Bilder UNGERN med Arad 7-16 maj 2011

Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster, Per Lind, Travelmaster

Kategoriregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
Skriv svar
Användarens profilbild
Travelmaster
Personal
Personal
Inlägg: 77
Blev medlem: fredag 03 juni 2005 13:02

Bilder UNGERN med Arad 7-16 maj 2011

Inlägg av Travelmaster »

7-16/5 2011 UNGERN OCH ARAD
Ungern har länge varit ett önskemål så nu är det dags. Som vanligt kan man själv framföra önskemål om att deltaga på delar av programmetoch man kan välja flyg eller tåganslutning.

DAG 1: 7/5 2011 Hemorten-Berlin.
Avresa vid lunchtid för färd till Malmö där vi byter till Berlin Night Express.

DAG 2: 8/5 2011 Berlin-Budapest.
Efter ankomst Berlin byter vi till Budapest-tåget vilket för oss snabbt och bekvämt till metropolen Budapest, dit vi ankommer på eftermiddagen efter en väldigt vacker resa utefter den dramatiska Elb-dalen.

DAG 3: 9/5 2011 Budapest.
Frukost. Halva dagen ägnas åt besök hos trafikbolaget. En utfärd med gamla vagnar hoppas vi på.

DAG 4: 10/5 2011 Budapest.
Frukost. Med båt tar vi oss på Donau till den lilla konstnärsstaden Szentendre där vi besöker spårvägsmuséet och förhoppningsvis blir det en tur med gamla vagnar på banan åter till Budapest.

DAG 5: 11/5 2011 Budapest.
Frukost. Hela dagen fri för egna strövtåg och upptäckter. Det finns många spårvägslinjer och flera förortsbanor att bese och åka med.

DAG 6: 12/5 2011 Budapest-Szeged.
Frukost. Tåg till det största av Ungerns tre övriga spårvägnät. Här finns ett intressant nät med fina vyer. Ankomst vid lunch varefter vi har eftermiddagen fri för egna utfärder.

DAG 7: 13/5 2011 Szeged.
Frukost. Vi lämnar Szeged och tar tåget till Arad i Rumänien vilken har ett intressant nät med lång enkelspårig interurbanlinje. Vi hoppas få ut en av de gamla förortsvagnarna i trä för en tur.

DAG 8: 14/5 2011 Arad.
Frukost. Hela dagen för egna strövtåg i Arad.

DAG 9: 15/5 2011 Arad-Berlin.
Mycket tidig avresa mot Budapest där vi byter tåg för att komma till Berlin och vårt nattåg till Malmö.

DAG 10: 16/5 2011 Berlin-Hemorten.
Ankomst Malmö för vidare befordran till hemorten.

PRIS:
I dagsläget har vi ingen aning men det beror dels på hur många vi blir och dels på vilken nivå vi lägger oss på. Alla färdbiljetter inkl. dagskort och utfärder ingår. Någonstans runt 10-12.000,- borde det landa på.

ANMÄLAN:
Din intresseanmälan, vilken inte är bindande, emotses snarast. När priset och programmet är fastspikat skickar vi ett detaljerat program med pris och då har Du möjlighet att säga ja eller nej.
Minimum deltagare är beräknat till 15 och maximum till 25.
Senaste anmälningsdag, i mån av plats är 40 dagar före avresa.

Förfrågningar till Per Lind 0582/51090 eller på resor@sparvagssallskapet.se
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: 7-16/5 2011 UNGERN med Arad

Inlägg av M_M »

Hej!

Det står tydligt att man ska skicka frågor via mail eller ringa, men jag chansa på att ställa en fråga här som kanske fler vill ha svar på:

Vad finns det för möjligheter att hänga på bara delar av resan, till exempel besöket hos BKV?


Jag passar också på att ge ett par tips från då jag var i Budapest:

Försök att boka in en tvåspråkig guide eller ta med nån som både kan ungerska och svenska/engelska (eller annat språk som alla deltagare förstår) när ni besöker lokaltrafikmuséet i Szentendre.
OBS att det är faktiskt ett lokaltrafikmuseum och inte bara ett spårvägsmuseum, även om de flesta fordon är spårfordon och många av dem är just spårvagnar. Det finns några få bussar, både trådbussar och dieselbussar, rätt många olika varianter av spårvagnar, och dessutom finns en del "större" fordon, både sådana som rullat på förortsbanorna (HÉV), en tunnelbanevagnprototyp och ett gäng arbetsfordon.
Om jag inte minns galet så är ALLA skyltar bara på ungerska. Om ni inte har någon guide eller motsvarande från muséet så räkna med att många av fordonen är låsta så att det inte går att titta invändigt i dem. Jag hade t.ex. gärna tittat inne i "bygga spårvagn av Ikarus-buss-standarddelar"-prototypen, men det var bara titt genom fönstren som gällde.

Alla vagnar som rullar på HÉV till/från bl.a. Szentendre är relativt gamla vagnar, d.v.s. de är cirka 40 år gamla och tillverkade av LEW i Hennigsdorf strax utanför Berlin i dåvarande DDR. Diggabla.

Inne i Budapest, inne i tunnelbaneknytpunkten Deak Ferenc Tér, finns ett pyttelitet tunnelbanemuseum över linje 1. Det är verkligen pyttelitet, det tar väl ungefär en kvart att avverka hela museet som består av 2-3 gamla vagnar på rad längs ena sidan av en gångväg och längs andra sidan av gångvägen finns informationstavlor med text och bilder som visserligen är trevliga att läsa och se men vars innehåll man i stort sett lika lätt hittar på nätet. Jag har för mig att texterna förutom på ungerska även är på engelska och tyska. Inträdet på både detta och ovan nämnda museum kostar som en enkelbiljett i kollektivtrafiken (och separat tillstånd att använda kamera kostar som en bytesbiljett - de använder verkligen vanliga biljetter och manuella mekaniska biljettmakuleringsapparater), d.v.s. motsvarande ungefär 10-15kr och är därmed helt klart värt pengarna även om det inte är så mycket att se.
Ett "måste" är dels att åka tunnelbanelinjen M1 med sina små nästan-låggolvsspårvagnar med jacobsboggier mellan de tre vagnsektionerna, och det är väl också ett måste att åka åtminstone någon av de två andra linjerna M2 och M3 (som är rätt lika varandra).

Om man vill prova på så många olika spårvagntyper som möjligt så är ett tips att åka till yttre ändhållplatsen på tunnelbanelinje M1 och byta till spårvagn (line 3 och 69 trafikerar den stationen), då är chansen stor att man får åka TW6000 köpta från Hannover. Här ligger även vagnhallen för tunnelbanelinje 1.

Om jag inte minns galet så kör man - åtminstone vissa tider på året - turer med gammelvagn på centrala delar av spårvägslinje 2, så det är kanske inte absolut nödvändigt att boka en speciell "muppfärd" även om det såklart är en trevlig idé.

Jag föreslår ett besök på järnvägsmuséet, tyvärr är det även där mestadels på ungerska men en del är på engelska/tyska och framförallt så är det inte bara en statisk utställning utan man kör verkligen med en del fordon (både fullstora och små, man har bl.a. en rätt stor "trädgårdsjärnväg") och man kan betala en slant för att få provköra fordon.

En trevlig utflykt är att via Moszkva Tér åka nordväst ett par hållplatser längs spårvägslinje 59 och 61 och byta till kuggstångsbanan, och vid dess ändhållplats promenera något kvarter och åka "pionjärjärnvägen". Vid Pionjärjärnvägens ändstation så går man lämpligtvis till ett matställe vars namn jag tyvärr inte kommer ihåg (men jag kan kolla upp det plus adress i god tid om nån är intresserad), och sedan ta spårvägslinje 61 tillbaka in mot centrum.

Moszkva tér är i sig värt att se, det är ett torg med en spårvägstriangel där man har genomgående linjer längs ett av triangelns ben och säckvändning på triangelns andra två ben, och har man tur så kan man få se nån vagntransport/specialfärd genomgående via något av "säck-benen". Linje 4 och 6 vänder på samma två säckspår och kör i rusningen sammanslaget i 2-min-trafik. Mitt på torget ligger en härlig "sovjetisk" kloss som stationsbyggnad/uppgång till tunnelbanelinje M2, på övervåningen finns en bar med uteservering där man kan kombinera (buss- och) spårvagnsdiggande och drickande av trevliga drycker. (I källaren på detta hus finns också en offentlig toalett, kan vara bra att veta...).

En riktigt turistig grej som bör provas på är att åka bergbanan, även om det är en rätt kort upplevelse och det går bussar "paralellt" (fast via omväg).

Värt att ta reda på är vilken turtäthet olika linjer har. En del går riktigt ofta, andra går klart mer sällan.

Vad gäller mat så får jag tipsa om att läsa i Budapest bortom turiststråken 2008 av Hasse Nylén. De få ställen som tipsas om i den boken som jag provat var avsevärt bättre än de ställen jag provat spontant eller läst tips om i t.ex. Loneley Planets Budapestguide.

Det finns för övrigt flera andra muséer som nog kan vara av intresse men som jag aldrig provade på.

Räkna inte med att varje detalj på hemsidorna stämmer, när jag var där stod det t.ex. att det skulle gå att köpa karta över kollektivtrafiken vid bl.a. varje tunnelbanestation och vid BKV's infocenter, men kartorna hade inte levererats på grund av nåt strul.

Ett tips är också att surfa med Google Chrome som har Google Translate inbyggt, och surfa på de ungerskspråkiga sidorna och skriva av den ungerska orginaltexten på papper (eller skriva ut) gällande sådant som man vet att man kan tänkas behöva fråga om. Det gick t.ex. mycket bättre för mig att klura ut hur det låg till med de där kartorna när jag skrivit av typ "kartorna finns att köpa ...." fast på ungerska och visade lappen för de som bara kunde ungerska vid tunnelbanestationerna...
Användarens profilbild
Travelmaster
Personal
Personal
Inlägg: 77
Blev medlem: fredag 03 juni 2005 13:02

Re: 7-16/5 2011 UNGERN med Arad

Inlägg av Travelmaster »

M_M skrev:Hej!
Vad finns det för möjligheter att hänga på bara delar av resan, till exempel besöket hos BKV?
Det skall nog inte vara några problem.
Tack för tipsen.
-Per
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Länkar till: 7-16/5 2011 UNGERN med Arad

Inlägg av Olle »

Lite bilder från spårvägen i Arad.

Olle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Per Linds bilder från UNGERN med Arad 7-16 maj 2011

Inlägg av Olle »

Per Lind, mannen med den röda kavajen och vår excellenta reseledare, har förärat oss nedanstående reportagebilder från Ungern- och Aradresan .....

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Per Lind / gm :Dlle.
:-)lle
Skriv svar