Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Marcus L
Inlägg: 204
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av Marcus L »

I en annan tråd för ett tag sedan diskuterades linjenummer.
Noterade i dag att det anges linjenummer på skyltarna på pendeltågsstationerna (i vart fall på Solna station).
Det måste ha kommit rätt nyligen, väl?
patrik_08
Inlägg: 152
Blev medlem: tisdag 18 oktober 2005 14:54

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av patrik_08 »

Yes, fr.o.m idag så testas linjenummer för pendeltågen i Solna och Älvsjö :)
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av Stefan B »

Vad är det som behöver testas egentligen?
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1483
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av Karsten »

Stefan B skrev:Vad är det som behöver testas egentligen?
Det som borde testas är att koomunicera ut linjenumren ordentligt. Finns det någon här som kan redogöra för skillnaden mellan linje 33 och 34 till exempel?
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av daniel_s »

Karsten skrev:
Stefan B skrev:Vad är det som behöver testas egentligen?
Det som borde testas är att koomunicera ut linjenumren ordentligt. Finns det någon här som kan redogöra för skillnaden mellan linje 33 och 34 till exempel?
Tja, den är väl... ett?

Nåväl, att skriva linjenumren på skyltarna är väl det normala sättet att kommunicera ut dem!

PS:
34 är tåg som trafikerar Västeråsbanan och Västra stambanan och 33 är "motsatsen", dock tror jag inte att det går några tåg i den senare relationen i nu gällande tidtabell. Och det verkar lite overkill att ha ett särskilt linjenummer för ett tåg om dagen. Problemet är väl att tågplanegudarna plötsligt kan vakna på fel sida och så blir det andra bullar...
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av CS »

daniel_s skrev:
Karsten skrev:
Stefan B skrev:Vad är det som behöver testas egentligen?
Det som borde testas är att koomunicera ut linjenumren ordentligt. Finns det någon här som kan redogöra för skillnaden mellan linje 33 och 34 till exempel?
Tja, den är väl... ett?

Nåväl, att skriva linjenumren på skyltarna är väl det normala sättet att kommunicera ut dem!

PS:
34 är tåg som trafikerar Västeråsbanan och Västra stambanan och 33 är "motsatsen", dock tror jag inte att det går några tåg i den senare relationen i nu gällande tidtabell. Och det verkar lite overkill att ha ett särskilt linjenummer för ett tåg om dagen. Problemet är väl att tågplanegudarna plötsligt kan vakna på fel sida och så blir det andra bullar...
Fast i tunnelbanan klarar vi ju oss utmärkt med bara 2 linjenummer på röda linjen för att köra 4 olika kombinationer. Det blir liksom tydligare med färre linjenummer :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av daniel_s »

CS skrev:Det blir liksom tydligare med färre linjenummer :D
Aha, det måste ha varit så man resonerade när man lät typ var tionde buss på linje 541 svänga av på slutet av linjen och köra till nån enslig ändhållplats i ett industriområde (medan däremot andra specialvarianter av linjen hade tilläggsbokstäver)...
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5604
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av kildor »

Det är naturligtvis inte bra att ha ett linjenummer (34) som inte förekommer på linjekartor eller tidtabeller. Men vissa saker tar lite tid att ändra på (som t.ex. att få upp linjenummer på skyltarna i pendeltågstrafiken). Tunnelbanan har ju linje 13 för tåg Mörby centrum-Axelsberg, och linje 14 för Axelsberg-Mörby centrum, så motsvarande borde naturligtvis vara en bra lösning även för de två enda avvikande avgångarna i pendeltågstrafiken som går Tumba-Jakobsberg.
Bo Rengmark
Inlägg: 177
Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av Bo Rengmark »

kildor skrev:Det är naturligtvis inte bra att ha ett linjenummer (34) som inte förekommer på linjekartor eller tidtabeller. Men vissa saker tar lite tid att ändra på (som t.ex. att få upp linjenummer på skyltarna i pendeltågstrafiken). Tunnelbanan har ju linje 13 för tåg Mörby centrum-Axelsberg, och linje 14 för Axelsberg-Mörby centrum, så motsvarande borde naturligtvis vara en bra lösning även för de två enda avvikande avgångarna i pendeltågstrafiken som går Tumba-Jakobsberg.
Jag hör ingen utanför SL-sfären som använder linjenummer om pendeltågen. Och apropå pendeltåg som det hetat i folkmun sedan 1968 så kallade SL dessa tåg för lokaltåg ända fram till 1989. Tvärbanan skulle tidigare benämnas Tvärbanan och absolut inte linje 22, detta var en intern benämning. Den minnesgode kommer kanske ihåg 12:an som blev 120. Folk fortsatta att säga 12:an eller kanske tolvnollan, och SL fick ändra tillbaka. Så jag tror inte linjenummer kommer användas av oss som åker i någon större utsträckning, däremot finns ju några lediga färger som man använda likt T-banan.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av Henrik Schütz »

Linjenummer, tja, alla som jobbar på pendeln vet skilnaden på ett 25 tåg och ett 28 tåg, det vore förmodligen bättre att bygga linjenummer på internt använda numnerserier.

HS
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5604
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av kildor »

Henrik Schütz skrev:Linjenummer, tja, alla som jobbar på pendeln vet skilnaden på ett 25 tåg och ett 28 tåg, det vore förmodligen bättre att bygga linjenummer på internt använda numnerserier.
Som t.ex. linje 27 mot Märsta, och linje 22 mot Uppsala? Det blir lite konflikt med SL:s övriga linjenummer då.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5604
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av kildor »

Bo Rengmark skrev:
kildor skrev:Det är naturligtvis inte bra att ha ett linjenummer (34) som inte förekommer på linjekartor eller tidtabeller. Men vissa saker tar lite tid att ändra på (som t.ex. att få upp linjenummer på skyltarna i pendeltågstrafiken). Tunnelbanan har ju linje 13 för tåg Mörby centrum-Axelsberg, och linje 14 för Axelsberg-Mörby centrum, så motsvarande borde naturligtvis vara en bra lösning även för de två enda avvikande avgångarna i pendeltågstrafiken som går Tumba-Jakobsberg.
Jag hör ingen utanför SL-sfären som använder linjenummer om pendeltågen. Och apropå pendeltåg som det hetat i folkmun sedan 1968 så kallade SL dessa tåg för lokaltåg ända fram till 1989. Tvärbanan skulle tidigare benämnas Tvärbanan och absolut inte linje 22, detta var en intern benämning. Den minnesgode kommer kanske ihåg 12:an som blev 120. Folk fortsatta att säga 12:an eller kanske tolvnollan, och SL fick ändra tillbaka. Så jag tror inte linjenummer kommer användas av oss som åker i någon större utsträckning, däremot finns ju några lediga färger som man använda likt T-banan.
Det är nog så att de flesta kommer att tala om pendeln och Märstalinjen etc. även i fortsättningen snarare än linje 35, 36, 37 och 38. Men det finns en poäng med att använda och skylta linjenummer ändå. Linjenummer används konsekvent i tidtabeller, reseplanerare, linjekartor, realtidssystem m.m., och då är det logiskt om de även används på skyltarna i trafiken. Det underlättar för sällanresenärer, men gör det även smidigare att hantera trafikinformation. Ett linjenummer tar betydligt mindre plats i skrift än motsvarande textbeskrivningar, t.ex. "Bålsta-Nynäshamnslinjen".
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av Stefan B »

Vet att detta kan bli en tråd i repris, men jag har faktiskt aldrig förstått "problemet" med att konsekvent skylta linjenummer ihop med destionation och annan information. Det verkar fungera alldeles utmärkt i tyska städer t.ex. även för deras regionaltågstrafik. Enkel och entydig info för trafikanten enligt mig. Sakta verkar denna insikt (åter)komma även i Stockholm. Till slut kanske t.o.m. tunnelbanetågen får skyltade linjenummer i fronten igen...
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av gbd »

Stefan B skrev:Vet att detta kan bli en tråd i repris, men jag har faktiskt aldrig förstått "problemet" med att konsekvent skylta linjenummer ihop med destionation och annan information. Det verkar fungera alldeles utmärkt i tyska städer t.ex. även för deras regionaltågstrafik. Enkel och entydig info för trafikanten enligt mig. Sakta verkar denna insikt (åter)komma även i Stockholm. Till slut kanske t.o.m. tunnelbanetågen får skyltade linjenummer i fronten igen...
Jo, och med dagens teknik borde det inte vara ett problem att ha färgsärmar visande alt på fram på och påsidan av tågen. Bra post! (P.S. för de med läs och skrivsvårigheter, skulle man kunna addera en demension till med kanske en symbol för var destination?)
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av Henrik Schütz »

Problemet är att sl tidigare bytte linjenummer halvvägs på vissa insatstå, de som gick jahobsberg - tumba, vilket gjorde att det trots allt var destinationen som talade om vart man skulle. Dvs insatstågen från tumba hade samma linjenummer oavsett om de gick till upplands väsby eller jakobsberg.

HS
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av Hechtwagen »

Destinationen är ungefär tjugo gånger viktigare än linjenummer på pendeltågen!

Vad skulle tex hända om man slutade skylta destinationer och bara skyltade linjenummer?
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Destinationen är ungefär tjugo gånger viktigare än linjenummer på pendeltågen!

Vad skulle tex hända om man slutade skylta destinationer och bara skyltade linjenummer?
Tja, folk skulle nog vänja sig vid linjenumren fortare!

Plus att den absoluta majoriteten av stockholmarna, alltså de som inte kan läsa skyltar, får färre tecken att hålla reda på. :cheesygrin:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av Hechtwagen »

En kompromiss är ju att ALLA pendeltågslinjer heter 27! :D
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1483
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av Karsten »

Hechtwagen skrev:En kompromiss är ju att ALLA pendeltågslinjer heter 27! :D
Inom ett halvår kommer ett linjenummer avskaffas på Roslagsbanan. Vill pendeln ärva 28X kanske?
Hpdnfk
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 07 november 2013 3:34

Re: Angående linjenummer för SL:s pendeltåg

Inlägg av Hpdnfk »

Karsten skrev:
Hechtwagen skrev:En kompromiss är ju att ALLA pendeltågslinjer heter 27! :D
Inom ett halvår kommer ett linjenummer avskaffas på Roslagsbanan. Vill pendeln ärva 28X kanske?
Jaha, ett år utan förvirring om vilka stationer som tåget stannar vid var tydligen tillräckligt? Tyckte konduktörerna att jobbet blev för tråkigt utan frågor från förvirrade resenärer om tåget stannar vid Rydbo eller Enebyberg?
Skriv svar