sundholmen och trafikerades av åttan fram till år 1991.

Det bådar gott för Artic-vagnen. Målet att trafikera 6000 km problemfritt uppfylldes för vagnens 401 del under vecka 12. Snabbare än förväntat! En lista över förbättringar (bl a innerbelysningen och de hårda sitsarna) inför serieleveransen har gjorts. Byggandet av vagnarna torde starta i maj, men den första serievagnen (403) levereras tidigast i december 2015.
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av indigirka »

Piirka skrev:Svenskspråkiga namn finns på OpenStreetMap, men att få namnen att synas, det är något som "går över mjället" på mej. Harr alltså inget hum om hur namnen på svenska fås fram på kartan.
Kartrenderaren på openstreetmap.org saknar stöd för flerspråkiga namn. Därför visas de på kartan bara på ett språk, även om databasen innehåller namn också på andra språk.

I Finland är det beroende av kommunens majoritetsspråk vilket namn (finskt eller svenskt) som visas.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av M_M »

Piirka skrev:
M_M skrev:Saknas det inte ett spår på Openstreetmap för att tvåan ska kunna vända, d.v.s. rakspår österut i Asemapäällikönkatu (Stinsgatan) där det är ritat kurvor mot Ratapihantie (Bangårdsvägen)?
(P.S. finns det något pågående arbete för att lägga in svenska namn på finska platser i Openstreetmap? Jag noterar att Google Maps verkar vara tvåspråkig.)
Jag skrev tidigare
Byggandet av ett rakt spår in på Stinsgatan från Bölebron krävs alltså.
Aha, sorry, jag är ouppmärksam.
Piirka skrev:
M_M skrev:Är problemet med ettan alltså i stort sett att ändhållplatsen ligger på ett dåligt ställe, och det ändå behövs köras bussar vidare i olika riktningar? Skulle ettan kanske kunna få ett lite bättre "läge" om den förlängdes (eller drogs om) till järnvägsstationen Käpylän asema?
Problemet är inte läget för ändhållplatsen, utan mängden förortsbussar mot centrum. Ettan har tynat bort, helt egentligen.
Aha!
Piirka skrev:Planer på att förlänga ettan mot Åggelby (Oulunkylä), för att ersätta busslinje 65A, genomfördes aldrig. I tråden Linjer som aldrig blev av (i Helsingfors) - år 1918 osv. tag jag upp olika utvecklingsplaner för spårvägen. År 2006 hade man sex olika alternativ för hur nätet skulle se ut år 2015. I fyra av dem skulle ettan helt och hållet bort eller förkortas att gå till Vallgård (åttans gamla slinga vid Pauluskyrkan). Att förlänga ettan till + förkorta förortsbussarna till Kottby station kunde vara en möjlig lösning. Jag vet inte om det går att bygga en bussterminal vid stationen. Motorvägen Tuusulanväylä (Tusbyleden) tror jag utgör en försvårande faktor i så fall.
Jag antar att det inte skulle vara populärt hos resenärerna att korta av förortsbussarna så att de blir matarbussar till spårvägen.
Piirka skrev:Fiffigare vore kanske att förlänga enligt gamla planer ut mot Åggelby, så att man kan knyta den ihop med den (eventuellt) kommande jokerspårvägen (OpenStreetMap).
Intressant. Efter lite sökande hittade jag karta över Spårjokern. Om den byggs med samma spårvidd & co som befintlig spårväg så vore det väl en bra idé att också förlänga linje 10's spår till Vihdinte (och förlänga själva linje 10 till Huopaladen Asema)?
indigirka skrev:
Piirka skrev:Svenskspråkiga namn finns på OpenStreetMap, men att få namnen att synas, det är något som "går över mjället" på mej. Harr alltså inget hum om hur namnen på svenska fås fram på kartan.
Kartrenderaren på openstreetmap.org saknar stöd för flerspråkiga namn. Därför visas de på kartan bara på ett språk, även om databasen innehåller namn också på andra språk.

I Finland är det beroende av kommunens majoritetsspråk vilket namn (finskt eller svenskt) som visas.
Aha, tack för svaret.

Jag sökte lite på nätet men hittade ingen alternativ renderare som verkar kunna fixa detta. Märkligt att de inte gett sig på detta, det kan väl inte vara så svårt att ordna?
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av Piirka »

Det var en strapatsrik dag igår den 2 april. Vid tiotiden om morgonen stjälpte en kontaktledingsstolpe vid Tegelbacken i Munksnäs. Stolpens nedersta del hade stora rostskador. En ny stolpe hade transporterats till för att ersätta stolpen som föll, men olyckan hann före. Ett par timmar senare kunde fyrorna trafikeras som normalt förbi olycksplatsen.

På kvällen, strax efter sexsnåret skenade Variovagnen 209 utan förare (och trafikanter) iväg från åttans ändhållplats vid Utterhällen på Busholmen. Enligt ögonvittnen rullade vagnen i hög hastighet på Västerhamnsgatan över Crusells bro in på Kabelplatsen, där vagnen spårade ur. Tydliga spår efter hjulen kan ses i asfalten: bild 1 & bild 2. Lyckligtvis skadades inga utomstående. Vagnen fick stora skador och det är oklart om vagnen repareras eller skrotas.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av Bussmicke »

Intressant med allt som händer. Jag kommer till Helsingfors i augusti och hoppas att få HKL 160-164 på bild då samt lite i tunnelbanan. Tyvärr så fick jag inte ledigt från jobbet den veckan som Spårvägssällskapet är i stan så jag missar det med en vecka. Jag kommer veckan efter Spårvägssällskapet. Jag hoppas att någon vill vara guide då. :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
mamma Ulla
Inlägg: 223
Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
Ort: Åmotfors

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av mamma Ulla »

Piirka skrev:På kvällen, strax efter sexsnåret skenade Variovagnen 209 utan förare (och trafikanter) iväg från åttans ändhållplats vid Utterhällen på Busholmen. Enligt ögonvittnen rullade vagnen i hög hastighet på Västerhamnsgatan över Crusells bro in på Kabelplatsen, där vagnen spårade ur. Tydliga spår efter hjulen kan ses i asfalten: bild 1 & bild 2. Lyckligtvis skadades inga utomstående. Vagnen fick stora skador och det är oklart om vagnen repareras eller skrotas.
Nu skriver Hufvudstadsbladet om orsakerna till den olyckan. Jag tar mig friheten att citera

"Det som startade den olyckliga händelsekedjan var när föraren steg ut ur spårvagnen och lämnade sin väska i förarhyttens fotutrymme.

Föraren lämnade dessutom startnyckeln i körläge. Båda sakerna bryter mot HST:s säkerhetsbestämmelser.

När föraren sedan gjorde det tredje misstaget och av misstag flyttade på körspaken när hen lämnade spårvagnen startade vagnen automatiskt när dörren stängdes."

Typiskt klantigt/förargligt alltsammans.
http://hbl.fi/lokalt/2014-04-07/591256/ ... gnsolyckan
We Are Really Worried About You
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av daniel_s »

Undrar om verkligen begreppet "misstag" är tillräckligt stort för att inrymma allt det där...
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av Piirka »

daniel_s skrev:Undrar om verkligen begreppet "misstag" är tillräckligt stort för att inrymma allt det där...
Husis använde ordet misstag, medan medan man i gårdagens Metro kunde läsa "Haamuratikan" mysteeri ratkesi – kuljettaja teki kolme virhettä (dvs. Mysteriet med "spökspåran" löstes - föraren gjorde tre fel"). De två första felen (förarens väska "låste fast" dödmansgreppet + startnyckeln i körläge) strider mot HST:s gällande regelverk. Det tredje felet var alldeles riktigt, såsom Husis skrev, ett misstag då föraren, utan att lägga märke till att körspaken av misstag hamnade i körläge, steg ur förarhytten. Dessa orsaker ledde sedan till att vagnen åkte iväg utan förare då denne stängde ytterdörren efter sej ca kl 18.03:30. Vid urspårningen kl 18.09:20 hade vagnen en hastighet på ca 50 km/h. Föraren ringde till trafikledningscentralen, som kopplade bort luftledningsströmmen en halv minut efter urspårningen. Olyckan hann som sagt före.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av Piirka »

En första ny CAF-metrovagn har levererats till Helsingfors, även om det bara är en förkortad fullskalemodell av en vagn. Modellen visades upp för pressen idag. Tidningen Ilta-Sanomat publicerade några bilder: extern sidovy samt rakt framifrån. Förarplatsen visas i det utförande tåget har i automatdrift. De 20 fyravagnarstågen levereras 2015-16 med en provisorisk förarhytt, som tas bort efter att automatdriften är i full gång. Första tåget är redan under byggnation. Här ses "förarplatsen" i ett större perspektiv. Leddelen mellan två vagnar.

HST presenterar modellen för allmänheten tisdagen den 13 maj. Deltagarna i de tre grupperna, som får besöka metrodepån, väljs genom lottning. Anmälningsblanketten öppnas på hkl.fi onsdagen den 16 april kl 12 (kl 11 svensk tid). Blanketten finns därefter tillhanda endast i 24 timmar!
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av hgsldf »

Berätta mer om Metron, jag vill minnas att man börja arbetena för över 40 år sedan när jag var där. Som svältföd stockholmare vad gäller spårväg handlar H-fors väldigt mycket om att åka spårväg, rysk spårvidd har jag förstått (hur är det med korgbredd?)
/Göran
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av Piirka »

Fakta om metron i Hfors finns på Finska Spårvägssällskapets hemsida, med det mesta även på engelska. Broshyren Näin mennään metrolla från 1974 har texter både på finska och svenska (Vi åker metro).

Lite fakta:
* stadsfullmäktige beslöt ca kl 3.30 den 8 maj 1969 om byggandet av metron, röstningen (49 ja + 25 nej) föregicks av fullmäktigemunturer i 6 timmar
* byggnationen påbörjades i september 1969. Träd fälldes på den kommande linjen i östra Helsingfors. Trädstammarna fraktades bort med ett hästekipage (lyckades inte hitta en bild på nätet)
* provbanan på 2,8 km mellan Hertonäs och den provisoriska depån i Kasåkern färdigställdes 1971
* prototåget på 6 vagnar levererades 1971-72. Vagn M1 förstördes i en brand år 1973. På 1980-talet planerade man att tursätta vagnarna som motorlösa mellanvagnar - asbest i karosseriet utgjorde ett hinder för denna plan
* testtrafiken med automatdrift inleddes 1974. Beslutet att trafikera med förare istf automatdrift togs i "grevens tid", strax innan trafikstart år 1982
* spårvidden är 1524 mm och bredden på vagnskorgarna 3200 mm

Bilder på prototåget i automatdrift i på 1970-talet finns här

I metrobroschyren från 1974 visas två planerade linjer: strandlinjen i brandgult och U-linjen i grönt.
Bild
Strandlinjen skulle byggas endast mellan Gäddvik och Botbyhöjden (dagens Östra Centrum). U-linjen endast mellan Södra Haga och Månsas. Grenen mot Västra Böle samt banan mot Mårtensdal skippades. 1974 var Mårtensdalsbanan under byggnation för lokatågstrafik och öppnades året därpå.

PS. Märkte först nu, 8 år senare, att stationen Fiskehamnen skulle heta Fiskhamen anno dazumal. Just nu skall ett beslut tas om namnbytet Fiskhamnen -> Fiskehamnen. Det finska namnet Kalasatama ändras inte.
Skriv svar