Vinner (S) valet blir det ingen spårväg av 4'an

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind

Vinner (S) valet blir det ingen spårväg av 4'an

Inlägg av Per Lind »

Detta verkar inte riktigt ha uppmärksammats i Forumet. Man har i tråden "4'an skall fram" berört ämnet lite.
När det diskuterades Spårväg City har jag för mig att (S) och dess anhängare var tydliga med att 4'an var konverteringsklar men absolut inte 7'an.
Nu har man ändrat sig och det blir buss inom överskådlig tid.
Även (C) har, enligt Busstidningen, sagt att man skall satsa på superbussar.
http://www.metro.se/stockholm/alliansen ... Cn08uAdsY/
Detta visar väl att (S) säger en sak och gör en helt annan och då kan man väl inte lita på något av vad de lovar?

http://www.bussmagasinet.se/2014/03/cen ... stockholm/
Har inte bussprojekt kostat tillräckligt?
Man hade säkert kunna bygga förstklassig lokalrafik om man inte lekt bort en massa pengar på olika bussprojekt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: Vinner (S) valet blir det ingen spårväg av 4'an

Inlägg av Hechtwagen »

Fast S vill ju ha spårväg på 4:an men inte just nu utan sedan när allt annat som någonsin behöver byggas i en ständigt växande storstad är klart! Vad säger V och Mp som S ska styra ihop med i frågan?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Självklart tycker (S) så. Deras borgarhat har målat in dom i sitt busshörn och de har ingen förmåga att ta sig ur det. Den viktiga frågan är om väljarna har fattat det.

Ett annat symptom på sossarnas verklighetsfrånvaro är det mångmiljardgap i skuggbudgeten som dom försöker att sopa under mattan. De lovar runt men kommer att hålla tunt!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Hechtwagen skrev:Fast S vill ju ha spårväg på 4:an men inte just nu utan sedan när allt annat som någonsin behöver byggas i en ständigt växande storstad är klart! Vad säger V och Mp som S ska styra ihop med i frågan?
Stockholmspolitiken kan jag inte mycket om, men i Uppsala verkar de rödgröna partierna vara rätt optimistiska till spårvagnar. Och på andra sidan Bottenhavet, i Finland, är Vänsterförbundet (Vasemmistoliitto) och Gröna förbundet (Vihreä liitto) väldigt positiva till spårvägsbyggen, bl.a i Åbo.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

S i stockholm är jättepositiva till spårvagnar, dom tänker bara bygga klart tunnelbanan först.

HS
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

S-retoriken: Bygg gärna spårväg, men inte nu! Och detta gäller för all överskådlig framtid! :D

Enligt Opinion Stockholm / Metro så har opinionen vänt i Stockholm och de rödgröna väntas ta över makten både i staden och i Landstinget.
Undersökningen bygger tydligen på frågor om hur man tänker rösta i resp. val. (Inte hur man tänker rösta i riksdagsvalet.)
Två saker är värda att tänka på. För det första kan mycket ändras under valrörelsen. För det andra så är mandatfördelningen i Stockholm svårspådd för att det finns sex valdistrikt, men inga utjämningsmandat. (Vid ett val fick miljöpartiet, tror jag det var, bara lite fler röster än centern, men centern nådde inte upp till att få ett enda mandat i någon av valkretsarna, och stod därför utan representation i fullmäktige, medan miljöpartiet hade flera representanter. Kommer inte alls ihåg detaljerna, men i stora drag var det som jag beskrev.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Sannolikt kommer S skjuta hela spårvägcityprojektet på framtiden! Förlängningen till ropsten blir då inte byggd före 2040!

Och av ren omtänksamhet om skattepengarna så kommer 7:ans avkortning till norrmalmstorg permanentas och sedan avvecklar man ledvagnstrafiken vid en strategisk tidpunkt och kör buss istället.

En ytterst sannolik utveckling.
Henrik Schütz

Norrköping köper A34, nästan gratis, samt eventuellt läggs även Nockebybanan ner för att bygga boenden i Alvik.

Man kan även notera att Centern numer tycker ledbussar är bättre än spårvagnar!

HS
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

På tal om det - kan inte Norrköping (vilka de nu är) få hand om projektering och upphandling av fyran, om den blir av...? De gör det ju så mycket billigare än Stockholm...
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Henrik Schütz skrev:Norrköping köper A34, nästan gratis, samt eventuellt läggs även Nockebybanan ner för att bygga boenden i Alvik.

Man kan även notera att Centern numer tycker ledbussar är bättre än spårvagnar!

HS
Centern var väl de som först började prata om spårväg (igen) i slutet av 70-talet eller början av 80-talet? Ironiskt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:Sannolikt kommer S skjuta hela spårvägcityprojektet på framtiden! Förlängningen till ropsten blir då inte byggd före 2040!

Och av ren omtänksamhet om skattepengarna så kommer 7:ans avkortning till norrmalmstorg permanentas och sedan avvecklar man ledvagnstrafiken vid en strategisk tidpunkt och kör buss istället.

En ytterst sannolik utveckling.
Jag har för mig att det fanns en hel tråd om det här en gång i tiden.

Är det verkligen troligt att en annan majoritet skulle skrota projektet? Hela Norra Djurgårdsstadens kollektivtrafikförsörjning bygger ju på spårvägen. Vad säger Socialdemokraterna i Stockholms stad i frågan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Henrik Schütz

Nej nej nej, S vill INTE skrota projekt spårväg city, det skall bara avbrytas, avvecklas, och sedan startas upp igen när det finns behov av en spårväg i området.

HS
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Henrik Schütz skrev: Man kan även notera att Centern numer tycker ledbussar är bättre än spårvagnar!
Oj! Centern jobbar verkligen hårt för att tappa sina få kvarvarande kärnväljare, även på landstingsnivå.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz skrev:Nej nej nej, S vill INTE skrota projekt spårväg city, det skall bara avbrytas, avvecklas, och sedan startas upp igen när det finns behov av en spårväg i området.

HS
Fast inte just då förstås, utan längre fram i tiden när de är klara med allt annat!
pellle

Inlägg av pellle »

Tycker iaf hon har ett bra inspel. :)

Halva Västerbron avstängd samtidigt som Slussen byggs om vore mindre lyckat, men då kanske man skulle fokusera på den mest kritiska sträcka först, säg Zinkensdamm-S:t Eriksplan innan man börjar gräva ordentligt vid Slussen. Hinner man? Nån som vet?

Å andra sidan är det svårt att undvika trafikkaos i Sthlm när man bygger med tanke på trafiksituation, särskilt när det påverkar sträckor över Saltsjö-Mälarsnittet. Borde byggts tidigare är väl de flesta här överens om kan jag tänka mig. 4:an klår väl Tvärbanan vad gäller antal resenärer?
heasm

Inlägg av heasm »

Som jag skrev i en annan tråd borde man kunna börja med Hakberget-Odenplan. Trycket minskar på Valhallavägen när Norra Länken öppnar senare i år.
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

pellle skrev:Tycker iaf hon har ett bra inspel. :)

Halva Västerbron avstängd samtidigt som Slussen byggs om vore mindre lyckat, men då kanske man skulle fokusera på den mest kritiska sträcka först, säg Zinkensdamm-S:t Eriksplan innan man börjar gräva ordentligt vid Slussen. Hinner man? Nån som vet?

Å andra sidan är det svårt att undvika trafikkaos i Sthlm när man bygger med tanke på trafiksituation, särskilt när det påverkar sträckor över Saltsjö-Mälarsnittet. Borde byggts tidigare är väl de flesta här överens om kan jag tänka mig. 4:an klår väl Tvärbanan vad gäller antal resenärer?
4:an klår inte bara tvärbanan i antalet påstigande per dag, utan även all persontrafik på järnväg i hela Sverige (fjärrtrafik vill jag minnas)

om minnet är intakt

Kjell L
Henrik Schütz

Nä märsta södertälje har betydligt fler påstigande per dag, runt det dubbla faktiskt, om jag bara kunde minnas vilket linjenummer det är...

HS
twr

Inlägg av twr »

Kjell L skrev:
pellle skrev:Tycker iaf hon har ett bra inspel. :)

4:an klår inte bara tvärbanan i antalet påstigande per dag, utan även all persontrafik på järnväg i hela Sverige (fjärrtrafik vill jag minnas)

om minnet är intakt

Kjell L
"SJ's trafik" har man väl hört, alltså ungefär fjärrtrafik (förr i tiden).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hechtwagen skrev:Sannolikt kommer S skjuta hela spårvägcityprojektet på framtiden! Förlängningen till ropsten blir då inte byggd före 2040!
Två frågor:

1. Hur kan ett fyraårigt mandat förlänga något mer än fyra år (i taget)?

2. Vad har egentligen skett (utöver pappersvändande) för Spårväg City utanför nuvarande linje 7's sträckning?

Det verkar inte precis hända något rent konkret över huvud taget. Om det är så bråttom att bli färdig om bara några år så borde väl forumet redan nu fyllas med bilder på åtminstone hur man förberett för spårväg på sträckorna i fråga medan byggnaderna skjuter upp som svampar ur marken på löpande band?
Skriv svar