Parkjärnvägar är trevliga att utforska. De påminner om den modelljärnväg man en gång haft och den bana man ännu ej byggt på sommarstugetomten. I östeuropa och bakom den gamla järnridån verkade det krylla av parkjärnvägar som hade olika ideella namn. Vi har sett reminenser i Constantca, Prag och Kiev men även väl underhållna banor i Budapest, Minsk och nu i Tashkent. Tyvärr är trafiken sporadisk och sällan under icke säsong så bilderna från den Uzbekiska nationalparkens stolthet, den parkjärnväg med 750 mm spårvidd som finns här, får bli av fordon icke i trafik. Nu har man två TU7A diesellok till sitt förfogande men det var inte länge sedan man hade ett par diesellok typ TU2 till trafiken.
:Dlle.
En 750 mm parkjärnväg i Nationalparken i Tashkent
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: En 750 mm parkjärnväg i Nationalparken i Tashkent
Trevligt!
Det verkar som om de flesta av dessa banor byggdes med 750mm spårvidd, men just i (f.d.) DDR valde man oftast 600mm. Månne för att med en begränsad budget kunna bygga "pionjärjärnväg" i fler östtyska städer?
Det verkar som om de flesta av dessa banor byggdes med 750mm spårvidd, men just i (f.d.) DDR valde man oftast 600mm. Månne för att med en begränsad budget kunna bygga "pionjärjärnväg" i fler östtyska städer?