Veckans 12:a

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

A35 454 vid Höglandstorget 8 oktober 2013
A35 454 vid Höglandstorget 8 oktober 2013
005a.jpg (119.01 KiB) Visad 5747 gånger
006a.jpg
006a.jpg (116.93 KiB) Visad 5747 gånger
A35 på vift på 12:an efter en tids uppehåll känns det som. Körningarna har karaktär av förarutbildning på den nya vagntypen. Trots att vagnen är skyltad som trafiktåg så tas inga passagerare med, och sätena är ännu plastöverdragna. Vagnarna har en tendens att halka efter tidsmässigt så att efterkommande A32 blir försenade. Idag har helt klart förbigång skett i Nockeby för att lösa detta problem. Antingen har man använt "extrasäcken" eller också trängt ihop sig vid plattformsspåret. Det senare kräver nog körning mot rött i infarten.

//henrik vid den annars händelsefattiga 12:an :D
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Vagn 454 är nu tursatt i ordinarie trafik på 12:an. Med stor sannolikhet var tåget klockan 13.59 från Alvik idag den första ordinarie A35:an på 12:an någonsin. Tidigare idag gick den ännu som provtur mellan de ordinarie tågen, vad jag kunde se med inplastade säten.

451+455 och 452+453 är enligt många olika trådar med fina bilder avdelade till Solna, även om bara ett A35-tåg åt gången verkar vara ute.

//henrik
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Hechtwagen »

Fast förarbristen kan väl inte vara allt för stor så länge lidingöbanan är stängd? Men då lär behovet öka!
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Veckans 12:a

Inlägg av A32 »

Stämmer Henrik, man bytte ut tur 6 från Alvik ett varv med A35 454 som skolan var ute med och så tog man ett varv med resenärer och konduktör ombord, turen låg efter min.

Bild
A35 454 infart Olovslund norrut skyltad Instruction train.

Bild
A35 454 Höglandstorget i trafik klockan 14:08

Bild
A35 454 Klövervägen mot Alvik


/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Mycket trevligt A32, då är denna händelse dokumenterad med fina bilder från dig.

Men jag fick bita i gräset när jag ställde upp mig för runda 2, för då var det en vanlig A32 igen, ordningen återställd!?

Vårt hopp får väl stå till de uppfällda "motorhuvarna" på de dubbelkopplade A35:orna. Det ser verkligen inte seriöst ut, särskilt inte vid vinterväder. Om vi har riktig tur vid 12:an så leder det till enkelvagnstrafik :D :D :D

//henrik
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

nu är 454 igång igen, vi hör den nya axelföljden från tv-soffan. En begynnande hjulplatta börjar också höras. Fast vagnen är skyltad "Ej i trafik" :D

//henrik
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

455 går som tur 9 på 12:an idag, den sista utgående turen till kvällsrusningen kl 16.27 från Alvik. Troligen den första ordinarie tursättningen som inte är ett enstaka varv. Det blev första A35 på 12:an för mig, det var en trevlig åkupplevelse med en mjuk gång genom 12:ans alla krökar. Trots all kritik i andra trådar här så tycker jag A35 ger ett intryck av modernitet, 15 år nyare än A32 skall ju trots allt märkas och dessutom är ju vagnarna snygga!!!

Högtalaranropen innehåller hållplatsnamn lästa av nån som inte kommer från Bromma, snarare kanske från Helsingborg :D

//henrik
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Tagbitaren »

ålstensgård skrev:455 går som tur 9 på 12:an idag, den sista utgående turen till kvällsrusningen kl 16.27 från Alvik. Troligen den första ordinarie tursättningen som inte är ett enstaka varv. Det blev första A35 på 12:an för mig, det var en trevlig åkupplevelse med en mjuk gång genom 12:ans alla krökar. Trots all kritik i andra trådar här så tycker jag A35 ger ett intryck av modernitet, 15 år nyare än A32 skall ju trots allt märkas och dessutom är ju vagnarna snygga!!!

Högtalaranropen innehåller hållplatsnamn lästa av nån som inte kommer från Bromma, snarare kanske från Helsingborg :D

//henrik
Hållplatsutropen är inte inlästa av någon. A35 använder syntetiskt tal, men troligtvis baserat på samplade fonem från autentiska människoröster. Sedan kan man modellera uttalet mer eller mindre bra. Här finns nog en del finputs att göra.

Det som vill bilda sig en uppfattning om hur långt talsyntestekniken har kommit generellt kan gå hit, och lyssna på några exempel (som iofs. inte på något sätt är relaterade till A35-projektet):
http://www.voxit.se/budgiepro/default.asp?s=voicex
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Tagbitaren »

ålstensgård skrev:
Högtalaranropen innehåller hållplatsnamn lästa av nån som inte kommer från Bromma, snarare kanske från Helsingborg :D

//henrik
Jag tror du tänker på att talsystemet just nu ropar ut ungefär "Ållstens Gård" och "Ållstensgatan". Det behöver man fila lite på, liksom utropet "Bällstaaa Bro" på Tvärbana nordost. Var och en kan bli sin egen text-till-talmodellerare här:
https://acapela-box.com/AcaBox/index.php

Den svenska rösten "Elin" i exemplet ovan är påfallande lik den röst som används i A35
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Tramman »

Efter att ha menat att göra det ett tag nu så tog jag mig äntligen tiden att åka ett varv på Nockebybanan. Fick åka med vagn #401, och fick en snabb bild i Alvik innan avgång.
Bild
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: Veckans 12:a

Inlägg av RR »

Tramman skrev:Efter att ha menat att göra det ett tag nu så tog jag mig äntligen tiden att åka ett varv på Nockebybanan. Fick åka med vagn #401, och fick en snabb bild i Alvik innan avgång.
Bild
401:an levererades i mars 1999 och sattes i trafik bara några veckor senare på den då nyöppnade första Tvärbaneetappen Gullmarsplan - Liljeholmen, så vagnen är på väg att passera halva sin projekterade livslängd. Tiden rinner iväg och det är väl snart dags för s.k. "Midlife Upgrading" av A32! Vågar vi då hoppas på att den 4:e dörren sätts in på var sida av vagnen, samtidigt som man möblerar om stolsinredningen? Och att man kanske då också inför samma utvändiga design som hos A35? Vi får väl se!

Funderar
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Vad skådar mitt norra öga? Var det 457? Någon som vet?

//henrik
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

yessss :D visst var det 457 och nu kom den förbi mitt fönster i hög fart igen :D

Självklart så är varje ny spårvagn i Stockholm värd att fira och uppmärksammas efter alla bedrövelser när vi var unga eller rentav små. Med 401-437, 1-6, 451-455 och 457 så har vi nu fått 49 nya vagnar sedan det började 1999.

(Tyvärr redan för mörkt för att ta ok bilder)

//henrik
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Jag tjatar vidare i mörkret.

Det är full fart idag på förarutbildningen, både på A32 och A35. 453 som blev reklamstrajpad redan dagen efter Solnainvigningen går nu i kvällsrusningen som "7:e tur", det är intressant eftersom det är 40 år sedan (våren 1973) som det var "5-minuterstrafik med 7 tåg" på 12:an senast.

Ett nytt fenomen här är A32:or där dörrhalvor med halvmånefönster blivit utbytta mot dylika med fyrkantiga fönster. Det ser underligt ut och nästan som om man tagit dörrhalvor från nylevererade A35. Snart kommer väl förklaringen till detta...

//henrik
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: Veckans 12:a

Inlägg av RR »

ålstensgård skrev:Jag tjatar vidare i mörkret.
Ett nytt fenomen här är A32:or där dörrhalvor med halvmånefönster blivit utbytta mot dylika med fyrkantiga fönster. Det ser underligt ut och nästan som om man tagit dörrhalvor från nylevererade A35. Snart kommer väl förklaringen till detta...
//henrik
Nåja, A32 har aldrig haft halvmåneformade fönsterglas, dom är bara strajpade med tejp på det viset. Om man tar bort strajpningen så kommer de rektangulära fönster fram som dörrarna hos alla A32 alltid har haft. Jag kan bara gissa att man ersatt ett eller annat dörrblad med reservblad, men inte gjort sig mödan att strajpa fönstren så som dom "dekorerats" från början. Dessa halvmåneformade strajpningar av fönsterglasen var något som ingick i designprocessen för A32, men det kan kanske snart vara dags att i stället gå över till samma designprogram som för A34 och A35, det tror jag skulle kunna bli ett lyft. Kanske någon it-kunnig skulle kunna göra en sådan design på en bild av en A32 och visa upp här? Det skulle vara kul att se hur det i så fall blir!

Tycker
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Första dagen som reseplaneraren omfattar en vardag med nya tidtabellen efter 15 december. För 12:ans del blev det ett antiklimax. Istället för de halva löftena om 10-minuterstrafik dagtid M-L enligt Trafikförvaltningens rapport, så förlänger man istället den nu gällande tidtabellen till slutet av januari lixom Tvärbanans.

Vad innebär detta? Om något annat än 12:an skall stängas av på senvintern så blir det förare lediga till mer trafik hos oss på bekväma tider för personalen. Eller?

//henrik
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

456 sedd första gången (åtminstone av mig) vid BM idag, så nummerserien upp till 457 är obruten.

455 körde nyss förbi och tutade på mig med fjolltutan :D Äntligen händer det nåt på 12:an :D

//henrik
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Braskar Anders slaskar jul. Denna Andersmorgon braskar så mycket att trafiken inte kommer igång som den ska. Åtminstone på 12:an ingen Isvagn inatt, istället en stackars A32 som blir mer och mer försenad. Undrar just vad som händer på Tvärbanan?

//henrik
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Inget världsomvälvande händer på 12:an. Förarutbildning på A35 någon gång i veckan, annars går det att ställa klockan efter vagnarna här. För att få litet dramatik får man bege sig till Tvärbanans patetiska station i Alvik, var och varannan dag är trafiken till Solna inställd. Mycket, mycket sorgligt att man inte tar trafikuppgiften på allvar.

Ombord på 12:an finns ett nytt tidtabellshäfte för Nockebybanan och Tvärbanan som har giltighetstiden 28.10.13-26.1.14. Alvik-Solna har utelämnats och det hänvisas till Reseplaneraren.

I julperioden som ju i år har många klämvardagar som 23, 27 och 30 dec och 2, 3 januari har man antagligen glömt att reducera bort 6-minuterstrafiken. Det är bara snålförsämringen på julafton då man ändrat till söndagstrafik före 15.00 som är med. I reseplaneraren anges full rusningstrafik, vilket nog är ett misstag.

Men bortsett från julperioden så är det många som åker med 12:an. Tidtabellen känns som snål, särskilt i morgonrusningen. Vi får väl se vad som händer efter 26 januari. Fortsättning följer.

//Henrik
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Idag är första dagen som man kan se bortom slutet för 12:ans och 22:ans gällande tidtabell, dvs måndag 27 januari. Söker jag på 12:an, t ex Alvik-Höglandstorget får jag felmeddelande för hela förbindelsen, söker jag på Tvärbanan typ Alvik-Karlsbodavägen får jag bara bussförbindelser.

Vad innebär detta, någon som vet?

//henrik
Skriv svar