Längs gamla enkelspåret mellan Rydbo-Täljö på Roslagsbanan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
vfp420b
Inlägg: 143
Blev medlem: söndag 10 augusti 2003 22:41
Ort: Mjölby
Kontakt:

Längs gamla enkelspåret mellan Rydbo-Täljö på Roslagsbanan

Inlägg av vfp420b »

Var i torsdags eftermiddags en sväng längsmed det gamla enkelspåret mellan Rydbo och Täljö (och vidare mot Åkers Runö) som nu från imorgon stängs för trafik inför ombyggnad till dubbelspår och delvis ny sträckning. Visar ett par bilder nedan.

Vill ni se fler dokumentativa bilder från utfärden då jag gick längsmed banan, så klicka er in på min bildsida här: http://tobbebilder.from.eksjo.com/rydbotaljofoto.html.

Bild
Ett tåg med Ubxp 131 främst rullar in mot Rydbo påväg från Österskär mot Stockholms östra.

Bild
I Rydbo vart det sedvanligt tågmöte med tåget mot Österskär.

Bild
Här rullar X10p 233 ut ur Rydbo påväg mot Österskär.

Bild
Ubxp 135 främst ses här i utkanten av Rydbo påväg mot stan.

Bild
Lite senare rullar X10p 228 ut ur Rydbo och passerar förbi mig påväg mot Österskär.

Bild
X10p 219 påväg mot Österskär ses här i skogen mellan Rydbo och Täljö.

Bild
Ubxp 142 i skogarna påväg in mot stan.

Bild
I andra änden av raksträckan så passerar X10p 235 främst förbi påväg mot Österskär.

Bild
En plats under förändring där Ubxp 138 främst passerar förbi mot Stockholm. Här ska man göra en linjerätning och dra det nya dubbelspåret rakt igenom berget som det syns man arbetar på i bakgrunden.

Bild
Här har jag vänt mig om på samma ställe och ser X10p 210 passera förbi påväg mot Österskär.

Bild
Ett tåg påväg mot stan kommer ur "Täljökurvan" som alltså rivs upp nu till förmån för det nya dubbelspåret genom berget.

Bild
Ytterligare en bild från samma ställe, mer utzoomat och här ser man arbetena med att spränga bort berget och dra järnvägen igenom där.

Bild
Här har jag vänt mig och fotar ett tåg mot Österskär.

Bild
Och här är vi mitt i "Täljökurvan" som alltså rivs upp och försvinner. Ett tåg påväg in mot stan skall strax runda kurvan.

Bild
Och här åt andra hållet passerar X10p 211 i "Täljökurvan" påväg mot Österskär.

Bild
X10p 233 påväg mot Österskär i "Täljökurvan".

Bild
Här ska istället järnvägen gå när allt är klart.

Bild
Här börjar man se vart det nya dubbelspåret ska gå. Vi är precis utanför Täljö och ett tåg mot Stockholms östra passerar förbi blocksignalerna.

Bild
Och en avslutande bild med ett tåg mot Österskär som passerar förbi arbetsplatsen utanför Täljö.
Av Tobias

©2022 by Tobias
Hemsida med tåg- och bussbilder: http://www.tobbebilder.se
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Längs gamla enkelspåret mellan Rydbo-Täljö på Roslagsban

Inlägg av Verspieder »

Trevliga bilder. Kul att det satsas pengar på Roslagsbanan nu. :)
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Längs gamla enkelspåret mellan Rydbo-Täljö på Roslagsban

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hmm var det på den sträckan som "Grisen" hade svårt att hålla hastigheten mot Österskär?
Skriv svar