Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Angående stationsuppgångar: för Hammarby kanal känns det naturligt med en uppgång på Södermalm, och en på Hammarbysidan. Vid Sickla så kan det på västra sidan bli dels en inne i själva köpkvarteret, dels en vid Saltsjöbanan och Alphyddan. Kanske väljer man även att lägga en uppgång på östra sidan av köpkvarteret.
Med tanke på Järlas relativt låga framtida utnyttjande blir det nog bara en uppgång, stragegiskt placerad mellan höghusen vid Järlaleden, Saltsjö-Järla station, och Järla sjö. Och sedan Nacka Centrum - en koppling till bussterminalen såklart, och en i själva Forum. Beroende på linjesträckningen kanske det också är värt att lägga en uppgång i Nacka strand - det är iaf vad kommunen önskar.
Detta är alltså mina tankar, baserade på Trafikförvaltningen och Nackas egna förhoppningar.
Med tanke på Järlas relativt låga framtida utnyttjande blir det nog bara en uppgång, stragegiskt placerad mellan höghusen vid Järlaleden, Saltsjö-Järla station, och Järla sjö. Och sedan Nacka Centrum - en koppling till bussterminalen såklart, och en i själva Forum. Beroende på linjesträckningen kanske det också är värt att lägga en uppgång i Nacka strand - det är iaf vad kommunen önskar.
Detta är alltså mina tankar, baserade på Trafikförvaltningen och Nackas egna förhoppningar.
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Gärna med ett bra byte till Tvärbanan vid Luma.Den fria mannen skrev:Angående stationsuppgångar: för Hammarby kanal känns det naturligt med en uppgång på Södermalm, och en på Hammarbysidan.
Låter vettigt.Den fria mannen skrev:Vid Sickla så kan det på västra sidan bli dels en inne i själva köpkvarteret, dels en vid Saltsjöbanan och Alphyddan. Kanske väljer man även att lägga en uppgång på östra sidan av köpkvarteret.
Med tanke på Järlas relativt låga framtida utnyttjande blir det nog bara en uppgång, stragegiskt placerad mellan höghusen vid Järlaleden, Saltsjö-Järla station, och Järla sjö. Och sedan Nacka Centrum - en koppling till bussterminalen såklart, och en i själva Forum.
Det är ju 700 meter eller mer mellan centrum och Nacka strand. Är detta verkligen realistiskt?Den fria mannen skrev:Beroende på linjesträckningen kanske det också är värt att lägga en uppgång i Nacka strand - det är iaf vad kommunen önskar.
Detta är alltså mina tankar, baserade på Trafikförvaltningen och Nackas egna förhoppningar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Hur är det vid Sickla köpcentrum, är det inte där Atlas Copcos provgruva finns? Kan man byga helt fritt där? (Skulle inte förresten tunneln gå rätt djupt just där?)
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Borde väl som sagt bero på hur stationen placeras - om det blir (ungefär) under Värmdöleden är det nog möjligt.twr skrev:Det är ju 700 meter eller mer mellan centrum och Nacka strand. Är detta verkligen realistiskt?
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Är det någon som vet när förstudien blir tillgänglig att läsa för allmänheten? Den borde ju vara klar för remiss vid det här laget, finns det en chans att den tas upp på februari månads trafiknämndssammanträde, eller får man vänta tills den nya tunnelbaneförvaltningen startar i mars?
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
"Nya t-stationen blir rekorddjup". Näst djupast i världen, så det blir bara Stockholmsrekord, eller skall vi säga Sverigerekord. Eller vi kan t.o.m. säga Västeuroparekord. Går man sex meter djupare än nu planerat så skulle det bli världsrekord.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
För stationen vid Hammarby kanal, som väl föreslagits få uppgångar på bägge sidorna om kanalen skulle det ju vara trevligt om man kunde fixa så att det blev möjlighet till en gångpassage utan att passera via perrongen (och spärrlinjen). Som jag tror föreslagits i någon annan tråd.twr skrev:De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Det blir ännu mer uppenbart att det är dyrt med slutna spärrlinjer.Marcus L skrev:För stationen vid Hammarby kanal, som väl föreslagits få uppgångar på bägge sidorna om kanalen skulle det ju vara trevligt om man kunde fixa så att det blev möjlighet till en gångpassage utan att passera via perrongen (och spärrlinjen). Som jag tror föreslagits i någon annan tråd.twr skrev:De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Förstudien är nu klar. Det mesta fanns väl med i underhandsrapporten, men intressant läsning är det ändå.
- Bilagor
-
- LS 1403-0406-3.pdf
- Förstudie tunnelbana Nacka
- (3.63 MiB) Nerladdad 665 gånger
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Är endast en uppgång okej idag ur utrymningssynpunkt?Den fria mannen skrev:Med tanke på Järlas relativt låga framtida utnyttjande blir det nog bara en uppgång, stragegiskt placerad mellan höghusen vid Järlaleden, Saltsjö-Järla station, och Järla sjö.
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Det behövs nog åtminstone en nödutgång i den perrongände som inte har en vanlig utgång. Men det är förmodligen inget krav på att det skall gå att gå ner där, eller vara tillåtet att passera ut där, i normalfallet.M_M skrev:Är endast en uppgång okej idag ur utrymningssynpunkt?Den fria mannen skrev:Med tanke på Järlas relativt låga framtida utnyttjande blir det nog bara en uppgång, stragegiskt placerad mellan höghusen vid Järlaleden, Saltsjö-Järla station, och Järla sjö.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Sant.
Det torde väl å andra sidan vara halvsvårt att samhällsekonomiskt motivera att bygga en nödutgång utan att utrusta den som en komplett utgång. (Däremot går det säkert bra att motivera det driftsekonomiskt efteråt när allt är byggt, så det gäller att ställa kravet redan från början).
Det torde väl å andra sidan vara halvsvårt att samhällsekonomiskt motivera att bygga en nödutgång utan att utrusta den som en komplett utgång. (Däremot går det säkert bra att motivera det driftsekonomiskt efteråt när allt är byggt, så det gäller att ställa kravet redan från början).
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Åtminstone något: "Kamp om konsten i t-banan"twr skrev:Något nytt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Det blir väldigt mycket knutpunkter. Hammarby kanal får en uppgång mot Luma (Tvärbanan). Sickla får en uppgång mot stationen med samma namn (Tvärbanan igen, och Saltsjöbanan), och en uppgång mot stationen med det något förvånande namnet Nacka (Saltsjöbanan igen). Järla får en uppgång mot Saltsjö-Järla (Saltsjöbanan igen).
Alltså 2 bytespunkter mot Tvärbanan och 3 bytespunkter mot Saltsjöbanan. Hur ska hela helheten samverka frågar man sig? Var kommer bytena utannonseras? Hur kan tidtabellerna samordnas?
Alltså 2 bytespunkter mot Tvärbanan och 3 bytespunkter mot Saltsjöbanan. Hur ska hela helheten samverka frågar man sig? Var kommer bytena utannonseras? Hur kan tidtabellerna samordnas?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Jag tror att den ideala bytespunkten är Sickla. Det är nog här "alla" byter mellan de olika trafikslagen och med buss i stora mängder. I saltsjö-Järla är det nog några vinkelbyten, men det kan lika gärna vara vinkelbyte med buss, samt att det går bussar mellan Fisksätra och Nacka Strand. För Hammarby Kanal är det inte många då den lätt blir utkonkurrerad av Gullmarsplan. Antagligen är väl den grupp som ogillar djupa stationer med endast hiss som lär söka sig hit istället, samt de som tycker att T-banan är snabbare än Tvärbanan och har sitt mål i Nacka Forum i alla fall. Fördelen är ju att om de som kommer från saltis och vill in till stan kan byta i Järla och få en bra sittplats innan den stora stationen "Sickla" kommer. Jag tror att Sickla, Nacka Forum och Gullmarsplan nedre blir rätt lyckade T-stationer pga. knytespunkterna de relaterar till.
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Alla är inte så förtjusta över att få en T-baneuppgång i grannskapet!
Stockholm direkt skriver "Gnället från Södermalm: Nya tunnelbanan förstör känslan i Sofo".
Ett citat: "En tunnelbanestation kommer förstöra hela denna delen av Södermalm! Miljön och stadsbilden försämras när man förstör det historiska området kring Sofia kyrka"
Stockholm direkt skriver "Gnället från Södermalm: Nya tunnelbanan förstör känslan i Sofo".
Ett citat: "En tunnelbanestation kommer förstöra hela denna delen av Södermalm! Miljön och stadsbilden försämras när man förstör det historiska området kring Sofia kyrka"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Passande rubriksättning
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Låter som ett perfekt inslag i någon humorserie...LÅ1 skrev:Gnället från Södermalm: Nya tunnelbanan förstör känslan i Sofo[/url]".
Genius on call