Utopiskt spårvägsnät
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Utopiskt spårvägsnät
Usch, jag är förkyld. Vad gör jag då? Jag har inget lego att bygga fantastiska spårvagnar med... Jag har ju mina modelljärnvägar att bygga på, men orkar inte det just nu...
Jag plitar ihop en spårvägskarta som grundar sig på det som finns, det som är planerat inom det närmaste, och så mina fantasier på det.
Sagt och gjort.
http://home.swipnet.se/ojanner/sthlmsparvag.pdf
Jag har bergis missat en del viktiga stationer, och trampar säkerligen flera forumister på tårna.
Kanske är det någon som har något förslag på fler linjer. Kanske orkar jag lägga till dem på min karta. Kanske inte. Jag skulle vilja ha hjälp med vad den rödsvartprickiga linje 21 ska ha för nordlig sträckning vid gasverksområdet, och vilka hållplatser som ska med.
Till er som inte gillar "hobbysnickrade" kollektivtrafikkartor: tryck absolut inte på länken. Ni blir bara arga.
Jag plitar ihop en spårvägskarta som grundar sig på det som finns, det som är planerat inom det närmaste, och så mina fantasier på det.
Sagt och gjort.
http://home.swipnet.se/ojanner/sthlmsparvag.pdf
Jag har bergis missat en del viktiga stationer, och trampar säkerligen flera forumister på tårna.
Kanske är det någon som har något förslag på fler linjer. Kanske orkar jag lägga till dem på min karta. Kanske inte. Jag skulle vilja ha hjälp med vad den rödsvartprickiga linje 21 ska ha för nordlig sträckning vid gasverksområdet, och vilka hållplatser som ska med.
Till er som inte gillar "hobbysnickrade" kollektivtrafikkartor: tryck absolut inte på länken. Ni blir bara arga.
Professionell tyckare
Re: Utopiskt spårvägsnät
Vad sägs om och förlänga den svarta från Liljeholmen via St Eriksplan till Karolinska.Kantorn skrev:Kanske är det någon som har något förslag på fler linjer.
Eventuellt borde man kanske förlänga linje 12 från Odenplan till Karolinska också.
/Jona
Jona i Söv
Re: Utopiskt spårvägsnät
Bra ide! Jag ska fundera på det.Jona skrev:Vad sägs om och förlänga den svarta från Liljeholmen via St Eriksplan till Karolinska.Kantorn skrev:Kanske är det någon som har något förslag på fler linjer.
Eventuellt borde man kanske förlänga linje 12 från Odenplan till Karolinska också.
/Jona
Att jag överhuvudtaget dragit in tolvan till innerstaden är för att avlasta gröna linjen på tunnelbanan.
EDIT: Nu har jag ändrat på det.
Professionell tyckare
Re: Utopiskt spårvägsnät
Nu när du ändå håller på med spårporr, skulle man inte kunna göra 7:an till en mer turistlinje? Dvs dra den lite kringelikrokigt kring intressanta turistatraktioner?
P.S.kanske lägga T-banenätet över så vi man ser enklare om det finns redundanser/avlastningar?
P.S.kanske lägga T-banenätet över så vi man ser enklare om det finns redundanser/avlastningar?
Re: Utopiskt spårvägsnät
Tja varför inte? Men jag skulle hellre då vilja göra det till en museilinje - men lovar ingenting. Möjligen en Djurgården-runt-linje via Kaknäs och museerna där i närheten.gbd skrev:Nu när du ändå håller på med spårporr, skulle man inte kunna göra 7:an till en mer turistlinje? Dvs dra den lite kringelikrokigt kring intressanta turistatraktioner?
Dessutom har jag gjort det fruktansvärda att byta nummer på den till 27, dvs en linje 7 som har alternativ sträckning, jfr linje 21 och linje 24.
Ska fundera på saken...
Professionell tyckare
Re: Utopiskt spårvägsnät
Där fanns ju en hel del att studera!
En spontan tanke: Varför inte låta linje 21 gå vidare till Norra Djurgådrdsstaden/Gasverksområden. Då kan man ju få spår ända fram till det blivande spårvägsmuseet i området. (Om museeplanerna fortförande är aktuella.) Och sedan vidare till KTH via Stadion (och kanske vidare till Odenplan eller varför inte till Universitetet.)
Om det höga numret och/eller den prickiga linjen antyder att det inte är en normal linje så får man nog ändra på detta. Eller låta det bli ytterliggare en linje, som då kan fortsätta förbi Djurgårdsbron mot Kungsträdgården och Slussen. Då får man ytterligare en linje på Skeppsbron.
En annan tanke, men den är nog svår att genomföra rent praktiskt. Om linje 3 kunde gå vidare från Södersjukhuset till Tanto (de trista bostadshusen nära järnvägsbron) så skulle de som bor där få god kollektivtrafikförsörjning.

En spontan tanke: Varför inte låta linje 21 gå vidare till Norra Djurgådrdsstaden/Gasverksområden. Då kan man ju få spår ända fram till det blivande spårvägsmuseet i området. (Om museeplanerna fortförande är aktuella.) Och sedan vidare till KTH via Stadion (och kanske vidare till Odenplan eller varför inte till Universitetet.)
Om det höga numret och/eller den prickiga linjen antyder att det inte är en normal linje så får man nog ändra på detta. Eller låta det bli ytterliggare en linje, som då kan fortsätta förbi Djurgårdsbron mot Kungsträdgården och Slussen. Då får man ytterligare en linje på Skeppsbron.
En annan tanke, men den är nog svår att genomföra rent praktiskt. Om linje 3 kunde gå vidare från Södersjukhuset till Tanto (de trista bostadshusen nära järnvägsbron) så skulle de som bor där få god kollektivtrafikförsörjning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Utopiskt spårvägsnät
Din spontana tanke har jag redan bett om hjälp med...LÅ1 skrev:Där fanns ju en hel del att studera!![]()
En spontan tanke: Varför inte låta linje 21 gå vidare till Norra Djurgådrdsstaden/Gasverksområden. Då kan man ju få spår ända fram till det blivande spårvägsmuseet i området. (Om museeplanerna fortförande är aktuella.) Och sedan vidare till KTH via Stadion (och kanske vidare till Odenplan eller varför inte till Universitetet.)
Om det höga numret och/eller den prickiga linjen antyder att det inte är en normal linje så får man nog ändra på detta. Eller låta det bli ytterliggare en linje, som då kan fortsätta förbi Djurgårdsbron mot Kungsträdgården och Slussen. Då får man ytterligare en linje på Skeppsbron.
En annan tanke, men den är nog svår att genomföra rent praktiskt. Om linje 3 kunde gå vidare från Södersjukhuset till Tanto (de trista bostadshusen nära järnvägsbron) så skulle de som bor där få god kollektivtrafikförsörjning.
Det höga numret betyder typ förstärkningslinje, som 7X-bussarna från början gjorde. Jämför 76 till exempel. Men inget hindrar att den blir helfärgad och får nåt trevligt nummer. 8 till exempel. Gasverksområdet, vilka fler hållplatser? Min senaste SL-karta är i småbitar, och den biten fattas. Och SL-s fina kartor på nätet är borttagna...Kantorn skrev: Jag skulle vilja ha hjälp med vad den rödsvartprickiga linje 21 ska ha för nordlig sträckning vid gasverksområdet, och vilka hållplatser som ska med.

Trean till Tanto kräver nästan hiss eller kuggstång...
Professionell tyckare
Re: Utopiskt spårvägsnät
Så kort minne man har. Informationen går tydligen in genom ögonen och ut någon annan väg, kanske munnen!Kantorn skrev:Din spontana tanke har jag redan bett om hjälp med...LÅ1 skrev:Där fanns ju en hel del att studera!![]()
En spontan tanke: Varför inte låta linje 21 gå vidare till Norra Djurgådrdsstaden/Gasverksområden. Då kan man ju få spår ända fram till det blivande spårvägsmuseet i området. (Om museeplanerna fortförande är aktuella.) Och sedan vidare till KTH via Stadion (och kanske vidare till Odenplan eller varför inte till Universitetet.)
Om det höga numret och/eller den prickiga linjen antyder att det inte är en normal linje så får man nog ändra på detta. Eller låta det bli ytterliggare en linje, som då kan fortsätta förbi Djurgårdsbron mot Kungsträdgården och Slussen. Då får man ytterligare en linje på Skeppsbron.
En annan tanke, men den är nog svår att genomföra rent praktiskt. Om linje 3 kunde gå vidare från Södersjukhuset till Tanto (de trista bostadshusen nära järnvägsbron) så skulle de som bor där få god kollektivtrafikförsörjning.Det höga numret betyder typ förstärkningslinje, som 7X-bussarna från början gjorde. Jämför 76 till exempel. Men inget hindrar att den blir helfärgad och får nåt trevligt nummer. 8 till exempel. Gasverksområdet, vilka fler hållplatser? Min senaste SL-karta är i småbitar, och den biten fattas. Och SL-s fina kartor på nätet är borttagna...Kantorn skrev: Jag skulle vilja ha hjälp med vad den rödsvartprickiga linje 21 ska ha för nordlig sträckning vid gasverksområdet, och vilka hållplatser som ska med.
Trean till Tanto kräver nästan hiss eller kuggstång...

Men lämnar någr spår, så att jag kom att titta på det direkt!

Ja, Sös till Tanto är nog en svår nöt att knäcka. Möjligen en tunnelstation under Sös.
För övrigt, vilket område är det som kallas Norra Djurgårdsstaden? Jag har alltid spontant tänkt på området norr om Ropsten och Hjorthagen (=Gasverksområdet), men det är tydligen Söder om Ropsten också.
Sedan finns det ju ett mindre område som heter Djurgårdsstaden, söder om Djurgårdsslätten. Så namnet Norra Djurgårdsstaden är inte helt bra, om man frågar mig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Utopiskt spårvägsnät
Verkligen snyggt! Hoppas vi får se det på riktigt "snart".. Tar man alla pengar från Förbifarten och gör detta blir det ändå mängder med pengar över...
Re: Utopiskt spårvägsnät
Jag fepsade lite, och se, jag lyckades få in en blandning av 55:an och 43:an i en grön linje 5.LÅ1 skrev:Så kort minne man har. Informationen går tydligen in genom ögonen och ut någon annan väg, kanske munnen!Kantorn skrev:Din spontana tanke har jag redan bett om hjälp med...LÅ1 skrev:Där fanns ju en hel del att studera!![]()
En spontan tanke: Varför inte låta linje 21 gå vidare till Norra Djurgådrdsstaden/Gasverksområden. Då kan man ju få spår ända fram till det blivande spårvägsmuseet i området. (Om museeplanerna fortförande är aktuella.) Och sedan vidare till KTH via Stadion (och kanske vidare till Odenplan eller varför inte till Universitetet.)
Om det höga numret och/eller den prickiga linjen antyder att det inte är en normal linje så får man nog ändra på detta. Eller låta det bli ytterliggare en linje, som då kan fortsätta förbi Djurgårdsbron mot Kungsträdgården och Slussen. Då får man ytterligare en linje på Skeppsbron.
En annan tanke, men den är nog svår att genomföra rent praktiskt. Om linje 3 kunde gå vidare från Södersjukhuset till Tanto (de trista bostadshusen nära järnvägsbron) så skulle de som bor där få god kollektivtrafikförsörjning.Det höga numret betyder typ förstärkningslinje, som 7X-bussarna från början gjorde. Jämför 76 till exempel. Men inget hindrar att den blir helfärgad och får nåt trevligt nummer. 8 till exempel. Gasverksområdet, vilka fler hållplatser? Min senaste SL-karta är i småbitar, och den biten fattas. Och SL-s fina kartor på nätet är borttagna...Kantorn skrev: Jag skulle vilja ha hjälp med vad den rödsvartprickiga linje 21 ska ha för nordlig sträckning vid gasverksområdet, och vilka hållplatser som ska med.
Trean till Tanto kräver nästan hiss eller kuggstång...![]()
Men lämnar någr spår, så att jag kom att titta på det direkt!![]()
Ja, Sös till Tanto är nog en svår nöt att knäcka. Möjligen en tunnelstation under Sös.
Samma länk: http://home.swipnet.se/ojanner/sthlmsparvag.pdf
Professionell tyckare
Re: Utopiskt spårvägsnät
Nån gång i en oklar framtid kanske jag gör spårväg av linje 40 också. Är inte riktigt klar med tanken än.
Professionell tyckare
Re: Utopiskt spårvägsnät
Från wikipedia: "Namnet Norra Djurgårdsstaden började användas under 2006, och syftade då på ett område med planerade bostäder i den västra delen av stadsdelen Hjorthagen, på gränsen till stadsdelen Norra Djurgården, därav namnet. Under 2010 utsträcktes namnet till att syfta på hela området från Husarviken till Loudden." http://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_Djurg%C3%A5rdsstadenLÅ1 skrev:För övrigt, vilket område är det som kallas Norra Djurgårdsstaden? Jag har alltid spontant tänkt på området norr om Ropsten och Hjorthagen (=Gasverksområdet), men det är tydligen Söder om Ropsten också.
Sedan finns det ju ett mindre område som heter Djurgårdsstaden, söder om Djurgårdsslätten. Så namnet Norra Djurgårdsstaden är inte helt bra, om man frågar mig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Utopiskt spårvägsnät
Eftersom det är en utopi vi diskuterar så behöver vi inte vara bundna av vilka namn som i verkligheten används för saker och ting, speciellt inte om vi inte tycker om dem.
I mitt utopiska spårvägsnät har jag redigerat bort såväl namnet "Norra Djurgårdsstaden" som själva bostadsområdet.
I mitt utopiska spårvägsnät har jag redigerat bort såväl namnet "Norra Djurgårdsstaden" som själva bostadsområdet.

Re: Utopiskt spårvägsnät
Då var jag inte helt fel ute med att tänka mig Norra Djurgårdsstaden som om den bara fanns norr om Lidingövägen. Har inte riktigt vant mig vid att området öster om Gärdet (Frihamnen m.fl. områden) är en del av Norra Djurgårdsstaden.twr skrev:Från wikipedia: "Namnet Norra Djurgårdsstaden började användas under 2006, och syftade då på ett område med planerade bostäder i den västra delen av stadsdelen Hjorthagen, på gränsen till stadsdelen Norra Djurgården, därav namnet. Under 2010 utsträcktes namnet till att syfta på hela området från Husarviken till Loudden." http://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_Djurg%C3%A5rdsstadenLÅ1 skrev:För övrigt, vilket område är det som kallas Norra Djurgårdsstaden? Jag har alltid spontant tänkt på området norr om Ropsten och Hjorthagen (=Gasverksområdet), men det är tydligen Söder om Ropsten också.
Sedan finns det ju ett mindre område som heter Djurgårdsstaden, söder om Djurgårdsslätten. Så namnet Norra Djurgårdsstaden är inte helt bra, om man frågar mig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Utopiskt spårvägsnät
Kul tråd!
Önskemål: "prickar" med linjefärg invid linjeförteckningen, så att man direkt ser att 0=rosa utan att leta reda på de angivna platsnamnen på kartan. Behövs inte för de som är tillräckligt bevandrade i Stockholm men för alla utsocknes är det nog bra.
Vad sägs om att låta 2 och 5 byta sträcka på Södermalm, så att Tanto får åka omvägen via Sofia medan Årstaberg får direktaste vägen? Årsta har väl redan en av SL's absolut hårdast belastade busslinjer och det vore väl utmärkt om de kunde fortsätta med spårvagn in till centrum istället för att ta plats på tunnelbanan (som bättre nyttjas för resor längre ut).
Jag efterlyser större kopplingar till Tvärbanan. Jag inser att det blir kostsamt vid Gullmarsplan och kanske inte kostsamt men inte så jättebra vid Stora Essingen, men däremot är väl Liljeholmen och Solna Centrum ett par minst sagt förträffliga plats för spårvägsanslutning.
Kartan och texten stämmer inte riktigt, 24 går enligt texten Liljeholmen-Fridhemsplan men på kartan Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska.
En turistlinje via Kaknästornet och "Djurgården runt" vore nog en bra idé. Behovet av busslinje 69 (öster om centralen) bortfaller då. Det vore för övrigt intressant att veta hur stor körtidskillnad man skulle få mellan Kaknästornet och Djurgårdsbron beroende på om man kör raka vägen eller om man kör via (södra) Djurgården. Om det inte skiljer alltför många minuter så kunde väl linjen vara enkelspårig och i högtrafik endast trafikeras i ena riktningen (för att få tillräcklig turtäthet). Eventuellt kanske över huvud taget bara trafikeras i en riktning så behöver man inte så många växlar o.s.v...
Nu har det föreslagits att flytta Spårvägsmuseet till Gasverksområdet men det vore väl lämpligt att ha i Kaknäs-trakten, kombinerat med driftlokaler för Djurgårdslinjen och kanske möjlighet till guidade turer (i typ nån slags fönsterförsedd korridor med insyn i vagnhallen, så slipper man krångla med alla säkerhetsarrangemang som annars behövs vid t.ex. "öppet hus"-verksamheter).
Önskemål: "prickar" med linjefärg invid linjeförteckningen, så att man direkt ser att 0=rosa utan att leta reda på de angivna platsnamnen på kartan. Behövs inte för de som är tillräckligt bevandrade i Stockholm men för alla utsocknes är det nog bra.
Vad sägs om att låta 2 och 5 byta sträcka på Södermalm, så att Tanto får åka omvägen via Sofia medan Årstaberg får direktaste vägen? Årsta har väl redan en av SL's absolut hårdast belastade busslinjer och det vore väl utmärkt om de kunde fortsätta med spårvagn in till centrum istället för att ta plats på tunnelbanan (som bättre nyttjas för resor längre ut).
Jag efterlyser större kopplingar till Tvärbanan. Jag inser att det blir kostsamt vid Gullmarsplan och kanske inte kostsamt men inte så jättebra vid Stora Essingen, men däremot är väl Liljeholmen och Solna Centrum ett par minst sagt förträffliga plats för spårvägsanslutning.
Kartan och texten stämmer inte riktigt, 24 går enligt texten Liljeholmen-Fridhemsplan men på kartan Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska.
En turistlinje via Kaknästornet och "Djurgården runt" vore nog en bra idé. Behovet av busslinje 69 (öster om centralen) bortfaller då. Det vore för övrigt intressant att veta hur stor körtidskillnad man skulle få mellan Kaknästornet och Djurgårdsbron beroende på om man kör raka vägen eller om man kör via (södra) Djurgården. Om det inte skiljer alltför många minuter så kunde väl linjen vara enkelspårig och i högtrafik endast trafikeras i ena riktningen (för att få tillräcklig turtäthet). Eventuellt kanske över huvud taget bara trafikeras i en riktning så behöver man inte så många växlar o.s.v...
Nu har det föreslagits att flytta Spårvägsmuseet till Gasverksområdet men det vore väl lämpligt att ha i Kaknäs-trakten, kombinerat med driftlokaler för Djurgårdslinjen och kanske möjlighet till guidade turer (i typ nån slags fönsterförsedd korridor med insyn i vagnhallen, så slipper man krångla med alla säkerhetsarrangemang som annars behövs vid t.ex. "öppet hus"-verksamheter).
Re: Utopiskt spårvägsnät
Många intressanta förslag!M_M skrev:Kul tråd!
Önskemål: "prickar" med linjefärg invid linjeförteckningen, så att man direkt ser att 0=rosa utan att leta reda på de angivna platsnamnen på kartan. Behövs inte för de som är tillräckligt bevandrade i Stockholm men för alla utsocknes är det nog bra.
Vad sägs om att låta 2 och 5 byta sträcka på Södermalm, så att Tanto får åka omvägen via Sofia medan Årstaberg får direktaste vägen? Årsta har väl redan en av SL's absolut hårdast belastade busslinjer och det vore väl utmärkt om de kunde fortsätta med spårvagn in till centrum istället för att ta plats på tunnelbanan (som bättre nyttjas för resor längre ut).
Jag efterlyser större kopplingar till Tvärbanan. Jag inser att det blir kostsamt vid Gullmarsplan och kanske inte kostsamt men inte så jättebra vid Stora Essingen, men däremot är väl Liljeholmen och Solna Centrum ett par minst sagt förträffliga plats för spårvägsanslutning.
Kartan och texten stämmer inte riktigt, 24 går enligt texten Liljeholmen-Fridhemsplan men på kartan Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska.
En turistlinje via Kaknästornet och "Djurgården runt" vore nog en bra idé. Behovet av busslinje 69 (öster om centralen) bortfaller då. Det vore för övrigt intressant att veta hur stor körtidskillnad man skulle få mellan Kaknästornet och Djurgårdsbron beroende på om man kör raka vägen eller om man kör via (södra) Djurgården. Om det inte skiljer alltför många minuter så kunde väl linjen vara enkelspårig och i högtrafik endast trafikeras i ena riktningen (för att få tillräcklig turtäthet). Eventuellt kanske över huvud taget bara trafikeras i en riktning så behöver man inte så många växlar o.s.v...
Nu har det föreslagits att flytta Spårvägsmuseet till Gasverksområdet men det vore väl lämpligt att ha i Kaknäs-trakten, kombinerat med driftlokaler för Djurgårdslinjen och kanske möjlighet till guidade turer (i typ nån slags fönsterförsedd korridor med insyn i vagnhallen, så slipper man krångla med alla säkerhetsarrangemang som annars behövs vid t.ex. "öppet hus"-verksamheter).
Det där med sträckningen för linje 24 - jag har förlängt den utan att ändra. Mittåt, således. Jag ska se över kartan och se vad jag kan åstadkomma.
Professionell tyckare
Re: Utopiskt spårvägsnät
Ska man förresten hoppas att du kryar på dig, eller att du fortsätter att vara förkyld så att den här diskussionen fortsätter? 

Re: Utopiskt spårvägsnät
Hur kopplingen till tvärbanan tillgår inser jag att det stundom blir svårt. Men som du säger, vid Solna C och Liljeholmen borde det gå bra. Däremot tror jag att folk är så pass kapabla att byta spårvagn så att jag inte behöver ha gemensam linjesträckning någonstans. Mitt mål är att samtliga spårvägslinjer ska trafikeras med fem minuters mellanrum, med möjligen undantag för linje 6 och 27 som är mer eller mindre rena turistlinjer där det kanske räcker med 7½ eller 10 minuters mellanrum. Fyran ska gå med fyra minuters mellanrum, och helst med 4/6-vagnar a la Budapest.
Professionell tyckare
Re: Utopiskt spårvägsnät
gbd skrev:Ska man förresten hoppas att du kryar på dig, eller att du fortsätter att vara förkyld så att den här diskussionen fortsätter?

När jag väl satt igång är jag svårstoppad! Både vad gäller spårvägskartor (dessbättre?) och förkylningar (dessvärre...)
Länk till nytillkomna som inte orkar läsa hela tråden:
http://home.swipnet.se/ojanner/sthlmsparvag.pdf
M_M har fått några önskemål tillgodosedda.
Professionell tyckare
Re: Utopiskt spårvägsnät
Spännande karta. Den skulle bli ännu bättre med tvärbanan och kanske övrig spårtrafik också. Det ingår kanske inte i uppgiften, men kanske Norra Lidingöbanan borde vara med?