"Vreten" blir "Solna strand"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Re: "Vreten" blir "Solna strand"

Inlägg av Kristofer »

Busshållplatsen närmast där jag nu befinner mig heter "Fd Flextronics", så det går att hantera fallet då företag flyttar. :wink:

"Solna strand" är ett trevligt namn, och jag tror inte att det namnet skulle ställa till lika mycket problem som "Solna" kontra "Solna centrum" gjort sedan 1975. "Solna" borde byta tillbaka till "Råsunda" "Hagalund" (eller varför inte "Arenastaden" :mrgreen: ).

"Solna Business Park" är å andra sidan ett namn som det borde vara vid vite förbjudet att använda. Men det är jag ju inte ensam om att tycka i denna tråd. Ska det användas bör det i protest uttalas som vore det svenska (Solna buss-i-näss park).

Rättat: Av någon obegriplig anledning döpte jag om Hagalund till Råsunda. Nu är det rätt.
Senast redigerad av Kristofer den torsdag 14 november 2013 8:26, redigerad totalt 1 gånger.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
twr

Inlägg av twr »

Kristofer skrev:"Solna strand" är ett trevligt namn, och jag tror inte att det namnet skulle ställa till lika mycket problem som "Solna" kontra "Solna centrum" gjort sedan 1975. "Solna" borde byta tillbaka till "Råsunda" (eller varför inte "Arenastaden" :mrgreen: ).
Vadå "tillbaka"? Före 1909 fanns en station i närheten som hette Hagalund.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Kristofer skrev:"Solna Business Park" är å andra sidan ett namn som det borde vara vid vite förbjudet att använda. Men det är jag ju inte ensam om att tycka i denna tråd. Ska det användas bör det i protest uttalas som vore det svenska (Solna buss-i-näss park).
Eller kanske Solna företagspark? :)
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

twr skrev:
Kristofer skrev:"Solna strand" är ett trevligt namn, och jag tror inte att det namnet skulle ställa till lika mycket problem som "Solna" kontra "Solna centrum" gjort sedan 1975. "Solna" borde byta tillbaka till "Råsunda" (eller varför inte "Arenastaden" :mrgreen: ).
Självklart! Hagalund borde den heta. Rulla mig i tjära och aska som straff för mitt slarv! Tack för rättelsen!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Erland

Inlägg av Erland »

Innan marknadsfolket skapade namnet "Solna Business Park" hette det i alla år Vireberg. Vad är det för fel på det?
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Inget.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erland skrev:Innan marknadsfolket skapade namnet "Solna Business Park" hette det i alla år Vireberg. Vad är det för fel på det?
Det är inte coolt.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kristofer skrev:
twr skrev:
Självklart! Hagalund borde den heta. Rulla mig i tjära och aska som straff för mitt slarv! Tack för rättelsen!
Nu behöver vi ju inte gå till överdrift! :D :D :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:Nu behöver vi ju inte gå till överdrift! :D :D :D
Man måste inte överdriva, men det är roligare så :mrgreen:
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Kristofer skrev:
twr skrev:
Vad är det för fel på det klassiska tjära och fjädrar, luktar nästan dubbelfel där :mrgreen:

Nu måste jag ikläda mig rollen som "Gubben mot strömmen" - Vad är det för fel på Solna Bussiness Park? Området har ju förändrats en aning från ett industriområde till ett shoppincenter, däremot protesterar jag högljutt mot namnbytet från Vreten till Solna Strand.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

C12C3C3C12 skrev:Nu måste jag ikläda mig rollen som "Gubben mot strömmen" - Vad är det för fel på Solna Bussiness Park? Området har ju förändrats en aning från ett industriområde till ett shoppincenter, däremot protesterar jag högljutt mot namnbytet från Vreten till Solna Strand.
Lever vi månn icke i Sverige? Det är ett otyg att inte klara av att använda svenska ord. När man importerar ord så försvenskar man staving och uttal. Så är det inte med Solna affärsområde. :evil:
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Finns, eller fanns, det ett större område med namnet Vireberg, som Virebergs industriområde var en del av? I så fall kan jag förstå om bara Vireberg inte blir så bra på nuvarande Solna buisnies park. Men då hade kanske västra Vireberg, eller västra Skytteholm vara lämpliga namn med förankring i historien.

Att byta namn på Vreten till Solna strand bryter mot god ortnamnssed och Lag 1988:950 om kulturminnen m.m., så som den beskrivs på Solna stads webbplats! Där står bl.a. att "hävdvunna ortnamn inte ändras utan starka skäl"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

LÅ1 skrev:Finns, eller fanns, det ett större område med namnet Vireberg, som Virebergs industriområde var en del av? I så fall kan jag förstå om bara Vireberg inte blir så bra på nuvarande Solna buisnies park. Men då hade kanske västra Vireberg, eller västra Skytteholm vara lämpliga namn med förankring i historien.

Att byta namn på Vreten till Solna strand bryter mot god ortnamnssed och Lag 1988:950 om kulturminnen m.m., så som den beskrivs på Solna stads webbplats! Där står bl.a. att "hävdvunna ortnamn inte ändras utan starka skäl"
Enligt Wikipedias artikel om "Ortnamn i Sverige" så har kommunen beslutanderätten inom detaljplanelagt område. Man har säkert ansett att man uppfyllt rekvisitet "starka skäl" i fallet Vreten-Solna Strand.

Däremot faller Solna Business Park för rekvisitet "ortnamn stavas enligt vedertagna regler för språkriktighet" (vanligen enligt senaste utgåvan av SAOL). Det är med andra ord svenska som gäller (förutom där samiska, meänkieli eller finska kan vara av hävd). Lagen ger inget stöd för överklagande. Det som gäller är då att driva frågan inom kommunen på politisk väg - om Solna inte gett möjlighet att lägga medborgarförslag (möjligt för kommunens medborgare).

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Varför ska sk. "historiska skäl" väga tungt? Att en plats har kallas X ger inte så mycket om folk i allmänhet kallar platsen Y.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

BSB101 skrev:Varför ska sk. "historiska skäl" väga tungt? Att en plats har kallas X ger inte så mycket om folk i allmänhet kallar platsen Y.
Så då kan vi utan problem byta namn på Sergels Torg till "Plattan"? :mrgreen:

Frågan du ställer kan du kanske få svar på om du läser förarbeten och propsitionen till lagen om kulturminnesvård. Där finns uttrycket "historiska skäl" beskrivet och argumenterat kring. Om du sedan instämmer i den definitionen och argumenten eller inte kan vi återkomma till efter det.

Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Tycker det är olämpligt att ha ett företagsnamn som Solna business park som hållplatsnamn. SL har tidigare varit mycket restriktiva mot företagsnamn. För mig är Svetsarvägen ett bättre och lättare namn på hållplatsen.
Solna strand kommer säkert att generera felåkningar.

I centrala Sundbyberg blir man förvirrad. På Landsvägen stannar tvärbanan och bussarna vid samma plattform. Busshållplatsen heter Sundbybergs torg och tvärbanehållplatsen Sundbybergs centrum. Sistnämnda namn har även T-banestationen som ligger på andra sidan järnvägen. På vägen dit passerar man pendeltågsstationen Sundbyberg och sedan under busshållplatsen Sundbybergs station.
I Sundbyberg finns nog SLs kortaste bytestid enligt reseplaneraren. Två minuter mellan tunnelbana och tvärbana. Undrar hur resegarantin gäller?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

ja, dessa utländska ord, när vi har en adekvat inhemsk vokabulär! :mrgreen:
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

M_M skrev:ja, dessa utländska ord, när vi har en adekvat inhemsk vokabulär! :mrgreen:
Men det intressanta med dessa två ord är att du uttalar dem med svensk intonation och stavar dem enligt svenska standard (dvs ej använder qu eller c och lary)! :mrgreen: :mrgreen:

Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Bo Rengmark skrev: ...
I Sundbyberg finns nog SLs kortaste bytestid enligt reseplaneraren. Två minuter mellan tunnelbana och tvärbana. Undrar hur resegarantin gäller?
Resegarantin gäller alltid. Om du har rätt att nyttja den beror på om kraven uppfylls.

Om reseplaneraren har gett fel information och det i övrigt uppfyller kraven som finns i Resegarantin så skall du få taxikvittot ersatt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar