Roslagsbana Arlanda och stationsavgift

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Roslagsbana Arlanda och stationsavgift

Inlägg av Lennart Petersen »

En förlängning av RB till Arlanda ter sig som en intressant förbättring av spårtrafiken i Stockholmsområdet.
Och det förefaller vara viss realism i projektet med intresse från beslutsfattarna.
En detalj då som borde ge visst bryderi är stationsavgiften på Arlanda C.
RB Arlanda bör ju visserligen främst ha som uppgift att tillhandahålla transporter för anställda i området och flygresenärer men utöver det borde det ju finnas en del möjligheter till transitresande främst då norrut mot Uppsala.
Men för att komma till/från plattform på Arlanda C krävs att man betalar stationsavgift vilket gör en sådan transitresa onödigt dyr. Ingen avgift utgår ju för den som bara reser igenom Arlanda C (eller eventuellt stannar på plattformen )
Finns det någon vettig lösning ?
daniel_s

Re: Roslagsbana Arlanda och stationsavgift

Inlägg av daniel_s »

En gångtunnel direkt från RB:s plattform till SJ:s? (Jaja)
Lennart Petersen

daniel_s skrev:En gångtunnel direkt från RB:s plattform till SJ:s? (Jaja)
Ja men då kan resenärer till/från Arlanda C smita från stationsavgiften om de går ut eller in via RB plattform.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nej, så menar jag inte. RB:s plattform måste givetvis anslutas antingen innanför eller utanför spärrlinjen, eller både och och då ha en egen spärrlinje. Sen kan man möjligen utfärda speciella biljetter på RB som gör att man kommer undan billigare i spärren.
Lennart Petersen

daniel_s skrev:Nej, så menar jag inte. RB:s plattform måste givetvis anslutas antingen innanför eller utanför spärrlinjen, eller både och och då ha en egen spärrlinje. Sen kan man möjligen utfärda speciella biljetter på RB som gör att man kommer undan billigare i spärren.
Men det funkar inte heller. Lägger man RB plattform innanför spärrlinje gemensam med Arlanda C så måste man ta ut stationsavgpft även för RB resenärer.
Och lägger man plattformen utanför så lär det bli svårt att transitera utan att betala stationsavgift.
Särskilda biljetter fungerar bara om man har specialtaxa och det är väl inte meningen med RB till Arlanda ?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Stationsavgiften ju är en ersättning till Arlandabanan för att man använder deras anläggning. Så de som byter mellan smalspår och normalspår på Arlanda ska förstås betala stationsavgift, såvida inte tillägget på något sätt är inbakat i biljettpriset.

(Mitt första inlägg var förvirrat eftersom jag fick för mig att det var flygplatsen man skulle betala till...)
Lennart Petersen

daniel_s skrev:Stationsavgiften ju är en ersättning till Arlandabanan för att man använder deras anläggning. Så de som byter mellan smalspår och normalspår på Arlanda ska förstås betala stationsavgift, såvida inte tillägget på något sätt är inbakat i biljettpriset.

(Mitt första inlägg var förvirrat eftersom jag fick för mig att det var flygplatsen man skulle betala till...)
Ja men det är ju alltså det som blir problemet om man vill att RB-resenärerna ska kunna transitera och resa vidare med SL eller SJ-tåg.
Stationsavgiften tas inte ut när man bara reser igenom Arlanda C och man kan stanna på plattformen och byta tåg utan att betala avgift.
Tågoperatören betalar förstås banavgift till Arlandakonsortiet men den är måttlig och jämförbar med Trafikverkets avgifter.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Ska banan även framdeles ägas privat eller ska den gå över i Trafikverkets ägo? Ska stationsavgift betalas för tid och evighet? Om inte, så är det ju ett övergående bekymmer, och är troligen överspelat när man kommer till den tiden.
Annars är det ju "bara" att Roslagsbanan kommer in på samma sida om "spärren" som pendeltågen gör, och sedan har någon viss passerstämpel eller något visst passerkort (eller något elektronisk dito som "spelas in" på accesskortet) som gör att man kan komma till flygplatsen.
Professionell tyckare
Lennart Petersen

Kantorn skrev:Ska banan även framdeles ägas privat eller ska den gå över i Trafikverkets ägo? Ska stationsavgift betalas för tid och evighet? Om inte, så är det ju ett övergående bekymmer, och är troligen överspelat när man kommer till den tiden.
Annars är det ju "bara" att Roslagsbanan kommer in på samma sida om "spärren" som pendeltågen gör, och sedan har någon viss passerstämpel eller något visst passerkort (eller något elektronisk dito som "spelas in" på accesskortet) som gör att man kan komma till flygplatsen.
Arlandabanan ägs av staten via Arlandabanan infrasructure AB men Arlandakonsortiet A-train förfogar över banan och dess inkomster fram till 2040 enligt avtal.
Vad som händer sedan är inte bestämt men det är långt i framtiden.
Passerstämpel och passerkort låter märkligt. Är man innanför spärrlinjen måste som jag ser det antingen RB-resenärerna betala stationsavgift eller så blir det en möjlighet för den som borde betalat stationsavgift att slippa undan.
Hamnar RB utanför spärrlinjen å andra sidan så kan man inte transitera med mindre än att man måste betala stationsavgift och det låter lite synd att en RB-anslutning inte ska kunna ha den funktionen. Det är f.ö samma problem med bussresenärer till Arlanda.
Lennart Petersen

Inge skrev:
Lennart Petersen skrev:
Kantorn skrev:Ska banan även framdeles ägas privat eller ska den gå över i Trafikverkets ägo? Ska stationsavgift betalas för tid och evighet? Om inte, så är det ju ett övergående bekymmer, och är troligen överspelat när man kommer till den tiden.
Arlandabanan ägs av staten via Arlandabanan infrasructure AB men Arlandakonsortiet A-train förfogar över banan och dess inkomster fram till 2040 enligt avtal.
Vad som händer sedan är inte bestämt men det är långt i framtiden.
Passerstämpel och passerkort låter märkligt. Är man innanför spärrlinjen måste som jag ser det antingen RB-resenärerna betala stationsavgift eller så blir det en möjlighet för den som borde betalat stationsavgift att slippa undan.
Hamnar RB utanför spärrlinjen å andra sidan så kan man inte transitera med mindre än att man måste betala stationsavgift och det låter lite synd att en RB-anslutning inte ska kunna ha den funktionen. Det är f.ö samma problem med bussresenärer till Arlanda.
Vem är det som borde betala och inte borde betala enligt dig?

Finns det något som helst rimligt skäl till att man skall slippa undan kostnaden bara för att man vill fortsätta med lokaltåg istället för flyg? Låter helknäpp, tvärt om borde det vara mer angeläget för A-train att i så fall gynna flygresenärerna än en konkurrents resenärer. Inte för att jag tror att de skulle göra så, men varför tycker du att det borde vara det omvända?
För att man ska kunna använda en kommande RB-bana rationellt och även kunna transitera.
Stationsavgiften utgår för den som åker till eller från flygplatsen .
Men det utgår ingen avgift för den som bara reser igenom stationen med SJ eller SL .
Det känns inte logiskt att exempelvis en resa Vallentuna-Arlanda-Knivsta ska vara väsentligt dyrare än en resa Upplands Väsby-Arlanda-Knivsta.
Lennart Petersen

Inge skrev:Skall ordet rationellt i din tappning förstås som subventionerat?

Stationsavgiften utgår från den som drar nytta av stationen för att finansiera stationen.
Nej den utgår för att finansiera hela banan.
Och en resande Upplands Väsby-Knivsta använder ju faktiskt en mycket längre del av banan än en tänkt resande Vallentuna-Arlanda-Knivsta.
Rationellt för mig är att infrastruktur används så rationellt som möjligt , det har inget direkt med subventionering att göra.
Men jag har egentligen bara försökt belysa något som kan bli ett problem för användandet av en tänkt RB till Arlanda C.
Men en möjlighet kan ju vara att även RB station får en stationsavgift jämförbar med Arlanda C för att finansiera denna utvidgning av RB.
Stationen kan då ligga med en gemensam spärrlinje och användas även för transitresor utan avgift.
Olle Mornell

Inlägg av Olle Mornell »

Problemet finns redan idag. Den som har ett månadskort och är över 18 år och åker SL-buss eller UL-buss för att sedan byta till SL-tåg måste betala 75 kr passageavgift. Med Roslagsbana till Arlanda blir det ingen skillnad.

Visst kan man byta SL - SJ på Arlanda C, utan att betala någon avgift. Det är tillåtet och en konsekvens av betalningsmodellen med spärrlinje vid Sky City. Om SJ-biljetten har Arlanda som start eller slut betalar man ett högre pris där passageavgiften ingår.

Den som köper en resplusbiljett, t ex Sollentuna - Borlänge får en SL-biljett till Uppsala och sedan SJ därifrån. Byte på Arlanda är dock enklare eftersom det bara finns en plattform där. Arlanda är dock en tråkig plats att vänta på.

Arlanda C ligger alltså i SL zon C och man kan åka dit med vilken SL-biljett som helst. Den som är över 18 måste betala tillägg 75 kr för att passera ut genom spärren och 75 kr för att passera in igen. Ett slags kollektivtrafikens vägtull alltså.
twr

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:

Stationsavgiften utgår från den som drar nytta av stationen för att finansiera stationen.
Och en resande Upplands Väsby-Knivsta använder ju faktiskt en mycket längre del av banan än en tänkt resande Vallentuna-Arlanda-Knivsta.
Rationellt för mig är att infrastruktur används så rationellt som möjligt , det har inget direkt med subventionering att göra.
Men jag har egentligen bara försökt belysa något som kan bli ett problem för användandet av en tänkt RB till Arlanda C.
Men en möjlighet kan ju vara att även RB station får en stationsavgift jämförbar med Arlanda C för att finansiera denna utvidgning av RB.
Stationen kan då ligga med en gemensam spärrlinje och användas även för transitresor utan avgift.
Det är en viktig fråga du belyser. En resa Vallentuna - Uppsala borde inte kosta mer än till exempel en resa Sundbyberg - Uppsala, bara för att det ena bytet sker på Arlanda C och det andra på Solna station.

Avgiften är till för att finansiera banan, men den är konstruerad så att den tas ut av resande till och från flygplatsen, inte bara de som passerar den ombord på ett tåg. Då verkar det rimligt att de som byter här utan att ha ett ärende på flygplatsen inte heller ska betala.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr skrev:
Lennart Petersen skrev:

Det är en viktig fråga du belyser. En resa Vallentuna - Uppsala borde inte kosta mer än till exempel en resa Sundbyberg - Uppsala, bara för att det ena bytet sker på Arlanda C och det andra på Solna station.

Avgiften är till för att finansiera banan, men den är konstruerad så att den tas ut av resande till och från flygplatsen, inte bara de som passerar den ombord på ett tåg. Då verkar det rimligt att de som byter här utan att ha ett ärende på flygplatsen inte heller ska betala.
Frågan är fortfarande aktuell, men det beror förstås på hur länge A-Trains monopol varar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Månadens trådlyft, lite drygt fem år?

A-trains monopol är väl på- och avstigande oavsett destination.. Arlanda är ju för många endast en byteshållplats...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Odd skrev:Månadens trådlyft, lite drygt fem år?

A-trains monopol är väl på- och avstigande oavsett destination.. Arlanda är ju för många endast en byteshållplats...
Grattis på 5-årsdagen Tråden.

Arlanda har 3 stationer, SJ+SL använder den mellersta, När jag jobbade på Pendeln hade jag (tjänste)ärenden till dåvarande SL-Center på Arlanda, myglade mig på Upptåget på Upv samt "spärren" på Arlanda (många pån där), strövade omkring där medans jag väntade på tåget tillbaka, kastade längtansfulla blickar på Jumbojeten 747 från Thai.

Trafikanter från/till Roslagsbanan borde inte behöva betala om dom ska flyga vidare med en uppgång vid entréerna till Arlanda, tyvärr åker dom på stationsavgiften om dom skall vidare med tåg.
Skriv svar