Jag har några bilder med 1A, 3B och 3T på tillfällig rutt. Men bilderna blev ej tagna i Sörnäs. Sådana kan ses här.17AGR skrev:Har ni i Helsingfors inga bilder på linje 1 och 3 när dom kör via Sörnäs?
Med HKL 161 skall det bli klart snart.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Intresanta linjeändringar. När börjar linjeändringarna och vilka linjer börjar man med? Finns det en slinga i Mejlans?Piirka skrev:Styrelsen för HRT (Helsingforsregionens trafik) behandlar den 25 mars ärendet om utvecklandet av spårvägslinjenätet 2014-2024, se karta. Alla linjer förutom tian berörs av utvecklingsplanen.
Linje 1 Eira - Kottby får ändrad körsträcka mellan Eira sjukhus och korsningen mellan Sturegatan/Backasgatan via Skillnaden - Tölö - Sörnäs(M). Linje 1A upphör. Trafikeras må-fr kl 6-19, lö kl 8-18 och sö 10-18.
Linje 2 Ändhållplatsen flyttas från Nordenskiöldsgatan till Östra Böle (kopplingen till linje 3 på Nordenskiöldsgatan upphör).
Linje 3 förlängs från Nordenskiöldsgatan till slingan vid Granvägen (ditto koppling till linje 2 upphör, men linjerna kopplas fortfarande med varandra vid Olympiaterminalen).
Linje 4 Skatudden - Munksnäs inga ändringar förutom att turerna på linje 4T flyttas över till moderlinjen.
Linje 4T ersätts av en ny linje 5 Skatuddens terminal - centrum (via en slinga Alexandersgatan - Mikaelsgatan - Brunnsgatan - Mannerheimvägen - Alexandersgatan). Trafikeras endast vid färjeavgångarna/ankomsterna.
Linje 6 Ändhållplatsen flyttas från Sandviken till Ärtholmen
Linje 7 upphör som ringlinje. Ny sträcka: Västra terminalen - Kronohagen - Sörnäs - Böle - Mejlans. Tvåan ersätter gamla sjuan i Tölö.
Linje 8 Linjeförlängning från Utterhällen till Västra terminalen
Linje 9 Linjeförlängning i båda ändorna. I söder till den nya Västra terminalen och i norr från Böle till Ilmala
Turtätheten blir 6 min i högtrafiken för linjerna 4 och 10. På de andra linjerna planeras glesare trafik (10 min). Nattrafik på linjerna 2, 3, 4, 6 och 7 med 20 min intervaller. Sista nattvagnen mot Arabia gick i trafik år 1977! Kottby återfår alltså lö/sö-trafik, lördagstrafiken upphörde år 2004 och söndagstrafiken år 1978.
Nix. Om man bara hade sparat fyrans slinga i Mejlans då fyran(*) och linje M slogs ihop till en ny linje 4 år 1951. (* = klicka på årtalsknappen 1939-1951 på kartan över fyrans olika linjedragningar. Sulje = stänger den valda linjedragningen). Fiffigaste vore att dra sjuan ända ut till Munksnäs, för då kunde man skippa den kommande "nolljokerns", busslinje 500 västra del från Böle mot Munksnäs.AGR skrev:Intresanta linjeändringar. När börjar linjeändringarna och vilka linjer börjar man med? Finns det en slinga i Mejlans?
Intressanta ändringar!Piirka skrev:Linje 1 Eira - Kottby får ändrad körsträcka mellan Eira sjukhus och korsningen mellan Sturegatan/Backasgatan via Skillnaden - Tölö - Sörnäs(M). Linje 1A upphör. Trafikeras må-fr kl 6-19, lö kl 8-18 och sö 10-18.
För att tvåan kunde svänga norrut på Backasgatan (mot Kottby), måste en ny spårkurva byggas från Banbyggarvägen (Radanrakentajantie) norrut in på Backasgatan (Mäkelänkatu). Följaktligen...M_M skrev:(Om man skulle vilja ha spårvagnstrafik till Kottby även på övriga tider, men inte vill köra hela linje 1, så kunde man kanske förlänga vissa turer på linje 2?)
Ettan har en längre tid varit nedläggningshotad. Bussar mot centrum i högtrafik, bussar i dagtrafik, bussar i lågtrafik är vad som gäller. 70 bussturer i timmen i morgonhögtrafiken och kring 40 dagtrafikturer i timmen från hpl. Kottbyplatsen mot centrum jämfört med ettans 6 resp. 2-3 turer / timme från hpl. Kottbyplatsen. Tvärbusslinje 51 (trafikeras må-lö) har en nästan identisk rutt från Kottbyplatsen via Berghäll till Hagnäs och anses klara av ettans bortfall i Berghäll. Vid behov kan linje 51 förlängas från Hagnäs till Kronohagen som kompensation för ettans bortfall i Kronohagen. Förlängingen beräknas öka den årliga trafikeringskostnaden med ca 310.000 € (ca. 2,75 milj SEK) för linje 51.M_M skrev:Har Kottby annan alternativ kollektivtrafik på de tider linje 1 inte går?
Jag skrev tidigareM_M skrev:Saknas det inte ett spår på Openstreetmap för att tvåan ska kunna vända, d.v.s. rakspår österut i Asemapäällikönkatu (Stinsgatan) där det är ritat kurvor mot Ratapihantie (Bangårdsvägen)?
(P.S. finns det något pågående arbete för att lägga in svenska namn på finska platser i Openstreetmap? Jag noterar att Google Maps verkar vara tvåspråkig.)
Byggandet av ett rakt spår in på Stinsgatan från Bölebron krävs alltså. Svenskspråkiga namn finns på OpenStreetMap, men att få namnen att synas, det är något som "går över mjället" på mej. Harr alltså inget hum om hur namnen på svenska fås fram på kartan.Piirka skrev:Tvåan. Nytt spår ... på Bölegatan (Pasilankatu) i Västra Böle, söder om Böle bro + och från Böle bro rakt in på Stinsgatan (Asemapäällikönkatu) i Östra Böle
Problemet är inte läget för ändhållplatsen, utan mängden förortsbussar mot centrum. Ettan har tynat bort, helt egentligen. Planer på att förlänga ettan mot Åggelby (Oulunkylä), för att ersätta busslinje 65A, genomfördes aldrig. I tråden Linjer som aldrig blev av (i Helsingfors) - år 1918 osv. tag jag upp olika utvecklingsplaner för spårvägen. År 2006 hade man sex olika alternativ för hur nätet skulle se ut år 2015. I fyra av dem skulle ettan helt och hållet bort eller förkortas att gå till Vallgård (åttans gamla slinga vid Pauluskyrkan). Att förlänga ettan till + förkorta förortsbussarna till Kottby station kunde vara en möjlig lösning. Jag vet inte om det går att bygga en bussterminal vid stationen. Motorvägen Tuusulanväylä (Tusbyleden) tror jag utgör en försvårande faktor i så fall. Fiffigare vore kanske att förlänga enligt gamla planer ut mot Åggelby, så att man kan knyta den ihop med den (eventuellt) kommande jokerspårvägen (OpenStreetMap).M_M skrev: Är problemet med ettan alltså i stort sett att ändhållplatsen ligger på ett dåligt ställe, och det ändå behövs köras bussar vidare i olika riktningar? Skulle ettan kanske kunna få ett lite bättre "läge" om den förlängdes (eller drogs om) till järnvägsstationen Käpylän asema?
Kartrenderaren på openstreetmap.org saknar stöd för flerspråkiga namn. Därför visas de på kartan bara på ett språk, även om databasen innehåller namn också på andra språk.Piirka skrev:Svenskspråkiga namn finns på OpenStreetMap, men att få namnen att synas, det är något som "går över mjället" på mej. Harr alltså inget hum om hur namnen på svenska fås fram på kartan.
Aha, sorry, jag är ouppmärksam.Piirka skrev:Jag skrev tidigareM_M skrev:Saknas det inte ett spår på Openstreetmap för att tvåan ska kunna vända, d.v.s. rakspår österut i Asemapäällikönkatu (Stinsgatan) där det är ritat kurvor mot Ratapihantie (Bangårdsvägen)?
(P.S. finns det något pågående arbete för att lägga in svenska namn på finska platser i Openstreetmap? Jag noterar att Google Maps verkar vara tvåspråkig.)
Byggandet av ett rakt spår in på Stinsgatan från Bölebron krävs alltså.Piirka skrev:Tvåan. Nytt spår ... på Bölegatan (Pasilankatu) i Västra Böle, söder om Böle bro + och från Böle bro rakt in på Stinsgatan (Asemapäällikönkatu) i Östra Böle
Aha!Piirka skrev:Problemet är inte läget för ändhållplatsen, utan mängden förortsbussar mot centrum. Ettan har tynat bort, helt egentligen.M_M skrev:Är problemet med ettan alltså i stort sett att ändhållplatsen ligger på ett dåligt ställe, och det ändå behövs köras bussar vidare i olika riktningar? Skulle ettan kanske kunna få ett lite bättre "läge" om den förlängdes (eller drogs om) till järnvägsstationen Käpylän asema?
Jag antar att det inte skulle vara populärt hos resenärerna att korta av förortsbussarna så att de blir matarbussar till spårvägen.Piirka skrev:Planer på att förlänga ettan mot Åggelby (Oulunkylä), för att ersätta busslinje 65A, genomfördes aldrig. I tråden Linjer som aldrig blev av (i Helsingfors) - år 1918 osv. tag jag upp olika utvecklingsplaner för spårvägen. År 2006 hade man sex olika alternativ för hur nätet skulle se ut år 2015. I fyra av dem skulle ettan helt och hållet bort eller förkortas att gå till Vallgård (åttans gamla slinga vid Pauluskyrkan). Att förlänga ettan till + förkorta förortsbussarna till Kottby station kunde vara en möjlig lösning. Jag vet inte om det går att bygga en bussterminal vid stationen. Motorvägen Tuusulanväylä (Tusbyleden) tror jag utgör en försvårande faktor i så fall.
Intressant. Efter lite sökande hittade jag karta över Spårjokern. Om den byggs med samma spårvidd & co som befintlig spårväg så vore det väl en bra idé att också förlänga linje 10's spår till Vihdinte (och förlänga själva linje 10 till Huopaladen Asema)?Piirka skrev:Fiffigare vore kanske att förlänga enligt gamla planer ut mot Åggelby, så att man kan knyta den ihop med den (eventuellt) kommande jokerspårvägen (OpenStreetMap).
Aha, tack för svaret.indigirka skrev:Kartrenderaren på openstreetmap.org saknar stöd för flerspråkiga namn. Därför visas de på kartan bara på ett språk, även om databasen innehåller namn också på andra språk.Piirka skrev:Svenskspråkiga namn finns på OpenStreetMap, men att få namnen att synas, det är något som "går över mjället" på mej. Harr alltså inget hum om hur namnen på svenska fås fram på kartan.
I Finland är det beroende av kommunens majoritetsspråk vilket namn (finskt eller svenskt) som visas.
Nu skriver Hufvudstadsbladet om orsakerna till den olyckan. Jag tar mig friheten att citeraPiirka skrev:På kvällen, strax efter sexsnåret skenade Variovagnen 209 utan förare (och trafikanter) iväg från åttans ändhållplats vid Utterhällen på Busholmen. Enligt ögonvittnen rullade vagnen i hög hastighet på Västerhamnsgatan över Crusells bro in på Kabelplatsen, där vagnen spårade ur. Tydliga spår efter hjulen kan ses i asfalten: bild 1 & bild 2. Lyckligtvis skadades inga utomstående. Vagnen fick stora skador och det är oklart om vagnen repareras eller skrotas.
Husis använde ordet misstag, medan medan man i gårdagens Metro kunde läsa "Haamuratikan" mysteeri ratkesi – kuljettaja teki kolme virhettä (dvs. Mysteriet med "spökspåran" löstes - föraren gjorde tre fel"). De två första felen (förarens väska "låste fast" dödmansgreppet + startnyckeln i körläge) strider mot HST:s gällande regelverk. Det tredje felet var alldeles riktigt, såsom Husis skrev, ett misstag då föraren, utan att lägga märke till att körspaken av misstag hamnade i körläge, steg ur förarhytten. Dessa orsaker ledde sedan till att vagnen åkte iväg utan förare då denne stängde ytterdörren efter sej ca kl 18.03:30. Vid urspårningen kl 18.09:20 hade vagnen en hastighet på ca 50 km/h. Föraren ringde till trafikledningscentralen, som kopplade bort luftledningsströmmen en halv minut efter urspårningen. Olyckan hann som sagt före.daniel_s skrev:Undrar om verkligen begreppet "misstag" är tillräckligt stort för att inrymma allt det där...