Reskassa + Årsbiljett på Djurgårdslinjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
Reskassa + Årsbiljett på Djurgårdslinjen
Mitt accesskort har en årsbiljett och en reskassa. Reskassan använder jag när något av mina barn inte har en egen biljett. Jag har alltså samtidigt åkt på min årsbiljett och dessutom köpt en biljett till barnet. På pendeln har detta inte varit något problem. Barnet har fått en biljett utskriven och jag har åkt på min årsbiljett.
På väg hem från det fina arrangemanget i Alkärret gick det dock inte att göra på detta sätt på spårvagnen. Jag kunde alltså inte använda årsbiljetten och reskassan samtidigt. Problemet löstes genom att jag istället köpte barnbiljetten på pendeln.
Är detta en begränsning i systemet? Är anledningen att man inte kan skriva ut biljetter på spårvagnen. Jag har inte provat detta på en buss men jag antar att problemet finns även där.
Detta forum har många medverkande som har kunskaper som vida överstiger mina och hoppas på ett svar.
På väg hem från det fina arrangemanget i Alkärret gick det dock inte att göra på detta sätt på spårvagnen. Jag kunde alltså inte använda årsbiljetten och reskassan samtidigt. Problemet löstes genom att jag istället köpte barnbiljetten på pendeln.
Är detta en begränsning i systemet? Är anledningen att man inte kan skriva ut biljetter på spårvagnen. Jag har inte provat detta på en buss men jag antar att problemet finns även där.
Detta forum har många medverkande som har kunskaper som vida överstiger mina och hoppas på ett svar.
Re: Reskassa + Årsbiljett på Djurgårdslinjen
Hmm... Det där tycker jag låter jättespännande! Möjligheten att skapa en zonbiljett med reskassan samtidigt som man har en påbörjad (ej vilande) periodbiljett på kortet kände jag inte till. Det är möjligt att den inte finns, eller inte ska finnas (det står inget om det i taxehandboken). Men det låter i och för sig inte helt orimligt att det skulle kunna gå att göra en sådan transaktion. I så fall bör det observeras att konduktörsmaskinernas funktionalitet ännu inte är helt fullständig. Idag har jag dessutom erfarit att man misstänker att nya funktionsbrister har uppstått efter branden hos Evry...Olle Mornell skrev:Mitt accesskort har en årsbiljett och en reskassa. Reskassan använder jag när något av mina barn inte har en egen biljett. Jag har alltså samtidigt åkt på min årsbiljett och dessutom köpt en biljett till barnet. På pendeln har detta inte varit något problem. Barnet har fått en biljett utskriven och jag har åkt på min årsbiljett.
-
Problemet är nog som du skriver, utskriften. När kortet blippas så känner det av att det finns en årsbiljett och man kan inte aktivera något från reskassan på själva kortet utan man måste köpa separat biljett. Bussarna ska kunna trycka ut en pappersbiljett men det lär inte vara alla som har remsa i maskinen.Olle Mornell skrev:Mitt accesskort har en årsbiljett och en reskassa. Reskassan använder jag när något av mina barn inte har en egen biljett. Jag har alltså samtidigt åkt på min årsbiljett och dessutom köpt en biljett till barnet. På pendeln har detta inte varit något problem. Barnet har fått en biljett utskriven och jag har åkt på min årsbiljett.
Kanske det är mer praktiskt om du har årskortet på ett kort och reskassa på ett separat Access, då kan ju dessutom de som håller i korten åka separata vägar,
Nej, utskriften har ingenting med saken att göra, den är bara en rapport om vilka biljetter som finns på kortet. Om de verkligen finns där så behöver man ingen pappersutskrift.Lennart Petersen skrev:Problemet är nog som du skriver, utskriften. När kortet blippas så känner det av att det finns en årsbiljett och man kan inte aktivera något från reskassan på själva kortet utan man måste köpa separat biljett. Bussarna ska kunna trycka ut en pappersbiljett men det lär inte vara alla som har remsa i maskinen.
Men jag funderar på om det kan vara så att spärrvakten har kommit på något fiffigt sätt att återköpa en del av reskassan för att i stället sälja en kontantbiljett, eller något i den stilen? Olle, lägg gärna ut en bild på biljetten om du har kvar den!
Enligt SL Taxeinformation 35/13 så ska man inte köpa en reskassebiljett till annan resenär på samma kort där en periodbiljett används. Det verkar som att det är tekniskt möjligt att göra på det sättet i vissa fall, men det är inte rätt. Orsaken är att det inte går att validera båda biljetterna och att det kan bli problem vid biljettkontroll.
- Christer J
Just så. Det som händer när man säljer en reskassebiljett på accesskortet är att man lösgör en biljettenhet ur reskassans plånbok. Biljetten har dock ännu inte startat i samband med transaktionen som biljettförsäljaren gör. Biljetten startar nedräkningen från 75 minuter först när den läggs mot en blå aktiveringsplatta (vid spärrgrinden). Problemet är att när man har en periodbiljett som sedan tidigare är aktiv så är det denna som systemet känner igen och öppnar för. Den köpta biljetten från reskassan ligger fortfarande och vilar (troligen upp till 60 dagar). Man skulle alltså kunna ha en månadsbiljett aktiverad någon dag innan, köpa en reskassebiljett och den senare utnyttjas/aktiveras först när månadsbiljettens giltighetstid gått ut.kildor skrev:Enligt SL Taxeinformation 35/13 så ska man inte köpa en reskassebiljett till annan resenär på samma kort där en periodbiljett används. Det verkar som att det är tekniskt möjligt att göra på det sättet i vissa fall, men det är inte rätt. Orsaken är att det inte går att validera båda biljetterna och att det kan bli problem vid biljettkontroll.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
Att ett accesskort kunde vara av så stort intresse trodde jag inte!
Nedan har jag tagit ut en rapport från "Mitt SL" som nu åter fungerar. Det som är draget är alltså fyra tre-kupongers resor för ungdom och det har skett på följande platser.
25 dec: Sollentuna
29 dec: Arlanda
6 jan: Sollentuna
6 jan: Stockholm C
Kortet hade en reskassa Innan jag flyttade till Stockholm. När jag så småningom laddade på årskortet funderade jag på om reskassan nu skulle bli "inlåst" på kortet. Så verkar dock inte vara fallet.
Hela familjen har givetvis sina egna kort men nu hade ett kort "kommit bort". Det ligger hemma någonstans och värdet på detta kort finns kvar enligt "Mitt SL". Således var det läge att kolla om jag kunde använda reskassan på mitt kort, vilket ju funkade.
För att själv komma in har jag efter biljettköpet även blippat mitt kort i spärren, men nu med den gula varningen att pengarna snart är slut. Kortet måste således vara aktivt med barnets resa. "Byte" är troligen mina passager. Min resa på årskortet kommer alltså inte att synas.
Vid en biljettkontroll syns både den aktiverade ungdomsresan och mitt årskort. Bevisligen har jag alltså betalt. Att min resa på årskortet försvinner i statistiken får Trafikförvaltningen grubbla på.
Vid ett tidigare tillfälle har jag försökt att köpa en passagebiljett i Arlandaspärren för reskassan. Det går däremot inte.
-----
Datum; tid
Händelse; (kuponger); Varav moms kr; Belopp kr
2014-01-06, 17:11
Byte (0) 0 0
Utanför standardresa (3) -1.27 -22.5
2014-01-06, 11:47
Byte (0) 0 0
2013-12-29, 19:53
Makulerat biljettköp (0) 0 0
2013-12-29, 19:52
Byte (0) 0 0
2013-12-29, 19:08
2013-12-25, 16:18
Nedan har jag tagit ut en rapport från "Mitt SL" som nu åter fungerar. Det som är draget är alltså fyra tre-kupongers resor för ungdom och det har skett på följande platser.
25 dec: Sollentuna
29 dec: Arlanda
6 jan: Sollentuna
6 jan: Stockholm C
Kortet hade en reskassa Innan jag flyttade till Stockholm. När jag så småningom laddade på årskortet funderade jag på om reskassan nu skulle bli "inlåst" på kortet. Så verkar dock inte vara fallet.
Hela familjen har givetvis sina egna kort men nu hade ett kort "kommit bort". Det ligger hemma någonstans och värdet på detta kort finns kvar enligt "Mitt SL". Således var det läge att kolla om jag kunde använda reskassan på mitt kort, vilket ju funkade.
För att själv komma in har jag efter biljettköpet även blippat mitt kort i spärren, men nu med den gula varningen att pengarna snart är slut. Kortet måste således vara aktivt med barnets resa. "Byte" är troligen mina passager. Min resa på årskortet kommer alltså inte att synas.
Vid en biljettkontroll syns både den aktiverade ungdomsresan och mitt årskort. Bevisligen har jag alltså betalt. Att min resa på årskortet försvinner i statistiken får Trafikförvaltningen grubbla på.
Vid ett tidigare tillfälle har jag försökt att köpa en passagebiljett i Arlandaspärren för reskassan. Det går däremot inte.
-----
Datum; tid
Händelse; (kuponger); Varav moms kr; Belopp kr
Byte (0) 0 0
Byte (0) 0 0
2013-12-29, 19:53
Makulerat biljettköp (0) 0 0
2013-12-29, 19:52
Byte (0) 0 0
2013-12-29, 19:08
2013-12-25, 16:18
Frågan är då om din årsbiljett överhuvudtaget har blivit validerad? Det hela är ytterst märkligt, såvida inte dessa är de enda resor du har gjort sedan du köpte årsbiljetten.Olle Mornell skrev:För att själv komma in har jag efter biljettköpet även blippat mitt kort i spärren, men nu med den gula varningen att pengarna snart är slut. Kortet måste således vara aktivt med barnets resa. "Byte" är troligen mina passager. Min resa på årskortet kommer alltså inte att synas.
Hur som helst noterar jag det som ytterligare ett i raden över ankedotiska bevis över hur korkat uppbyggt det här systemet är.
Spärrvakten borde ju inte ens ha trott att det skulle fungera, men när det nu gjorde det borde hen ha varnat dig för följderna...
-
Årskortet är givetvis taget i bruk. Reskassan använde jag innan årskortet fanns samt dessa fyra resor under jullovet.
Det stämmer säkert att resan inte är "blippad" (validerad) för mig. Det betyder väl att trafikföretaget förlorar några "points" denna gång, men vinsten i goodwill är så klart mycket större.
Det är alltså fyra av varandra oberoende spärrvakter som har sålt dessa resor. Tre av dessa vid pendelstationer och en på Sky City vid Arlanda.
Jag kan hålla med om att systemet är svårbegripligt.
Det stämmer säkert att resan inte är "blippad" (validerad) för mig. Det betyder väl att trafikföretaget förlorar några "points" denna gång, men vinsten i goodwill är så klart mycket större.
Det är alltså fyra av varandra oberoende spärrvakter som har sålt dessa resor. Tre av dessa vid pendelstationer och en på Sky City vid Arlanda.
Jag kan hålla med om att systemet är svårbegripligt.
Tja, du verkar ju ha tagit det bra, men det kan ju finnas andra som har fått för sig att de här spärrvakterna är bra att ha att göra med, och alla andra är okunniga typer som gör fel och SL borde omedelbart göra någonting åt detta och sparka dem (när det som egentligen borde göras är att fixa systemet så att det åtminstone blir överensstämmelse mellan instruktioner, marknadsföring och verklighet).Olle Mornell skrev:Det stämmer säkert att resan inte är "blippad" (validerad) för mig. Det betyder väl att trafikföretaget förlorar några "points" denna gång, men vinsten i goodwill är så klart mycket större.
-
Hej Daniel
Jag är inte riktigt säker på hur du menar med ditt senaste inlägg. Jag är hur som helst nöjd så här långt, även på djurgårdslinjen. Där fick vi ju åka i alla fall för att fixa biljetten lite senare istället.
Jag är inte särskilt orolig för en koll. Då finns ju ungdomsbiljetten aktiverad och att mitt årskort är ju påbörjat. Betalningen går att bevisa vilket ju måste vara syftet.
Om jag fattat rätt så har min resa på årskortet inte varit registrerad. Jag vet inte om det gör så mycket. Samma sak händer om man går in genom spärren vid Arlanda genom att köpa en passagebiljett. Så vitt jag vet finns ingen apparat vid Sky City där man kan registrera resan. Om man byter tåg vid Arlanda, från SJ för att fortsätta med pendeln finns det inte heller någon möjlighet att registrera resan.
Jag är inte riktigt säker på hur du menar med ditt senaste inlägg. Jag är hur som helst nöjd så här långt, även på djurgårdslinjen. Där fick vi ju åka i alla fall för att fixa biljetten lite senare istället.
Jag är inte särskilt orolig för en koll. Då finns ju ungdomsbiljetten aktiverad och att mitt årskort är ju påbörjat. Betalningen går att bevisa vilket ju måste vara syftet.
Om jag fattat rätt så har min resa på årskortet inte varit registrerad. Jag vet inte om det gör så mycket. Samma sak händer om man går in genom spärren vid Arlanda genom att köpa en passagebiljett. Så vitt jag vet finns ingen apparat vid Sky City där man kan registrera resan. Om man byter tåg vid Arlanda, från SJ för att fortsätta med pendeln finns det inte heller någon möjlighet att registrera resan.