Extremt viktigt musealt fynd!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Kul att det fanns så mycket kvar av det som såg ut att vara ett vrak bara
- mycket energi läggs ju här på att försöka hitta orginalmotorn, men hur ska man kunna köra den egentligen? Batteridrift på nåt sätt?
Trådbussar kan ju inte köra på vanliga spårvägar eftersom dom inte kan skicka returströmmen via rälsen som spårvagnarna gör - däcken är ju isolerande, så dom behöver ju 2 linor i kontaktledningen och "dubbel" strömavtagare.
- mycket energi läggs ju här på att försöka hitta orginalmotorn, men hur ska man kunna köra den egentligen? Batteridrift på nåt sätt?
Trådbussar kan ju inte köra på vanliga spårvägar eftersom dom inte kan skicka returströmmen via rälsen som spårvagnarna gör - däcken är ju isolerande, så dom behöver ju 2 linor i kontaktledningen och "dubbel" strömavtagare.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Optimistiskt räknar tar det 25 år innan avsaknaden av trådbussledningar blir ett problem för denna trådbuss!
"We cross that bridge when We come to it!"
"We cross that bridge when We come to it!"

- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Blomdin hämtade alltså F4:an på elevhemmet 1968 och gav samma år bort bakdelen till en bekant att ha som sommarstuga utanför tierp. Delarna har varit skilda åt i 45 år och märkligt nog överlevt var och en på sitt håll! Herr blomdin lade 1968 in de stolar som vi hämtade i ett uthus eftersom: "De kunde vara bra att ha"! Och som grädde på moset gav han oss Alfa-Romeo emblemet som en gång prydde bussens front när den gled fram på stockholms gator!
Nu börjar nästa del i denna unika vagns öde!
Nu börjar nästa del i denna unika vagns öde!
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Trådbussar kan visst köras på gatuspårvägar - SS 4038 har körts en hel del på Djurgårdslinjen med
tillkopplad strömavtagar/jordningstralla (SSS 1369). Utfärder och tom abonnemang har utförts
med ström från dieselgenerator på släpkärra. Lägg därtill möjligheterna i t ex Landskrona och
Tallinn ...
tillkopplad strömavtagar/jordningstralla (SSS 1369). Utfärder och tom abonnemang har utförts
med ström från dieselgenerator på släpkärra. Lägg därtill möjligheterna i t ex Landskrona och
Tallinn ...

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Glöm inte Riga, det är bara att köra bussen till Värtahamnen/Frihamnen skyltad 32 samt köra in den på färjan, i Riga är det bara c:a 500 meter till närmaste trådbussledning 

-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Problemet är bara att plus och minus är omkastade i ledningsparet jämför med hur det är i Sverige:-(
HS
HS
- R.Lindmark
- Inlägg: 238
- Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
- Ort: Vallentuna
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Då får man väl backaHenrik Schütz skrev:Problemet är bara att plus och minus är omkastade i ledningsparet jämför med hur det är i Sverige:-(
HS

Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Det är ju bara att köra så som bussen är byggd för, alltså på vänster sida, så ordnar det sig.Henrik Schütz skrev:Problemet är bara att plus och minus är omkastade i ledningsparet jämför med hur det är i Sverige:-(
HS

Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Intressant!
Brukar polariteten vara olika för vänstertrafiktrådbussar v.s. högertrafiktrådbussar, eller är det mest en fråga om slumpen eller andra historiska skäl?
Det kan väl å andra sidan inte direkt krävas någon spjutspetskompetens för att växla polariteten på spröten?
Hur mycket av bussens utrustning är över huvud taget beroende av polariteten? Med motorer som har lindning både för stator och rotor och där båda matas från samma källa så kvittar polariteten. Riktningen växlar man genom att statorns polaritet växlas i förhållande till rotorns polaritet. (D.v.s. växlar man polaritet på både stator och rotor så fortsätter motorn att gå åt samma håll). Däremot måste motorer med permanentmagneter ha rätt polaritet på matningen.
Kan det vara så att både traktionsmotorer och motorer i roterande omformare och övriga hjälpmaskiner egentligen går lika bra på valfri polaritet?
(Däremot lär t.ex. eventuellt mätinstrument som visar linjespänningen troligtvis inte fungera vid fel polaritet)
Brukar polariteten vara olika för vänstertrafiktrådbussar v.s. högertrafiktrådbussar, eller är det mest en fråga om slumpen eller andra historiska skäl?
Det kan väl å andra sidan inte direkt krävas någon spjutspetskompetens för att växla polariteten på spröten?
Hur mycket av bussens utrustning är över huvud taget beroende av polariteten? Med motorer som har lindning både för stator och rotor och där båda matas från samma källa så kvittar polariteten. Riktningen växlar man genom att statorns polaritet växlas i förhållande till rotorns polaritet. (D.v.s. växlar man polaritet på både stator och rotor så fortsätter motorn att gå åt samma håll). Däremot måste motorer med permanentmagneter ha rätt polaritet på matningen.
Kan det vara så att både traktionsmotorer och motorer i roterande omformare och övriga hjälpmaskiner egentligen går lika bra på valfri polaritet?
(Däremot lär t.ex. eventuellt mätinstrument som visar linjespänningen troligtvis inte fungera vid fel polaritet)
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Gammal tråd om bl a polaritet på trådbussar:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 1&p=261167
Det kan ju tilläggas att Kvarnholmslinjen i Stockholm lär ha haft omkastad polaritet (har inte kollat upp det). Körkontaktorer med seriekopplad blåsspole klarade nog polaritetsväxlingen, åtminstone bättre än moderna småkontaktorer som lätt bränner fast vid felpolning. (Även här är det väl permanentmagneter som spökar!)
Ett skäl till att välja en viss polaritet i ledningsnätet kan möjligen vara att man vill sätta trådbussens plusledning närmast gatans mitt (och därmed närmast ev spårvägsledning).
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 1&p=261167
Det kan ju tilläggas att Kvarnholmslinjen i Stockholm lär ha haft omkastad polaritet (har inte kollat upp det). Körkontaktorer med seriekopplad blåsspole klarade nog polaritetsväxlingen, åtminstone bättre än moderna småkontaktorer som lätt bränner fast vid felpolning. (Även här är det väl permanentmagneter som spökar!)
Ett skäl till att välja en viss polaritet i ledningsnätet kan möjligen vara att man vill sätta trådbussens plusledning närmast gatans mitt (och därmed närmast ev spårvägsledning).
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Finns det trådbusslinjer med ett trådpar för trafik i två riktningar, dvs motsvarande spårvägens enkelspår?
HS
HS
Senast redigerad av Henrik Schütz den lördag 30 november 2013 10:16, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Min bil är ombyggd från positiv till negativ jord, går nog att göra på en trådbuss mä.
HS
HS
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
I tråden daniel_s länkar till så står det ju om att det var så på något ställe i Norge under några års tid.Henrik Schütz skrev:Finns det trådbusslinjer med ett trådpar för trafik i två riktningar, dvs motsvarande spårvägens enkelspår?

Vad har du för klenod? Ombyggd från 6V till 12V också?Henrik Schütz skrev:Min bil är ombyggd från positiv till negativ jord, går nog att göra på en trådbuss mä.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Tror klenoden är en liten grå Austin A30 -56.
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Aha. Lucas, mannen som uppfann mörkret? 

Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Snarare det plötsliga, oväntade, totala, ej återställbara mörkret...M_M skrev:Aha. Lucas, mannen som uppfann mörkret?
Bosch, ROBO, Auto-lite, Scintilla m fl är mycket "sämre" i detta
avseende!

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Att SS 4038 körts utan problem på anläggningen i Landskrona bevisar väl något...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Ja, men exakt VAD är svårt att veta! Man kan ju t ex ha korsat kablarna643 skrev:Att SS 4038 körts utan problem på anläggningen i Landskrona bevisar väl något...

-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Vi vet nu att verkligheten överträffar dikten:-)
HS
HS
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Jeg tror ikke at vi i Norge har hatt "enkeltspor" på trolleybussnettet. Men de hadde det i Braga. Dette trolleybussnettet ble kjøpt komplett fra Heilbronn med ledning, busser og likeretter, men ledningen var for kort, så da måtte man bygge enkeltspor. Chieti hadde også enkeltspor før den lange stengningen. Om det nå er blitt dobbelt vet jeg ikke, for jeg har ikke vært der på noen år. Men det er helt ukomplisert å endre polretningen.