Volvo har upptäkt elektricitetens möjligheter!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan B

Volvo har upptäkt elektricitetens möjligheter!

Inlägg av Stefan B »

Förslag på alternativ rubrik "Nu testar vi hjulet igen i verklig drift".

Kanske borde Volvobussars kommunikatörer googla på Siemens 1879 eller så?
:lol:
http://www.infrastrukturnyheter.se/2014 ... ment-54021

Stefan B
Kjell L

Re: Volvo har upptäkt elektricitetens möjligheter!

Inlägg av Kjell L »

Bensin och dieselångorna har kanske börjat lätta lite så man har börjat snegla åt eldriftshållet igen. Det här med trådburen eldrift vill man inte kännas vid, utan man låtsas komma med nåt nytt. Gemene man har ju givetvis glömt att de första bilarna faktiskt var eldrivna, ja efter ångvagnen förstås. Men de första brukbara bilarna, eller? Föbränningsmotordriften tog ju fart först när bilarna fick elektrisk startmotor så att man bekvämt kunde starta sitt maskineri utan vev.

I Rom med flera ställen i världen kör man trådbussar med kapacitet att köra några km utan tråd genom känsliga eller besvärliga områden att hänga upp tråd i, som exempelvis utanför Roma Termini (centralstationen). Frågan är hur underhållskostnaderna ser ut, ta Stockholms innerstad, omvandla alla rödbusslinjer till trådbussdito eller det "nya" Volvokonceptet eller ha kvar förbränningsmotordriften. Hur stor skillnad i kostnad skulle det vara mellan de olika alternativen under låt såga 15 år? Räknat med drivmedel och lönekostnadsökningstakt som de föregående 15 åren.

Kjell L
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Det var mycket nära att det blev trådbuss i Stockholm 1975. John Olle Persson var såld på iden men så inträffade tyvärr den flygolycka utanför Oskarshamn där i stort sett hela riksdagens trafikutskott strök med och sedan blev det inget mer av detta trots att många bildade opinion för det lite av och till. 1975 kom också Scania med sin omtalade skrift där man hävdade att påståendena om att dieselavgaser kunde vara cancerframkallande (som drivits av bl.a. undertecknad i olika rapporter) var falska och enbart elaksinnad propaganda mot dieselbussarna.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Flygolyckan skedde 1989. Av en slump var jag och mina klasskamrater på studiebesök i Riksdagen den dagen, och det var minst sagt rörigt.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

NerdBoy skrev:Flygolyckan skedde 1989. Av en slump var jag och mina klasskamrater på studiebesök i Riksdagen den dagen, och det var minst sagt rörigt.
--------------------
Där ser man på. Nåväl, trots John-Olle:s positiva inställning blev det ju inga trådbussar. Men Ingemar Bäckström (SL:s VD) var ju i motsvarande grad negativ.

SL gjorde dock en utredning som mynnade i att man rekommenderade batteribussar. Men därav blev ju som bekant intet heller.

mvh/spårsnoken
Mathias Lindow

Inlägg av Mathias Lindow »

Faktum är att vi (Kiepe) leverarade 11 trådbussar tillsammans med Volvo till Arnhem (NL) 1990, men jag tror inte det är något Volvo talar så högt om idag. På Transportforum i början av januari så dissade Volvo trådbussen ordentligt. -Vem skulle kunna tänka sig sätta upp trådar i luften?
Med tanke på att han var från Göteborg så tyckte jag att det var lite lustigt och det är ju många städer som satsar på spårvagnar. Direkt efteråt kom det en från Scania som började med att hissa trådbussen. Han hade just kommit hem från Vancouver och var väldigt imponerad. Nu håller Scania på att tillsammans med Bombardier titta på hur Primove fungerar för lastbil och bussar, så de tror på en kontinuerlig elöverföring, men från marken istället för från luften. Men om de inte får det att fungera kan jag nog tänka mig att Scania kan tänka om...

Sedan 2000 har Landskrona, Rom, Castellón, Chieti, Lecce och Riyadh fått trådbuss. På gång är det i Pescara, Avellino, Bari, Malatya och ännu en linje i Castellón.

Sedan planeras det även i Şanlıurfa, Montreal, Leeds, Osnabrück, Leipzig och inte minst i Bogota. Där är det Transmilenio som man utreder om det ska vara trådbuss. Blir det så är det minst 1000 bussar som ska levereras. Blir det så tror jag inte Scania, som är stora i sydamerika, kommer utesluta trådbuss.

En film från Malatya om deras trådbuss, som kallas för Trambus. http://www.youtube.com/watch?v=sShqnp6-GBc

Vänligen

Mathias Lindow
Vossloh Kiepe
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Den som främst kämpade för att prova på trådbussar i stockholm 1975 var Ragnar Thörnblom , som dock nesligen fick se sig motarbetas och till sist så blev det ett par veckor med batteribussar på linje 41.

HS
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag har själv åkt i en trådbuss med Volvochassi i Bergen på L5, var där när dom hade fått dom nya ledvagnarna på L1 från Östeuropa, dom hade en hjälpmotor som lät som ett reaplan.

Dagens fråga: Vilket år ungefär var jag där?
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Henrik Schütz skrev:Den som främst kämpade för att prova på trådbussar i stockholm 1975 var Ragnar Thörnblom , som dock nesligen fick se sig motarbetas och till sist så blev det ett par veckor med batteribussar på linje 41.

HS
-------------
Nåväl, för att återföra historieskrivningen till en mer korrekt kommer här en mer exakt enligt mitt minne:

DN hade 1975 en ganska stort uppslagen artikel på temat renässans för trådbussen i Stockholm där John-Olle Persson uttalar sig mycket positivt om detta.

Curt M Elmberg var 1977-1982 vid SL och hade då ansvar för SL:s utredning om trådbussar, som utmynnade i förslaget till att prova några batteribussar. Elmberg blev senare direktör för Göteborgs Spårvägar.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
malas

Inlägg av malas »

DN hade 1975 en ganska stort uppslagen artikel på temat renässans för trådbussen i Stockholm där John-Olle Persson uttalar sig mycket positivt om detta.

mvh/spårsnoken[/quote]

Finns artikeln fortfarande att ta del av?
Malas
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

1975 torde SL fortfarande haft koncession för trådbusstrafik, jag vill minnas att den beviljades 1941 och var på 40 år.

HS
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

C12C3C3C12 skrev:Jag har själv åkt i en trådbuss med Volvochassi i Bergen på L5, var där när dom hade fått dom nya ledvagnarna på L1 från Östeuropa, dom hade en hjälpmotor som lät som ett reaplan.

Dagens fråga: Vilket år ungefär var jag där?
Skrev fel linjenummer på L2 som numera är konverterad till spårvagn :oops:

Ingen som törs gissa på något årtal?
Skriv svar