C20 nr 2270 förbi Cst kl 10:40 (BILD)

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

C20 nr 2270 förbi Cst kl 10:40 (BILD)

Inlägg av bruse »

Bild
Bilden tagen från TLC:s tak.

Fler bilder här: http://expedition.pantograph.se
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hehe, du klarte å være den første!!!!
Trur jeg må få kommi meg til Stockholm før Cx vognene forsvinner helt jeg, slik at jeg kan se om de er diggbare..........

Andreas
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Andy skrev:Hehe, du klarte å være den første!!!!
Trur jeg må få kommi meg til Stockholm før Cx vognene forsvinner helt jeg, slik at jeg kan se om de er diggbare..........

Andreas
Det gäller å ligga i om man vill va bäst :shock: Men nu när Micke figurerat i Metro, så är slaget redan förlorat :cry:

Nu lär det väl inte skrotas fler Cx, om man inte vill lägga ned trafik...
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

bruse skrev:
Andy skrev:Hehe, du klarte å være den første!!!!

Andreas
Det gäller å ligga i om man vill va bäst :shock: Men nu när Micke figurerat i Metro, så är slaget redan förlorat :cry:

Nu lär det väl inte skrotas fler Cx, om man inte vill lägga ned trafik...
Uansett, det er på tide at jeg kommer meg dit........ har mye jeg må titte på!

Andreas
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Andy är välkommen
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bruse, din bild var läcker. En trevlig fotovinkel jag ännu inte har i min lilla samling.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bussmicke skrev:Bruse, din bild var läcker. En trevlig fotovinkel jag ännu inte har i min lilla samling.
För en enkel liten slant ska vi nog kunna ordna ett studiebesök.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

bruse skrev:
Bussmicke skrev:Bruse, din bild var läcker. En trevlig fotovinkel jag ännu inte har i min lilla samling.
För en enkel liten slant ska vi nog kunna ordna ett studiebesök.
Hmmm, undrar vad spargrisen säger om det...
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Bussmicke skrev:Andy är välkommen
Hehe, jeg gleder meg, må bare skaffe nok kontanter først!

Andreas
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Hur feta takluckor är det för att komma upp på taket? Eller får man klättra på utsidan?
Jag menar, det är ju ett stort antal dörrar om man skall in till TLC den vanliga vägen... den sista var maffig...
Bantekniker
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bobjörk skrev:Hur feta takluckor är det för att komma upp på taket? Eller får man klättra på utsidan?
Jag menar, det är ju ett stort antal dörrar om man skall in till TLC den vanliga vägen... den sista var maffig...
Jag öppnade fönstret i kollegans kontor å klev ut bara. Upp på själva taket är det lite krångligt, en vindstege, en lucka sen är man uppe.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Men man måste så att säga ha kommit in i bunkern först? För det är väl bunkern du sitter i (har inte utforskat hela, bara själva TLC...)
Bantekniker
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bobjörk skrev:Men man måste så att säga ha kommit in i bunkern först? För det är väl bunkern du sitter i (har inte utforskat hela, bara själva TLC...)
:?: Har du varit inne på TLC, så är du inne i "bunkern".
Ragnar T

Re: C20 nr 2270 förbi Cst kl 10:40 (BILD)

Inlägg av Ragnar T »

Bild

Nu har jag bestämt mig!

Bruses bild från TLC:s tak är den bästa bilden av leveransen av 2270.

Varför? Jo därför att bilden kombinerar dokumentationen av en historisk händelse med ett slags ödmjukhet från den nya vagnens sida inför uppgiften att få hjälpa Stockholmarna med sina resor under många kommande år. Här kommer 2270 "Olivia" in på den stora bangården mot hjärtat av Stockholm för första gången!

Sedan kan jag inte låta bli att vara nostalgisk, vilket nog påverkat mig en del i bildvalet. Tänk så många gånger jag rattat bussar från Norra Bantrollet, som man plägade säga! Bl a massor av SJ Solnalinjers bussar, med Boxerkarosser, förkammarmotorer (i fronten förstås), osynkade växellådor, muskelservo och vacuumbromsar. Även de första Essingecapitolerna (H23) eller "mösskärmscapitoler" på linje 80 mot Traneberg hade jag nöjet att få krana runt i terminalen.

Rotundan står nu där som en rest från en svunnen tid då bussarna mot Stockholms norra förorter vimlade runt, likaväl som att man kunde se innerstadsbussar, trådbussar, spårvagnar och bussar mot de västra förorterna i de kvarter som bilder visar. Nu är allt nästan bara dött och rotundan är t o m rivningshotad trots att den har kulturminnesstämpel på sig. Men kanske platsen får nytt liv, om det nu blir något som kommer att uppskattas av alla, då transporttunnlarna för arbetena med den nya Citybanan (eller skall det heta Mälartunneln?) bl a är tänkta att mynna ut i grannskapet. Där kommer "mina" (får man vra så egoistisk?) X60-tåg så småningom att härska!

Bruse, Du föräras härmed ett kg Gevalia bryggmalet mellanrostat kaffe som förstapris! Tid och plats för överlämnandet kan vi väl komma överens om på något sätt.

/Den Ruggige Nostalgikern
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

bruse skrev:
Bobjörk skrev:Men man måste så att säga ha kommit in i bunkern först? För det är väl bunkern du sitter i (har inte utforskat hela, bara själva TLC...)
:?: Har du varit inne på TLC, så är du inne i "bunkern".
Jo, det vet jag, men jag såg inte dig, eller nåt kontorliknande...
Bara en vägg med en herrans massa uppritade spår... och en herrans massa människor...
Bantekniker
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Att bedömma bilder är ju svårt och om man lägger in egna minnen från en plats så blir det omöjligt.
Jag förstår Rangnars resonemang men Bruses bild saknar mycket för att få poäng av mig. En mycket rörig förgrund (det är väl tillåtet att beskära bilder). Dålig komposition (någon sekund senare hade ju hela C20 varit synligt).
Mickes bild av C20 i drift som möter sin nya kompis är ju ett bra exempel på exakt rätt sekund för en bild. Att sedan Mickes bild från norra bron är en mycket bra komponerad bild gör det svårt för mig att välja. Mickes bilder är 7-8 på min skala medan Bruse knappt kommer upp till en 4a.

/Kenny som har ett förflutet med bildbedömning, fotoklubbar och annat suspekt :lol:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bobjörk skrev:Jo, det vet jag, men jag såg inte dig, eller nåt kontorliknande...
Bara en vägg med en herrans massa uppritade spår... och en herrans massa människor...
Du kanske såg från utsidan att huset består av mer än en våning? Närmare 6 stycken. TLC ligger på plan 2... sen kan du väl tänka ut resten...
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

KSE skrev:Att bedömma bilder är ju svårt och om man lägger in egna minnen från en plats så blir det omöjligt.
Jag förstår Rangnars resonemang men Bruses bild saknar mycket för att få poäng av mig. En mycket rörig förgrund (det är väl tillåtet att beskära bilder). Dålig komposition (någon sekund senare hade ju hela C20 varit synligt).
Mickes bild av C20 i drift som möter sin nya kompis är ju ett bra exempel på exakt rätt sekund för en bild. Att sedan Mickes bild från norra bron är en mycket bra komponerad bild gör det svårt för mig att välja. Mickes bilder är 7-8 på min skala medan Bruse knappt kommer upp till en 4a.

/Kenny som har ett förflutet med bildbedömning, fotoklubbar och annat suspekt :lol:
Röran du ser är något som tillhör en järnvägsstation: kontaktledningsstolpar. Nå, hade jag väntat nån sekund till, så hade tåget blivit skymmt av ett anant tåg. Det kommer nämligen lite fler tåg än detta på en dag på denna station. Dessutom vare kallt som fan däruppe i blåsten :shock:
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

"kallt som fan"? Men det borde inte hindrat dig i värmen hemma att snygga till bilden.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

KSE skrev:"kallt som fan"? Men det borde inte hindrat dig i värmen hemma att snygga till bilden.
Hade jag väntat tills jag varit hemma för att snygga till bilden, hade det dröjt ytterligare 9-10 timmar. Å då hade jag inte varit först! :D
Skriv svar