Trafiken på Solnagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Tunnelbanetönt
Re: Trafiken på Solnagrenen
Det surrar en massa rykten om att signalsystemet på Solnagrenen är så långt ifrån färdigt att det inte blir någon invigning 28/10, och att SL desperat försöker hitta någon syndabock att skylla sin egen inkompetens på (facket, leverantören, någon av de inblandade kommunerna, ...). Någon som vågar bekräfta?
vi tröttna på tunnelbanan
fick spel på monotonin
dom här döda sovstäderna
där folk inte rör en min
fick spel på monotonin
dom här döda sovstäderna
där folk inte rör en min
Ska man inte köra utan signalsystem till att börja med?Tunnelbanetönt skrev:Det surrar en massa rykten om att signalsystemet på Solnagrenen är så långt ifrån färdigt att det inte blir någon invigning 28/10, och att SL desperat försöker hitta någon syndabock att skylla sin egen inkompetens på (facket, leverantören, någon av de inblandade kommunerna, ...). Någon som vågar bekräfta?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Optiska signaler och kollektivtrafiksignaler utan ATC blir det. Och det funkar ändå fruktansvärt dåligt fortfarande. Inkompetensen är väl likvärdig hos både SL och GE.twr skrev:Ska man inte köra utan signalsystem till att börja med?Tunnelbanetönt skrev:Det surrar en massa rykten om att signalsystemet på Solnagrenen är så långt ifrån färdigt att det inte blir någon invigning 28/10, och att SL desperat försöker hitta någon syndabock att skylla sin egen inkompetens på (facket, leverantören, någon av de inblandade kommunerna, ...). Någon som vågar bekräfta?
Och var har du hört att det inte blir någon invigning? Det är nog bara elaka rykten för som det ser ut nu så blir det invigning söndagen den 27:e oktober, inte den 28:e oktober. Deadlinen för att avbryta invigningen har passerats för ett par veckor sedan så det finns ingen återvändo nu!Tunnelbanetönt skrev:Det surrar en massa rykten om att signalsystemet på Solnagrenen är så långt ifrån färdigt att det inte blir någon invigning 28/10, och att SL desperat försöker hitta någon syndabock att skylla sin egen inkompetens på (facket, leverantören, någon av de inblandade kommunerna, ...). Någon som vågar bekräfta?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Har någon fullständigt program för invigningen på söndag? Från när börjar spårvagnarna rulla? Står bara 11-16 vi Sundbybergs Torg på affischerna?
Stefan B
Stefan B
tvarbanan22 skrev:Denna tidtabell ar verkligen inte kundvanlig, tva minuter Sundbyberg-Soc blir svart att halla...tvarbanan22 skrev:Det enda kundvanliga ar att annonsera de tider som sparvagnarna gar i verkligheten.kildor skrev:Det ser ut att krävas tre omlopp för kvartstrafik.
Det är kvartstrafik i princip hela trafikdygnet, från 05 till 01. Ändå meckar man med tidtabellen så att det ibland diffar +/- 1 minut beroende på tid på dygnet och vardag/helg. Det känns så onödigt när man hade kunnat annonsera samma minuttal hela dygnet. Kvartstrafik är alltför glest för att man vill åka på slump. Att istället annonsera fasta minuttal hade varit mer kundvänligt.
http://sl.se/Global/Pdf/Tidtabell/L22%2 ... %20H13.pdf
http://sl.se/Global/Pdf/Tidtabell/L22%2 ... %20H13.pdf
Tidtabell bara till 26/1 2014? Sen då?
Blir det A35 på solnagrenenen eller?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Då är det planerat att nästa fas skall inledas, ATC-körningar på banan. Förmodligen stänger man av även för detta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Blir det A32 eller A35 på Solnagrenen?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Ingen som vet?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
-
Enligt Arriva kommer en tur att köras med A35, resterande med A32 under närmaste tiden.Bussmicke skrev:Blir det A32 eller A35 på Solnagrenen?
Någon tidtabell finns fortfarande inte utlagd på SLs hemsida, man hänvisar till reseplaneraren.
Man har i elfte timmen ökat på körtiderna till 19 minuter i båda riktningarna under högtrafik.
Synd det blev så lite A35 i början. Var ska testen av A35 rulla?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
-
Då är frågan vilken tur som körs med A35
Ni som ser A35 får gärna berätta vilken tur den körs på.
Ni som ser A35 får gärna berätta vilken tur den körs på.
-
Tips, ta tunnelbanan, eller pendeln till sundbyberg, rätt snart kommer det en A35, om det är några ute, Sundbyberg ligger hyfsat "mitt på", och därför minimeras väntetiden!
HS
HS
Begåvat!Henrik Schütz skrev:Tips, ta tunnelbanan, eller pendeln till sundbyberg, rätt snart kommer det en A35, om det är några ute, Sundbyberg ligger hyfsat "mitt på", och därför minimeras väntetiden!
HS
En multipel A35 går just nu avgång Sumpan mot Alvik cirka kl 1240 något sånt.
Sedan så kan man ju räkna efter tidtabellen.
218
... och GE's personal skickas rätt in i FAS3?Odd skrev:Då är det planerat att nästa fas skall inledas, ATC-körningar på banan. Förmodligen stänger man av även för detta.

Trafiken mellan Alvik och Solna centrum är inställd sedan klockan 6.22 på grund av växelfel. Anges sl.se. Vilken växel?
Blir det tätare trafik i slutet av januari som aviserat?
När blir det 6 minuters trafik på hela Tvärbanan? Vid sammankopplingen i augusti nästa år?
När blir det 6 minuters trafik på hela Tvärbanan? Vid sammankopplingen i augusti nästa år?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Var det inte tal om att vissa avgångar inte skulle gå hela sträckan?twr skrev:Trafiken mellan Alvik och Solna centrum är inställd sedan klockan 6.22 på grund av växelfel. Anges sl.se. Vilken växel?
Men jag hoppas ändå på 6-minuterstrafik från Solna station...
Vad skulle poängen med det vara? Det finns väl inga vändspår heller?Marcus L skrev:Var det inte tal om att vissa avgångar inte skulle gå hela sträckan?twr skrev:Trafiken mellan Alvik och Solna centrum är inställd sedan klockan 6.22 på grund av växelfel. Anges sl.se. Vilken växel?
Men jag hoppas ändå på 6-minuterstrafik från Solna station...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nu anges istället signalfel som orsak, och detta skall pågå "till trafikdygnets slut".Marcus L skrev:twr skrev:Trafiken mellan Alvik och Solna centrum är inställd sedan klockan 6.22 på grund av växelfel. Anges sl.se. Vilken växel?
.
Det har varit ovanligt många stopp på den nya sträckan; oftast orsakade av "tekniskt fel på banan" eller ibland nedfallen kontaktledning. Trots att man väl sällan tidigare har haft så god tid på sig att trimma in anläggningen. Spårvägen var väl i princip färdig för trafik redan sommaren 2012 (eller var det ännu tidigare?), och man körde då även viss trafik för allmänheten.
/Gunnar Ekeving
-
Ja, nu var det ju bara det att innan september 2013 så fanns ju inte ens ett embryo till fungerande signalsystem. Så det fanns inte mycket att trimma in. Dvs. anläggningsbyggarna höll tidplanen som de skulle, banan har tekniskt sett varit körbar i ett och ett halv år före trafikstart. Signalprojektet, däremot. gick i diket i slutet att förra sommaren och man fick starta om helt. Då insåg också GE:s koncernledning att något måste göras.gek skrev:Nu anges istället signalfel som orsak, och detta skall pågå "till trafikdygnets slut".Marcus L skrev:twr skrev:Trafiken mellan Alvik och Solna centrum är inställd sedan klockan 6.22 på grund av växelfel. Anges sl.se. Vilken växel?
.
Det har varit ovanligt många stopp på den nya sträckan; oftast orsakade av "tekniskt fel på banan" eller ibland nedfallen kontaktledning. Trots att man väl sällan tidigare har haft så god tid på sig att trimma in anläggningen. Spårvägen var väl i princip färdig för trafik redan sommaren 2012 (eller var det ännu tidigare?), och man körde då även viss trafik för allmänheten.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.