München får vagnar av typ Siemens Avenio

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av RR »

I Railway Gazette läser vi idag:

Den första av 8 st beställda 100 % låggolvs Siemens Avenio-vagnar för München har lämnat monteringen i fabriken i München. Den 4-delade vagnen är 36,85 m lång, 2,3 m bred och lastar 220 passagerare (oklart dock vid hur många per m2). Max hastighet 70 km/h. Skall man döma av bilden så verkar stolsmöbleringen vara av typ 2 + 1½, en möblering som jag såg ett exempel på i en Flexity-vagn för Berlin på Innotrans-mässan i Berlin år 2008. Om jag har tolkat det hela rätt, så rör det sig om en provserie som skall testas samtidigt med vagnar från Bombardier och Stadler.

Bilder på exteriör och interiör nedan.

Det gäller att hålla koll på marknaden!
/Ragnar Thörnblom
Bilagor
Siemens Avenio för München 2013, exteriör 131104.jpg
Siemens Avenio för München 2013, exteriör 131104.jpg (54.05 KiB) Visad 4319 gånger
Siemens Avenio för München 2013, interiör 131104.jpg
Siemens Avenio för München 2013, interiör 131104.jpg (231.67 KiB) Visad 4319 gånger
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av Henrik Schütz »

Vagnarna köptes för att det behövdes ytterligare åtta vagnar gör trafiken. Akternativet var att utnyttjs en option på åtta vagnar från stadler, men då man haft stora problem med stadlervagnar, valde man siemens.

HS
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av TKO »

Det var en "snäll" beskrivning av spårvagnsproblemen i München.
(Med "snäll" kan vi i sammanhanget förstå både "schnell" och "nett")

Stadlervagnarna (BR S) levererades från 2008 men har inte kunnat gå i trafik annat än sporadiskt, på grund av tillståndsproblem. Delvis beror detta på att staden München och "Bezirkregierung Oberbayern" sällan tycker lika om något, men det finns säkert sakliga grunder också. 30/9 gavs till slut ett slutgiltigt trafiktillstånd för vagnarna, dock bara på linjerna 19 och 20-22.

När det gäller Siemensvagnarna räknar MVG med att kunna sätta dom första 6 i trafik i mitten av december, men något trafiktillstånd finns ännu ej. Jag citerar senaste utgåvan av Strassenbahn Magazin: "Dass der Zulassungsprocess rechtzeitig vor dem Fahrplanswechsel erfolgereich abgeschlossen werden kann, erscheint daher fraglich"!
(där blev det lite tysk språkövning)

Det är intressant att MVG beställer siemensvagnar för att man är missnöjde med Stadler som leverantör - annars har trenden ju varit att spårvägsbolagen skyr Siemens som pesten efter Combino-skandalen.

Grüss Gott
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av leifd »

TKO, om du känner till detaljer o orsaker till Stadler-problemen i München, så får du gärna berätta om de lite mer.
Man har ju haft en del problem även i Nürnberg, medan de tydligen funkat utmärkt bra på andra håll med denna vagntyp.
Bergens vagnar t.ex. verkar ju gå bra... Kan de ha med vagnbredden att göra ? eller är de helt enkelt tillståndsmyndigheterna som krånglar ??
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av stockholm79 »

Visste inte att Lego börjat som spårvagnstillverkare. :D
Kan inte säga att lådan är speciellt vacker, men om den hade varit praktisk så hade det inte varit så dumt.
Men genomgående 1 1/2-säten? Vad tänker de med?
Det är ingen kotte som använder dem mer till än att sitta en och en på, så den där utstående halvan är bara slöseri med dyrbar ståplats.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av Henrik Schütz »

det finns gott om tjocka människor , som skulle blockera båda stolarna på dubbelsidan, men nu klarar sig med en och en halv plats, dessutom skulle hjulhusen sticka ut nedanför vissa enkelstolar om det var sådana överallt, men vissa platser kunde gott vara det.

HS
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av darthjpp »

stockholm79 skrev:Men genomgående 1 1/2-säten? Vad tänker de med?
Det är ingen kotte som använder dem mer till än att sitta en och en på, så den där utstående halvan är bara slöseri med dyrbar ståplats.
Med tanke på att vagnen bara är 2,3 meter bred är det en bra lösning. Med 2 + 2 hade det blivit för trångt, och 2 +1 hade gett "döutrymme" över hjulen. Bättre att utnyttja utrymmet så att det ger komfort åt de lite större kollektivtrafikresenärerna, eller erbjuda två lite mindre personer sittplats.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av stockholm79 »

Men vagnen har väl förhoppningsvis mer än bara hjulhus?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av Harald »

stockholm79 skrev:Men vagnen har väl förhoppningsvis mer än bara hjulhus?

/or
Ja, som man ser på bilden i det första inlägget har den även dörrar, leder och en förarhytt. Av interiörbilden att döma har den två säten i bredd på vänstersidan, även mitt emot dörrarna. På högersidan har den 1½-säten över hjulhusen, d.v.s. mellan dörrarna.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av TKO »

Om man är väldigt intresserad av planlösningen för Münchens Avenio-vagnar kan man titta på den här broschyren:

http://www.siemens.com/press/pool/de/fe ... nich-e.pdf

Eller så kan man i god forumtradition fortsätta spekulera friskt!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av hgsldf »

TKO skrev:Om man är väldigt intresserad av planlösningen för Münchens Avenio-vagnar kan man titta på den här broschyren:

http://www.siemens.com/press/pool/de/fe ... nich-e.pdf

Eller så kan man i god forumtradition fortsätta spekulera friskt!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Varav man kan se att det handlar om enriktningsvagnar och att det är relativt få platser som är anpassade till korvätare och öldrickare.

/Göran
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av TKO »

leifd skrev:TKO, om du känner till detaljer o orsaker till Stadler-problemen i München, så får du gärna berätta om de lite mer.
Man har ju haft en del problem även i Nürnberg, medan de tydligen funkat utmärkt bra på andra håll med denna vagntyp.
Bergens vagnar t.ex. verkar ju gå bra... Kan de ha med vagnbredden att göra ? eller är de helt enkelt tillståndsmyndigheterna som krånglar ??
Jag har bara följt det här i Strassenbahn Magazine, där det varit en lång följetong. Där har det oftast framställts som att tillståndsmyndigheten är lite väl kinkig - godkännandet ligger åtminstone i Bayern på "bezirks"-nivå - kanske motsvarar "region" i Sverige. Och man gör uppenbarligen olika bedömningar i olika regioner.(Nürnberg ligger dock inte i Oberbayern, utan i Mittelfranken - så det är en annan tillståndsmyndighet)

Spårvägsnätet i München har åtminstone tidigare haft väldigt små kurvradier, ofta utan övergångskurvor. Därför har det alltid krävts speciellt utformade vagnar - du har aldrig sett någon "Grossraumwagen" eller GT6/8 på stadens gator. Detta kan ha påverkat tillståndsprocessen - att nu trafik är tillåten på vissa linjer kan tyda på det.

Men ovanstående är mest egna spekulationer/reflexioner!

Grüss Gott
Thomas K Ohlsson
Münchenfanstast!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av leifd »

TKO skrev:
leifd skrev:TKO, om du känner till detaljer o orsaker till Stadler-problemen i München, så får du gärna berätta om de lite mer.
Man har ju haft en del problem även i Nürnberg, medan de tydligen funkat utmärkt bra på andra håll med denna vagntyp.
Bergens vagnar t.ex. verkar ju gå bra... Kan de ha med vagnbredden att göra ? eller är de helt enkelt tillståndsmyndigheterna som krånglar ??
Jag har bara följt det här i Strassenbahn Magazine, där det varit en lång följetong. Där har det oftast framställts som att tillståndsmyndigheten är lite väl kinkig - godkännandet ligger åtminstone i Bayern på "bezirks"-nivå - kanske motsvarar "region" i Sverige. Och man gör uppenbarligen olika bedömningar i olika regioner.(Nürnberg ligger dock inte i Oberbayern, utan i Mittelfranken - så det är en annan tillståndsmyndighet)

Spårvägsnätet i München har åtminstone tidigare haft väldigt små kurvradier, ofta utan övergångskurvor. Därför har det alltid krävts speciellt utformade vagnar - du har aldrig sett någon "Grossraumwagen" eller GT6/8 på stadens gator. Detta kan ha påverkat tillståndsprocessen - att nu trafik är tillåten på vissa linjer kan tyda på det.

Men ovanstående är mest egna spekulationer/reflexioner!

Grüss Gott
Thomas K Ohlsson
Münchenfanstast!
De är nog riktigt de du säger, men ändå ganska konstigt att de ska kunna vara så olika hur "myndigheter" bedömer...
Jag minns ju hur de var då vi fick våra Münchenvagnar hit till Norrköping, de skapade ju en hel del ombyggnadsarbete, för att de inte riktigt gick fram på spåren i alla lägen...
Bild
MVG 2702 senare NS 23, vid Karlsplatz i München 1991. Foto Leif D
Bild
MVG 2702 senare NS 23, vid Lautensackstrasse i München 1991. Foto Leif D.
Bild
NS 22 vid Söder Tull. Foto Leif D.
Bild
NS 23 i äldre utförande, vid Himmelstalundsvägen. Foto Leif D.
Bild
NS 23 i nyare utförande, vid Almstaplan. Foto Leif D.
Bild
NS 24 i Klingsbergsparken. Foto Leif D.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av M_M »

Sidospår, när det visas Münchenbilder...

Det verkar inte ha hänt så jättemycket i München. Skyltarna har ändrats lite så att det röda TRAM har tillkommit vid Karlsplats
Bild

... och vagnarna har målats om
Bild

Rätt intressant att vagnarna är såpass lika varandra i ändarna trots att det är enriktningsvagnar.
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av RR »

Fina bilder "leifd" och "M_M"!

Hälsar
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av TKO »

M_M skrev:Sidospår, när det visas Münchenbilder...

Det verkar inte ha hänt så jättemycket i München. Skyltarna har ändrats lite så att det röda TRAM har tillkommit vid Karlsplats
Bild

... och vagnarna har målats om
Bild

Rätt intressant att vagnarna är såpass lika varandra i ändarna trots att det är enriktningsvagnar.
Tillverkaren hade tvåriktningsvariant i tankarna!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av leifd »

TKO skrev:
M_M skrev:Sidospår, när det visas Münchenbilder...

Det verkar inte ha hänt så jättemycket i München. Skyltarna har ändrats lite så att det röda TRAM har tillkommit vid Karlsplats
Bild

... och vagnarna har målats om
Bild

Rätt intressant att vagnarna är såpass lika varandra i ändarna trots att det är enriktningsvagnar.
Tillverkaren hade tvåriktningsvariant i tankarna!

/TKO
Fast tvåriktningsvarianten finns ju också, bl.a. i Berlin...
Bild
BVG 2031 vid Alexanderplatz i Belin. Foto 2006, Leif D.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av TKO »

leifd skrev:
TKO skrev:
M_M skrev:Sidospår, när det visas Münchenbilder...

Det verkar inte ha hänt så jättemycket i München. Skyltarna har ändrats lite så att det röda TRAM har tillkommit vid Karlsplats
Bild

... och vagnarna har målats om
Bild

Rätt intressant att vagnarna är såpass lika varandra i ändarna trots att det är enriktningsvagnar.
Tillverkaren hade tvåriktningsvariant i tankarna!

/TKO
Fast tvåriktningsvarianten finns ju också, bl.a. i Berlin...
Bild
BVG 2031 vid Alexanderplatz i Belin. Foto 2006, Leif D.
Precis - den kom ju senare än Münchenvagnarna.
(åtminstone tror jag det - jag orkar inte kolla just nu!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av leifd »

TKO skrev: Precis - den kom ju senare än Münchenvagnarna.
(åtminstone tror jag det - jag orkar inte kolla just nu!)

/TKO

Jo de stämmer, GT6N-ZR, 45 byggda 1999-2002. Finns även 105 st GT6N byggda 1994-1997.
Münchens GT6N (R2.2) är byggda 1994-1997, 70 st byggdes.
Norrköpings GT6N (i München R2.1) M98 är byggda 1990 som prototyper, köpta till Norrköping 1999.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: München får vagnar av typ Siemens Avenio

Inlägg av TKO »

leifd skrev:
TKO skrev: Precis - den kom ju senare än Münchenvagnarna.
(åtminstone tror jag det - jag orkar inte kolla just nu!)

/TKO

Jo de stämmer, GT6N-ZR, 45 byggda 1999-2002. Finns även 105 st GT6N byggda 1994-1997.
Münchens GT6N (R2.2) är byggda 1994-1997, 70 st byggdes.
Norrköpings GT6N (i München R2.1) M98 är byggda 1990 som prototyper, köpta till Norrköping 1999.
Ibland är minnet hyfsat bra!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar