Urin detektionssystem installeras i MARTAs hissar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Zill

Urin detektionssystem installeras i MARTAs hissar

Inlägg av Zill »

WSB TV (Atlanta, Georgia, USA): Urine detection system installed in Atlanta transit station elevator
The city of Atlanta is looking to clean up the image, and the odor, of its transit system.
Many of its elevators have doubled as restrooms and smell like it. That's about to change with first-of-its-kind technology which catches "offenders" literally -- with their pants down.
"The smell hits you so bad. You hold your breath just to hurry up and get off the elevator," said Alicia Porter, a rider on a Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority (MARTA) train.
MARTA elevators have a smelly reputation. To get to the train, you often have to ride in a urinal first.
Användarens profilbild
643

Re: Urin detektionssystem installeras i MARTAs hissar

Inlägg av 643 »

Det tar inte alltid SÅ många decennier innan någon börjar TÄNKA... :)

"En genomsnittlig brittisk fängelsekund har ett ordförråd uppgående till FEMTON ord,
varav de allra flesta beskriver kroppens mest elementära funktioner"
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Zill skrev:WSB TV (Atlanta, Georgia, USA): Urine detection system installed in Atlanta transit station elevator
The city of Atlanta is looking to clean up the image, and the odor, of its transit system.
Many of its elevators have doubled as restrooms and smell like it. That's about to change with first-of-its-kind technology which catches "offenders" literally -- with their pants down.
"The smell hits you so bad. You hold your breath just to hurry up and get off the elevator," said Alicia Porter, a rider on a Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority (MARTA) train.
MARTA elevators have a smelly reputation. To get to the train, you often have to ride in a urinal first.
I stället för att lägga pengar på sådana dyra tekniska finesser så kunde man väl tillhandahålla något så enkelt som en enkel urinoar som dessutom blir till gagn för alla.
Kanske med en variant så även damer kan sitta på huk och göra vad man behöver.
Zill

Inlägg av Zill »

Lennart Petersen skrev:I stället för att lägga pengar på sådana dyra tekniska finesser så kunde man väl tillhandahålla något så enkelt som en enkel urinoar som dessutom blir till gagn för alla.
Kanske med en variant så även damer kan sitta på huk och göra vad man behöver.
Jag tror inte att jag någonsin har sett en urinoar i USA.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ja, kanske inte en urinoar men väl toaletter vore väl lämpligare att investera i.

Det här är så dumt att jag nästan blir mållös.

Men visst, är man helt övertygad om att folk kissar i hissar för att j-las istället för att de är kissnödiga så framstår det här säkert som en bra idé...
Lennart Petersen

M_M skrev:Ja, kanske inte en urinoar men väl toaletter vore väl lämpligare att investera i.

Men visst, är man helt övertygad om att folk kissar i hissar för att j-las istället för att de är kissnödiga så framstår det här säkert som en bra idé...
Det är väl det här märkliga amerikanska tankesättet att allt kan lösas med repressiva åtgärder.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev: Det är väl det här märkliga amerikanska tankesättet att allt kan lösas med repressiva åtgärder.
Jag trodde det handlade om att larma ut städpatrullen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Min erfarenhet är att kulturen i USA förtränger att vi människor har samma behov av att kissa och bajsa som alla andra varelser. Man omskriver toaletter i hotell på ett sätt som bara drottning Viktoria skulle förstå och om du pinkar i skogen och någon skulle lyckas se detta, ja då är det ett beteende som är straffbart ! Hur var det Bach sa, wasch et auf!
/Göran
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev: Det är väl det här märkliga amerikanska tankesättet att allt kan lösas med repressiva åtgärder.
Jag trodde det handlade om att larma ut städpatrullen!
Nej här gäller det tydligen att sätta dit folk, och det är bara en hiss som fått utrustningen så man ska inte vara säker.
En har blivit arresterad (!) och man fångas av kamera:
"If somebody was to urinate in here, there's going to be a splash factor. It would splash and it would sense," Beebe said.

It's a urine detection device, called UDD. If a person relieves her or himself , the sensors sound the alarm and the MARTA police will be there in seconds to catch the offender in the act. There is also better lighting and a camera catching all the action. The pilot program has been in place for a month, and that daily problem dropped to one incident, in which an arrest was made"
Lennart Petersen

hgsldf skrev:Min erfarenhet är att kulturen i USA förtränger att vi människor har samma behov av att kissa och bajsa som alla andra varelser. Man omskriver toaletter i hotell på ett sätt som bara drottning Viktoria skulle förstå och om du pinkar i skogen och någon skulle lyckas se detta, ja då är det ett beteende som är straffbart ! Hur var det Bach sa, wasch et auf!
/Göran
Ja det är något som inte existerar offentligt. Det är besynnerliga omskrivningar som "restroom" eller "bathroom" , om en amerikan ivrigt frågar efter "the bath" innebär det förmodligen inte att han känner för en dusch.
Det närmsta vi kan kommar äl hovprotokollet där det vid kungliga besök brukar vara inlagt en tid för "skobyte" , det är då HMk elller Vickan kan passa på att slå en drill.
Och Viktoria är intressant för på hennes tid var det snudd på omöjligt för gäster vid tillställningar i Buckingham Palace att hitta en toalett. dom skulle inte finnas synliga, så alla med erfarenhet såg till att hålla igen på drycker (det blev ju samtidigt biligt för hovet )
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

hgsldf skrev:Min erfarenhet är att kulturen i USA förtränger att vi människor har samma behov av att kissa och bajsa som alla andra varelser. Man omskriver toaletter i hotell på ett sätt som bara drottning Viktoria skulle förstå och om du pinkar i skogen och någon skulle lyckas se detta, ja då är det ett beteende som är straffbart ! Hur var det Bach sa, wasch et auf!
/Göran
Var annars än i Amerikanska filmer kan man höra någon desperat skrika "I need a bathroom" mitt ute i ödemarken.
gbd

Inlägg av gbd »

Urin-detektionssystem, är inte det man brukar kala en automatisk dörröppnare? (Häpp :P )
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Även med tillgång till toaletter verkar intresset för att uträtta sina behov på diverse andra ställen.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

M_M skrev:Ja, kanske inte en urinoar men väl toaletter vore väl lämpligare att investera i.

Tror du på allvar att folk kissar i hissar för att det inte finns offentliga toaletter? :roll:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:Tror du på allvar att folk kissar i hissar för att det inte finns offentliga toaletter? :roll:
Det enda rimliga alternativet är väl att de gör det för att det är kul: "Haha, farfar gjorde det och farsan gjorde det och jag gör det också av ren princip! Jag kan visserligen kissa var jag vill men HISSAR är roligast". Men det verkar ändå inte speciellt rimligt. Det är nog så att de som kissar i hissar gör det för att de föredrar att ha väggar omkring sig. Sen kan de vara folk med prostataproblem, strumpbyxor eller liknande, eller vanliga ungdomar som bara är lite blyga.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

NerdBoy skrev:

Tror du på allvar att folk kissar i hissar för att det inte finns offentliga toaletter? :roll:
Ja, det torde åtminstone vara en delförklaring, speciellt om man räknar avgiftsbelagda toaletter som toaletter som "inte finns".
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Hahahaha - det här "fenomenet" verkar ju inte så ovanligt som man tror. Dock är ju inte så schysst mot dom som måste använda hissarna om det är i kollektivtrafiken - handikappade m fl. Och är det i ett bostadshus är det ju jäkligt äckligt för alla.

http://www.luffarn.com/gillar-att-pissa-i-hissen/

http://vovve.net/Rastplatsen/display_me ... id=4489800

https://www.google.se/search?newwindow= ... j2fjp2hEhE
M_M skrev:Ja, det torde åtminstone vara en delförklaring, speciellt om man räknar avgiftsbelagda toaletter som toaletter som "inte finns".
Klart att det är det - sån otrolig idioti att betala för att gå på toaletten. Några ggr när jag sökt efter toa och sen hittat en för att sen upptäcka att det är en betaltoalett så har jag pissat utanför dörren istället :lol:
Dessutom nu för tiden (när man betalar det mesta med kort) är det ju ofta man inte har mynt på sig heller, så då är det ju ofta besvärligt av den anledningen också. Jag är också en av dom som pissar ute - dock inte i hissar, men finns det gratis toa brukar jag använda den.
Skriv svar