Räls till Rimbo?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Reimersholme71
- Kontakt:
Räls till Rimbo?
Om man läser i Atlasen ser man att det inte var så hemskt länge sedan tågen slutade gå till Rimbo. Jag antar att dom skyndsamt rev upp räölsen som dom brukar? Finns det några spår kvar någon annanstans än Uppsala-Länna av 891-mm-nätet i Uppland?
Martin
Martin
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Re: Räls till Rimbo?
Finns en hel del; alla banvallar (med några undantag runt Faringe bl a) ett flertal stationshus (Rånäs, Rimbo, Knutby(?), Finsta), godsmagasin (Kristineholm, Knutby) samt ett antal banvaktsstugor, fast dem får du fråga om här. Vet att det finns nån i Rö och nån i Råsten mellan Rånäs och Knutby i a f.Reimersholme71 skrev:Om man läser i Atlasen ser man att det inte var så hemskt länge sedan tågen slutade gå till Rimbo. Jag antar att dom skyndsamt rev upp räölsen som dom brukar? Finns det några spår kvar någon annanstans än Uppsala-Länna av 891-mm-nätet i Uppland?
Martin

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Del av Dennis har jag för mig
Såvitt jag förstått hade dessutom landstinget planer på att lägga ut rälsen på nytt mellan Kårsta och Rimbo. Det var nog i samband med Dennisuppgörelsen. Men sen har man "glömt" bort det löftet till alla spårdiggare.
Å andra sidan har jag också för mig att Vägverket tvingades bygga en ny viadukt för den järnvägen, ungefär vid Rö, på vägen mellan Söderhall/Väsbylund och Rimbo. Viadukt - men ingen järnväg således.
Å andra sidan har jag också för mig att Vägverket tvingades bygga en ny viadukt för den järnvägen, ungefär vid Rö, på vägen mellan Söderhall/Väsbylund och Rimbo. Viadukt - men ingen järnväg således.
- Leif Steen
Tågen till Rimbo slutade gå 1980. I en fyrpartiöverenskommelse i landstinget mellan, Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Vänsterpartiet från 1989 finns ett beslut om att verka för återbyggnad till Rimbo. Denna överenskommelse och beslut i landstingsstyrelsen är ännu inte upphävd vad jag känner till.
Tråkigt att man inte uppdaterar atlaser bättre, jag såg för något år sedan en vägkarta som hade ett flertal av 891mm spåren i Småland och Uppland fortfarande inritade, trots nedläggning för mer än 20-30 år sedan!
Spår är uppenbarligen mindre viktigt än däck.
Leif
Tråkigt att man inte uppdaterar atlaser bättre, jag såg för något år sedan en vägkarta som hade ett flertal av 891mm spåren i Småland och Uppland fortfarande inritade, trots nedläggning för mer än 20-30 år sedan!
Spår är uppenbarligen mindre viktigt än däck.
Leif
- Reimersholme71
- Kontakt:
Spår av spår...
Ja, spåren från Västervik till Åseda finns ju kvar men vidare till Växjö är dom borta, men bara sedan ett par år. Dom brukar synas i M:s vägvisare i alla fall - liksom för övrigt spåren från Mjölby till Ödeshög som väl också är upprivna. Jag tittade senast i går på en karta över Uppland i en bilatlas och där fanns järnväg en bra bit efter Länna från Upsala Ö. Stämmer det, eller är det en likadan grej som Växjö-Åseda?Leif Steen skrev:Tråkigt att man inte uppdaterar atlaser bättre, jag såg för något år sedan en vägkarta som hade ett flertal av 891mm spåren i Småland och Uppland fortfarande inritade, trots nedläggning för mer än 20-30 år sedan!
Martin
Det kan nog stämma...
Njae, det kan nog stämma! Museijärnvägen Uppsala-Länna fortsätter till Faringe, där museiföreningen bl.a. har verkstäder.
- Stefan Isaksson
Sista tåget gick noga taget natten mot 12 januari 1981.Tågen till Rimbo slutade gå 1980. I en fyrpartiöverenskommelse i landstinget mellan, Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Vänsterpartiet från 1989 finns ett beslut om att verka för återbyggnad till Rimbo. Denna överenskommelse och beslut i landstingsstyrelsen är ännu inte upphävd vad jag känner till.
Faktum är att skyltrullen för dagens vagnar på RB innehåller Rimbo (trots att vagnarna levererades mer en 10 år efter nedläggningen).
Undrar om den skylten någonsin kommer att användas skarpt.
SI
(konduktör på sista tåget till Rimbo förresten)
Bortglömt beslut
Beslutet att bygga ut till Rimbo är kanske inte upphävt formellt, men verkar väldigt bortglömt.
Det är nog snarast så att det saknas pengar.
Sedan är det nog också en fråga om det är någon större ide att bygga ut banan till Rimbo. Trafikantunderlaget är nog inte särskilt stort. En utbyggnad bör nog ske till Norrtälje isåfall, och det i samband med betydligt snabbare tåg och bättre bana om det skall kunna bli en smidigare förbindelse än bussarna på motorvägen.
Björn
Sedan är det nog också en fråga om det är någon större ide att bygga ut banan till Rimbo. Trafikantunderlaget är nog inte särskilt stort. En utbyggnad bör nog ske till Norrtälje isåfall, och det i samband med betydligt snabbare tåg och bättre bana om det skall kunna bli en smidigare förbindelse än bussarna på motorvägen.
Björn
- Reimersholme71
- Kontakt:
Norrtälje minsann!
Nåja, trafikantunderlaget i Rimbo är väl i alla fall fem gånger större än det i Kårsta?Gästen skrev:Det är nog snarast så att det saknas pengar.
Björn

Länk att roa sig med
Martin
Brister i resonemang...?
Kildor, är du säker på det där resonemanget?
Idag går det tåg varje timme till det glest befolkade Kårsta. Skulle inte även Rimbo kunna få timmestrafik med tåg då? Eller du kanske föredrar nedlagd tågtrafik även mellan Vallentuna och Kårsta?
Idag går det tåg varje timme till det glest befolkade Kårsta. Skulle inte även Rimbo kunna få timmestrafik med tåg då? Eller du kanske föredrar nedlagd tågtrafik även mellan Vallentuna och Kårsta?
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Norrtälje minsann!
Det visar sig ju om man följer länken att trafikantunderlaget i Rimbo är minst 30 gånger större än det i Kårsta. Det är ju närmast oansvarigt att inte lägga tillbaka rälsen snarast.Reimersholme71 skrev: Nåja, trafikantunderlaget i Rimbo är väl i alla fall fem gånger större än det i Kårsta?![]()
Men en återbyggnad till Norrtälje låter trevligt tycker jag.
![]()
Länk att roa sig med
Martin
Martin
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Re: Norrtälje minsann!
Anledningen till att man sparade rälsen till Kårsta var tydligen att vägarna i området ansågs för dåliga för att kunna bära den busstrafik som skulle till som ersättning för tågen. Frågan är om den hade behövt vara så omfattande m t p Kårstas storlek, som väl ligger på under 1000 invånare...Reimersholme71 skrev:Det visar sig ju om man följer länken att trafikantunderlaget i Rimbo är minst 30 gånger större än det i Kårsta. Det är ju närmast oansvarigt att inte lägga tillbaka rälsen snarast.Reimersholme71 skrev: Nåja, trafikantunderlaget i Rimbo är väl i alla fall fem gånger större än det i Kårsta?![]()
Men en återbyggnad till Norrtälje låter trevligt tycker jag.
![]()
Länk att roa sig med
Martin
Martin

/UB
Re: Brister i resonemang...?
Restiden med tåg till Rimbo kommmer inte bli bättre än befintlig restid med buss. Och i rusningstrafik går det bussar var 15:e minut. Det är hopplöst att få resenärerna att välja tåget i det fallet.Magnus Cedergren skrev:Kildor, är du säker på det där resonemanget?
Visst kanske det är trevligt med räls till Rimbo, men det är bättre att satsa investerings- och trafikeringsresurserna på att förbättra förbindelserna med Vallentuna och Åkersberga där resandeunderlaget är så otroligt mycket större. Och i det perspektivet tror jag det är vettigt att lägga ner sträckan Lindholmen-Kårsta.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Det skall du inte vara så bombsäker på. Det är fler än oss räls- och spårvägsdiggare som föredrar rälsburet framför bussen. Det finns exempelvis människor som vill slippa skumpa upp och ned och från sida till sida i en buss när det går att sitta bekvämt på ett tåg och kanske till och med få lite jobb gjort eller läsa en bok...kildor skrev:Restiden med tåg till Rimbo kommmer inte bli bättre än befintlig restid med buss. Och i rusningstrafik går det bussar var 15:e minut. Det är hopplöst att få resenärerna att välja tåget i det fallet.
Är restiden, som du implicerar, ungefär den samma, vinner tåget alla gånger över bussen.
Förekomsten av en förening för rälsens återdragande till Rimbo bevisar väl det om något.
Martin
Om vi talar om komfort är Roslagsbanan knappast ett lysande exempel på att tågtrafik är bekvämare än busstrafik. Bussens restid är 55 minuter, tågets torde bli 65 minuter. Jag vet inte, men jag har svårt att föreställa mig att många kommer välja 10 minuter längre restid samt halverad turtäthet bara för att åka på räls. Dessutom har många idag direktförbindelse från "sin" hållplats till Stockholm, något man går miste om man väljer tåg.Reimersholme71 skrev:Det skall du inte vara så bombsäker på. Det är fler än oss räls- och spårvägsdiggare som föredrar rälsburet framför bussen. Det finns exempelvis människor som vill slippa skumpa upp och ned och från sida till sida i en buss när det går att sitta bekvämt på ett tåg och kanske till och med få lite jobb gjort eller läsa en bok...kildor skrev:Restiden med tåg till Rimbo kommmer inte bli bättre än befintlig restid med buss. Och i rusningstrafik går det bussar var 15:e minut. Det är hopplöst att få resenärerna att välja tåget i det fallet.
Är restiden, som du implicerar, ungefär den samma, vinner tåget alla gånger över bussen.
Förekomsten av en förening för rälsens återdragande till Rimbo bevisar väl det om något.
Med tankte på högre kostnader krävs kortare restider eller stort resandeunderlag för att motivera tågtrafik. Så blir inte fallet med en återutbyggnad till Rimbo.
En utbyggnad till Rimbo bör naturligtvis ske tillsammans med en storsatsning på övriga RB, som ju har stor potential.
Jag önskar en tunneldragning in till Odenplan (koppling till stort antal busslinjer, T-grön och Pendeltåg) samt en båge Djursholms Ösby - Danderys sjh - Stocksunds stn som ersättning för Mörby stn (koppling vid Danderyds sjh till stort antal busslinjer och T-röd). På det sättet, genom relativt små omdragningar, får RB direktbyte till många spårsystem och busslinjer, vilket borde öka banans attraktivitet betydligt. Östra stn ligger väldigt perifert idag, och många stockholmare vet inte ens varifrån RB avgår!
Satsningar på spårupprustning längs hela banan, fler dubbelspårsutbyggnader, vissa mindre spåruträtningar och: nya, snabba tåg, skulle ge gott resultat. Största hastighet längs stora delar av banan borde kunna höjas till 120 km/h, eller åtminstone 110.
Trafikupplägg med skipstop-tåg både till Österskär och Rimbo hela dagarna kombinerat med mjölktåg till Åkersberga, Ormsta och Näsbypark (alla linjer i 20-minuterstrafik, utom möjligen på sträckan Ormsta-Rimbo där 20-minuterstrafik i rusningen och 60-minuterstrafik övrig tid duger gott) samt en extra linje till Åkersberga under rusningen (kanske Danderyds sjh - Österskär?) skulle locka resenärer!
Restid med skipstoptåg Odenplan - Åkersberga borde kunna bli 22-23 minuter (mot dagens 30), till Rimbo något under 50 minuter. Med nya, bekväma tåg och goda omstigningsmöjligheter! Detta är en betydligt bättre satsning än pendeltåg till Arninge. Dessutom vore det synd med en pendel till Arninge, eftersom fler skulle behöva åka matarbuss eller byta spårsystem på väg till stan, och den pendeln skulle omöjliggöra regionaltågstrafik i mälartunneln, eftersom all kapacitet i tunneln skulle ätas upp. Om det på sikt krävs bättre kommunikationer till Täby/Arninge föreslår jag en omdragning av RB förbi Arninge (istället för som banan idag går förbi Hägernäs) samt en utbyggnad av t-banan Mörby c - Danderydsberg - Enebyberg/Roslags näsby - Täby C - Arninge. Då kan också Danderydsberg äntligen bebyggas, vilket jag starkt förordar!
Men nog kan en utbyggnad till Rimbo vara vettig alltid, bara banan i övrigt också får en standardhöjning.
Jag önskar en tunneldragning in till Odenplan (koppling till stort antal busslinjer, T-grön och Pendeltåg) samt en båge Djursholms Ösby - Danderys sjh - Stocksunds stn som ersättning för Mörby stn (koppling vid Danderyds sjh till stort antal busslinjer och T-röd). På det sättet, genom relativt små omdragningar, får RB direktbyte till många spårsystem och busslinjer, vilket borde öka banans attraktivitet betydligt. Östra stn ligger väldigt perifert idag, och många stockholmare vet inte ens varifrån RB avgår!
Satsningar på spårupprustning längs hela banan, fler dubbelspårsutbyggnader, vissa mindre spåruträtningar och: nya, snabba tåg, skulle ge gott resultat. Största hastighet längs stora delar av banan borde kunna höjas till 120 km/h, eller åtminstone 110.
Trafikupplägg med skipstop-tåg både till Österskär och Rimbo hela dagarna kombinerat med mjölktåg till Åkersberga, Ormsta och Näsbypark (alla linjer i 20-minuterstrafik, utom möjligen på sträckan Ormsta-Rimbo där 20-minuterstrafik i rusningen och 60-minuterstrafik övrig tid duger gott) samt en extra linje till Åkersberga under rusningen (kanske Danderyds sjh - Österskär?) skulle locka resenärer!
Restid med skipstoptåg Odenplan - Åkersberga borde kunna bli 22-23 minuter (mot dagens 30), till Rimbo något under 50 minuter. Med nya, bekväma tåg och goda omstigningsmöjligheter! Detta är en betydligt bättre satsning än pendeltåg till Arninge. Dessutom vore det synd med en pendel till Arninge, eftersom fler skulle behöva åka matarbuss eller byta spårsystem på väg till stan, och den pendeln skulle omöjliggöra regionaltågstrafik i mälartunneln, eftersom all kapacitet i tunneln skulle ätas upp. Om det på sikt krävs bättre kommunikationer till Täby/Arninge föreslår jag en omdragning av RB förbi Arninge (istället för som banan idag går förbi Hägernäs) samt en utbyggnad av t-banan Mörby c - Danderydsberg - Enebyberg/Roslags näsby - Täby C - Arninge. Då kan också Danderydsberg äntligen bebyggas, vilket jag starkt förordar!
Men nog kan en utbyggnad till Rimbo vara vettig alltid, bara banan i övrigt också får en standardhöjning.
Hållplats vid Arninge
Jag tycker det var mycket bra saker, som Kuba skrev. Jag skulle dock vilja lägga till en sak: Varför inte bygga en hållplats vid Arninge på dagens Roslagsbana? En gångtunnel under motorvägen gör hållplatsen hyggligt attraktiv, kombinerat med motorvägshållplatser för motorvägsbussarna (dvs. främst 625, 639, 640 och 670). Detta skulle ge goda omstigningsmöjligheter med tämligen enkla medel. Idag finns inga bra möjligheter att byta mellan RB och de långväga busslinjerna, norr om Danderyds sjukhus/Mörby hpl.