Jag älskar min bil!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Jag älskar min bil!

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
37368 skrev:För att bekräfta din i allra högsta grad tveksamma teori vill jag att du Erik ger exempel på en fastighet där det man går back på sitt garage som man tvingades bygga p.g.a. parkeringsnormen. .
En bra början är kanske att granska alla möjligheter att bygga hus som det inte blivit nåt av, både på grund av krav på parkering tillhörande dessa hus och också på grund av att mängder av andra parkeringar är ivägen för att huset ska kunna ligga tillräckligt centralt.
Erik: vi ber dig komma med exempel på en fastighet. Vi ber inte dig komma med förslag var vi ska söka. Vi vill inte bevisa din tes, det får du göra själv.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Inge skrev:I Docklands är marginalkostnaden högre men den potentiell intäkten, avgiftsnivån, bara en bråkdel. Ändå byggs det parkeringar där, konstigt, väldigt konstigt.... Eftersom ju Erik vet att det helt omvänt är i Stockholm som det råder ett överutbud. Det måste ju vara så, det har han ju listat ut efter att ha tolkat resultatet av parkeringsnormer på sitt eget vis.

Nej den analysen kommer från Stockholms markkontor, vilket jag skrev ovan
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p299092

Här kommer citatet en gång till. Det är bara i Stockholms innerstad som garageparkering går runt.
Stockholms markkontor skrev:En produktionskostnad på 250 000 kr innebär att man behöver ta ut en garagehyra på ca 1500 kr/mån per p-plats. Det går ganska bra att ta ut i innerstan och i Hammarby Sjöstad. I ytterstaden däremot kan man knappast ta ut mer än 800-1000 kr/mån och då slås resterande del ut på hyran/avgiften.
Priserna i Canary Wharf är inte låga, 25 pund per dag. Det går nog runt. Kanske är det mer lönande med andra verksamheter istället för parkering, men 3000 garageplatser (6000 totalt) är inte mycket i ett område som rymmer 90 000 anställda.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Kantorn skrev:
M_M skrev:
37368 skrev:För att bekräfta din i allra högsta grad tveksamma teori vill jag att du Erik ger exempel på en fastighet där det man går back på sitt garage som man tvingades bygga p.g.a. parkeringsnormen. .
En bra början är kanske att granska alla möjligheter att bygga hus som det inte blivit nåt av, både på grund av krav på parkering tillhörande dessa hus och också på grund av att mängder av andra parkeringar är ivägen för att huset ska kunna ligga tillräckligt centralt.
Erik: vi ber dig komma med exempel på en fastighet. Vi ber inte dig komma med förslag var vi ska söka. Vi vill inte bevisa din tes, det får du göra själv.
Nu svarar du ju på MMs inlägg, inte mitt. Jag tycker iofs att MMs inlägg är mycket bra. Att fördyra varje lägenhet med 250 000 kr innebär självklart att många lägenheter inte byggs alls. Jag svarade på frågan i förrgår:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 60#p299086
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Parkeringar för anställda har vi ju inte ens diskuterat. Det var ju för boende?

De 3000 platser du hänvisar till är short-time, alltså hyrs ut på dagsbasis med first come, first serve. Det nämns inte nånstans om långtidsplatser, med månadshyra.

Det är lite som att jämföra 2-timmarsparkeringen på ICA Maxi för kunder, med personalparkeringen på mitt jobb. Inte samma sak!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Erik Sandblom skrev:Nu svarar du ju på MMs inlägg, inte mitt.
Tja, du vill ju inte svara på flera av mina tidigare inlägg. Så kan det gå.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

De som vill läsa ännu mer om parkeringsnormer kan läsa mina artikel om rullstolar och bilparkering. Den har publicerats på Ecoprofile och på Yimby. :)

Texten är nästan exakt likadan men kommentarerna är olika på de olika sidorna.

Förenklade byggregler - men fortsatt obligatoriska parkeringsplatser. Yimby

Förenklade byggregler, men fortsatt obligatoriska parkeringsplatser. Ecoprofile
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Anders Borg och Henrik von Sydow nämner parkeringsnormer i en debattartikel i Dagens Industri:

Debatt: Så ska vi öka byggandet. Dagens Industri
Antalet kommunala särkrav bör också begränsas, bland annat har användandet av parkeringsnormer fördyrat byggandet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:Anders Borg och Henrik von Sydow nämner parkeringsnormer i en debattartikel i Dagens Industri:

Antalet kommunala särkrav bör också begränsas, bland annat har användandet av parkeringsnormer fördyrat byggandet.
Risken är väl att det blir mer gatuparkering om det blir färre P-platser i garage eller på fastighetsmark. Och det brukar generera en massa "P-letar-trafik". Men det är bra om det inte anläggs ett hav av parkeringsplatser runt husen. Hus i parkeringsplats som det brukar bli när det sägs att de skall bygga hus i park, enligt Yimby.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:Anders Borg och Henrik von Sydow nämner parkeringsnormer i en debattartikel i Dagens Industri:

Risken är väl att det blir mer gatuparkering om det blir färre P-platser i garage eller på fastighetsmark. Och det brukar generera en massa "P-letar-trafik". Men det är bra om det inte anläggs ett hav av parkeringsplatser runt husen. Hus i parkeringsplats som det brukar bli när det sägs att de skall bygga hus i park, enligt Yimby.
Man kan se till att det alltid finns några lediga platser genom prissättningen. Idealet sägs vara att cirka var fjärde plats ska vara ledig.

I Japan har man tydligen ett system där man måste visa att man har ordnat en parkeringsplats i närheten av bostaden, innan man får köpa en bil.
Japan-style "proof of parking" regulations for India? Reinventing Parking
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev:

Man kan se till att det alltid finns några lediga platser genom prissättningen. Idealet sägs vara att cirka var fjärde plats ska vara ledig.

I Japan har man tydligen ett system där man måste visa att man har ordnat en parkeringsplats i närheten av bostaden, innan man får köpa en bil.
Japan-style "proof of parking" regulations for India? Reinventing Parking
För dyra P-platser hjälper kanske på vissa håll, speciellt i bostadskvarter. I områden med många "högstatuskontor" är redan P-platsena dyra i garagen.
Att förbjuda människor att skaffa bil känns spontant som brott mot mänskliga rättigheterna, även om jag inte skulle våga satsa pengar på att det verkligen är det. Och det fungerar bara där det råder bostadsbrist. Bostasbolagen vill förstås ha så många presumtiva hyresgäster/bostadsköpare som möjligt. Då bygger de säkert P-platser så att det räcker, utan norm!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:Att förbjuda människor att skaffa bil känns spontant som brott mot mänskliga rättigheterna, även om jag inte skulle våga satsa pengar på att det verkligen är det.
Det kanske kan ses som en sorts bygglov. Man får ju inte bygga hur som helst, även om man äger tomten.

Här står det "Att ställa en container på gatan i Stockholms city kostar 3 740 kronor i månaden. Boendeparkering på samma yta kostar inte ens en femtedel så mycket, 700 kronor." Nu jämför de med boendeparkering som är den billigare parkeringstaxan, men ändå.

Höjd p-avgift ska få bort bilarna. DN
LÅ1 skrev:Bostasbolagen vill förstås ha så många presumtiva hyresgäster/bostadsköpare som möjligt. Då bygger de säkert P-platser så att det räcker, utan norm!
Precis!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Bilpool i Malmö blev succé. Fastighetstidningen
En kanske oönskad effekt av bilpoolen är att Byggvesta, trots lägre parkeringsnorm, inte lyckats hyra ut alla p-platser.
– Vi har 59 platser i garaget, men vakansgraden är lite högre än vi önskar, säger Kjell Ehrlin.

Angående kostnader har jag hört att det är byråkratiskt när man vill bygga om sin fastighet, t ex från ett stort kontor till många små. Kanske borde såna regler ses över?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kors i taket, de antyder att hyresbostäder är viktiga för att samhället ska fungera. Undrar hur de ska kunna hantera det uttalandet men ändå fortsätta göra succé med "vi och dom"-politik?
LÅ1 skrev:Risken är väl att det blir mer gatuparkering om det blir färre P-platser i garage eller på fastighetsmark. Och det brukar generera en massa "P-letar-trafik". Men det är bra om det inte anläggs ett hav av parkeringsplatser runt husen. Hus i parkeringsplats som det brukar bli när det sägs att de skall bygga hus i park, enligt Yimby.
Det beror väl på hur väl de som vill parkera är informerade om var det finns lediga platser?

Välkommen till Göteborg, eller nåt. Markdetektorer vid VARJE parkeringsplats och displayer vid vägkorsningar som indikerar var det är någon idé att leta platser.
Erik Sandblom skrev:Man kan se till att det alltid finns några lediga platser genom prissättningen. Idealet sägs vara att cirka var fjärde plats ska vara ledig.
Stämmer det även i "Göteborgfallet"?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Indianapolis Parking Minimums Force Walmart to Ask for Less Parking. Streetsblog

Parking Is Hell. Freakonomics podcast
There ain’t no such thing as a free parking spot. Somebody has to pay for it — and that somebody is everybody.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Risken är väl att det blir mer gatuparkering om det blir färre P-platser i garage eller på fastighetsmark. Och det brukar generera en massa "P-letar-trafik". Men det är bra om det inte anläggs ett hav av parkeringsplatser runt husen. Hus i parkeringsplats som det brukar bli när det sägs att de skall bygga hus i park, enligt Yimby.
P-letartrafik är egentligen inte ett problem för oss andra om det är så att man ser till att p-letarna inte blockerar de som medvetet valt bort bilfärd, dvs gående, cyklister och kollektivtrafikanter. De kortsiktiga effekterna med utökade utsläpp när de letar vägs nog med råge upp av de som ger upp bilen som permanent färdmedel.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Odd skrev:
P-letartrafik är egentligen inte ett problem för oss andra om det är så att man ser till att p-letarna inte blockerar de som medvetet valt bort bilfärd, dvs gående, cyklister och kollektivtrafikanter. De kortsiktiga effekterna med utökade utsläpp när de letar vägs nog med råge upp av de som ger upp bilen som permanent färdmedel.
Söktrafiken beror på att man letar efter en ledig plats. Är det lätt att hitta en ledig plats blir söktrafiken liten. Det är enkelt att ordna fram lediga platser: anpassa priset så att det alltid finns några lediga platser, och bötfäll dem som parkerar fel.

Kortfattat kan man säga att söktrafiken beror på för låga priser, för dålig övervakning eller båda.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Söktrafiken blir också liten om det är lätt att säkert veta att det redan är kört. Därav min vurm för markdetektorsystemet som finns i centrala Göteborg.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Trafikverket har gjort en rapport om parkeringsnormer och saken kommenteras på Expressens ledarsida.

Sätt P för bilbidraget. Expressen

Parkering i täta attraktiva städer - dags att ändra synsätt. Trafikverket
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Mer från Expressen:

Parkeringsnormen är vår tids förbannelse. Expressen av Vanda Kehr, arkitekt
Stockholms stad har som mål att bygga 100 000 bostäder fram till 2030. Med dagens parkeringsnorm blir det ungefär 1 750 000 kvadratmeter i parkering med hälften i gatuplan och hälften i källare. Den ytan motsvarar ungefär en tredjedel av hela Södermalm. Eller 70 000 ettor på 25 kvadratmeter.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ja, "parkeringsnormen" är skum. Den borde vara noll. Alla kan inte få ha allt, man måste få välja, antingen bo i förort eller villa och ha tillgång till parkering eller bo i attraktiva områden och finna dig att parkering kanske inte finns.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Låst