En 750 mm parkjärnväg i Nationalparken i Tashkent

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

En 750 mm parkjärnväg i Nationalparken i Tashkent

Inlägg av Olle »

Parkjärnvägar är trevliga att utforska. De påminner om den modelljärnväg man en gång haft och den bana man ännu ej byggt på sommarstugetomten. I östeuropa och bakom den gamla järnridån verkade det krylla av parkjärnvägar som hade olika ideella namn. Vi har sett reminenser i Constantca, Prag och Kiev men även väl underhållna banor i Budapest, Minsk och nu i Tashkent. Tyvärr är trafiken sporadisk och sällan under icke säsong så bilderna från den Uzbekiska nationalparkens stolthet, den parkjärnväg med 750 mm spårvidd som finns här, får bli av fordon icke i trafik. Nu har man två TU7A diesellok till sitt förfogande men det var inte länge sedan man hade ett par diesellok typ TU2 till trafiken.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:Dlle.
:-)lle
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: En 750 mm parkjärnväg i Nationalparken i Tashkent

Inlägg av M_M »

Trevligt!

Det verkar som om de flesta av dessa banor byggdes med 750mm spårvidd, men just i (f.d.) DDR valde man oftast 600mm. Månne för att med en begränsad budget kunna bygga "pionjärjärnväg" i fler östtyska städer?
Skriv svar