En 750 mm bana på järnvägsmuseet i Tashkent

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

En 750 mm bana på järnvägsmuseet i Tashkent

Inlägg av Olle »

Det är något visst med smalspåriga järnvägar, men ibland är de ganska korta. Som den här lilla banan med 750 mm spårvidd som går genom järnvägsmuséet i Tashkent i Uzbekistan. Strax norr om Afghanistan. En gång i tiden förbands länderna med en järnväg med just denna spårvidd. Uzbekistans järnvägsnät är nu väl utvecklat och man kör med Talgo snabbtåg, 216 km/t var det snabbaste vi såg på skärmen på tåget, mellan Samarkand och Tashkent. Afghanistans järnvägsnät är mig tyvärr tämligen obekant men jag vill minnas att 750-spåret breddats av amerikanarna, och då kanske det inte passar den ryska spårvidden som man har i Uzbekistan?


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


:Dlle.
:-)lle
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: En 750 mm bana på järnvägsmuseet i Tashkent

Inlägg av M_M »

Trevligt reportage, tack!

Är det bredspårsfordon som står på "gatuspåren" invid 750mm-banan?

Hade de ingen TU2 för smalspåret?
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En 750 mm bana på järnvägsmuseet i Tashkent

Inlägg av Olle »

M_M skrev:Trevligt reportage, tack!

Är det bredspårsfordon som står på "gatuspåren" invid 750mm-banan?

Hade de ingen TU2 för smalspåret?
Nix, jag såg ingen TU2 vare sig här eller på parkjärnvägen, men där har de haft några TU2 på den gamla goda tiden under sovjetstyret.

:Dlle.
:-)lle
Skriv svar