Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
darthjpp

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

Jan Långström skrev:Var det inte snack om en spårvägstunnel under älven ungefär vid Masthuggstorget för några år sen?
Jo, fast av geologiska skäl hamnar den anslutningen lite längre västerut, under Stigbergstorget - Slottsberget. Den finns inritad på kartan i Google Earth.
hej skrev:Torslandabanan fanns med i den förstudie som togs fram för spårväg på Hisingen. Snabbspår förbi hamnen och Volvo med hållplatser, anslutning vid Pölsebo eller Lindholmen. Många från Torslanda jobbar på Volvo, i hamnen eller vid Lindholmen.
Diskussionen om dragningen längs Lindholmen är inte riktigt klar, det finns dels ett förslag att följa den krokiga bussbanan, och dels ett att vid Sannegården ansluta till Hamnbanans nuvarande spårområde. Mellan Pölsebo och Eriksberg (Eriksbergsmotet) kommer hamnbanan att gå i en ny tunnel. Planerad bygg start 2018, men kommunen önskar att detta flyttas fram. http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... bangarden/

Avsikten är att det skall vara ett begränsat antal hållplatser på sträckan, med ett ca avstånd på 6-700 meter.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

darthjpp skrev:
hej skrev:Torslandabanan fanns med i den förstudie som togs fram för spårväg på Hisingen. Snabbspår förbi hamnen och Volvo med hållplatser, anslutning vid Pölsebo eller Lindholmen. Många från Torslanda jobbar på Volvo, i hamnen eller vid Lindholmen.
Diskussionen om dragningen längs Lindholmen är inte riktigt klar, det finns dels ett förslag att följa den krokiga bussbanan, och dels ett att vid Sannegården ansluta till Hamnbanans nuvarande spårområde. Mellan Pölsebo och Eriksberg (Eriksbergsmotet) kommer hamnbanan att gå i en ny tunnel. Planerad bygg start 2018, men kommunen önskar att detta flyttas fram. http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... bangarden/

Avsikten är att det skall vara ett begränsat antal hållplatser på sträckan, med ett ca avstånd på 6-700 meter.
Är tanken att bygga rakare spårväg till Torslanda och fortsätta köra bussar längs befintlig sträcka, eller är tanken att OCKSÅ spårvägskonvertera befintlig sträcka?

Det vore väl egentligen bäst att göra både och. Bussbanan "nuddar" trots allt dessutom godsbanan på ett antal ställen där det skulle kunna finnas anslutningspunkter så att olika linjer (i rusningen) kan köra "långsamt" viss delsträcka och snabbt på resten av banan. Utanför rusningen så är det väl mer läge för en linje som kör långsamma vägen ungefär som dagens L16 och en linje som kör snabba vägen till Torslanda.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

M_M skrev:
Är tanken att bygga rakare spårväg till Torslanda och fortsätta köra bussar längs befintlig sträcka, eller är tanken att OCKSÅ spårvägskonvertera befintlig sträcka?

Det vore väl egentligen bäst att göra både och. Bussbanan "nuddar" trots allt dessutom godsbanan på ett antal ställen där det skulle kunna finnas anslutningspunkter så att olika linjer (i rusningen) kan köra "långsamt" viss delsträcka och snabbt på resten av banan. Utanför rusningen så är det väl mer läge för en linje som kör långsamma vägen ungefär som dagens L16 och en linje som kör snabba vägen till Torslanda.
Det är endast en av sträckningarna som kommer att konverteras till spårväg. Spårvägen kommer fortsatt att behöva förstärkas med busstrafik, då behovet vid maxrusningen bedömdes till en 60-meters vagn var fjärde minut. På sikt kommer Göteborgs spårvagnsflotta att förlängas till 45 meter, vid den tillfälligt avbrutna upphandlingen av M33 är möjlighet till förlängning ett av kraven.

En kommande förlängning till Torslanda kommer förmodligen att servas av (minst) två linjer, en via Lindholmen och en via idag befintlig bana. Hur och var en ihopkoppling av banorna sker ligger lång fram, men de förslag som nämnts är efter Vårväderstorget, eller via Bräcke.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

darthjpp skrev:
Jan Långström skrev:Var det inte snack om en spårvägstunnel under älven ungefär vid Masthuggstorget för några år sen?
Jo, fast av geologiska skäl hamnar den anslutningen lite längre västerut, under Stigbergstorget - Slottsberget. Den finns inritad på kartan i Google Earth.

Du menar väl att kommunen vill att man tidigarelägger tunnelbygget/dubbelspårsutbyggnaden av Hamnbanan? Den nya banan måste ju vara klar innan en ev ny spårväg förläggs till den nuvarande tunneln. Då snackar vi tidigast 2023-4 nånting.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

darthjpp skrev:
M_M skrev:

Det är endast en av sträckningarna som kommer att konverteras till spårväg.
Aha, lite synd.
darthjpp skrev:Spårvägen kommer fortsatt att behöva förstärkas med busstrafik, då behovet vid maxrusningen bedömdes till en 60-meters vagn var fjärde minut. På sikt kommer Göteborgs spårvagnsflotta att förlängas till 45 meter, vid den tillfälligt avbrutna upphandlingen av M33 är möjlighet till förlängning ett av kraven.
Intressant!
darthjpp skrev:En kommande förlängning till Torslanda kommer förmodligen att servas av (minst) två linjer, en via Lindholmen och en via idag befintlig bana. Hur och var en ihopkoppling av banorna sker ligger lång fram, men de förslag som nämnts är efter Vårväderstorget, eller via Bräcke.
Om den nybyggda banan blir en snabbvariant så vore det bra om det byggs trianglar både vid Vårväderstorget och nya banan, så att man kan köra från Länsmansgården via nya snabbanan till centrum.

Undrar vad en sådan lösning skulle kunna ge för restid? Det kanske skulle kunna bli attraktivt att dra spårväg Länsmansgården-Tuve om man kan köra på en sån snabbsträcka?
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Ulrik Berggren skrev:
darthjpp skrev:
Diskussionen om dragningen längs Lindholmen är inte riktigt klar, det finns dels ett förslag att följa den krokiga bussbanan, och dels ett att vid Sannegården ansluta till Hamnbanans nuvarande spårområde. Mellan Pölsebo och Eriksberg (Eriksbergsmotet) kommer hamnbanan att gå i en ny tunnel. Planerad byggstart 2018, men kommunen önskar att detta flyttas fram. http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... bangarden/

Du menar väl att kommunen vill att man tidigarelägger tunnelbygget/dubbelspårsutbyggnaden av Hamnbanan? Den nya banan måste ju vara klar innan en ev ny spårväg förläggs till den nuvarande tunneln. Då snackar vi tidigast 2023-4 nånting.
Ja, tydligheten och syftningen blev inte riktigt vad jag tänkt.
Göteborgs Stad vill gärna att byggnationen av dubblespår och tunnel mellan Pölsebo och Eriksberg startar tidigare är 2018.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Då har jag uppdaterat filen med sträckningen för gamla Säröbanan (GSJ). Den följer i stort den gamla banvallen, men det är möjligt att den avviker något, speciellt runt Kullavik. Det var inte helt lätt att gissa hur banan var dragen just där. Dels har GSJ diskuterats i tidigare trådar, och dels hade jag en IRL diskussion häromdagen där ämnet kom upp.
En återuppbyggd Säröbana ger många möjligheter till förtätning. Sedan är frågan vilken hastighet vagnarna kan hålla, samt vilket avstånd det blir mellan hållplatserna. Ytterligare något att titta på vid en återuppbyggda Säröbana är en uträtning. Det är dessutom ett par passager som ligger precis vid havet, där en dragning längre in skulle vara mer fördelaktig. Lämpligtvis fortsätts dragningen från Hovås/Brottkärr via Skintebo och Billdal ner till Kullavik och Särö. En tanke vore att fortsätta från Särö till Vallda.

Nygammal länk:https://dl.dropboxusercontent.com/u/594 ... %20GBG.kmz
hej

Inlägg av hej »

Inte lätt att återuppbygga GSJ genom Kullavik enär delar av banvallen är bebyggd.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

hej skrev:Inte lätt att återuppbygga GSJ genom Kullavik enär delar av banvallen är bebyggd.
Nej, och med tanke på hur gamla GSJ slingrar sig genom landskapet finns det flera ställen där en uträtning vore bra. Dessutom är det ett rakare förslag utritat ner till Skintebo/Brottkärr, så det vore lämpligt att förlänga från denna punkt.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Då har jag uppdaterat filen lite till. Dels har spårväg ut till Torslanda fått två grenar, en ner till Lilla Varholmen och en till Lilleby.
Dessutom upptäckte jag att triangelspåret vid Gamlestadstorget inte var med, så det är tillagt.

Jag tänkte dessutom passa på att kommentera färgerna på de olika linjerna.
Svart - Befintlig spårväg
Vit - Beslutad eller långt framme i processen, vissa delar under byggnad (Skeppsbron, triangelspåret vid Gamlestadstorget, nya Hisingsbron,Lindholmen, Backa)
Gråmarkerat med svart gräns - Vagnhallar (även den kommande Kvillehallen är inritad)

Övriga färger är för att skilja de olika förslagen, får sätta mig och försöka reda ut vem som föreslagit vad :-)

Nåväl, den lite nygamla länken igen: https://dl.dropboxusercontent.com/u/594 ... %20GBG.kmz
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Ytterligare lite uppdateringar, denna gång har den tillfälliga sträckningen via Kalles Väg vid Gamlestadens Fabriker kommit med. Jag har dessutom passat på att lägga till gamla VGJ mellan Lärje/Hjällbo ut till Gråbo. Jag följer delvis den gamla sträckningen, men har valt att lägga mig närmare bebyggelsen på södra sidan än tidigare. Sträckan Hjällbo-Gråbo är ca 20 km och trafikeras idag av flera busslinjer.
Det har byggts en hel del villabebyggelse längs Lärjeåns dalgång, och det finns planer på både radhus och mindre flerbostadshus, framför allt runt Olofstorp.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Varför inte gå hela vägen till Sjövik?
Med reservation för tyckfel.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

2763 skrev:Varför inte gå hela vägen till Sjövik?
På sikt är det nog ingen dum idé, men utbyggnadsplanerna i Lerum ligger främst i centralorten och längs järnvägen/motorvägen. VGJ's gamla banvall finns visserligen till stora delar kvar, främst som cykelbana, men det är glest mellan husen efter Gråbo, även om Björboholm och Sjövik är lite större samlingar av hus. Sedan är det tveksamt om det bästa är att dra vidare mot Sjövik, utan kanske tänka om och dra banan ner mot Stenkullen och Floda.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jag håller med dig om att det kan vara en idé med en förbindelse från Gråbo ner mot Stenkullen - även om jag inte skulle prioritera den före Sjövik.

Lerums kommun består av två nästan parallella vägar (E20 och 190, för er som inte är bevandrade) och dessa utgör inpendlingsstråk till Göteborg. Med ett klokt tänk kan man dels få en anslutning för godstrafik in i Lärjedalen där det trotsallt finns en del industri samtidigt som man får en höggradig kollektivtrafik i ett viktigt stråk för att knyta ihop Lerums kommun så att det inte är så uppenbart vad som en gång var Skallsjö och Lerum och vad som var Stora Lundby.

När det gäller sträckan Stenkullen-Floda så tror jag att det är viktigare med fyrspår på värsta tambanan och det är svårt nog att få till med säveåns naturreservat och bergknallar.

När det gäller sträckan Gråbo - Sjövik så är det rätt gott om villabebyggelse mellan 190 och Mjörn närmst Gråbo (Annekärr, Björboholm) och det är dessutom bebyggelse som är svår att försörja med buss. 190 är ganska krokig här. Idag har man expressbuss, ska den gå kvar hela vägen till Göteborg? Sjövik har dessutom lite industri och det är fullt möjligt att dessa orter kan växa. Sträckan längs 190 är i behov av höggradig kollektivtrafik (alternativt att man bygger ut 190 rejält).

Personligen tror jag att man faktiskt bör återställa VGJ med dubbelspår hela vägen upp till Vara. Sträckan mellan Brobacka och Sollebrunn byggs då på sådant sätt att man får omstigningsmöjlighet till ett "autentiskare sätt att åka" och att detta autentiska sätt att åka må bevaras samt om föreningen så önskas faktiskt förlängas in till Sollebrunn. Jag anser även att man ska se till att det finns höggradiga tvärförbindelser vid Gråbo-Stenkullen och Brobacka-Alingsås samt att man kopplar ett duospårvägssystem till detta som i andra änden terminerar i Särö. I huvudsak körs trafiken då Sjövik-Särö med 8-10 minuterstrafik och så går det även då tåg Göteborg-Vara i 30-minuterstrafik. Föreslagen maximal tåglängd 60 m genom Göteborg, 90 m för tåg som terminerar vid Göteborg C/Linnéplatsen.

Stort och överdrivet? Nä egentligen inte - den kilen som går in i Göteborg från väg 190 är inte direkt prioriterad. Det finns stor potential i att dels utveckla Lärjedalen, men också i att öka kollektivandelen in i Göteborg från detta håll samt att förstora regionen. Idag kan du pendla Trollhättan-Göteborg på en halvtimme. Sollebrunn ligger närmre Göteborg än Trollhättan. Med rätt tänk och en återuppbyggd järnväg Göteborg-Vara kan man faktiskt även köra in Kinnekulletågen till Göteborg via "lärjedalsbanan" och därmed avlasta västra stambanan, något som kommer att bli allt mer aktuellt. Vad man kan köra var kräver förstås en del tänkande om man ska börja köra duospårvagnar.

//T
Med reservation för tyckfel.
hej

Inlägg av hej »

Spårförbindels Lidköping - Vara - Nossebro - Sollebrunn - Gråbo - Olofstorp - Göteborg skulle kunna bidrag till regionförstorning.
gbd

Inlägg av gbd »

darthjpp skrev:Då har jag plitat ner förslagen hittils i en lagerfil till Google Earth.
Hämta och öppna filen i Google Earth så dyker de fina spårvägslänkarna upp :-)
Det befintliga nätet är inlagt i svart. Jag tog med de länkar jag föreslagit, samt Haralds och 2763's förslag.
Dessutom är Backa och Norra Älvstranden med, liksom Skeppsbron. Den nya sträckningen för Göta Älvbron och platsen för den nya vagnhallen i Kville är med.

När jag ändå höll på fick den föreslagna Operalänken vara med, liksom även förslaget mot Gullbergsvass.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/594 ... %20GBG.kmz
Gårdet att få den i ett annat format?
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

gbd skrev:
darthjpp skrev:Då har jag plitat ner förslagen hittils i en lagerfil till Google Earth.
Hämta och öppna filen i Google Earth så dyker de fina spårvägslänkarna upp :-)
Det befintliga nätet är inlagt i svart. Jag tog med de länkar jag föreslagit, samt Haralds och 2763's förslag.
Dessutom är Backa och Norra Älvstranden med, liksom Skeppsbron. Den nya sträckningen för Göta Älvbron och platsen för den nya vagnhallen i Kville är med.

När jag ändå höll på fick den föreslagna Operalänken vara med, liksom även förslaget mot Gullbergsvass.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/594 ... %20GBG.kmz
Gårdet att få den i ett annat format?
Filen är i kml format (kmz ändelsen betyder att den är komprimerad) och det finns fler läsare än Google Earth. Jag har dock ingen möjlighet att exportera filen i något annat format just nu, men Google Earth finns för gratis nerladdning, både som fristående program och som plug-in till webbläsare. http://www.google.se/intl/sv/earth/
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

gbd: Kanske inte exakt svar på din fråga, men kanske ändå ett svar du vill ha:

Om man inte vill köra Google Earth så kan man titta på KMZ-filer genom att helt enkelt surfa in till Google Maps och klistra in dropbox-länken i sökfältet.

Direktlänk till Google Maps som visar KMZ-filen

2763:
Jag gillar dina förslag. Jag har nog tjatat om det till leda redan, men tjatar ytterligare lite:
Vore det inte bättre att bygga fyrspår längs en återbyggd VGJ än längs VSB? Givetvis måste det då finnas en länk mellan VGJ och VSB så att det blir meningsfullt att köra regional- och snabbtåg från "Skövde & co" via de snabba spåren på en fyrspårig VGJ. Den svåra frågan är väl var man bygger en sådan länk. Man får kanske ta kostnaden att anlägga en dyrare bana och bygga t.ex. Gråbo-Västra Bodarne, eller om pengarna räcker till än hellre bygga ett par mastodontbroar för att få en rak och fin bana Sjövik-Alingsås. Det sistnämnda alternativet ersätter en mer lättbyggd men långsammare länk Brobacka-Alingsås.

Hur ofattbart dyrt kan det tänkas bli att bygga två mil järnväg varav drygt halva sträckan på broar?
Förslag på karta
Notera hur det blir en i princip rak linje mellan befintlig station i Alingsås och gamla banvallen i Sjövik.
Om man räknar med fyrspår från början så kan man i Gråbo låta långsamma tåg gå längs gamla banvallen medan snabba tåg går en ny genare sträckning.

Vi kan väl för övrigt förhoppningsvis vara rörande överens om att en återbyggd bana inte bör följa samma krok som den gamla banvallen gör via Gunnilse. (Den gamla banvallen kan kanske däremot vara ett läge man kan erbjuda för en ny "autentiskare sätt att åka"-sträcka.

För att röra till allt så bör man väl också komma ihåg att det går mer eller mindre en dalgång Älvängen-Skepplanda-Sollebrunn. Ett ytterst hypotetiskt framtida scenario vore dubbelspår Hjällbo-Sjövik-Sollebrunn-vara-Skara-Skövde, fyrspår Göteborg-Älvängen och dubbelspår Älvängen-Sollebrunn. Inte särskilt realistiskt dock :)

P.S. är det bara för mig som färgerna inte riktigt stämmer med beskrivningen (t.ex. blålila istället för vitt) och också några befintliga linjer saknas (spårvägen till Mölndal t.ex.)?
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Hmmm.... Mölndal hade råkat försvinna i någon av uppdateringarna.... Fixat nu....

Vad gäller färgerna så är det som jag angett som vitt åtminstone vitt på min skärm. Det börjar visserligen bli dags för en ny kalibrering, men vitt är det :-) Sedan återger olika skärmar vitt på olika sätt :-)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Aha, det kanske är så att om man visar i google maps så får man annan färg. :)
Skriv svar