En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norden"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Inlägg av Henrik Schütz »

Fast i Sverige skall ju regionaltåg och höghastighetståg samsas på de nybyggda spåren, till och med Ulricehamn skall ha station är det tänkt, så att man enkelt kan arbetspendla till Borås:-(

Uppehåll i Jönköping Ulricehamn Borås och Landvetter, med regionaltåg, är det tänkt...

HS
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Inlägg av Kantorn »

Henrik Schütz skrev:Fast i Sverige skall ju regionaltåg och höghastighetståg samsas på de nybyggda spåren, till och med Ulricehamn skall ha station är det tänkt, så att man enkelt kan arbetspendla till Borås:-(

Uppehåll i Jönköping Ulricehamn Borås och Landvetter, med regionaltåg, är det tänkt...

HS
Men regionaltågen ska väl inte stanna på "snabbspåret" utan ha separata stationsspår? Jag har för mig att till och med lilla Ljungby ska få en station för tåg mellan Värnamo (kanske till och med Jönköping) och Markaryd (eller om det var Helsingborg). När (om?) nu Europakorridoren byggs...
Professionell tyckare
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Inlägg av darthjpp »

Inge skrev:
darthjpp skrev:Med ett höghastighetståg på egen infrastruktur kommer fler tåglägen för långsamma godståg att skapas på befintlig infrastruktur. Även utökad lokaltågstrafik kommer tryckas in i de tåglägen som fjärrtrafiken lämnar. En viss utbyggnad av regionaltrafik kommer få plats.
Dessa faktorer innebär att långsam fjärrtågstrafik inte kommer att vara attraktiv, om du kan ta ett höghastighetståg på egen infrastruktur mellan Göteborg och Stockholm med restiden 2 timmar och alternativet är ett långsamt mjölkpallståg som har en restid på 5-6 timmar för samma sträcka måste prisdifferensen dels vara hög, dels får totalpriset för den långsamma resan inte vara särskilt hög. Med tanke på att de allra flesta affärsresenärer kommer att välja höghastighetståget, där tid och pris jämförs med flyget, kommer resande underlaget för långsamma tåg att vara litet. Vissa aktörer kommer att kunna konkurrera med upplevelser och service, med en prisbild avpassad för dessa resenärer. Det kommer bara vara enstaka tågpar per dag kvar, och det är tveksamt om det finns någon lönsamhet i dessa.
Det går utmärkt att köra på lite drygt tre timmar med ett konventionellt tåg. Men jag noterar att du bygger hela höghastighetsiden på att staten även fortsättningsvis skall blockera möjligheterna att köra konventionella tåg på rimligt vis.

Bortsett från att iden som sådan är misserabel, så tror jag att den är orimlig. Floskler som att staten först skall bedömma vems tåg som är "mest samhällsekonomiskt lönsamt" innan någon får köra kommer inte att tillåtas om tio år. Sådant dravel accepteras i en övergångsperiod, men efterhand kommer om inte annat EU att tvinga igenom en riktig avreglering med transparanta regler.

Vidare vet vi inte ens om det är staten som skall köra tågen. Ja vi vet inte ens om staten kommer att köra tåg överhuvudtaget om tio år. Om inte försvinner anledningen till den missunsamhet man idag visar alternativa operatörer. För allmännheten i stort är det naturligtvis mycket bättre att det finns riktiga alternativ. Det vill säga alternativ som tillåts rikta in sig på lägsta möjliga pris, utan att bli "bortprioriterade" av regulatorn.
Jag bygger inte min hypotes/höghastighetsidé på att staten genom myndighetsutövning hindrar någon att köra tåg. Dock, när det finns höghastighetsjärnväg med passagerartrafik kommer det kommersiella intresset att köra passagerartrafik på långsammare järnväg att vara begränsat. På en kommande höghastighetsjärnväg med konkurrens mellan åtminstone två bolag kommer priset att vara attraktivt för den stora massan av resenärer. En inte allt för vild gissning vore att SJ AB och MTR konkurrerar på höghastighetsbanan, eventuellt ytterligare någon operatör. Passagerarunderlaget för långsammare mjölkpallståg ("Här & där" som SJ kallar dem just nu) blir för litet för att kunna driva lönsam trafik. Lägger man där till det tryck som finns för att flytta mer gods till järnvägen och en utökad lokal och regionaltrafik blir det mindre utrymme för långsamma fjärrtåg i de relationer där höghastighetståg finns.

En annan aspekt på frågan är körtiderna. Jag är medveten om att det på befintlig infrastruktur går att köra snabbtåg mellan Göteborg och Stockholm på strax under 3 timmar. Med en intrimmad höghastighetsbana kan man säkert pressa restiden till strax över en timme på direktförbindelser.

I dag tar resan mellan Göteborg och Stockholm från 2h 50m till 5h 10m (Direkt snabbtåg och genomgående regionaltåg) Med färre stopp och rakare bana byggd för högre hastigheter (300-350 km/h) minskas givetvis restiden. De relationer där höghastighetsjärnväg är intressant i Sverige(Norden) är Stockholm-Jönköping-Mamö(köpenhamn)/Göteborg samt Malmö(Köpenhamn)-Göteborg-Oslo. Relationen Oslo-Stockholm är också intressant.

När dessa höghastighetslinjer finns, kommer det kommersiella intresset att köra långsamma tåg att vara litet, ske med äldre materiel och trots det vara relativt dyrt.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Inlägg av Henrik Schütz »

En höghastighetsjärnväg kommer att vara kopplad till ett kraftfullt monopol på de nya linjerna, ingen konkurrens på de nya spåren.

Av omsorg för de nya tågen, kommer hastigheten sänkas på de gamla spåren, rejält. 160 km stockholm Göteborg går på cirka 3.30 och kostar 500 kr ungefär, mot 2:30 och det dubbla hos monopolet på nybygget.

Är det flyget man konkurrerar med är det flygets priser nan matchar, och dom är inte så låga i snitt som görs gällande i debatten!

HS
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Inlägg av M_M »

Henrik Schütz skrev:Fast i Sverige skall ju regionaltåg och höghastighetståg samsas på de nybyggda spåren, till och med Ulricehamn skall ha station är det tänkt, så att man enkelt kan arbetspendla till Borås:-(

Uppehåll i Jönköping Ulricehamn Borås och Landvetter, med regionaltåg, är det tänkt...
Med vår relativt låga befolkningstäthet, även med de största städerna inräknade, så lär det ta extremt lång tid innan det blir lönsamt att köra tåg så ofta att det INTE får plats regionaltåg som stannar i Ulricehamn...

För övrigt verkar det gå utmärkt att idag nyttja STH 180-200 för motorvagnar som används i regional/lokal trafik. Det är väl inte orimligt att tänka sig att vettigt kunna nyttja än högre STH för regionala resor med de tåg vi kan tänkas ha om säg 20+ år?


P.S. en orsak till att folk flyger istället för att åka tåg Göteborg-Stockholm kan vara X2-åksjuka.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:P.S. en orsak till att folk flyger istället för att åka tåg Göteborg-Stockholm kan vara X2-åksjuka.
En åksjuka som många fick i X2-s barndom, men som de inte hade fått nu, beroende på att X2 har styvnats till lite i korglutningen. Men folk minns det första intrycket, vilket är fullt förståeligt.
Åksjuka förebyggs dock lämpligast med ingefära!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg har aldri vært så sjuk som da jeg reiste med X2 til Arendal. Forferdelig.
Skriv svar