München får vagnar av typ Siemens Avenio
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
München får vagnar av typ Siemens Avenio
I Railway Gazette läser vi idag:
Den första av 8 st beställda 100 % låggolvs Siemens Avenio-vagnar för München har lämnat monteringen i fabriken i München. Den 4-delade vagnen är 36,85 m lång, 2,3 m bred och lastar 220 passagerare (oklart dock vid hur många per m2). Max hastighet 70 km/h. Skall man döma av bilden så verkar stolsmöbleringen vara av typ 2 + 1½, en möblering som jag såg ett exempel på i en Flexity-vagn för Berlin på Innotrans-mässan i Berlin år 2008. Om jag har tolkat det hela rätt, så rör det sig om en provserie som skall testas samtidigt med vagnar från Bombardier och Stadler.
Bilder på exteriör och interiör nedan.
Det gäller att hålla koll på marknaden!
/Ragnar Thörnblom
Den första av 8 st beställda 100 % låggolvs Siemens Avenio-vagnar för München har lämnat monteringen i fabriken i München. Den 4-delade vagnen är 36,85 m lång, 2,3 m bred och lastar 220 passagerare (oklart dock vid hur många per m2). Max hastighet 70 km/h. Skall man döma av bilden så verkar stolsmöbleringen vara av typ 2 + 1½, en möblering som jag såg ett exempel på i en Flexity-vagn för Berlin på Innotrans-mässan i Berlin år 2008. Om jag har tolkat det hela rätt, så rör det sig om en provserie som skall testas samtidigt med vagnar från Bombardier och Stadler.
Bilder på exteriör och interiör nedan.
Det gäller att hålla koll på marknaden!
/Ragnar Thörnblom
- Bilagor
-
- Siemens Avenio för München 2013, exteriör 131104.jpg (54.05 KiB) Visad 4319 gånger
-
- Siemens Avenio för München 2013, interiör 131104.jpg (231.67 KiB) Visad 4319 gånger
Veven på kaffe och plattan i mattan!
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Vagnarna köptes för att det behövdes ytterligare åtta vagnar gör trafiken. Akternativet var att utnyttjs en option på åtta vagnar från stadler, men då man haft stora problem med stadlervagnar, valde man siemens.
HS
HS
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Det var en "snäll" beskrivning av spårvagnsproblemen i München.
(Med "snäll" kan vi i sammanhanget förstå både "schnell" och "nett")
Stadlervagnarna (BR S) levererades från 2008 men har inte kunnat gå i trafik annat än sporadiskt, på grund av tillståndsproblem. Delvis beror detta på att staden München och "Bezirkregierung Oberbayern" sällan tycker lika om något, men det finns säkert sakliga grunder också. 30/9 gavs till slut ett slutgiltigt trafiktillstånd för vagnarna, dock bara på linjerna 19 och 20-22.
När det gäller Siemensvagnarna räknar MVG med att kunna sätta dom första 6 i trafik i mitten av december, men något trafiktillstånd finns ännu ej. Jag citerar senaste utgåvan av Strassenbahn Magazin: "Dass der Zulassungsprocess rechtzeitig vor dem Fahrplanswechsel erfolgereich abgeschlossen werden kann, erscheint daher fraglich"!
(där blev det lite tysk språkövning)
Det är intressant att MVG beställer siemensvagnar för att man är missnöjde med Stadler som leverantör - annars har trenden ju varit att spårvägsbolagen skyr Siemens som pesten efter Combino-skandalen.
Grüss Gott
Thomas K Ohlsson
(Med "snäll" kan vi i sammanhanget förstå både "schnell" och "nett")
Stadlervagnarna (BR S) levererades från 2008 men har inte kunnat gå i trafik annat än sporadiskt, på grund av tillståndsproblem. Delvis beror detta på att staden München och "Bezirkregierung Oberbayern" sällan tycker lika om något, men det finns säkert sakliga grunder också. 30/9 gavs till slut ett slutgiltigt trafiktillstånd för vagnarna, dock bara på linjerna 19 och 20-22.
När det gäller Siemensvagnarna räknar MVG med att kunna sätta dom första 6 i trafik i mitten av december, men något trafiktillstånd finns ännu ej. Jag citerar senaste utgåvan av Strassenbahn Magazin: "Dass der Zulassungsprocess rechtzeitig vor dem Fahrplanswechsel erfolgereich abgeschlossen werden kann, erscheint daher fraglich"!
(där blev det lite tysk språkövning)
Det är intressant att MVG beställer siemensvagnar för att man är missnöjde med Stadler som leverantör - annars har trenden ju varit att spårvägsbolagen skyr Siemens som pesten efter Combino-skandalen.
Grüss Gott
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
TKO, om du känner till detaljer o orsaker till Stadler-problemen i München, så får du gärna berätta om de lite mer.
Man har ju haft en del problem även i Nürnberg, medan de tydligen funkat utmärkt bra på andra håll med denna vagntyp.
Bergens vagnar t.ex. verkar ju gå bra... Kan de ha med vagnbredden att göra ? eller är de helt enkelt tillståndsmyndigheterna som krånglar ??
Man har ju haft en del problem även i Nürnberg, medan de tydligen funkat utmärkt bra på andra håll med denna vagntyp.
Bergens vagnar t.ex. verkar ju gå bra... Kan de ha med vagnbredden att göra ? eller är de helt enkelt tillståndsmyndigheterna som krånglar ??
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Visste inte att Lego börjat som spårvagnstillverkare. 
Kan inte säga att lådan är speciellt vacker, men om den hade varit praktisk så hade det inte varit så dumt.
Men genomgående 1 1/2-säten? Vad tänker de med?
Det är ingen kotte som använder dem mer till än att sitta en och en på, så den där utstående halvan är bara slöseri med dyrbar ståplats.
/or

Kan inte säga att lådan är speciellt vacker, men om den hade varit praktisk så hade det inte varit så dumt.
Men genomgående 1 1/2-säten? Vad tänker de med?
Det är ingen kotte som använder dem mer till än att sitta en och en på, så den där utstående halvan är bara slöseri med dyrbar ståplats.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
det finns gott om tjocka människor , som skulle blockera båda stolarna på dubbelsidan, men nu klarar sig med en och en halv plats, dessutom skulle hjulhusen sticka ut nedanför vissa enkelstolar om det var sådana överallt, men vissa platser kunde gott vara det.
HS
HS
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Med tanke på att vagnen bara är 2,3 meter bred är det en bra lösning. Med 2 + 2 hade det blivit för trångt, och 2 +1 hade gett "döutrymme" över hjulen. Bättre att utnyttja utrymmet så att det ger komfort åt de lite större kollektivtrafikresenärerna, eller erbjuda två lite mindre personer sittplats.stockholm79 skrev:Men genomgående 1 1/2-säten? Vad tänker de med?
Det är ingen kotte som använder dem mer till än att sitta en och en på, så den där utstående halvan är bara slöseri med dyrbar ståplats.
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Men vagnen har väl förhoppningsvis mer än bara hjulhus?
/or
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Ja, som man ser på bilden i det första inlägget har den även dörrar, leder och en förarhytt. Av interiörbilden att döma har den två säten i bredd på vänstersidan, även mitt emot dörrarna. På högersidan har den 1½-säten över hjulhusen, d.v.s. mellan dörrarna.stockholm79 skrev:Men vagnen har väl förhoppningsvis mer än bara hjulhus?
/or
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Om man är väldigt intresserad av planlösningen för Münchens Avenio-vagnar kan man titta på den här broschyren:
http://www.siemens.com/press/pool/de/fe ... nich-e.pdf
Eller så kan man i god forumtradition fortsätta spekulera friskt!
upplyser
Thomas K Ohlsson
http://www.siemens.com/press/pool/de/fe ... nich-e.pdf
Eller så kan man i god forumtradition fortsätta spekulera friskt!
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Varav man kan se att det handlar om enriktningsvagnar och att det är relativt få platser som är anpassade till korvätare och öldrickare.TKO skrev:Om man är väldigt intresserad av planlösningen för Münchens Avenio-vagnar kan man titta på den här broschyren:
http://www.siemens.com/press/pool/de/fe ... nich-e.pdf
Eller så kan man i god forumtradition fortsätta spekulera friskt!
upplyser
Thomas K Ohlsson
/Göran
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Jag har bara följt det här i Strassenbahn Magazine, där det varit en lång följetong. Där har det oftast framställts som att tillståndsmyndigheten är lite väl kinkig - godkännandet ligger åtminstone i Bayern på "bezirks"-nivå - kanske motsvarar "region" i Sverige. Och man gör uppenbarligen olika bedömningar i olika regioner.(Nürnberg ligger dock inte i Oberbayern, utan i Mittelfranken - så det är en annan tillståndsmyndighet)leifd skrev:TKO, om du känner till detaljer o orsaker till Stadler-problemen i München, så får du gärna berätta om de lite mer.
Man har ju haft en del problem även i Nürnberg, medan de tydligen funkat utmärkt bra på andra håll med denna vagntyp.
Bergens vagnar t.ex. verkar ju gå bra... Kan de ha med vagnbredden att göra ? eller är de helt enkelt tillståndsmyndigheterna som krånglar ??
Spårvägsnätet i München har åtminstone tidigare haft väldigt små kurvradier, ofta utan övergångskurvor. Därför har det alltid krävts speciellt utformade vagnar - du har aldrig sett någon "Grossraumwagen" eller GT6/8 på stadens gator. Detta kan ha påverkat tillståndsprocessen - att nu trafik är tillåten på vissa linjer kan tyda på det.
Men ovanstående är mest egna spekulationer/reflexioner!
Grüss Gott
Thomas K Ohlsson
Münchenfanstast!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
De är nog riktigt de du säger, men ändå ganska konstigt att de ska kunna vara så olika hur "myndigheter" bedömer...TKO skrev:Jag har bara följt det här i Strassenbahn Magazine, där det varit en lång följetong. Där har det oftast framställts som att tillståndsmyndigheten är lite väl kinkig - godkännandet ligger åtminstone i Bayern på "bezirks"-nivå - kanske motsvarar "region" i Sverige. Och man gör uppenbarligen olika bedömningar i olika regioner.(Nürnberg ligger dock inte i Oberbayern, utan i Mittelfranken - så det är en annan tillståndsmyndighet)leifd skrev:TKO, om du känner till detaljer o orsaker till Stadler-problemen i München, så får du gärna berätta om de lite mer.
Man har ju haft en del problem även i Nürnberg, medan de tydligen funkat utmärkt bra på andra håll med denna vagntyp.
Bergens vagnar t.ex. verkar ju gå bra... Kan de ha med vagnbredden att göra ? eller är de helt enkelt tillståndsmyndigheterna som krånglar ??
Spårvägsnätet i München har åtminstone tidigare haft väldigt små kurvradier, ofta utan övergångskurvor. Därför har det alltid krävts speciellt utformade vagnar - du har aldrig sett någon "Grossraumwagen" eller GT6/8 på stadens gator. Detta kan ha påverkat tillståndsprocessen - att nu trafik är tillåten på vissa linjer kan tyda på det.
Men ovanstående är mest egna spekulationer/reflexioner!
Grüss Gott
Thomas K Ohlsson
Münchenfanstast!
Jag minns ju hur de var då vi fick våra Münchenvagnar hit till Norrköping, de skapade ju en hel del ombyggnadsarbete, för att de inte riktigt gick fram på spåren i alla lägen...

MVG 2702 senare NS 23, vid Karlsplatz i München 1991. Foto Leif D

MVG 2702 senare NS 23, vid Lautensackstrasse i München 1991. Foto Leif D.

NS 22 vid Söder Tull. Foto Leif D.

NS 23 i äldre utförande, vid Himmelstalundsvägen. Foto Leif D.

NS 23 i nyare utförande, vid Almstaplan. Foto Leif D.

NS 24 i Klingsbergsparken. Foto Leif D.
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Sidospår, när det visas Münchenbilder...
Det verkar inte ha hänt så jättemycket i München. Skyltarna har ändrats lite så att det röda TRAM har tillkommit vid Karlsplats

... och vagnarna har målats om

Rätt intressant att vagnarna är såpass lika varandra i ändarna trots att det är enriktningsvagnar.
Det verkar inte ha hänt så jättemycket i München. Skyltarna har ändrats lite så att det röda TRAM har tillkommit vid Karlsplats
... och vagnarna har målats om
Rätt intressant att vagnarna är såpass lika varandra i ändarna trots att det är enriktningsvagnar.
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Fina bilder "leifd" och "M_M"!
Hälsar
/Ragnar Thörnblom
Hälsar
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Tillverkaren hade tvåriktningsvariant i tankarna!M_M skrev:Sidospår, när det visas Münchenbilder...
Det verkar inte ha hänt så jättemycket i München. Skyltarna har ändrats lite så att det röda TRAM har tillkommit vid Karlsplats
... och vagnarna har målats om
Rätt intressant att vagnarna är såpass lika varandra i ändarna trots att det är enriktningsvagnar.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Fast tvåriktningsvarianten finns ju också, bl.a. i Berlin...TKO skrev:Tillverkaren hade tvåriktningsvariant i tankarna!M_M skrev:Sidospår, när det visas Münchenbilder...
Det verkar inte ha hänt så jättemycket i München. Skyltarna har ändrats lite så att det röda TRAM har tillkommit vid Karlsplats
... och vagnarna har målats om
Rätt intressant att vagnarna är såpass lika varandra i ändarna trots att det är enriktningsvagnar.
/TKO

BVG 2031 vid Alexanderplatz i Belin. Foto 2006, Leif D.
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Precis - den kom ju senare än Münchenvagnarna.leifd skrev:Fast tvåriktningsvarianten finns ju också, bl.a. i Berlin...TKO skrev:Tillverkaren hade tvåriktningsvariant i tankarna!M_M skrev:Sidospår, när det visas Münchenbilder...
Det verkar inte ha hänt så jättemycket i München. Skyltarna har ändrats lite så att det röda TRAM har tillkommit vid Karlsplats
... och vagnarna har målats om
Rätt intressant att vagnarna är såpass lika varandra i ändarna trots att det är enriktningsvagnar.
/TKO
BVG 2031 vid Alexanderplatz i Belin. Foto 2006, Leif D.
(åtminstone tror jag det - jag orkar inte kolla just nu!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
TKO skrev: Precis - den kom ju senare än Münchenvagnarna.
(åtminstone tror jag det - jag orkar inte kolla just nu!)
/TKO
Jo de stämmer, GT6N-ZR, 45 byggda 1999-2002. Finns även 105 st GT6N byggda 1994-1997.
Münchens GT6N (R2.2) är byggda 1994-1997, 70 st byggdes.
Norrköpings GT6N (i München R2.1) M98 är byggda 1990 som prototyper, köpta till Norrköping 1999.
Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio
Ibland är minnet hyfsat bra!leifd skrev:TKO skrev: Precis - den kom ju senare än Münchenvagnarna.
(åtminstone tror jag det - jag orkar inte kolla just nu!)
/TKO
Jo de stämmer, GT6N-ZR, 45 byggda 1999-2002. Finns även 105 st GT6N byggda 1994-1997.
Münchens GT6N (R2.2) är byggda 1994-1997, 70 st byggdes.
Norrköpings GT6N (i München R2.1) M98 är byggda 1990 som prototyper, köpta till Norrköping 1999.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!