Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan
När kommer slingan vid Bellevue att rivas?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Vad jag fattar så ska det arbetet börjas när Nymånegatan öppnas igen den 26e november.Martin skrev:När kommer slingan vid Bellevue att rivas?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
En punktsignal medger bara rörelse på sikt tillåten, det är väl bara från tunneln du kan ha hjälp av tekniska hjälpmedel resterande ser du ju vad som händer med andra ord rörelse på sikt. Det känns ju lite onödigt att behöva stanna ett tåg på vischan bara för att aktivera en signal som egentligen inte har någon innebörd, för sikten på platsen är tämligen god. Det kanske bara är jag som överreagerar.gek skrev:skall väl tillägga att min skiss mycket väl kan innehålla fel; de flesta signalerna är ännu vridna 90 eller 180 grader från vad som borde bli det framtida läget. Jag har ritat som jag förmodar att det kommer att se ut när anläggningen tagits i bruk. Men i några fall kan jag ha gissat fel på hur signalen skall vara riktad i framtiden. Signalerna i vardera änden av hållplatsplattformarna längs slingspåret är nu riktade tvärtom mot vad jag ritat, kanske skall de förbli vridna så? Avsikten skulle då kanske vara att hindra kollision om det av någon anledning samtidigt finns "normalvändande" och backvändande vagnar i slingan. Å andra sidan borde de signaler som reglerar utfart från slingan, både vid backvändning och vid vändning på det vanliga sättet, finnas efter hållplatsplattformarna. I annat fall stoppas trafik på genomgående spår hela tiden vagnen står vid hållplatsläget.
Eftersom det är så många signaler kan jag också ha missat någon. Om det skall bli signalreglering av trafiken i tunneln kan det väl tänkas att dessa signaler ännu inte blivit uppsatta eller att jag inte tittade efter tillräckligt noga
Här är några nya bilder:

Slingan är byggd för 30-meterståg. Det verkar lite kortsynt. Det hade nog inte blivit så mycket dyrare att lägga växlarna 15 m längre söderut, men det blir väldigt dyrt om man ska bygga om slingan om några år. Signalerna är inte i bruk och de flesta är vridna ett halvt varv, men nu ser jag att signalen närmast är vänd häråt. Kanske är det en signal för backning, som i konsekvensens namn också är vriden ett halvt varv

Signalen som om allt går väl någon gång i framtiden ska skydda tåg i tunneln har också kommit upp.

Slingan är byggd för 30-meterståg. Det verkar lite kortsynt. Det hade nog inte blivit så mycket dyrare att lägga växlarna 15 m längre söderut, men det blir väldigt dyrt om man ska bygga om slingan om några år. Signalerna är inte i bruk och de flesta är vridna ett halvt varv, men nu ser jag att signalen närmast är vänd häråt. Kanske är det en signal för backning, som i konsekvensens namn också är vriden ett halvt varv

Signalen som om allt går väl någon gång i framtiden ska skydda tåg i tunneln har också kommit upp.
Alltid lika spännande att se om de får igång signalanläggningen. Någon gång måste man ju lyckas få en signalanläggning driftduglig och godkänd 

ja, som syns på en av Haralds bilder har det nu även kommit upp huvudsignaler som skall reglera trafiken genom tunneln norr om Nymånegatan. Uppdaterad skiss på hur jag tror det är tänkt:

När jag var vid Runstavsgatan häromdagen kunde jag däremot inte se några signaler för den norra och långa tunneln. Att man väljer att enbart signalreglera den södra tunneln kanske beror på att
1. vid körning mot Bellevue ger slingan ökad risk för att en vagn står vid utfarten från tunneln därför att det är "stopp" i någon av punktsignalerna före korsningen med slingan
2. vid körning norrut är sikten skymd i skärningen före Runstavsgatan, så därför införs signalsäkring även i den riktningen? Jag antar att spårledningen fortsätter t o m hållplatsen vid Runstavsgatan, på samma sätt som numera gäller vid andra tunnelutfarter
I riktning FRÅN Runstavsgatan mot Nymånegatan ser det ut så här:

Sedan ett antal år tillbaka är det indirekt upphängd kontaktledning på sträckan

Och från Nymånegatan i riktning mot Runstavsgatan:

Jag undrar om texten KORTEDALA i betongen ovanför tunnelmynningen har tillkommit på senare tid?

Och så en bild från andra sidan av viadukten över spårvägen:

I riktning från slingan mot Beväringsgatan:

Slingan var avspärrad, det anses väl alltför farligt att vända där utan skydd av signaler

När jag var vid Runstavsgatan häromdagen kunde jag däremot inte se några signaler för den norra och långa tunneln. Att man väljer att enbart signalreglera den södra tunneln kanske beror på att
1. vid körning mot Bellevue ger slingan ökad risk för att en vagn står vid utfarten från tunneln därför att det är "stopp" i någon av punktsignalerna före korsningen med slingan
2. vid körning norrut är sikten skymd i skärningen före Runstavsgatan, så därför införs signalsäkring även i den riktningen? Jag antar att spårledningen fortsätter t o m hållplatsen vid Runstavsgatan, på samma sätt som numera gäller vid andra tunnelutfarter
I riktning FRÅN Runstavsgatan mot Nymånegatan ser det ut så här:
Sedan ett antal år tillbaka är det indirekt upphängd kontaktledning på sträckan
Och från Nymånegatan i riktning mot Runstavsgatan:
Jag undrar om texten KORTEDALA i betongen ovanför tunnelmynningen har tillkommit på senare tid?
Och så en bild från andra sidan av viadukten över spårvägen:
I riktning från slingan mot Beväringsgatan:
Slingan var avspärrad, det anses väl alltför farligt att vända där utan skydd av signaler
/Gunnar Ekeving
Igår kom en trafikorder om detta:
Blir intressant att se hur lång tid det tar innan denna anläggning tas i bruk. Men så har någon riktigt excellerat i signaler. Jämför med Wieselgrensplatsen som ser ungefär likadant ut.Ang. demontering av vändslinga vid Bellevue
Med ett beräknat startdatum den 7 januari 2014 börjar demonteringen av vändslingan vid
Bellevue. Växlar 751 och 752 klossas för rakspår.
Spårvagnar som behöver vända kommer att få göra detta i slingan vid Nymånegatan.
Signalanläggningen är inte inkopplad.
Från den 7 januari kommer det för spårvagnar från Runstavsgatan mot Nymånegatan att först i
tunnelmynningen till tunnel 49 sättas upp en hastighetstavla med STH 40 km/h och ungefär mitt i
tunneln kommer det att sitta en hastighetstavla med STH 20 km/h. Strax innan korsningen med
spåret i vändslingan sitter det en stopptavla.
För spårvagnar som vänder i slingan Nymånegatan kommer det att strax innan man korsar spåret från
Runstavsgatan kommer det att placeras en stopptavla.
Detta förfaringsätt gäller tills anläggningen tas i bruk.
Denna tillfälliga trafikorder gäller t.o.m. 2014-02-05
Ja, så har Trafikkontoret genomfört ännu ett steg i sitt idoga arbete med att förlänga spårvagnsresenärernas restid. Har det gjorts någonting som helst för att öka hastigheten det senaste årtiondet? Jag kan inte komma på något. Massor av hastighetsäkningar har vi däremot sett, för att bara inte tala om alla nedsättningar p.g.a. dåligt spår. Man kanske skulle använda pengarna till att underhålla spåret i stället för att bygga signalanläggningar som man inte får igång. Är det någon som vet hur mycket pengar som kastades bort vid Munkebäck?
Nej, men det vore väldigt intressant att få veta det!Harald skrev:Är det någon som vet hur mycket pengar som kastades bort vid Munkebäck?
Nej, så blir det inte. Skylten som markerar var signalsäkrad sträcka upphör sitter innan kurvan in till hållplatsen Runstavsgatan. Ingen konsekvens här inte!gek skrev:Jag antar att spårledningen fortsätter t o m hållplatsen vid Runstavsgatan, på samma sätt som numera gäller vid andra tunnelutfarter
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
De tidigare signalerna på Bergsjölinjen, som endast täckte tunnlarna, måste bytas ut. Det visade sig att de var byggda med likströmsspårledningar (konsult från SJ?), vilket ju inte är så lyckat på en bana med likströmsdrift. Vid den tiden hade jag möjlighet att påverka saker, så jag såg till att det blev signalering som täckte även sträckorna mellan tunnlarna. Nu är det väl ingen som ser till sådant längre. De som styr och ställer har väl fullt upp med att göra hastighetsnedsättningar.olasand skrev:Skylten som markerar var signalsäkrad sträcka upphör sitter innan kurvan in till hållplatsen Runstavsgatan. Ingen konsekvens här inte!
Det är en viktig uppgift att fylla att spårvägen inte fungerar.
Hur skulle det se ut om vi hade fungerade spårväg?
Kort tid efter att de första inte så välgenomtänkta signalerna i Bergsjön tagits i bruk blev en vagn som stannat precis efter en tunnel påkörd. Kanske inte så konstigt när efterföljande vagn hade grönt i signalen ungefär mitt inne i tunneln.Harald skrev: De tidigare signalerna på Bergsjölinjen, som endast täckte tunnlarna, måste bytas ut. Det visade sig att de var byggda med likströmsspårledningar (konsult från SJ?), vilket ju inte är så lyckat på en bana med likströmsdrift. Vid den tiden hade jag möjlighet att påverka saker, så jag såg till att det blev signalering som täckte även sträckorna mellan tunnlarna. Nu är det väl ingen som ser till sådant längre. De som styr och ställer har väl fullt upp med att göra hastighetsnedsättningar.
Jag undrar just vad signalerna i riktning Nymånegatan - Runstavsgatan är tänka att ha för funktion om de inte skyddar hela sträckan t o m hållplatsen Runstavsgatan? I riktning mot Nymånegatan kan det däremot finnas viss anledning att ha signaler för att skydda tåg som stannat före slingan
Senast redigerad av gek den lördag 04 januari 2014 11:04, redigerad totalt 2 gång.
/Gunnar Ekeving
Signaler Bergsjön
Fast från början var det i varje fall inte tänkt att ha likströmsspårledningar. Av dokumentation från GS till Vägverket i samband med att banan byggdes framgårHarald skrev: De tidigare signalerna på Bergsjölinjen, som endast täckte tunnlarna, måste bytas ut. Det visade sig att de var byggda med likströmsspårledningar (konsult från SJ?), vilket ju inte är så lyckat på en bana med likströmsdrift.
"Signal- och säkerhetsanläggningen består av två i direkt följd förlagda tvåfas växelströmsspårledningar per spår och tunnel i kombination med en treskensampel vid varje spårledningssträckas början...".
Så antingen har man inte utfört anläggningen enligt beskrivningen ovan eller så har man senare bytt ut spårledningarna.
Vad som var tanken med att ha korta blocksträckor och signaler även inne i tunnlarna vet jag inte. Det har väl visat sig att trafiken fungerar bra och säkert med nuvarande arrangemang med genomgående signalering och endast en blocksignal per hållplatssträcka.
/Gunnar Ekeving
Såvitt jag vet var anläggningen ombyggd någon gång efter att banan byggdes, och det var väl då det blev likströmsspårledningar.gek skrev:Så antingen har man inte utfört anläggningen enligt beskrivningen ovan eller så har man senare bytt ut spårledningarna.
Ja, man har lagt mycket krut på att skapa onödig kapacitet och inte alltid förstått vad som är bäst. De tidigare signalerna i Bergsjötunnlarna visade grönblink vid belagd spårledning, d.v.s. man fick köra följetåg på sikt. Det tog vi bort i den nya anläggningen, så att nu visar de stopp. Då fick jag propåer från planeringsavdelninge om att det skulle sätta ned kapaciteten. Jag fick göra lite beräkningar för att visa för dem att det är bättre att ha ett tåg per blocksträcka som kan köra i full fart än flera tåg som kör på sikt med max 30 km/h.gek skrev:Vad som var tanken med att ha korta blocksträckor och signaler även inne i tunnlarna vet jag inte. Det har väl visat sig att trafiken fungerar bra och säkert med nuvarande arrangemang med genomgående signalering och endast en blocksignal per hållplatssträcka.
Då skulle kanske fler åka spårvagn så att man måste öka trafiken, vilket kostar pengar. Om det dessutom är folk som har slutat åka bil, så får man in mindre från trängselskatten. Lagom är bäst.hej skrev:Det är en viktig uppgift att fylla att spårvägen inte fungerar.

Men elvan som går 7:34 från Saltholmen går bara till Bellevue i morgon enligt Västtrafiks resplanerare.
Fast det kanske är så att den vänder vid Nymånegatan men man bara får åka med till Bellevue. 

Enligt trafikorder ska då både huvudsignalanläggningen för tunneln och punksignalanläggningen för slingan tas i bruk den 28/10. I den senare har man plockat bort signalerna efter korsningen med huvudspåret i den normala körriktningen, så nu är det "bara" 10 kvar.
Kors i taket! Då får man väl nästan lov att ta sig dit och beskåda underverket. Den 28:e stängs ju Angeredsbanan också, och fyran och nian ska vända vid Nymånegatan, så man kan få se om det fungerar som avsett.
Bättre vänta till Allhelgonahelgen då det blir backvändning därHarald skrev:Kors i taket! Då får man väl nästan lov att ta sig dit och beskåda underverket. Den 28:e stängs ju Angeredsbanan också, och fyran och nian ska vända vid Nymånegatan, så man kan få se om det fungerar som avsett.

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Idag är det I alla fall ingen idé att åka dit, de är redan urbruktagna. Det fungerade väl inte den här gången heller.
Jag åkte dit ändå.

Blocksignalerna i tunneln fungerade i alla fall.

Det blir många vagnar som får stanna före slingan för att föraren ska gå ut och lägga om växeln.

Blocksignalerna i tunneln fungerade i alla fall.

Det blir många vagnar som får stanna före slingan för att föraren ska gå ut och lägga om växeln.