spårsnoken skrev:Washington gör nu tvärtom mot många europeiska städer som vill bannlysa kontaktledningar i innerstaden. Efter att i många år förbjudit kontaktledningsdrift i centrala Washington tillåter man nu kontaktledning i centrum. Det var tydligen inte så farligt som man trodde för 70 år sedan... Och det vore naturligtvis mycket enklare och billigare om europeiska storstäder såg kontaktledningen som ett positivt inslag i stadsbilden i stället för att fördyra sina spårvägsprojekt med ibland alldeles för mycket för att slippa kontaktledning i centrum.
mvh/spårsnoken
Centrum har olika betydelser i Washington.
Huvudstaden Washington (d v s
District of Columbia) är betydlgt större än centrum, eller
monumental core, so det kallas.
Kontaktledningar (
trolley wire) förbjöds av kongressen ca 1890 i centrun,
men inte i andra delar av staden. Den ny linjen har sin västra sluthållplats på en vidadukt över bangården vid Union Station (Google karta
här), som är så långt det går att ha luftledning.
Stadsfullmäktige (
D.C. Council) har diskuterat att upphäva av förbudet mot kontakledningar i den centrala delen av staden, men det är inte klart om stadens politiker lagligen kan upphäva denna lag.
Om linjen ska dras vidare västerut, kommer den att vara i centrum, och i så fall måste lagen upphävas, eller annars måste man hitta på en annan strömförsörjningsmetod (staden tycks inte villa återgå till
conduit system som användes att driva spårvagnar före 1962).