Hjulklappar till alla

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Hjulklappar till alla

Inlägg av webmaster »

En julklapp till er alla såhär på juldagen, är lanseringen av vår helt omdesignade hemsida. Ja, forumet är sig likt, men övriga sidor har helt nytt utseende och upplägg. Kolla på www.sparvagssallskapet.se

Inte nog med det. Ytterligare två Hjulklappar har jag att komma med! Museispårvägen Malmköping fick för någon vecka sedan även de ny hemsida. Besök den på www.muma.se.

Och tredje klappen är att Djurgårdslinjen också fått ny hemsida. Kolla på www.djurgardslinjen.se

Så, nu tar webmaster lite julledigt efter flera månaders hårt ideellt arbete.

God jul och gott nytt hemsideår!



Sent from my iPhone using Tapatalk
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av LÅ1 »

Snyggt! :)

Ett gott jobb!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av roggek »

Har redan hittat ett fel på http://www.djurgardslinjen.se/vagnar/
SS A24 373 länkar fel till A1 nr 76...
Rätt länk:
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... vagn_id=52

annars en mycket snygg och framförallt lättläst sida :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Joakim W »

Och om inget ändrats sen jag kollade för någon dag sen så stämmer inte listan över museivagnarna i Malmköping, såg ingen fd. Berlinvagn sist jag var där ;) även en Helsingforsvagn fanns med. Annars kanonarbete!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av M_M »

Trevligt, men med risk att låta grinig så undrar jag lite stillsamt varför webbsidor i allmänhet numera tydligen ska ge intrycket av att vara mobil/pekskärmanpassade även vid visning på vanlig dator?

Jag saknar att "vagnhallen" inte finns direkt tillgänglig från menyn överst på sidorna. (Det är i princip den enda funktionen jag använder förutom forumet).

Men tummen upp för att det i alla fall inte blev en extremt långsam sida, som däremot var fallet när jarnvag.net gjordes om. (Den sidan är så långsam att det går snabbare att googla fram den undersida man söker än att navigera direkt på siten). :)
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av daniel_s »

Joakim W skrev:Och om inget ändrats sen jag kollade för någon dag sen så stämmer inte listan över museivagnarna i Malmköping, såg ingen fd. Berlinvagn sist jag var där
Har du kollat noga i alla hörn samtidigt ;-)
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1021
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Christer J »

webmaster skrev:En julklapp till er alla såhär på juldagen, är lanseringen av vår helt omdesignade hemsida. Ja, forumet är sig likt, men övriga sidor har helt nytt utseende och upplägg. Kolla på http://www.sparvagssallskapet.se
Det ser fint ut. På SSS-nätplatsen hänvisar man även till Ringlinien i Göteborg, det är bra. Men kunde vi inte vara så bussiga så vi har en länk dit också? Eller under fliken Museispårvägar lite så där separat från Sällskapets egna så folk inte tror att Ringlinien är en del av SSS.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av kildor »

M_M skrev:Trevligt, men med risk att låta grinig så undrar jag lite stillsamt varför webbsidor i allmänhet numera tydligen ska ge intrycket av att vara mobil/pekskärmanpassade även vid visning på vanlig dator?
Det är i mitt tycke alldeles utmärkt om designen är anpassad så att sidan ser bra ut oavsett plattform. Det brukar dessutom göra att sidorna blir enklare, luftigare och mer tilltalande. Här tycker jag Webmaster lyckats riktigt bra!

Men faktum är att den inte funkar så bra på min läsplatta (Samsung Galaxy Tab 2). Menyerna med flervalsalternativ (t.ex. "Hyr spårvagn") visas bara en kort stund och försvinner sedan, vilket i praktiken gör det omöjligt att "hinna" trycka på underalternativet (i exemplet "Hyr en buss"). Det problemet har jag inte stött på tidigare.

Sedan tycker jag att logiken med flervalsmenyerna är lite konstig. T.ex. att "Hyr en buss" ligger under rubriken "Hyr en spårvagn", där både rubriken och alternativet är klickbart. Normalt fungerar menyer med flervalsalternativ så att det endast är alternativen som är klickbara. Med andra ord tycker jag att en mer logisk struktur vore att ha "Hyr fordon" som (icke-klickbar) rubrik, med alternativen "Hyr spårvagn" och "Hyr buss". Men allra enklast tror jag det skulle vara om man tog bort flervalsalternativen och bara hade klickbara rubriker. Det skulle också lösa problemet med pekskärmar/läsplattor. Noterbart kring pekproblemet är också att det fungerar bättre om man har plattan i stående läge. Då visas bara en "Menu"-knapp, och då kan man välja samtliga alternativ.

Slutligen en liten petitess från en särskrivningskänslig person: På förstasidan skulle det se bättre ut om "Fakta sidor" byts ut till "Fakta-sidor" eller ännu hellre "faktasidor".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev: Men faktum är att den inte funkar så bra på min läsplatta (Samsung Galaxy Tab 2). Menyerna med flervalsalternativ (t.ex. "Hyr spårvagn") visas bara en kort stund och försvinner sedan, vilket i praktiken gör det omöjligt att "hinna" trycka på underalternativet (i exemplet "Hyr en buss"). Det problemet har jag inte stött på tidigare.
Det problemet hade jag tidigare på svd.se när jag ville visa de senaste artiklarna eller ändringsrna. (En mycket bra funktion i övrigt.) Men nu får jag liknande problem här. Jag kör Samsung Galaxy Notes 10.1
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Bussmicke »

webmaster skrev:En julklapp till er alla såhär på juldagen, är lanseringen av vår helt omdesignade hemsida. Ja, forumet är sig likt, men övriga sidor har helt nytt utseende och upplägg. Kolla på http://www.sparvagssallskapet.se
Inte nog med det. Ytterligare två Hjulklappar har jag att komma med! Museispårvägen Malmköping fick för någon vecka sedan även de ny hemsida. Besök den på http://www.muma.se.
Och tredje klappen är att Djurgårdslinjen också fått ny hemsida. Kolla på http://www.djurgardslinjen.se
Så, nu tar webmaster lite julledigt efter flera månaders hårt ideellt arbete.
God jul och gott nytt hemsideår!
Sent from my iPhone using Tapatalk

Sjukt snyggt, bra jobbat.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av 2763 »

Det jag sett hittills ser bra ut. Däremot känns det som lite falsk marknadsföring när man skriver att all fakta finns på faktasidorna. Jag har exempelvis inte hittat fakta om huruvida man bytte z-balk på fler vagnar än gs92 i samband med plattformsförlängningen, inte ens den vagnen förresten. Det finns mycket fakta på faktasidorna, men när vi faktiskt inte ens vet hur man numrerade om de öppna hästspårvagnarna vartefter det kom fler täckta i göteborg eller om vagn 4 från 1902 fick nya dörrar till kupén och fick gå ända till 60-talet eller om det var en annan omstuvning när 2rok skrotades....

Och som vanligt anmärkningen är en kalenderbitardetalj.... Det ser riktigt bra ut.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Erik Sandblom »

Kul och snyggt. Jag gillar att sidan anpassar sig efter fönsterbredden.

Jag trodde det hette "meny" på svenska och inte "menu"?

http://sv.wiktionary.org/wiki/meny
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av mjtag »

Bra jobbat. Nya hemsidan ser jättesnygg ut. :)

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av M_M »

kildor skrev:
M_M skrev:Trevligt, men med risk att låta grinig så undrar jag lite stillsamt varför webbsidor i allmänhet numera tydligen ska ge intrycket av att vara mobil/pekskärmanpassade även vid visning på vanlig dator?
Det är i mitt tycke alldeles utmärkt om designen är anpassad så att sidan ser bra ut oavsett plattform. Det brukar dessutom göra att sidorna blir enklare, luftigare och mer tilltalande. Här tycker jag Webmaster lyckats riktigt bra!
Ja, det är väl bra för att trygga sysselsättningen i datorbranschen, en slags rundgång. Hårdvarutillverkarna gör skärmar med allt högre upplösning och mjukvarufolket använder skärmutrymmet allt ineffektivare.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av webmaster »

Tack för all positiv respons. Och tack för alla fel ni hittat. Hittar ni fel i fortsättningen så mejla mig gärna. Ange då även adressen till sidan ni hittat felet på. Jag ansvarar ändå för 5 sajter med hundratals sidor.

Det kommer en artikel i MfSS, men jag har ansträngt mig för att skapa en luftig ren och snabb sajt. Innan arbetet läste jag loggar och statistik, och det varierar lite från sajt till sajt, men mellan 20% och 50% av alla besökare gör det med en mobiltelefon, Android och iOS. Det är därför jag infört sk reponsiv design. Det innebär en design som automagiskt anpassar sig till din skärms storlek. Istället för att skapa flera olika versioner av sajten.

Nu fungerar inte detta fullt ut med Internet Explorer, och då har jag testat version 11! Reponsiv design bygger nämligen på html5 och css3, vilket inte ens den senaste versionen av IE stöder. Den stöder ju för tusan inte ens över 10 år gamla standarder som html4 och css2 fullt ut. Så får ni problem, byt till en webbläsare. En riktig webbläsare. Internet Explorer är det inte.

Ungefär 20% av alla sajter i världen drivs av Wordpress. Från början var det ett bloggverktyg, men har med tiden utvecklats till ett fullödigt CMS, Content Management System. Och det är WP jag därför använt. Jag har inte bara tagit ett färdigt tema rakt av, utan jag har anpassat det stenhårt, varit på och pillat på all design, men även lagt in egna funktioner, helt i enlighet med WP-standard. WP är så finurligt uppbygt i moduler att det är lätt att ta bort och lägga till funktioner, utan att behöva göra våld på kärnan. Men vissa förändringar går inte att påverka utan att ge sig på kärnan. Och det gör jag inte! Och det är det där med hur menyerna uppför sig.

Jag har testat dom på iOS 7.0.4 (iPhone 4S och iPad Air) med både Chrome och Safari. Där uppför det sig så att när jag trycker på en huvudmeny så rullas menyn ner och sen kan jag i lugn och ro välja undermeny.

Sen testade jag på en Samsungssurfplatta med Windows 8 med IE, Firefox och Chrome. Där uppför det sig som ni säger, jag hinner inte välja undermenyval, innan webbsidan laddas om. Likadant på min Nexus 7 med Android 4.4.2 och Chrome. Chrome uppför sig alltså olika på olika plattformar. Mycket förvånande! Chrome och Safari bygger på samma kärna. WebKit (utvecklat av Apple), och borde då uppföra sig likadant oavset plattform. Tydligen inte. Nu ska jag inte be er att köpa en iPad, men därför gjorde jag en Sajtkarta åt er, där alla sidor finns att klicka på. Det är lösningen jag har nu, för att Android och Windows 8 inte uppför sig som det är avsett.

Ja, alla dessa surfplattor är mina, det kostar att ligga på topp! Sajterna är alltså testade på Windows 7 och 8 med Chrome, IE och Firefox. Nexus 7" Android och iPad och iPhone med Chrome respektive Safari.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Kantorn »

webmaster skrev: Nu fungerar inte detta fullt ut med Internet Explorer, och då har jag testat version 11! Reponsiv design bygger nämligen på html5 och css3, vilket inte ens den senaste versionen av IE stöder. Den stöder ju för tusan inte ens över 10 år gamla standarder som html4 och css2 fullt ut. Så får ni problem, byt till en webbläsare. En riktig webbläsare. Internet Explorer är det inte.
Jag är glad så länge sidan fungerar hjälpligt med IE. Att göra en hemsida som inte fungerar för en webbläsare, och sedan skylla på dem som besöker hemsidan att de har valt fel - det tycker jag är ett oskick bland "förståsigpåare". När min bror satt på Icon Medialab gjorde han hemsidor som fungerade från den nyaste ner till Netscape Navigators första. Allt var inte i funktion på alla sidor - ungefär som här - men det som inte fungerade var löst på annat sätt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Kantorn »

För att klargöra föregående inlägg:

Jag tycker att hemsidan är utmärkt. Det är attityden gentemot - inte IE, utan - dem som använder IE som jag inte gillar.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
webmaster skrev: Nu fungerar inte detta fullt ut med Internet Explorer, och då har jag testat version 11! Reponsiv design bygger nämligen på html5 och css3, vilket inte ens den senaste versionen av IE stöder. Den stöder ju för tusan inte ens över 10 år gamla standarder som html4 och css2 fullt ut. Så får ni problem, byt till en webbläsare. En riktig webbläsare. Internet Explorer är det inte.
Jag är glad så länge sidan fungerar hjälpligt med IE. Att göra en hemsida som inte fungerar för en webbläsare, och sedan skylla på dem som besöker hemsidan att de har valt fel - det tycker jag är ett oskick bland "förståsigpåare". När min bror satt på Icon Medialab gjorde han hemsidor som fungerade från den nyaste ner till Netscape Navigators första. Allt var inte i funktion på alla sidor - ungefär som här - men det som inte fungerade var löst på annat sätt.
Det är väl så att av någon anledning har inte IE anpassats till den standard som är allmänt vedertagen och stöds av w3c. (Vet inte exakt vilken roll w3c spelar i sammanhanget. Kanske är det så att deras beslut är vad som är HTML5, CSS3 etc. och allt därutöver inte är standard?)
Om Microsoft inte uppdaterar IE så att sidor skrivna enligt standard fungerar korrekt i den webbläsaren, då är det nog rätt att säga att det inte är en riktig webbläsare. Varför Microsoft sätter sig i den situationen kan man ju undra.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
webmaster skrev: Nu fungerar inte detta fullt ut med Internet Explorer, och då har jag testat version 11! Reponsiv design bygger nämligen på html5 och css3, vilket inte ens den senaste versionen av IE stöder. Den stöder ju för tusan inte ens över 10 år gamla standarder som html4 och css2 fullt ut. Så får ni problem, byt till en webbläsare. En riktig webbläsare. Internet Explorer är det inte.
Jag är glad så länge sidan fungerar hjälpligt med IE. Att göra en hemsida som inte fungerar för en webbläsare, och sedan skylla på dem som besöker hemsidan att de har valt fel - det tycker jag är ett oskick bland "förståsigpåare". När min bror satt på Icon Medialab gjorde han hemsidor som fungerade från den nyaste ner till Netscape Navigators första. Allt var inte i funktion på alla sidor - ungefär som här - men det som inte fungerade var löst på annat sätt.
Det är väl så att av någon anledning har inte IE anpassats till den standard som är allmänt vedertagen och stöds av w3c. (Vet inte exakt vilken roll w3c spelar i sammanhanget. Kanske är det så att deras beslut är vad som är HTML5, CSS3 etc. och allt därutöver inte är standard?)
Om Microsoft inte uppdaterar IE så att sidor skrivna enligt standard fungerar korrekt i den webbläsaren, då är det nog rätt att säga att det inte är en riktig webbläsare. Varför Microsoft sätter sig i den situationen kan man ju undra.
Likväl är det många som använder det. Även om dess ställning inte är lika "monopollik" som för ett gäng år sedan.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hjulklappar till alla

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Likväl är det många som använder det. Även om dess ställning inte är lika "monopollik" som för ett gäng år sedan.
Ja, är det inte konstigt? Varför håller man fast vid den?
Men det finns väl sådana som håller fast vid svartvita TV-apparater också. Men programmen anpassas för dem som har apparater som visar färg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar