Dubbdäcksförbud i centrala Stockholm utan undantag?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Dubbdäcksförbud i centrala Stockholm utan undantag?

Inlägg av LÅ1 »

Politiska krafter vill att dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm skall utökas till att gälla hela innerstaden. (Förmodligen i princip innanför de nuvarande skattetullarna?)
SL-bussar kör väl redan odubbat, med åretruntdäck, tror jag. Men hur är det med färdtjänstbussar, befälsbilar, servicebilar etc?

Även om vi bortser från privatfordon så finns det många fordon som kan behöva köra både i innerstaden och långt ut i "obygden" där dubbdäck är nödvändig för säker framkomlighet. Tänk om en utryckande ambulans måste stanna för att lägga på snökedjor för att ta sig fram till patienten!

Det är nog bra att ha en viss andel dubbdäck som ruggar upp den annars blankpolerade gatan, vid korsningar och andra ställen. Det ger bättre grepp även för de dubbfria däcken. Detta påpekar företrädare för taxinäringen som vill ha ett undantag.

Går ett sånt här förbud ihop med den s.k. nollvisionen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Re: Dubbdäcksförbud i centrala Stockholm utan undantag?

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Även om vi bortser från privatfordon så finns det många fordon som kan behöva köra både i innerstaden och långt ut i "obygden" där dubbdäck är nödvändig för säker framkomlighet. Tänk om en utryckande ambulans måste stanna för att lägga på snökedjor för att ta sig fram till patienten!
Fåna dig inte nu, dubbdäcksförbudet gäller inte utryckningsfordon, och inte heller i en rad andra fall där det är fråga om samhällsviktiga transporter.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Även om vi bortser från privatfordon så finns det många fordon som kan behöva köra både i innerstaden och långt ut i "obygden" där dubbdäck är nödvändig för säker framkomlighet. Tänk om en utryckande ambulans måste stanna för att lägga på snökedjor för att ta sig fram till patienten!
Fåna dig inte nu, dubbdäcksförbudet gäller inte utryckningsfordon, och inte heller i en rad andra fall där det är fråga om samhällsviktiga transporter.
Fåna och fåna, jag visste inte att det var ett undantag. Men hade jag tänkt till, så borde jag insett att så var fallet. :?
Men hur är det med t.ex. SL-trafikens utryckningsfordon?
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag är lite förvånad över Svenska Taxiförbundets invändning mot dubbdäcksförbud i Stockholms innerstad. Taxi Stockholm har ju sedan flera år ett "dubbdäcksförbud" på bilar anslutna till dom i sin miljöbilspolicy. Jag tror att åtminstone Taxi 020 har det också i Stockholmsområdet. Och LÅ 1, SL-trafikens utryckningsfordon går väl under samma regelverk som övriga utryckningsfordon. De har ju både blåljus och sirener.
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev:Jag är lite förvånad över Svenska Taxiförbundets invändning mot dubbdäcksförbud i Stockholms innerstad. Taxi Stockholm har ju sedan flera år ett "dubbdäcksförbud" på bilar anslutna till dom i sin miljöbilspolicy. Jag tror att åtminstone Taxi 020 har det också i Stockholmsområdet.
Men taxibolagen i kranskommunerna, typ Värmdö, kan väl få problem? Nu vet jag inte vad folk kör på där ute, men jag kan tänka mig att jag gärna skulle vilja ha dubbdäck på mina bilar om jag hade åkeri där...
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Många är taxibolagen, stora som små, som kör färdtjänstärenden från avlägsna skärgårdsstugor i norra Roslagen och södra Södertörn, till sjukhusen i innerstan. Sedan Taxi 020 vann färdtjänstanbudet i Norrtälje kommun skickar de då och då ut innerstadsbilar upp till de norra skogarna för att hämta vårdtagare och köra dem ner till innerstan.

Vad jag vet har inga tunga bussar i Stockholms län haft dubbdäck på många decennier. Kanske har de aldrig haft det. De enda tunga bussar jag känner till som har dubbdäck är skidbussar i Åre och Storlien, samt vissa bussar hos kommunala Skelleftebuss. Och då endast på framaxeln. I Umeå har dubb knappast förekommit på stadsbussarna under de senaste 30 åren.

Vad gäller "SL-trafikens utryckningsfordon" är det enbart fordon som tillhör tåg- eller spårvägsoperatörer som får blåljustillstånd. Bussoperatörernas trafikledningsfordon har orangea varningsljus och räknas som vanliga personbilar.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

För bilar som bara går i Sthlmsområdet behövs inga dubbdäck. Jag har kört odubbat i över tio år och det funkar utmärkt. Märker man att det är blixthalka får man helt enkelt ta det lite lugnare så funkar det. Ganska säker på att det skulle funka i hela landet men som sagt man kan inte köra som om det vore torr sommarväg.

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Stefan Widén skrev:För bilar som bara går i Sthlmsområdet behövs inga dubbdäck. Jag har kört odubbat i över tio år och det funkar utmärkt. Märker man att det är blixthalka får man helt enkelt ta det lite lugnare så funkar det. Ganska säker på att det skulle funka i hela landet men som sagt man kan inte köra som om det vore torr sommarväg.

/Stefan
Visst. Har du erfarenhet av ishalka så vet du att odubbade vinterdäck är precis lika bra som sommardäck. Då behöver man alltså inte byta till vinterdäck alls tycker du?
När det blev ishalka i Stockholm i början av november för ett antal år sedan så kunde inte länets bussar ta sig fram över huvud taget. Att säga åt mig att ta det lugnt när jag inte får fäste när jag kör i 10 km/h är att slå mig rakt i ansiktet.
I Stockholm är man snarare van vid att vintervägar sköts in i minsta detalj, och när de inte görs, ja då blir det helt plötsligt trafikkaos. I övriga Sverige kallar vi det normal vinter - och kör vidare.
Då kan man tala om skillnad i att ta det lugnt.
Prata om saker som du vet i stället för att slänga klyschor omkring dig.

För övrigt håller jag med om din första mening. För bilar som BARA går i Stockholmsområdet behövs inga dubbdäck.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Kantorn skrev: Visst. Har du erfarenhet av ishalka så vet du att odubbade vinterdäck är precis lika bra som sommardäck. Då behöver man alltså inte byta till vinterdäck alls tycker du?

Det övre citatet från ditt inlägg tyder på att DU pratar om saker DU inte vet. Jag har kört Taxi Stockholm 35 år. Jag har sedan 1990 aldrig haft annat än dubbfritt. Sedan 2005 bor jag i "obygden" i Sörmland och kör fortfarande dubbfritt. Inte någon gång har det inte räckt till med mina dubbfria däck. Och påstå att sommardäck är lika bra på ishalka som dubbfritt, verkar inte seriöst. Inte en de mest inbitna dubbdäcksförespråkarjournalisterna påstår det.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Sven Blomberg skrev:
Kantorn skrev: Visst. Har du erfarenhet av ishalka så vet du att odubbade vinterdäck är precis lika bra som sommardäck. Då behöver man alltså inte byta till vinterdäck alls tycker du?

Det övre citatet från ditt inlägg tyder på att DU pratar om saker DU inte vet. Jag har kört Taxi Stockholm 35 år. Jag har sedan 1990 aldrig haft annat än dubbfritt. Sedan 2005 bor jag i "obygden" i Sörmland och kör fortfarande dubbfritt. Inte någon gång har det inte räckt till med mina dubbfria däck. Och påstå att sommardäck är lika bra på ishalka som dubbfritt, verkar inte seriöst. Inte en de mest inbitna dubbdäcksförespråkarjournalisterna påstår det.
OK. Du är yrkeschaufför. Jag ska inte säga emot dig. Men då kanske du vet och kan ge tips på mitt dilemma:
Jag kommer in i korsning, har sackat till 10-15 km i timmen innan korsningen för jag misstänker ishalka. Jag trycker på bromsen ca 20-30 m innan stoppliktsskylten för att stanna - och bilen bara fortsätter. Jag har ABS-bromsar, och har lärt mig att man ska köra dem så långt ner det går för att få bilen att stanna - men jag får hårt motstånd.
Exakt samma sak händer någon dag senare i en annan korsning.

Första korsningen en vecka senare, jag har bytt till dubbdäck. Jag kör exakt likadant, bromsar försiktigt, och bilen rullar fram till stopplikten och stannar. ABS-en går inte igång över huvud taget, och jag inser att jag behöver inte vara riktigt så försiktig nästa gång. Sedan dess har inget dylikt upprepats.

Jo, en gång, när ishalkan kom innan däckbytet. Oj så fort jag bytte efter det.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Bilar med dubbdäck behöver inte bärgas lika ofta som bilar med dubbfria däck. Detta enligt Falcks statistik.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Kantorn, har du tre uppsättningar däck? Sommar, dubbfria och dubbdäck? Eller hade du sommardäck då du "halkade"? I sådana fall kan det vara förklaringen.

Och LÅ1, 6 av 10 är ju ingen förkrossande andel tycker jag, men det är fler. Det går inte att förneka.

Så det är nog så att jag haft stor tur mina c:a 60 000 mil på dubbfritt och dubbfria är egentligen helt värdelösa och jag får passa mig i vinter i Sörmlandsskogarna.
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Bilar med dubbdäck behöver inte bärgas lika ofta som bilar med dubbfria däck. Detta enligt Falcks statistik.
Det behöver iofs inte bero på däcken, det kan även t ex bero på att förare som kör bättre också är mer benägna att välja dubbdäck...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Bilar med dubbdäck behöver inte bärgas lika ofta som bilar med dubbfria däck. Detta enligt Falcks statistik.
Det behöver iofs inte bero på däcken, det kan även t ex bero på att förare som kör bättre också är mer benägna att välja dubbdäck...
Sant, det kan vara så. Men jag tror att förare som har dubbdäck faktiskt snarare kör mindre försiktigt när det kan vara halt. "Jag har ju dubbdäck!".
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:SL-bussar kör väl redan odubbat, med åretruntdäck, tror jag.
I Norrort (Arriva) och Norrtälje (Nobina) är det inga åretruntdäck på SL-bussarna vad jag sett, utan sommardäck på sommaren och dubbfria vinterdäck på vintern. Dessa dubbfria vinterdäck får inte köras på varma sommarvägar, då det innebär högt slitage.
Hur det ser ut på andra håll i SL-trafiken vet jag dock inte, men det kan nog finnas stora skillnader mellan trafikområdena beroende på geografi och entreprenör.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Sven Blomberg skrev:Kantorn, har du tre uppsättningar däck? Sommar, dubbfria och dubbdäck? Eller hade du sommardäck då du "halkade"? I sådana fall kan det vara förklaringen.
Nej, jag hade inte tre uppsättningar. Men jag köpte nya dubbdäck och lät däckfirman få mina dubbfria.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Verspieder skrev:Vad jag vet har inga tunga bussar i Stockholms län haft dubbdäck på många decennier. Kanske har de aldrig haft det. De enda tunga bussar jag känner till som har dubbdäck är skidbussar i Åre och Storlien, samt vissa bussar hos kommunala Skelleftebuss. Och då endast på framaxeln. I Umeå har dubb knappast förekommit på stadsbussarna under de senaste 30 åren.
Landsortstrafikens bussar här på Gotland kör med dubb på framhjulen. Och tur är väl det, eftersom isgata är det normala vinterväglaget här på ön på vintrarna. Ingen saltning och temperaturer som varierar runt nollan gör att jag aldrig skulle köra odubbat på en bil utan antislirsystem. Jag har provat med odubbat och jag gör inte om det.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Kristofer skrev:Landsortstrafikens bussar här på Gotland kör med dubb på framhjulen. Och tur är väl det, eftersom isgata är det normala vinterväglaget här på ön på vintrarna. Ingen saltning och temperaturer som varierar runt nollan gör att jag aldrig skulle köra odubbat på en bil utan antislirsystem. Jag har provat med odubbat och jag gör inte om det.
Bra idé, med tanke på hur rejält baktunga dessa bakmotorförsedda boggibussar är.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Verspieder skrev:
Kristofer skrev:Landsortstrafikens bussar här på Gotland kör med dubb på framhjulen. Och tur är väl det, eftersom isgata är det normala vinterväglaget här på ön på vintrarna. Ingen saltning och temperaturer som varierar runt nollan gör att jag aldrig skulle köra odubbat på en bil utan antislirsystem. Jag har provat med odubbat och jag gör inte om det.
Bra idé, med tanke på hur rejält baktunga dessa bakmotorförsedda boggibussar är.
Nja, några boggiebussar har vi inte här, men nu börjar vi hamna långt från trådens ämne!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Så Gotland tillhör inte centrala Stocholm då? :D
Medlem nr 266
Låst