MalmöExpressen

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mamma Ulla
Inlägg: 223
Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
Ort: Åmotfors

MalmöExpressen

Inlägg av mamma Ulla »

Nu har Malmö inlett upphandling av något man kallar "MalmöExpressen". I förarbetet har bl.a. "Delegationen för hållbara städer" varit inblandade. Med allmänt dålig koll på Malmö så trodde jag först att det var spårväg på gång, men icke. Det tjusiga namnet handlar helt enkelt om att man ska piffa upp busslinje 5:

"Ombyggnaden syftar till att genomföra utbyggnad och anpassning av infrastrukturen för införande av MalmöExpressen-konceptet.
Detta sker genom att genomföra framkomlighetsåtgärder för kollektivtrafik med nya kollektivkörfält och prioritering av kollektivtrafiken i signalreglerade korsningar samt anpassa hållplatser till de nya, cirka 25 meter långa, bussarna. Omfattande beläggningsåtgärder utförs för att säkerställa hög komfort för resenärer. Trafiksäkerhetsåtgärder utförs för att säkra obevakade
övergångställen.
Projektet i sin helhet syftar till att förbättra kollektivtrafikens framkomlighet, attraktivitet, komfort och bekvämlighet på stadsbusslinje 5 i Malmö."
We Are Really Worried About You
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: MalmöExpressen

Inlägg av spårsnoken »

mamma Ulla skrev:Nu har Malmö inlett upphandling av något man kallar "MalmöExpressen". I förarbetet har bl.a. "Delegationen för hållbara städer" varit inblandade. Med allmänt dålig koll på Malmö så trodde jag först att det var spårväg på gång, men icke. Det tjusiga namnet handlar helt enkelt om att man ska piffa upp busslinje 5:

"Ombyggnaden syftar till att genomföra utbyggnad och anpassning av infrastrukturen för införande av MalmöExpressen-konceptet.
Detta sker genom att genomföra framkomlighetsåtgärder för kollektivtrafik med nya kollektivkörfält och prioritering av kollektivtrafiken i signalreglerade korsningar samt anpassa hållplatser till de nya, cirka 25 meter långa, bussarna. Omfattande beläggningsåtgärder utförs för att säkerställa hög komfort för resenärer. Trafiksäkerhetsåtgärder utförs för att säkra obevakade
övergångställen.
Projektet i sin helhet syftar till att förbättra kollektivtrafikens framkomlighet, attraktivitet, komfort och bekvämlighet på stadsbusslinje 5 i Malmö."
--------------------------------
'Delegationen för hållbara städer' kanske trodde att det var en trådbusslinje på gång...

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: MalmöExpressen

Inlägg av Kantorn »

Dödsstöten för spårväg i Malmö? Eller kanske en väg till att visa att 25-meterbussar blir lika mycket stoppade i biltrafiken som vanliga boggiebussar?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: MalmöExpressen

Inlägg av Christer J »

Kantorn skrev:Dödsstöten för spårväg i Malmö? Eller kanske en väg till att visa att 25-meterbussar blir lika mycket stoppade i biltrafiken som vanliga boggiebussar?
Ja, ibland får man ta hjälp av verkligheten om argumenten inte fungerar. Men det blir dyra lärospån ibland.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: MalmöExpressen

Inlägg av spårsnoken »

Kantorn skrev:Dödsstöten för spårväg i Malmö? Eller kanske en väg till att visa att 25-meterbussar blir lika mycket stoppade i biltrafiken som vanliga boggiebussar?
Nej. Dödsstöten för spårväg i Malmö är den dag politikerna beslutar sig för att förlänga Köpenhamnsmetron till Malmö. Och det kommer snart.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: MalmöExpressen

Inlägg av Christer J »

spårsnoken skrev:
Kantorn skrev:Dödsstöten för spårväg i Malmö? Eller kanske en väg till att visa att 25-meterbussar blir lika mycket stoppade i biltrafiken som vanliga boggiebussar?
Nej. Dödsstöten för spårväg i Malmö är den dag politikerna beslutar sig för att förlänga Köpenhamnsmetron till Malmö. Och det kommer snart.
mvh/spårsnoken
Har man hittat pengar för det?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: MalmöExpressen

Inlägg av spårsnoken »

Nej, men det kommer nog när man väl har presenterat utreningen som man gör om knappt två veckor.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: MalmöExpressen

Inlägg av Ulrik Berggren »

spårsnoken skrev:Nej, men det kommer nog när man väl har presenterat utreningen som man gör om knappt två veckor.

mvh/spårsnoken
Knappast. Danmark och Region Skåne är lita ointresserade av denna frbindelse som Själland är av HH-förbindelsen... Och då har jag inte nämnt Svenska statens inställning.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: MalmöExpressen

Inlägg av twr »

När införs MalmöExpressen? Vilka förberedelser gör man för spårväg? Det är väl samma sträckning, även på körfältsnivå, antar jag?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: MalmöExpressen

Inlägg av Ulrik Berggren »

twr skrev:När införs MalmöExpressen? Vilka förberedelser gör man för spårväg? Det är väl samma sträckning, även på körfältsnivå, antar jag?
I sommar ska de nya bussarna (de första dubbelledbussarna med gasdrift i riket) börja trafikera Centralen - Stenkällan. Det handlar ingalund aom någon BRT, men sträckan Studentgatan - Annelund får reserverade körfält och någon sorts signalprioritering. Men vad jag förstått är det bara Nobeltorget som får en ordentlig ombyggnad, resten är mest kosmetika vad gäller hållplatsanpassningar. Förhoppningsvis dras även hpl Vitemöllegatan in mellan Nobeltorget och Annelund.

Med tanke på hur "bra" Malmös övriga signalprioritering funkar, så är jag lite tveksam hur mycket tid man kommer att spara jämfört emd dagens linje 5, men jag hoppas jag blir positivt överraskad i augusti!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: MalmöExpressen

Inlägg av spårsnoken »

Ulrik Berggren skrev:
twr skrev:När införs MalmöExpressen? Vilka förberedelser gör man för spårväg? Det är väl samma sträckning, även på körfältsnivå, antar jag?
I sommar ska de nya bussarna (de första dubbelledbussarna med gasdrift i riket) börja trafikera Centralen - Stenkällan. Det handlar ingalund aom någon BRT, men sträckan Studentgatan - Annelund får reserverade körfält och någon sorts signalprioritering. Men vad jag förstått är det bara Nobeltorget som får en ordentlig ombyggnad, resten är mest kosmetika vad gäller hållplatsanpassningar. Förhoppningsvis dras även hpl Vitemöllegatan in mellan Nobeltorget och Annelund.

Med tanke på hur "bra" Malmös övriga signalprioritering funkar, så är jag lite tveksam hur mycket tid man kommer att spara jämfört emd dagens linje 5, men jag hoppas jag blir positivt överraskad i augusti!
--------------------------------
Med tanke på att Volvo alltid hävdat att dubbelledsbussar med gasdrift inte kommer att funka när SL och Västtrafik velat ha sådana blir det intressant att se om det kommer att funka i Malmö.

mvh/spårsnoken
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: MalmöExpressen

Inlägg av Henrik Schütz »

Vad är det som inte skulle funka enligt Volvo?

HS
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: MalmöExpressen

Inlägg av darthjpp »

spårsnoken skrev: --------------------------------
Med tanke på att Volvo alltid hävdat att dubbelledsbussar med gasdrift inte kommer att funka när SL och Västtrafik velat ha sådana blir det intressant att se om det kommer att funka i Malmö.

mvh/spårsnoken
Henrik Schütz skrev:Vad är det som inte skulle funka enligt Volvo?

HS
Problemet är inte att bygga en gasdriven dubbelledbuss, utan att bygga en gasdriven låggolvsdubbelledbuss. Med dubbla leder på bussen bli bussen svårmanövererad om drivningen sitter på den bakersta axeln. Moderna (enkel)ledbussar har oftast drivningen på bakersta axeln, och då kan motorpaketet placeras längst bak med några säten som kräver trappsteg för att nå. För att få en acceptabel manöverförmåga i en dubbelledbuss behöver man ha drivningen på andra axeln i den främre modulen. För att åstadkomma detta och samtidigt erhålla låggolv genom hela bussen placeras motorn stående på högkant. Kylningen placeras på taket för att inte ta för mycket plats inne i bussen.

En gasbuss har gastankarna placerade på taket, vilket inte ger plats för motorkylningen. På sikt kommer hybridteknik där elmotorer sköter drivningen vid alla tillfällen ge en möjlighet till friare placering av gas/diesel/annat lämpligt drivmedel-motor och tillhörande drivmedelstankar. Då kan motor och batteripaket placeras i sista modulen och drivning ske på alla hjul om så önskas. Då kan även idéer från den prototyp som rullade i Göteborg härom året implementeras, med bredare dörrar och där chauffören sitter mittplacerad mellan framhjulen. I dag går ju allt fler stadsbussupplägg mot självservice av passageraren och chauffören har inget behov av att interagera med passagerarna då biljettförsäljning inte längre ingår i arbetsuppgiften.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: MalmöExpressen

Inlägg av Ulrik Berggren »

Jag har för mig att bussen som ska rulla i Malmö har drivning med elmotor på vardera hjulen, någon sorts gaselektrisk drift således.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: MalmöExpressen

Inlägg av M_M »

Tänk vad förbränningsmotorbranschen klamrar sig fast allt vad de kan. Malmös tyngsta linje trafikerad med bussar som ändå har elmotorer - det kan väl inte vara lönsamt med nån plågsam hybridteknik just här istället för att sätta upp trådar? :(
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: MalmöExpressen

Inlägg av spårsnoken »

Någon (annan) måste komma på det först. Men det kommer nog vad det lider....

mvh/spårsnoken
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: MalmöExpressen

Inlägg av twr »

M_M skrev:Tänk vad förbränningsmotorbranschen klamrar sig fast allt vad de kan. Malmös tyngsta linje trafikerad med bussar som ändå har elmotorer - det kan väl inte vara lönsamt med nån plågsam hybridteknik just här istället för att sätta upp trådar? :(
Tanken är väl att (troligen) bygga spårväg om några år. Nu vill man snabbt införa kollektivtrafikkörfält.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Mathias Lindow
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 10 september 2012 9:30

Re: MalmöExpressen

Inlägg av Mathias Lindow »

Ulrik Berggren skrev:Jag har för mig att bussen som ska rulla i Malmö har drivning med elmotor på vardera hjulen, någon sorts gaselektrisk drift således.
Som jag har förstått så kommer bussen i Malmö bara att drivas på en axel. Annars är ju fördelen med en eldriven buss att du kan få den att drivas på två axlar. I Bergen har dom nu beställt samma buss som Malmö, men med drivning på två axlar vilken säkert kommer behövas för att klara gå på tänkta linjen
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: MalmöExpressen

Inlägg av spårsnoken »

twr skrev:
M_M skrev:Tänk vad förbränningsmotorbranschen klamrar sig fast allt vad de kan. Malmös tyngsta linje trafikerad med bussar som ändå har elmotorer - det kan väl inte vara lönsamt med nån plågsam hybridteknik just här istället för att sätta upp trådar? :(
Tanken är väl att (troligen) bygga spårväg om några år. Nu vill man snabbt införa kollektivtrafikkörfält.
-------------------------
Hahaha... Tror Du verkligen på det? Det låter väl i så fall bakvänt att investera i BRT nu?

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: MalmöExpressen

Inlägg av Ulrik Berggren »

spårsnoken skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Tänk vad förbränningsmotorbranschen klamrar sig fast allt vad de kan. Malmös tyngsta linje trafikerad med bussar som ändå har elmotorer - det kan väl inte vara lönsamt med nån plågsam hybridteknik just här istället för att sätta upp trådar? :(
Tanken är väl att (troligen) bygga spårväg om några år. Nu vill man snabbt införa kollektivtrafikkörfält.
-------------------------
Hahaha... Tror Du verkligen på det? Det låter väl i så fall bakvänt att investera i BRT nu?

mvh/spårsnoken
VInner det blå laget i höst kan vi helt glömma spårväg för lång tid framåt. VInner det röda finns det en liten chans... :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar